[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:11

tnxs voor je reactie wij hebben nu gemailt als het as woensdag niet binnen is vorderen we ons geld terug.. al weten we nu al dat we het woensdag nog niet hebben... grrrr

en wat gaaf zeg ik heb dan altijd wel dressuur wedstrijden gereden het blijf geweldig...
ik moet nog eerst maar is zien dat we er op kunnen zonder er vanaf te stuiteren haha

RubyDavidz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:13

Ik heb een vraag. Eens kijken of meer paarden dit gedrag vertonen. Ik heb al 23 jaar een KWPN paard. Ze is nu 26. We hebben al die tijd engels gereden met haar. Nu ze wat ouder is, rijden we alleen nog lekker in het bos aan de losse teugel. Ik had nog een western zadel liggen, die hebben we ooit voor haar gekocht, past ook goed, maar ik kon me niet meer zo goed herinneren waarom we waren gestopt met het westernzadel erop gooien. Tot ik van de zomer het westernzadel er weer op legde. Zodra ik het bos in kwam ging de staart van mijn paard omhoog ( in de bak was er niets aan de hand) en hinnikte ze de hele rit. Dit doet ze nooit! Ze verzameld, gaat 2 versnellingen omhoog en veranderd in een totaal ander paard. Weer het engelse zadel erop gelegd om te kijken hoe dit ging, geen kick en gehinnik meer. Weer het westernzadel erop en ze veranderd in een hinnikend jong paard. Iemand dit zelf ook meegemaakt of gehoord ?

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:17

nee sorry:p "ik heb een western beleerd paard... hij is nog maar 4 en zelf reed ik aventoe met mijn wintec zadel.. als ik in het begin een lange bos rit ging maken... (anders vond ik het zielig dat hij zolang en steeds een zwaar zadel op zijn rug kreeg, zit ook tussen me oren;) Maar ook daarbij geen verschil!!

RubyDavidz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:39

Haha, dank voor je snelle reactie. Ik had in de buurt ook al rond gevraagd. Ik ben bang dat ik gewoon een rare merrie heb :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:27

Nooit van gehoord. Enige reden die ik kan bedenken is dat OF het westernzadel niet goed ligt. Of het engelse zadel ligt niet fijn.
Enige wat ik nog kan bedenken daarnaast is dat je zelf anders zit, anders rijdt, gedraagt etc.

BlueStar

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:47

In overleg met TS is het topic centraal hebt gemaakt, voor alle vragen over 'beginnen met western rijden'

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:42

+:)+

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:37

Leuk zo`n topic! Mag ik me ook melden?? :)
Ik ben na de verkoop van mijn paard (eind vorig jaar) maar gaan westernlessen om toch onder de paarden te blijven (heb nog wel mijn eigen shetlander). Ik vind het helemaal fantastisch!
Mis helaas met de dag het hebben van een eigen pony/paard meer en meer. Dus ik ga toch weer een eigen pony aanschaffen. Dat betekend niet meer op de westernmanege lessen, maar wel hopelijk binnenkort thuis lessen op mijn eigen westernpony. :D
het enige nadeel is dat de westernsport superduur is vind ik nog steeds en ik na een hoop pech met mijn vorige paard niet meer zoveel uit kan geven aan aanschaf, of ik moet aan de (toch al gekrompen) dierenarts-spaarpot gaan komen en dat wil ik weer niet. Dus dat is nog even iets om naar te kijken. :j

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:49

troost je, ik heb 2 paarden verkocht en ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte quarter
hier gaat veel tijd inzitten, maar er zijn genoeg leuke te koop voor niet mega veel

enne welkom

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:49

Ja welkom! Wat leuk dat je opzoek bent naar een western paardje.

Ik heb net mijn eerste echte privé western les gehad! Het was zo leuk :D Wendy geeft ook erg leuk les! Kan niet wachten tot de volgende les :D Ik ben nu ook bijna zeker overtuig dat ik western wil gaan doen :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:57

Hier iemand die aan het bedenken is of ze de stap terug naar de westernsport wil maken.

In het verleden zo'n 8 jaar western gereden, altijd met veel plezier. Verschillende wedstrijden gereden van trail tot aan reining en van pleasure tot aan barrelraces. Nooit heel serieus wedstrijd gereden, maar kwamen toch met leuk prijsje thuis. Op stal toentertijd maakten we zelf leuke oefenparcourtjes en zodoende konden we vaak leuk samen oefenen.
Helaas paar jaar terug de overstap naar een ander paardje moeten maken, dus weer de dressuur kant opgegaan. Nu de twijfel of ik het weer op ga pakken. Helaas zoals eerder aangegeven in het topic is de westernsport niet heel goedkoop. Aanschaf van een goed zadel e.d. is vrij prijzig en is de pasvorm erg belangrijk, dus ik ga er maar eens goed over na denken.

