[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:18

Je bereikt nooit de mensen die je wil bereiken of zou moeten berieken. Mensen die bewust hun kind opvoeden zijn er al anders mee bezig. Waar het fout gaat zijn die anderen juist.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:25

DubbelDun schreef:
Dus zo'n onzin vind ik het niet.

Ik wel :D

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:25

Men beweert dat een tik leerzaam is. Volgens deskundigen is dit echter niet het geval: de schrikreactie en minderwaardigheidsgevoelens die ermee gepaard gaan, zijn juist een belemmering om het oorzakelijk verband te leggen tussen ongewenst gedrag en de klap die erop volgt. Er wordt wel een les getrokken, maar alleen uit de klap zelf. Het kind denkt: vader of moeder is gevaarlijk. Eeen paard die een *klap* van zijn ruiter krijgt, leert ook niet dat hij iets fout heeft gedaan, maar trekt wel de conclusie dat de ruiter gek is. Misschien zal hij de fout niet meer begaan, maar dat is eerder uit angst dan uit schuldbesef. Bovendien hebben vooral jonge paarden veel tijd nodig om alles te verwerken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:29

Daarom moet je kinderen onder de 4 jaar ook geen tik geven, net als dat je ze van de kachel vandaan moet houden omdat ze nog geen reflex hebben voor hitte en dat soort zaken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:30

En hoe vertalen we dat naar paarden :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:31

LB 8-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:35

proest
das zoiets als left wing, maar dan zonder vleugels ;)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:35

DubbelDun schreef:
En hoe vertalen we dat naar paarden :)

Door het woord *kind* te vervangen door *paard* 8-)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:41

SLOAN PAAH!! _O-

Blijft over de vraag wat is opvoedkundig en wat is mishandeling?
Ik vind twisted wire bitjes en dergelijke veel te ver gaan,en toch zijn er zat die ze open en bloot gebruiken.
Ik herinnner me een NK in Marieeheem waar en deelnemer zo dwangmatig op zijn paint zat te raggen en te sporen dat de jury het nodig vond om met een tissue de flanken van het paard te controleren op bloed. Deze deelnemer werd overigens wel geplaatst.
Over perceptie gesproken,er werd geconstateerd en niet gehandeld....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:46

Een twisted wire is als een pedagogische tik.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:43

CherokeeChum schreef:
Ik herinnner me een NK in Marieeheem waar en deelnemer zo dwangmatig op zijn paint zat te raggen en te sporen dat de jury het nodig vond om met een tissue de flanken van het paard te controleren op bloed. Deze deelnemer werd overigens wel geplaatst.
Over perceptie gesproken,er werd geconstateerd en niet gehandeld....

De gedachten moet zijn geweest; 'Geen bloed? Dan geen DQ'
Het zou mooi zijn als iemand dan via de omroep zegt dat deze ruiter bv. 4e was maar door zijn rijgedrag twee plaatsen lager is geplaatst....Wedden dat hij het de volgende keer niet meer doet.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:53

Nou dat zou idd een mooie oplossing zijn. Gewoon "en public" vermelden zoiets en terug laten komen in de plaatsing, dan schaamt men zich wellicht de ogen uit de kop en doen ze het (misschien) niet weer. Tenzij ze natuurlijk een plaat van anderhalve meter dik voor die kop hebben ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:56

Ik kan me herinneren dat hier echt al eens een topic over heeft gelopen. Daar hebben toen ook juryleden geantwoord. Die gaven aan zich te moeten richten naar de regels. Als de regel is geen bloed, dan is dat de regel.. niet alle andere vormen van in onze ogen ongeoorloofd gedrag.

