[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:01

Ja, maar je paard moet wel reageren. Ik denk dat hij vooral duidelijk wou maken dat ik eerder met mijn benen moest bezig zijn dan met mijn handen ;) Het is echt geen harde ruiter! Hij heeft er ook even opgezeten en rijdt bijna alleen op stem- en zithulpen, dus zo min mogelijk hulpen is hier ook het doel!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:03

Nevada is ook wel eentje waarin je vanaf het begin zeer duidelijk moet zijn, anders is ze gewoon met je weg en doet ze haar eigen ding :) je hoeft het haar dus maar één keer duidelijk te maken en dan kan je met lichte hulpen beginnen :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:11

ze is je in het begin wel goed aan het uitproberen maar toen je inderdaad wat strenger werd ziet het er al beter uit :)
ik denk dat het misschien vooral aan het 'durven' rijden ligt. dat heb ik ook heel erg dat ik dan net dat stukje lef mis om strenger te zijn :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:14

Suuskipje schreef:
ze is je in het begin wel goed aan het uitproberen maar toen je inderdaad wat strenger werd ziet het er al beter uit :)
ik denk dat het misschien vooral aan het 'durven' rijden ligt. dat heb ik ook heel erg dat ik dan net dat stukje lef mis om strenger te zijn :)

Hihi ben ik ook :) heb ook eens les gehad op haar en ik durfde het niet en met mij liep ze waar zij wilde. Vandaar dat ik het wist :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:15

Ik denk dat ik niet echt lef mis, op sommige pony's ben ik soms echt streng omdat ik weet dat ze anders niet luisteren. Maar bij rijden op een paardje dat ik niet goed ken, ben ik bang dat ik te veel bezig ben met de teugels, of dat ik te hard ben, terwijl het doel is om met zo weinig mogelijk en zo licht mogelijke hulpen te werken, dus dan twijfel ik te lang voor ik echt "streng" ingrijp. Dat moet ik dus nog beter leren aanvoelen, wanneer ik het zacht kan oplossen, en wanneer ik iets strenger moet zijn.
Dus in die zin kun je het ook wel een gebrek aan lef noemen, omdat ik het paard niet ken, weet ik niet hoe ze gaat reageren en dan ben ik sowieso voorzichtiger :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:31

Dat heeft niets met lef te maken!!! Ik vind dat je juist lef hebt, als je van jezelf erkent dat je een bepaald gevoel nog niet hebt (helemaal niet erg wat je hebt nog maar heel kort western les). In het filmpje geef je tegenstrijdige hulpen, door niet te kijken in de richting waar je naar toe gaat en niet mee te draaien in je lijf. Je geeft geen zithulpen, dus het paard reageert heel logisch. Ik denk dat je eerder nog veel meer ervaring moet leren dan dat je strenger moet zijn!!
Zie het als een leraar die in het Chinees tegen jou praat. Als jij dat niet verstaat, heeft hij dan geen lef? Moet hij in het Chinees gaan schreeuwen tegen je? Nee, de leraar moet leren om Nederlands te praten zodat jij hem begrijpt!!

Zie het niet als een aanval, je bent goed bezig!!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:45

Dankje voor de uitleg en tip!! :) Ik snap je redenering. Het is inderdaad zo dat ik niet genoeg of niet juist aangeef met mijn zit waar ik heen wil.

Nu ik het filmpje herbekijk heb ik zin om terug daarheen te gaan en meteen verder te oefenen met zitten :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:51

Als je kijkt waar je heen wilt, dan draait je lichaam vanzelf een beetje mee en gaan ook de zithulpen vanzelf :)
Ik rijd ook motor, dan MOET je wel kijken waar je heen wilt, anders lig je eraf :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:53

Hm, misschien moet ik leren motorrijden :D

Op de stukken waar zij uit de hoefslag gaat wanneer ik dat niet wil, ben ik inderdaad veel meer gefocust op wat zij gaat doen ipv op waar ik heen wil, dus dan kijk ik niet. Ik moet gewoon leren me niet te laten afleiden door haar hoofd als het ware, maar alleen op haar gefocust zijn door middel van voelen ipv door kijken.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 01:52

_Cindy schreef:
Dat heeft niets met lef te maken!!! Ik vind dat je juist lef hebt, als je van jezelf erkent dat je een bepaald gevoel nog niet hebt (helemaal niet erg wat je hebt nog maar heel kort western les). In het filmpje geef je tegenstrijdige hulpen, door niet te kijken in de richting waar je naar toe gaat en niet mee te draaien in je lijf. Je geeft geen zithulpen, dus het paard reageert heel logisch. Ik denk dat je eerder nog veel meer ervaring moet leren dan dat je strenger moet zijn!!
Zie het als een leraar die in het Chinees tegen jou praat. Als jij dat niet verstaat, heeft hij dan geen lef? Moet hij in het Chinees gaan schreeuwen tegen je? Nee, de leraar moet leren om Nederlands te praten zodat jij hem begrijpt!!

