[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:17

Nou ja... Dat is dus ook een gros van de bijrijdsters.
Die willen graag western "gaan" rijden... Want het zadel zit zo lekker en het ziet er zo relaxed uit.
Huidige bijrijdster lijkt western ook leuk en rijd nu op het western zadel maar dat maakt het allemaal nog geen western ;).
Ik vraag ook een bijdrage en les is vrijwillig en op eigen kosten maar er zijn maar weinig mensen die willen/kunnen investeren.
Plus dat onze rijbak bijna altijd bagger is dus al wil je lessen kan dat 9 van de 10 keer niet.
Dus om dan elke keer naar de lesgeefster te gaan met de trailer (wat overigens elke week zou kunnen, ik rij hem met alle liefde ernaartoe) word ook zo kostbaar wat veel mensen momenteel ook niet hebben.

Dus ook als jij zou bijrijden heb ik een meisje die van de dressuur? komt en western wil gaan rijden maar met de huidige weersomstandigheden voorlopig niet kan gaan lessen.
En wat ik nu heb is ook een dressuur meisje die western wil gaan rijden en niet kan lessen.

Er zijn gewoon weinig western ruiters/amazones en net als de dressuur moet de manier van trainen ook klikken. En de meeste willen reining, spanning en sensatie, zware bitten, dikke sporen, snel op "niveau" en starten en dat moet ik allemaal niet om mijn paard heen hebben.
Dus dan word de keuze (die je eigenlijk al niet hebt) nóg kleiner...

Dus... Voorlopig gaat mijn huidige bijrijdster (die rijd al 5 jaar mijn paarden) hem met dressuurzadel in de endurance trainen. En zijn nieuwe bijrijdster met het westernzadel buiten rijden.
Hij krijgt iig aandacht en beweging :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:46

Dat is inderdaad waar ik ook tegenaan loop, dressuur meisjes die western willen gaan rijden. Dat werkt niet, dat kost mij vreselijk veel tijd aan begeleiding in het begin.
Plus mijn paard is op een nivo dat voor een western beginner wat too much to handle is. Alle knoppen zitten erop en paard verveelt zich te pletter als ze alleen maar 'rondjes over de hoefslag mag lopen'. Dan kan ze wel eens zelf voor vertier gaan zorgen ;-) dus moet ik daarbij blijven. Ik zoek juist een bijrijder om tijd over te houden en niet andersom.
Ik snap best dat je iemand moet begeleiden in het begin maar jullie weten ook wel dat je niet in een paar maanden western kunt leren rijden.'

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:04

Daar zou ik ook niet op zitten te wachten eigenlijk. Waarom stellen jullie het volgen van lessen eigenlijk niet verplicht? Dat kost de bijrijders dan maar geld maar het is nu eenmaal de enige manier om beter te worden.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:10

Toch vind ik iemand die altijd dressuur heeft gereden juist niet erg. Ben er erg achter gekomen dat de "westernruiters" het erg leuk vinden om te spinnen en te stoppen en de rest qua rijden geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:11

Ik zou dus wel een bijrijder willen, maar onze merrie is al ouder en we hebben geen reining bodem. Mensen willen toch spinnen en stoppen..........ook al zit er nog niks van basis in.
Het gaat eigenlijk om basis werk en buitenritjes. Dat zou dan ook een engelse ruiter kunnen zijn, maar wij zijn zelf al zolang western gericht bezig dat we het niet zien zitten met een engelse ruiter of iemand die van een manege af komt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:27

Je moet het net treffen. Juist omdat onze bijrijdster altijd dressuur heeft gereden is zij juist niet bezig met de stops en spins, maar wel gewoon hem rond en laag rijden en buigingen enz.
Helaas studeert ze dus heeft niet veel tijd.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:49

Ik heb ook goede ervaringen met een bijrijdster die met western begon. Nam in het begin wel 2 keer per maand les. En mijn paard is wel heel duidelijk als je niet de juiste hulpen geeft ~~}>

