[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:14

:-)
helaas niet nee.
dat zou stoer zijn, gewoon gaan zitten en ze komen allemaal langsgelopen....

och, waarschijnlijk kan dat wel... heb je alleen een budget van 1 miljoen ofzo nodig dan doen ze dat vast wel

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:15

Nou volgens mij wil Lenie dat best wel hoor, reizen om een leuk paardje te bekijken... ik kan me wel voorstellen dat het zo teleurstellend is als het paardje weer niet goedgekeurd is..

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:56

radical schreef:
sevke schreef:
@Lenie : het is waar dat iedereen zijn paard correct en gezond "vindt". En zo maken paardenmensen hun eigen handel en naam kapot, en vertrouwt niemand nog iemand. Zo verklaren paardenmensen in mijn omgeving mij gek dat ik het eczeem van Pepper vermeld in mijn advertentie. "Zo zul je hem nooit kunnen verkopen". Ja, OK, dan houden we hem toch gewoon ? In feite zou ik hem zijn deken kunnen afnemen als er mensen komen kijken (hij heeft lange manen en staart, geen spoor van eczeem), en achteraf gaan beweren "vreemd. bij mij heeft hij zich nooit geschuurd... >;) "
Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil niemand bedriegen met dit paard, en ik wens hem zeker niet toe om van de ene eigenaar naar de andere te verhuizen. Als hij tegen einde mei niet verkocht is, wordt hij gecastreerd en een fijn rijpaardje voor mijn dochters.

Jammer genoeg zitten de meeste mensen zo niet in elkaar en willen ze snel geld vangen en het is altijd makkelijk je achteraf van Kromme Haas te gebaren.

Als ik een paard koop, maak ik wel altijd de overeenkomst dat de keuringskosten voor de eigenaar zijn als hij/zij afgekeurd wordt. Wordt hij/zij goedgekeurd, dan betaal ik de kosten.
Behalve bij jonge paarden de bloedtest op allergie aan culicoides (zomereczeem ;) ). Die betaal ik zelf, omdat ik ook vind dat je als eigenaar-verkoper nu ook niet tot in het oneindige moet gaan met die keuringen.
Is de eigenaar het niet eens met deze werkwijze, dan houdt het voor mij op. Ofwel vreest de eigenaar dan zelf dat er een probleem is met het paard (anders zou hij toch geen moeite hebben met een keuring).

Als iemand een paard bij mij koopt, betaal ik alle keuringskosten als hij/zij afgekeurd wordt, als ik vooraf beweerde dat het een correct paard betreft. Dat is toch heel normaal ? Je hoeft als koper toch niet voor alles op te draaien ?

Lenie komt niet eens kijken als je als verkoper zelf de keuringskosten wil betalen.
Je moet dan ook nog eens ergens halverwege afspreken om hem te laten bezichtigen, want meer dan een uur wil ze er niet voor rijden.

Laat ik een duidelijk uitleggen dat ik al 5 MAANDEN aan het rondrijden ben door HEEEL Nederland en ook in Duitsland ben ik al geweest !
Bij mij is de frustratie nu redelijk hoog geworden om ergens heen te rijden (voor de zoveelste keer) en dan een paard te vinden wat niet goed is.
Als je zo lang al heel wat paarden heb bekeken en heb laten keuren dan denk je anders over " even een paar uur in de auto om een leuk paard te gaan bekijken". Los nog van alle vrije dagen die ik al op heb moeten nemen voor de keuringen en al het geld voor de benzine die ik heb moeten betalen. Als ik net een paar weken bezig was met zoeken had ik nog wel effe naar Belgie gereden. Momenteel zit ik even in een dip zal ik maar zeggen !