Wil je dit veranderen dan zul je aanvullende regels bij de ALV's van de diverse verenigingen moeten inbrengen en met voldoende mensen moeten verschijnen om het er ook door te krijgen (dat hoeven overigens helemaal niet zoveel mensen te zijn ;) )

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:55

als jullie denken dat het zo werk bij paarden, dan wens ik jullie allemaal een in de sport lopende hengst toe, en veel dekkingen verkopen he.
welke muziek wil je op je begrafenis?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:07

Gut, dus elke hengst moet je tot bloedens schoppen om er een beetje mee te kunnen rijden :?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:32

MidnightPSan schreef:
als jullie denken dat het zo werk bij paarden, dan wens ik jullie allemaal een in de sport lopende hengst toe, en veel dekkingen verkopen he.

Ik moet zeggen, petje af voor de zinvolle constructieve bijdragen van de absolute toppers in de paardensport.

Of heb je toevallig meer verstand van (begrafenis)verzekeringen?

Ik vraag me i.i.g. al lang niet meer af waarom ik liever geen dressuurruiters meeneem naar een westernwedstrijd.
En dan te bedenken dat ik ben gaan western rijden vanwege de eerlijke rijstijl waarbij het paard 'willingly guided' zou moeten zijn.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:13

MidnightPSan schreef:

Ik 'werk' en heb 'gewerkt' met in de sport lopende en dekkende hengsten (waarvan één zelfs een keer natuurlijk). Wat is daarmee precies het probleem? De hengsten zijn cool, rustig en gewoon mee te lopen aan een normaal halster. Geen hengstenkettingen bij nodig. Zijn normaal te rijden en hebben geen harde methodes nodig.

Ik begrijp niet waar je op doelt, MidnightPSan. Zou je de gequote uitspraak willen uitleggen, want wellicht bedoel je iets anders?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:15

Waar heb ik het over tot bloedens toe schoppen?
Wat ik wel bedoel is, dat je heus een paard mag laten schrikken van je been of arm tegen zijn hals als hij door je heen loopt.
Een paard leert wel van een boodschap, het is voor paarden simpeler als bij ons, het gaat geen uren durend gesprek worden.
Het is toch zo jammer dat er mensen zijn die juist lezen wat er niet staat.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:20

MidnightPSan schreef:
Waar heb ik het over tot bloedens toe schoppen?
Wat ik wel bedoel is, dat je heus een paard mag laten schrikken van je been of arm tegen zijn hals als hij door je heen loopt.
Een paard leert wel van een boodschap, het is voor paarden simpeler als bij ons, het gaat geen uren durend gesprek worden.
Het is toch zo jammer dat er mensen zijn die juist lezen wat er niet staat.

I agree.

Alleen hebben we het in bovenstaande stukjes over het bloeden van een paard. Of het overmatig 'mis'handelen/ corrigeren van een paard dat het tegen bloedens toe aan zit.

Corrigerende tik ben ik voor (mits noodzakelijk, en met mate). Ik ken genoeg onopgevoede paarden (ook merries) die nooit terecht worden gezet door hun eigenaren en die een gevaar zijn voor de omgeving.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:25

Wat ik bedoel is, je wandelt met je paard (waar dan ook)en hij/zij loopt jou voorbij, zet je dan je hakken in de grond en gaat aan het hoofd hangen ''niet doen paardje''énloopt door, of loop je een cirkel, geeft hem achter je rug langs je lead op z'n kont en hij weet dat hij/zij achter je mag mee lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:39

Interessante oplossing. Ik vraag me af wat daar de denkwijze achter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:41

Ik snap het al niet, dus hoe moet dat paard het dan snappen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:43

Wat een paard hiervan leert is dat de mens niet te vertrouwen is en dat je hem dus maar beter voor je kunt houden.
Als jij graag op deze basis met je paard omgaat...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:58

Leer het mij het dan maar.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:20

Als een paard mij voorbij loopt, draai ik mijn lichaam naar hem toe en zet ik hem gewoon in de back up. Daarna draai ik mijn lichaam weer om om aan te geven dat hij moet volgen. Na dit een paar keer gedaan te hebben snappen ze wel dat ze achter je moeten blijven hoor, ook zonder tik ;) Op een gegeven moment kun je het alleen met een "eh" wel af, dan weten ze genoeg.