Haay, ik wil ook graag voor het eerst een western les gaan nemen! Weet iemand een western stal omgeving Urk? (ligt in de Noordoostpolder, dichtbij Emmeloord/lelystad e.d.)
Heb het nu eens op twee manieren geprobeerd, hopelijk werkt er toch één ! mochten jullie tips hebben voor ons dan hoor ik ze graag ! ik rij nog niet zo lang dus hou daar rekening mee smart was in dit filmpje gespannen en was bang van één hoek in de piste. Je zal hem op een gegeven moment ineens zien afdraaien
Ik had je filmpje al gezien, maar de eerste link werkt niet (je hebt blijkbaar ergens uitgeschakeld dat de video hier in Bokt of ergens anders kan afgespeeld worden), maar met de andere link werkt het wel!
Hoi, ik zou me graag wat gaan oriënteren in het western rijden. Waarom weet ik nog niet precies. Ik heb namelijk nog niet echt een idee wat het western rijden nu precies inhoud. Ik heb altijd gewoon engels recreatief gereden, en zo rij ik mijn verzorgpaarden ook, maar ik zou wel graag een lesje nemen om te kijken wat ik ervan vind. Zijn er mensen die in limburg nog goede plekken kennen. Ik woon in Belgie, ene half uurtje verwijderd van Maatsricht en ook ongeveer een half uurtje ver van Weert.
Fijn, nog een Belgje Ik ken geen maneges in jouw buurt, maar er is wel een centraal topic daarover. Misschien staat daar iets in
Weet je al een beetje of je een bepaalde richting uit wil? Als je hier een paar pagina's doorleest krijg je wel een beetje een indruk van wat western inhoudt, denk ik
SmartBH
Geplaatst: 10-02-14 21:43
Iolanthe schreef:
Ik had je filmpje al gezien, maar de eerste link werkt niet (je hebt blijkbaar ergens uitgeschakeld dat de video hier in Bokt of ergens anders kan afgespeeld worden), maar met de andere link werkt het wel!
Ehm, ik weet nog niet echt welke kant ik op wil. Ik denk dat ik eerst wil beginnen met de basis, ik heb namelijk het gevoel dat dat wel verschilt en zeker wel handig is. Dan zou ik verder willen kijken. Ik zal eens in dat centrale topic kijken.
Ik heb eens even rondgekeken, in Weert heb je 'Blue Stables'. Heeft iemand ervaring hiermee? Ze zeggen dat hun western-lessen een beetje allround gericht zijn en de basis ook.
Ik droeg gewoon mijn jodhpurs en een stevige jeans, intussen heb ik boots
Natsuki, allround is goed, maar wees wel zeker dat het geen mengvorm tussen dressuur en western inhoudt (wat ik een beetje had). Geven ze ook dressuur daar? En is het dan dezelfde lesgever?
Dat is ook weer waar Maar als je pas begint, weet je toch best waar de verschillen echt zitten en zo... Ik had soms het gevoel dat ik gewoon nog dressuur aan het rijden was, en dat lijkt me niet de bedoeling van een paar starterslessen
CharlievdH
Geplaatst: 11-02-14 23:03
Iolanthe: Ja, ze geven daar ook dressuurles, of het dezelfde lesgever is weet ik niet zeker. Ik wil samen met mama eens gaan kijken, aangezien zij ook weer wilt gaan rijden. En dan kunnen we dat soort vragen wat meer stellen enzo. Hoe was voor jullie trouwens de omkeer van engels naar western? Waar lagen voor jullie vooral de verschillen?
Oh en kan ik daarnaast nog gewoon engels blijven rijden? of wordt het dan heel lastig? Ik blijf mijn verzorgpaarden namelijk nog wel gewoon rijden op de manier van de eigenaren.
Er zijn veel verschillen, wat ik nu bedenk: vooral ontspannener (als dat woord bestaat ), meer durven loslaten,... Naar mijn gevoel meer met zit en benen werken. Maar dat verschilt erg per discipline
Normaal is het geen probleem om Engels te blijven rijden, alleen gaat het een beetje lastiger zijn om dan in de lessen te onthouden wat je anders moet doen. En na een eindje gaat er western in je Engelse rijstijl kruipen
Voor mij was het verschil vooral dat ik nog meer met mijn stem doe en dat ik de teugels anders houd en op een andere manier een correctie moet geven (in mijn geval, gezien ik met shank rijdt, hand omhoog doen). En inderdaad met zit en benen. En het veel meer los laten van je paard. Met Engels houdt je natuurlijk constant contact, terwijl je dat met western alleen doet als je je paard wilt ondersteunen of een correctie wilt geven. En als hij dan braaf is laat je hem weer (volledig) los, tot hij weer een fout maakt.
Verder rijd ik er wel gewoon nog engels naast, maar het is af en toe wel raar als je op een geheel engels getraind paard rijdt. Afgelopen weekend had ik namelijk een dressuur wedstrijd en toen stak ik mijn benen af en zei ik Ho, geheel op westernwijze. Paard snapte er uiteraard helemaal niks van
Iolanthe
Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-14 23:58
goldenarrow schreef:
Afgelopen weekend had ik namelijk een dressuur wedstrijd en toen stak ik mijn benen af en zei ik Ho, geheel op westernwijze. Paard snapte er uiteraard helemaal niks van
Dat was gelukkig nog met het losrijden Al vonden we wel dat het stiekem wel grappig zou zijn om met een stop stil te gaan staan
Nee, mijn paard kende in de ring alleen maar het knopje galop (F-A-K overgang naar stap, paard stapvoets galopperend...). Snapte de jury waarschijnlijk ook niks van