En voor de duidelijkheid: van Dronten naar de grens van Belgie is 2.19 minuten rijden volgens de routeplanner, geen uurtje :Y)
(ik heb geen Tomtom in de auto en gezien ik goed ben in verdwalen, reken maar dik 2.5 uur rijden !!)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:02

O ja, " keuringskosten betalen" houd bij iedereen in: alleen de klinische keuring, niet de foto's.
Gemiddeld kost een gehele keuring met foto's tussen de 420,00 en 550,00 euro is mijn ervaring.
Klin. keuring ligt rond de 150,00
Aangezien ik met foto's wil keuren hebben we het wel over nog steeds flink wat geld.
Gezien ik nu al ver over de 1000,00 euro heen ben keuringskosten maak ik nu voorzichtiger een keuze.
Ik hou anders geen geld meer over voor het paard zelf :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:05

Ik snap Lenie helemaal. Mijn advies is het even te laten rusten en over een paar maanden weer te proberen. Misschien komt er tussendoor wel wat op je pad!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:22

Lenie schreef:
O ja, " keuringskosten betalen" houd bij iedereen in: alleen de klinische keuring, niet de foto's.
Gemiddeld kost een gehele keuring met foto's tussen de 420,00 en 550,00 euro is mijn ervaring.
Klin. keuring ligt rond de 150,00
Aangezien ik met foto's wil keuren hebben we het wel over nog steeds flink wat geld.
Gezien ik nu al ver over de 1000,00 euro heen ben keuringskosten maak ik nu voorzichtiger een keuze.
Ik hou anders geen geld meer over voor het paard zelf :+

"keuring" is bij mij : klinische keuring (hart + longen voor en na inspanning, buigproeven, wigproeven, lopen op de harde en zachte, rechtuit en op cirkels links en rechts, tanden, uiterlijke "afwijkingen", gevoeligheid rug, algemene conditie) Bij gereden paarden of indien twijfel : RX van straalbenen, spatgewrichten, kogels.
150 voor een klinische keuring vind ik vrij veel. Ik heb voor een volledige keuring laatst 320 betaald, klinisch + röntgen. Dan nog een bloedtest op allergie. Kost 62 €.
Bij mijn laatste paard was de keuring in de koopprijs inbegrepen. Ze was wel goedgekeurd, maar ik heb er dus niets voor moeten betalen. :D

Ik begrijp je frustratie volledig, maar ik denk dat je het toch niet moet opgeven. Toch vind ik het wel zo netjes dat de verkoper bij afkeuren de kosten op zich neemt !
Het is niet normaal dat je na enkele paarden al een paard betaald hebt aan keuringskosten en nog steeds met lege handen staat.

Wat ik wel ondervind is dat dierenartsen heel streng keuren tegenwoordig. Ze willen niet meer het risico lopen dat een paard dat ze goedgekeurd hebben, achteraf toch iets gaat mankeren, met de mogelijkheid tot schadeclaims tot gevolg. Wat begrijpelijk is, maar anders toch weer niet.
Neem nu de straalbenen. Bij een paard dat goed door de buigproeven, wigproeven en loopproeven komt, én dat ik koop van een bekende, laat ik geen RX nemen van de straalbenen. Er zijn nl zat paarden met 3's en 4'en op hun straalbenen, die toch gedurende hun ganse leven geen stap kreupel lopen.
Anderzijds vindt je ook -tig paarden die met nullen en enen toch manken door pijn in het hoefkatrolgebied (low heel pain). De risicogevallen vallen er wel door met de wigproeven is mijn ervaring. Anders moet je ook al op verdovende middelen gaan testen. Veel professionele stallen (en ook wel particulieren af en toe) durven al eens een beetje butazone door het voer roeren voor een keuring. Ik ken zelfs een stal waar de pot butazone gewoon in de voerkar staat !

Een paard kan ook op elk moment iets beginnen te mankeren. Ik kocht ooit een merrie. Goedgekeurd zowel klinisch als röntgenologisch. Kwam uit wedstrijdcircuit. Nooit een stap kreupel gelopen.

Na drie maanden begon ze te manken. Verdict : low heel pain. Straalbenen : 0 links en 1 rechts. Volgens de echo : bursa in orde, diepe buiger in orde. Veeartsen met de handen in het haar. Dan maar op de wei gegooid en na 1 maand liep ze weer rad en brak er aan de hoefballen een ontsteking uit.