Zie het niet als een aanval, je bent goed bezig!!

Jij bent gek op uitroeptekens :D

Lef hebben in het rijden zelf en erkennen dat je dat gevoel nog niet hebt zijn twee verschillende dingen imo.
Ik zie een ruiter die onwijs aan het aftasten is en daardoor halve hulpen geeft en ik zie dat dan als een ontbreking van 'lef', om dan door te pakken.
Denk dat het meer komt omdat ik mezelf eeeeeenooooooorm herken, net of ikl mezelf zie rijden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:17

SmartBH schreef:
mag ik vragen vanwaar de overstap? Mijn paardje reageert er nu goed op dus durf niet echt overstappen naar iets anders

Mijn haflinger bleef wat onrustig in de aanleuning op een dubbelgebroken bit. Ik had dit bitje al eens gezien en heb er gewoon 1 besteld. Het voordeel van een Billy Allen is dat het net zo stabiel is als een ongebroken trens, voor mijn haflinger was dat juist wat hij nodig had. Door het rolletje in het midden kun jij als ruiter wel links en rechts onafhankelijk van elkaar bedienen. Waardoor je hulpen heel zwartwit overkomen. Niet te verwarren met scherp, maar met een ongebroken trens komt links ook je hulp van rechts door zeg maar. Met de Billy Allen is rechts rechts en links links, dus geen storing.

En dan heb ik het wel over een snaffle, geen shanks. :j

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:38

Iolanthe : in het algemene ziet het filmpje er goed uit en je trainer geeft goede uitleg.
Wat er nog ontbreekt zijn automatismen en ontspanning en die komen er wel met meer trainen en oefenen.
Een advies dat onze trainster ook altijd aan mijn dochter gaf in het begin : blijf van de hoefslag weg en zo zal jij meer je paard zelf in handen nemen en zal je afleren om steun te zoeken bij de boord van de piste.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:16

Dankje voor de tip, MarcR. Er waren inderdaad ook momenten waarop ik overal mocht rijden, behalve op de hoefslag. Even wennen, want ik ben niet gewoon dat ik zelf moet bedenken waar ik heen zal gaan. Maar wel een goede oefening, omdat ik dan met denken, sturen, voelen,... tegelijk bezig ben, terwijl ik me in de hoefslag alleen op het rijden zelf moet concentreren.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:44

ik ben er ook zo een kijk niet waar ik naar toe gaat, dat moet je juist bij westernrijden wel doen. vroeger heb ik geleerd dat je door de oren moest kijken van het paard en dat zit er helaas nog steeds in.

vind het knap hoor.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:50

Inderdaad, "Kijk tussen de oren van je paard." Maar dan glijdt mijn blik automatisch terug naar de nek en kijk ik teveel naar beneden. En dit is iets waar ik echt op gewezen moet worden, ik merk het pas op wanneer iemand me het zegt. Dus ik ben blij met een lesgever die er zo vaak iets op zegt :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:37

Als je de hoefslag mijdt zal je automatisch meer voor en rond je gaan kijken want anders weet je niet meer waar je bent in de piste.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:01

ja door dat dat gezegd werd keek en kijk ik dus niet voor me uit.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:31

Late reactie maar wat leuk van je wedstrijddebuut! Erg leuk filmpje! En ruimte voor verbetering is er altijd en dat maakt het alleen maar leuk vind ik :)

Iolanthe, jij ook leuk filmpje en fijn dat dit beter bevalt!

Ik heb vanmiddag gebeld, 26 februari mijn aller eerste echte westernles bij Wendy van Osch :D Ik kan helaas niet eerder, maar ik kan echt niet wachten!! Heb er super veel zin in.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:47

oeh leuk, ik heb maandag weer les van wendy

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:57

Leuk! Ik heb jouw topics ook bekeken, ziet er ook super tof uit :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:06

was ook erg gaaf
hoop alleen straks met mijn eigen westernpaardje erheen te kunnen gaan ;)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:10

Iolanthe: Mooi dat je een meer passende instructeur hebt gevonden!

Ik heb niet mijn totale set binnen helaas die vanavond maar bestellen. Maar zal morgen even een foto maken voor de geintresseerde. Wel een lekker zadelbontje gekocht haha.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:00

Wie kan mij vertellen waar wij leuke dingen om mee te beginnen kunnen kopen voor niet teveel centjes?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:03

Wat voor dingetjes?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:10

Starters gear zeg maar. Basis benodigdheden.