[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:06

Jozefin, kan volgens mij Rusland of Turkije zijn? :P

Ik rij nu western sinds september/oktober, en heb ook sindsdien pas les, 1x in de maand, dus dat maakt dat ik nu ook nog maar een paar lessen gehad heb :+ Zo ervaren zijn wij hier dus ook nog niet haha.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:29

Hallo, Ik ben ook een beginnende westernruiter :D. En ik heb een vraag waarvan ik me af vraag of iemand juist hier daar wel een antwoord op heeft. namelijk of je als NL dichtbij de Duitse grens wonend ook mee zou mogen doen met western wedstrijden in DE (die zijn namelijk dichterbij). Ik ga nog niet onmiddellijk wedstrijden rijden, maar ben benieuwd voor de toekomst.

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:52

Aleeneh schreef:
Jozefin, kan volgens mij Rusland of Turkije zijn? :P

Ik rij nu western sinds september/oktober, en heb ook sindsdien pas les, 1x in de maand, dus dat maakt dat ik nu ook nog maar een paar lessen gehad heb :+ Zo ervaren zijn wij hier dus ook nog niet haha.

Turkije is goed! Haha :P

Weten jullie een goede website voor de basis van western? Bijv. Ik en mijn vader zijn erg benieuwd naar hoe het nou zit met de maten van een western zadel. De meeste westernzadels die ik voorbij zie komen zijn 16'' inch, nu is dat voor een engels zadel best klein, maar geldt dat ook voor westernzadels?.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:59

@jozefin: in principe is een engelse 18" een western 16..de meest normale maat dus.
Maar binnen dezelfde maat heb je 'gevoels'verschillen in zitten.
Een barrelzadel met hoge pommel en cantle zal kleiner/meer opgesloten aanvoelen als een cuttingzadel met zijn platte zit en lage cantle.

Overigens gaan westernzadels tot 21"....maar of een persoon die dat nodig heeft nog op een paard moet gaan zitten...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:09

21" :oo ik rij in een 16" wat goed past en ik heb al een aardige bips :')

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:24

Als 18'' inch al 16'' inch is, hoeveel moet 21'' inch dan wel niet zijn?! :oo

Dankjewel DubbleDun! :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:42

aan alle nieuwe idd welkom
qua wedstrijden, dan zou je de duitse afdeling eens moeten opzoeken of dat mogelijk is

warboel een buckskin <3 ik ga dinsdag weer bij een buckskin kijken

inch maten moet ik ook nog beetje aan wennen, maar ga straks als ik een paardje heb gewoon proefzitten :=

op mijn fries rijd ik de ene keer met boomloos dressuurzadel wat maat 2 heeft en de andere keer met boomloos western wat maat 1 heeft, dus zal echt straks aan de zit gaan liggen waarmee ik thuis ga komen

waaaa nog sneeuw? ieks, dan hebben wij het hier nu wel goed, is prachtig weer vandaag ( en dan ben ik aan het werk :( )

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 14:44

Plots veel nieuwelingen, welkom iedereen :D

Mijn les was echt genieten!! Met dit weer kan het ook moeilijk anders. Ik ben nog steeds heel blij met mijn verandering van lesgever. Ik heb vandaag op een paardje gereden waar ik nog nooit op gezeten had, best spannend dus, vooral omdat mijn lesgever zei dat ze een heel goed leerpaard was omdat ze elke fout van mij genadeloos zou afstraffen en dat ze graag werkt, dus snel draaft en niet graag naar stap terugkeert. Ik had me dus op het ergste voorbereid, misschien daarom dat ik het zo vond meevallen :+
Ik merk wel dat de norm voor draftempo heel anders is dan waar ik voorheen reed, als ik denk dat ik te traag ga, krijg ik: "Ze kan nog de helft zo traag." We hebben voornamelijk geoefend op meer benen en minder teugels bij het draaien, en ik moet nog meer leren voor me te kijken. Zeker met dit paardje nog meer, vanaf dat ik naar haar of naar "nergens" kijk, draait ze af naar binnen.
Het draven ging dan best vlot, ze kwam ook flink weer naar stap en bleef daar meestal wel :)
Op het einde hebben we even het begin van een roll-back geoefend, dus een hoek in rechte lijn afsnijden en dan stoppen vlak voor ik weer aan de hoefslag ben, zodat ik naar buiten toe kan roll-backen. Sommige keren ging het heel goed, andere keren verplaatste ze gewoon haar achterhand ipv haar voorhand. Maar dat komt omdat ik nog niet genoeg diep zit in mijn zadel, als ik geconcentreerd een oefening doe, ga ik altijd naar voor zitten.
Wat ook wel heel fijn was: ze reageerde heel goed op stemhulpen. Ik leer nu ook dat ik duidelijk moet zijn met mijn stem, voorheen vond ik dat wat awkward dus was het nauwelijks gepiep wat er uit kwam :') Maar wel motiverend dat dat nu al beter ging :) En ik heb ook al wat het gevoel dat mijn zit aan het beteren is :D