Ondertussen heeft dit paard al 4X een dergelijke ontsteking gehad, en staat ondertussen op speciaal beslag om de trilling uit de hoef te nemen. Op dit beslag doet ze het nu al meer dan een jaar heel goed.

Waarmee ik wil zeggen : je kunt niet altijd alles voorzien...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:04

Wat wil je hier nu eigenlijk horen?Dat het zo rot is dat er zoveel slechte paarden in nederland lopen ? Ik heb werkelijk nog nooit een paard gekocht waarbij ik zelf voor de keuring moest opdraaien als die niet in orde zou zijn.Het is geen russisch roulette hoor.Na het eerste paard zou ik me dan al achter de oren hebben gekrabt.En toen ik Cat ging kopen heb ik er wel 20 van te voren bekeken.Dat was geen opoffering,maar lekker een dagje uit.Het is maar net hoe je tegen de dingen aankijkt.Als verkoper is het ook geen rozegeur en manenschijn hoor.Enig idee hoeveel mailtjes en belletjes ik krijg over Cat die werkelijk nergens op slaan?Maar zo is het nu eenmaal en door duidelijk te zijn en afspraken te maken,kun je een hoop ellende voorkomen.
Schakel anders iemand in, die de eerste voorselectie voor je doet. Je oproep op bokt is ook redelijk summier.Zoek je een bepaalde kleur,wedstrijdervaring,stokmaat etc.Door die marge te verkleinen ,kun je gerichter zoeken en eis dat het paard in kwestie van te voren rontgenlogisch en klinisch goed is gekeurd,Als je je paard wilt verkopen in het normale/hogere prijssegment,heb je dat er heus wel voor over.Bedenk daarnaast dat je niet alleen een paard koopt,maar ook een stukje eigenaar.Wil de eigenaar niet meewerken,dan zou ik het vooraf al wel weten.
In ieder geval succes en bedenk...het vinden van de juiste quarter maakt alles weer goed.Net als met een bevalling,na een jaar ben je vergeten wat een ellende het was ( nou ja,meestal dan hahaha)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:31

Nog iets waar ik tegenaan liep bij het kijken naar een quarter; deze had geen chip (4 jarig paard in NL geboren).
Voor wie zijn de kosten van het chipppen als ik het paard wil kopen ???

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:35

Lenie schreef:
Nog iets waar ik tegenaan liep bij het kijken naar een quarter; deze had geen chip (4 jarig paard in NL geboren).
Voor wie zijn de kosten van het chipppen als ik het paard wil kopen ???

Zijn voor de verkoper..die moet zowiezo zorgen dat dat soort 'basis'dingen geregeld zijn.

Ik kan je iig wel begrijpen mbt tot je zoekwerk en dingen die je ervoor over hebt. Ik heb dat idee ook een beetje. Ik vraag zoveel mogelijk uit per mail en ga dan evt bellen. Maarja, sommigen geven maar summiere info of mailen een paar dagen later of mailen onwaarheden of denken er verstand van te hebben enz enz ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:42

Idd voor de eigenaar. Of was het paard misschien geDNA't ??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:55

chippen zijn de kosten toch niet
maar als een eigenaar zijn boeltje zo slecht op orde heeft zou ik mij al afvragen of ik daar wel een paard van zou willen hebben

het lijkt me echt waardeloos om tig keuringen te hebben gehad en je zelf steeds voor de kosten hebt moeten opdraaien
toch vraag ik me af of je van een aantal niet zelf al had kunnen zien of ze goed waren of iemand meenemen die al het één en ander ziet