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:50

Ik heb ook aardig wat eisen wat betreft een bijrijdster.. Ik heb een jong paard en moet de basis nog goed leren en hij gaat je echt uittesten. Daarom wil ik echt iemand die al western kan en hem dus wat kan bijleren en niet alleen wat rondjes door de bak rijdt. Al heb ik hier wel het voordeel dat er westernlessen kunnen genomen worden en een overdekte westernbak aanwezig is.. Krijg heel veel vragen van engels rijdende ruiters of ze hem mogen bijrijden, maar moet ze dan toch vriendelijk afwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:15

Wat een vooroordelen worden hier meteen gedaan zeg :o
Ik rijd in principe engels, maar heb afgelopen jaar een westernpaardje bijgereden (met minimaal 1x per week les) en ik ben juist niet van het spinnen en stoppen. Ook met western hoort je basis natuurlijk gewoon correct in orde te zijn. Nu rijd ik weer engels, maar dat is mede omdat ik afgelopen augustus ging verhuizen en hier een leuke pony kon gaan rijden die engels gereden wordt. Was ik weer een westernpaardje tegengekomen, had ik dat ook hartstikke leuk gevonden.

Zo ook mijn vriendin, ook bokker. Zij heeft eerst ongeveer 15 jaar engels gereden maar is 1,5 jaar geleden begonnen met western. Niet omdat haar het zadel zo fijn leek, of het actiegehalte, maar omdat ze oprecht altijd heel geïnteresseerd is geweest in western. Sterker nog, het paardje waar ze toen mee begon kende nog weinig en daar heeft ze met goede lessen(want dat is wel gewoon echt belangrijk dan) samen mee geleerd. Zij vindt sowieso meer pleasure/trail leuker.
Nu we verhuisd waren heeft ze wel kort een paardje bij gereden die alle 'trucjes' zoals spinnen en stoppen wel kon(dat paardje was ook reining gereden, ook NL kampioen geweest), maar van dat paardje was de basis verder niet helemaal fijn in orde en dat is gewoon jammer.
Zij heeft er dus ook veel meer lol in om de basis te rijden en er hoeven niet allemaal meteen 'de trucjes' bij te komen kijken. Dat is misschien best leuk als de basis helemaal prima in orde is, maar het moet natuurlijk niet je hoofddoel op zich zijn. Helaas heeft ze op dit moment even niks te rijden, lastig om hier een (western)pony/paard te vinden wat ook nog eens met OV of met de fiets te doen is.

MarlonNaldo ken ik ook persoonlijk en als ik haar een beetje kan inschatten is zij ook geen type dat meteen wil kunnen spinnen, stoppen en noem maar op.

Maargoed, wat ik eigenlijk wil zeggen is dus: Er zijn echt wel dressuurruiters die western willen rijden om andere redenen dan het actiegehalte.
Nou kan ik me best voorstellen dat mensen die een westernbijrijder zoeken al een (meer) ervaren westerniemand zoeken. Is het geen optie Marlon om toch te gaan lessen? Ik denk dat je daar op zich wel wat aan zou kunnen hebben hoor :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:19

superpony schreef:
Ik zou dus wel een bijrijder willen, maar onze merrie is al ouder en we hebben geen reining bodem. Mensen willen toch spinnen en stoppen..........ook al zit er nog niks van basis in.
Het gaat eigenlijk om basis werk en buitenritjes. Dat zou dan ook een engelse ruiter kunnen zijn, maar wij zijn zelf al zolang western gericht bezig dat we het niet zien zitten met een engelse ruiter of iemand die van een manege af komt.

Ik snap niet zo goed dat iedereen hier zegt dat het gros van de western bijrijders wil spinnen en stoppen.

Ik heb dat namelijk in mijn eigen omgeving nooit gezien.