Oeps, lang verhaal, sorry :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:47

ach lange verhalen zijn leuk
en ik snap je stemhulpen gevoel hahaha, hoewel ik gewend ben tegen mijn paard te praten, alleen dan met de verkeerde woorden zodat ik op het lespaard af en toe aparte situatie's krijg aangezien zij ook heel goed op alle hulpen is
ooko ik ben sinds 3 weken overgestapt van trainer en ben daar ook enorm blij mee

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 14:48

Inderdaad, die stemhulpen moeten echt juist zijn anders zit je plots in galop ipv wat te versnellen ofwel sta je stil ipv wat te vertragen :P

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:14

Zou ik (als dat niet onbeleefd is natuurlijk) mogen vragen hoeveel een les voor jullie meestal kost, en hoe lang dat dan is?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:16

Ik betaalde op mijn vorige manege 13 euro per les, met één gratis als je er 12 in een keer kocht.
Nu betaal ik 12 euro voor een uur les, dus op zich niet veel goedkoper, maar ik heb wel al elke keer privéles gehad, dus veel meer bijgeleerd in een uur :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:22

Hmm, dat is toch best een verschil.
Op de manege waar ik nu wil gaan is het vijftien euro per les, geen groot verschil opzicht, maar wel als je je bedenkt dat het een half uur les is.
Of ligt het nu aan mij dat ik dat dan een beetje duur vind?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:26

15 euro voor een halfuur :wow: Dat vind ik ook wel duur!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:38

Daarom heb ik ook nog steeds geen les, mama wou ook gaan lessen, dan heb je wel korting want voor twee personen is het 12,5 euro per persoon, maar als je elke week lest dan zit je al aan de 100 euro per maand, wat ik voor in totaal twee uur les voor twee personen dan toch wel wat veel vind.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:50

bij bv wendy van osch betaal je 30 voor half uur prive en bij anne grether 15 voor half uur prive, dus das niet zo slecht hoor

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:53

Super Iolanthe :):)

Ik ga 1,5-2 maand maar Nederland, ik ga dan 2 á 3 keer in de week les nemen (als het vaker). Nu vroeg ik me dus af, zou ik de basis kunnen leren in 2 maanden? Ik bedoel, ik hoef geen wedstrijden te rijden en Spins enzo, maar gewoon lekker buiten en afentoe wat 'dressuur' in de bak. Zou dat genoeg zijn? Ik wil een westernpaardje aanschaffen, maar zou ik genoeg kennen voor een eigen (western)paard?. Ik ben nu heel erg aan het twijfelen, maar ik heb wel besloten dat ik gèèn dressuur neer wil gaan rijden.. Langer blijven in Nederland gaat ook niet, aangezien de vakantie dan weer voorbij is.

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:55

quibje schreef:
bij bv wendy van osch betaal je 30 voor half uur prive en bij anne grether 15 voor half uur prive, dus das niet zo slecht hoor

30 euro voor een halfuur :wow:

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:04

Wij gebruiken geen stemhulpen, of bijna niet. Wel met longeren, meneer kent walk, jog, lope, turn en whoa.

Vorige week was hij verkouden en hij hoestte in galop dus ik zei "ho joh" eeeeen hij stond stil :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:33

Natsuki schreef:
Zou ik (als dat niet onbeleefd is natuurlijk) mogen vragen hoeveel een les voor jullie meestal kost, en hoe lang dat dan is?

Ik les op 'manege' paarden. Ik betaal €22,50 voor een half uur privé les of hetzelfde bedrag voor een uur met zijn tweeën. Groepslessen zouden €17,50 per uur zijn. Bij het kopen van tien lessen gaat er 10% af.

Ik vind 12 euro voor een uur echt bizar weinig... tien jaar geleden betaalde ik al meer per uur les (dat was regio Rotterdam).

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:35

Ik betaal bij Angelique 25 euro voor 45 minuten ongeveer. Niet goedkoop (ook niet echt extreem duur) maar ze geeft echt top les!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:39

:+ Ik les bij Paulette Zorn op mijn bijrijdpaardje en dan betaal ik toch 40 euro voor drie kwartier, haha.
Ik vind het ook ontzettend veel geld - maar ik les er nu 1x per maand en ik leer in 1 les telkens meer dan ik vroeger op de manege in drie maanden deed. Dan is het het geld toch meer dan waard!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:05

Ja de lessen zijn het wel waard :j je leert er ook zoveel. Ik les nu nog elke week maar zodra het wat beter gaat ga ik om de 3 weken/1x per maand ongeveer lessen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:34

Ik leer nu ook heel veel bij, maar ik heb ook telkens het geluk gehad dat ik alleen in een les zat, dus voor hetzelfde geld reed er iemand anders mee terwijl ik evenveel betaalde. Het is inderdaad wel niet heel duur daar, ook voor de wandelingen vallen de prijzen heel goed mee :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:35

Ik ben 35 euro per uur kwijt, 25 per half uur. Ik les gemiddeld elke 2weken. Nu een periode van 9 weken niet gelest ivm tandarts paard en kreupelheid. Woensdag heb ik weer les