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:30

Lenie, wij hebben met je afgesproken dat de keuring voor jouw kosten zijn bij goedkeuring en voor ons bij afkeuring. Zoals we bij alle klanten doen. Zowel voor klinisch als röntgenologisch!!!
Nu worden alle professionele stallen wel over 1 kam gescheerd. En dat is zeker niet terecht.
Wij hebben een 4 jarige quarter horse ruin te koop en een 3 jarige SPB merrie te koop staan, die je hebt gezien.
Voor ons zijn het gezonde paarden, die bij ons nog nooit wat gemankeerd hebben. Omdat wij geen röntgen ogen hebben, mag je ze gewoon volledig laten keuren.
Zoals onze 4 jarige quarter ruin Oas kind of Magic. En de SPB merrie van 3 jaar.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:18

redpebbles schreef:
Lenie, wij hebben met je afgesproken dat de keuring voor jouw kosten zijn bij goedkeuring en voor ons bij afkeuring. Zoals we bij alle klanten doen. Zowel voor klinisch als röntgenologisch!!!
Nu worden alle professionele stallen wel over 1 kam gescheerd. En dat is zeker niet terecht.
Wij hebben een 4 jarige quarter horse ruin te koop en een 3 jarige SPB merrie te koop staan, die je hebt gezien.
Voor ons zijn het gezonde paarden, die bij ons nog nooit wat gemankeerd hebben. Omdat wij geen röntgen ogen hebben, mag je ze gewoon volledig laten keuren.
Zoals onze 4 jarige quarter ruin Oas kind of Magic. En de SPB merrie van 3 jaar.

Mooi aanbod toch!!!!
Ik heb even op de site gekeken, maar de 3 jarige merrie is toch een heel leuk paard zo en een hele nette prijs!!
De ruin "kan" je te groot vinden, maar een heel mooi paard!!

Wij spreken ook altijd van te voren af, wie de keuringskosten betaald.
Mijn man doet veel in rijpaarden en wij betalen ook altijd bij afkeuring, de koper bij goedkeuring...
Goede afspraken van te voren maken, is de verkoper direkt tegen keuringskosten betalen, dan weet je al vaak dat het paard niet helemaal vertrouwd wordt.
Alhoewel je natuurlijk altijd voor verassingen kan komen te staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:40

redpebbles schreef:

Allebei (maar misschien de ruin net een beetje meer) :~

(maar das misschien off topic :P )

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:43

redpebbles schreef:

ook even offtopic, Wat een plaatje die ruin :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:36

Lenie,
ik lees je bent daar geweest. wat sprak je niet aan in deze paardjes dan?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:02

Die merrie zou ik anders wel willen voor die prijs :9 (maar ik ben jammer genoeg al voldoende voorzien op het moment 8-) )

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:10

sevke schreef:
Die merrie zou ik anders wel willen voor die prijs :9 (maar ik ben jammer genoeg al voldoende voorzien op het moment 8-) )

Merrie ben ik ook van gecharmeerd....
Maar ja, even geen :$

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:41

Er is al heel veel gereageerd op deze topic, maar toen ik een klein jaar geleden op zoek was naar een Quarter heeft het ook best wel even geduurd voordat ik wat vond.

Ik denk dat het ongeveer 9 paarden en 4 maanden was. 2 paarden heb ik daadwerkelijk laten keuren en de rest was: of net verkocht, te veel paard (voor mij) of door de verkoper aangegeven dat hij niet helemaal oké was.

De eerste afkeuring was vervelend, de 2e afkeur was zuur, had het paard 3 weken op proef gehad en niets van gemerkt. Uiteindelijk bij de 3e keuring was het raak. Nu zeer blij met een super lieve ondeugende Quarter.

Echt uiteindelijk komt er een goedgekeurde op je pad langs :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:31

De ruin is met 1.63 te groot, zeker voor de reining.
Ik heb er even op gereden maar had het gevoel op een kwpn-er te zitten :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:39

spatter schreef:
chippen zijn de kosten toch niet
maar als een eigenaar zijn boeltje zo slecht op orde heeft zou ik mij al afvragen of ik daar wel een paard van zou willen hebben

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, daar heb ik ook een beetje mijn twijfels over...

het lijkt me echt waardeloos om tig keuringen te hebben gehad en je zelf steeds voor de kosten hebt moeten opdraaien
toch vraag ik me af of je van een aantal niet zelf al had kunnen zien of ze goed waren of iemand meenemen die al het één en ander ziet

Achteraf had ik bij 1 paard het kunnen zien maar dan denk je dat het tijdelijk is, dat ie even niet lekker liep. Na wat belletjes aan de eigenaar daarna werd me verteld dat ze wel goed liep en dat het waarschijnlijk wat spierpijn of dat ie wat stijfjes was geweest.