Als jullie het goed vinden lees ik daarom graag (stilletjes) mee..

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:59

Tuurlijk is da goed he dames?!

Birgit, jij komt toch uit 040 weet nog een leuke instructrice als je interesse hebt

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:21

Ik vind het ook prima!

Ja klopt :) Ik moest vandaag ook een klein uurtje rijden om bij mijn les te komen. Maar geeft diegene alleen les aan mensen met een eigen paard? (aangezien mijn eigenste niet western geschoold is) :)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:38

Woehoew, gisteren 3de western les!
Helemaal gek van!
Basis rollback nog steeds inoefenen, buiging / nageven, enz. enz.... En voor de eerste keer spinnen. Man man man, ik voelde me net dronken! Hadden jullie ook dat gevoel? :-))
Ik kijk al uit naar volgende les!
Nog steeds erg letten op mijn ontspannen zit, handen die vaak te laag zijn en benen op de juiste plaatsen gebruiken. Ik krijg er na 100 ritten de dressuursdingetjes wel uit. ;-)

(Ivm de zoektocht: een leuke quarter en paint op 't oog, maar ik vertrek zaterdag een weekje op vakantie, dus alles even on hold. Daarna veeeeeel tijd.)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:41

Oh ja, en waar moet je op letten bij de aankoop van western rij-boots en hoed?
Tips? Goede merken?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:42

Haha, dat gevoel is herkenbaar. Ik moet naar het oor kijken van de kant waar ik op spin. Maar blijf duizelig.
Ennuh, handen te laag? Als ik ontspan moet ik echt mijn hand op de manenkam leggen ongeveer.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:02

Annekexxx schreef:
Oh ja, en waar moet je op letten bij de aankoop van western rij-boots en hoed?
Tips? Goede merken?

Ik lette op of het van stevig leer was en of er een goede stevige hak onder zat, die niet slijtgevoelig was. Ik heb op die van mij dagelijks zo'n 5 jaar lang gelopen.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:13

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:22

Volgens mij draait je paard verkeerd om in de spins; achterhand om voorhand ipv voorhand om achterhand.

Edit: ohnee later niet meer, sorry! Moet eens filmpjes afkijken.

Je eerste filmpje is trouwens een trailerlaadfilmpje (ook leuk haha) en je 2e het spinfilmpje :P

Ik wil ook wel een beetje meelezen; heb wel al 10 jaar western gereden maar alleen pleasure, trail en horsemanship. Ben een jaar gestopt maar heb nu weer een bijrijdpaard. Hij is een reiner dus op dat gebied moet ik nog veel leren :D

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:46

Oh haha, bij mij deed die link gister ook al moeilijk. Nja, niks aan te doen :P

Ook welkom dan Warboel!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:49

Bij mij deden de linkjes het wel gewoon :)

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:26

Leuk Birgit!

In de derde les al spinnen? Wow, dat vind ik wel apart. Ik ben nog steeds veel bezig met de basis en dat is nog steeds soms best lastig. Spinnen heb ik nog nooit gedaan.

Weet iemand een plek waar je wat oudere westernpaarden kan kopen? Ik zoek niet zo´n jonkie want moet zelf nog veel te veel leren dus hoop een wat ouder paard te krijgen die gewoon een goede basis heeft en die ook lekker mee naar buiten kan. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:00

Ik deed in de eerste les ook al een poging. Gewoon om te kijken welke kant ik uiteindelijk heen wil (2e les een pleasure-paard gereden en de 3e les een hunter). En om me nog enthousiaster te maken natuurlijk :P

https://www.facebook.com/groups/337409793008218/
Daar zou je het kunnen proberen :)

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:21

goldenarrow schreef:
Ik deed in de eerste les ook al een poging. Gewoon om te kijken welke kant ik uiteindelijk heen wil (2e les een pleasure-paard gereden en de 3e les een hunter). En om me nog enthousiaster te maken natuurlijk :P

https://www.facebook.com/groups/337409793008218/
Daar zou je het kunnen proberen :)

haha, wel leuk! :D
Maar dan kun je het toch helemaal nog niet, dus dan weet je ook niet wat je wil. Lijkt me zoiets als de eerst paardrijles dressuur, tweede les springen, om te kijken wat je wil :Y)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:07

Nouja, ik zat op een paard wat alles kan en het ook doet als je een halfslachtige hulp geeft. Tenzij hij door krijgt dat je het wel kan, dan laat hij je er echt voor werken. Rij nu nog steeds op dat paard en het is echt een goede spiegel.