Nu kijk ik wel naar hoe hij/zij loopt en als ik het niet vertrouw, jammer maar dan geen keuring. Ook al kan het dan zijn dat het paard niet lekker loopt op dat moment van de spierpijn, te dik, stijf zijn, etc.
Een selectie maken deed ik altijd al. Eerst kijken naar de foto, mailen, tel. info opvragen en dan evt. komen kijken.
Ik heb maandagavond nog een paard bekeken die tijdens het rijden wat onregelmatig liep. het paard heeft al een tijd niks gedaan en was te dik. Zeg het maar, ligt het daaraan of heeft het paard inderdaad iets in het lichaam dat ie niet goed liep....

Ik heb helaas geen vrienden die er (meer) verstand van hebben dan ik :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:45

Dan vraag ik me af wáárom had het paard al een tijdje niets gedaan??
Als verkoper probeer je toch je product zo voordelig mogelijk aan te bieden, zeker als daar een aardit bedrag voor gevraagd wordt. Dus zorg je dat het paard in konditie is (een te erg zwetend paard vertrouw ik ook niet), heb je hem vooraf al minimaal gelongeerd om te zien of ie zuiver loopt en er even een borsteltje over gehaald en zorgen dat de hoeven er fatsoenlijk uit zien.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:50

DubbelDun schreef:
Dan vraag ik me af wáárom had het paard al een tijdje niets gedaan??
Als verkoper probeer je toch je product zo voordelig mogelijk aan te bieden, zeker als daar een aardit bedrag voor gevraagd wordt. Dus zorg je dat het paard in konditie is (een te erg zwetend paard vertrouw ik ook niet), heb je hem vooraf al minimaal gelongeerd om te zien of ie zuiver loopt en er even een borsteltje over gehaald en zorgen dat de hoeven er fatsoenlijk uit zien.

Het gaat om een merrie hier van 7 die als fokmerrie heeft gedient. Ze was wel zadelmak maar nog niet echt doorgereden.
Ze heeft hem soms wat gelongeerd vertelde ze mij, verder reed ze er niet meer op omdat het een paard is die wat moeilijk doet met opstijgen ! Inderdaad, dat heb ik gezien. Het paard vond de singeldruk maar niks. Toevallig was Arthur van Os bij haar om een zadel aan te meten en stelde voor haar eerst te rijden. Goed plan. Die heeft inderdaad even moeite gehad met in het zadel komen maar daarna ging het prima. Ook ik heb gewoon op kunnen stappen. Dit is iets wat ik niet erg vind bij een koop, daar wen ik het paard wel aan dat het niet eng is om op te laten stappen.
Maar goed, de eigenaresse vond dit eng en dat was voor haar de reden dat ze er niet meer op reed, als ze daar al de tijd voor had want ze heeft meer paarden.
Zodoende dus.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:15

maar waarom liep die niet rad?
dat heeft niks met conditie of wat dan ook te maken

ik heb verschillende jonge paarden gekocht , die konden nog niks maar ze liepen wel rad

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:37

Ik vraag me nog steeds af wat je nu precies zoekt en in welke prijsklasse.Als je een paard wil dat het een beetje goed gaat doen in de reining, dan weet je van te voren toch al dat 1.63 te groot is.Volgens mij verdoe je op die manier dus je eigen tijd,maar ook die van een ander.En een paard dat niet rad loopt...ik zou niet eens een potentiele koper langs laten komen als verkoper,maar gewoon een andere afspraak maken als het paard weer wel rad is ( en dan nog zou ik als koper niet naar dit paard gaan kijken,of het moest wel iets heel aparts zijn.