Ikzelf leg de nadruk bij de basis, tuurlijk is het leuk als je een keer een spinnetje of stopje kan maken, maar ik lig er echt niet wakker van als dat niet kan. Op mijn eigen paard gaat dat ook niet meer gebeuren. Dikke prima. Ik haal net zo veel voldoening uit het trainen om recht te maken, soepel te maken, zacht op de hulpen en....jaja... het ultieme doel: willingly guided.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:32

Ha, ik zie dat Olina al een post heeft geplaatst, want ook ik vond het niet helemaal tof hoe er hier gepraat werd over 'mensen die altijd Engels gereden hebben'.

Ik heb ergens wél van iemand de kans gekregen om western te mogen rijden ook al had ik een achtergrond in de Engelse rijstijl. Ik ben meteen begonnen met lessen (bij niet de minste instructeur, omdat ik het oprecht goed wilde leren), en ben echt bij de basis begonnen. Spinnen en stoppen stond nog voor minimaal jaren niet op het programma, als dat het ooit al zou komen. Toch kwam ik trouw 3x per week, lesde ik, ging ik van allerlei leuke dingen met paardje doen.

Vooroordelen zijn dus eigenlijk heel zonde, want je kunt er ook fijne mensen mee mislopen die wellicht wel willen leren en hun best doen voor jou en je paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:16

Ik heb geen vooroordelen over spinnen en stoppen, onze bak is daar niet voor geschikt dus voor die specifieke dingen moet er toch naar een andere locatie gegaan worden. Maar ik stel wel eisen aan de Engelse ruiter die wil bijrijden.

Ik ben ooit zelf ook begonnen als Engelse ruiter en ik gun het iemand om op mijn paard heel erg veel te leren, maar dan moet de basis Engels rijden wel er al in zitten en helaas schort het daar vaak enorm aan. Simpel stelling en buiging kunnen vragen is vaak al ver te zoeken (althans dat is mijn ervaring)

Alice komt hier regelmatig voor les dus dat is in ieder geval al aanwezig.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:51

:=. Ik heb wel wat los gemaakt :D

Ik wilde niet over 1 kam scheren en ik legde ook mijn situatie uit. Ik heb geen goede rijbak om in te lessen en náár les gaan is vrij prijzig (zo'n 50,-/75,- per keer incl les en benzine).

Persoonlijk heb ik graag een dressuur bijrijdster waarmee het goed klikt en die zich graag wil omscholen.
Dan een western ruiter die reining gericht is of waarmee het op western/training/omgang niet klikt.
De basis is hetzelfde, ik wil een recht gericht gereden pony die fijn aan de hulpen is.
En die basis schort zowel bij de dressuur als western ruiters. (wat ook geen probleem is, iedereen moet het ooit een keer leren ;) ).

Maar hier in de buurt is het aanbod aan western paarden schaars maar ook aan western ruiters.
Op mijn advertentie heb ik allemaal jonge meisjes gehad, meisjes zonder ervaring, of manege ervaring.
Een paar wat oudere meiden (mijn paard is jong dus ik wilde graag 18+ hebben) en daarvan waren een aantal niet het type waar het mee klikte, een aantal dressuur en een aantal western.
Van degene waarmee het klikte konden ze de bijdrage niet betalen (laat staan de lessen). Of durfde ze niet op buitenrit waar je bij mij aan vast zit omdat onze bak niet in orde is.
Of dressuur ruiters die wel western willen rijden maar niet kunnen/willen lessen.

Het ligt dus niet altijd aan de inzet van mensen, vaak ook financieel niet haalbaar.
En ik vraag een bijdrage dus ik vind lessen verplichten nogal lastig ook omdat ik niet een fijne rijbak kan aanbieden om in te lessen (wel een heerlijk bos :D en een binnen/buitenbak om in te mogen vrij rijden).

Het is gewoon soms lastig om net DE persoon te treffen die je zoekt. En er zijn zeker genoeg geschikte mensen maar dan moet je kijken of je ergens een compromis kan sluiten.
Helaas had/heb ik door omstandigheden niet de luxe om lang door te zoeken.

Overigens is er een stalgenoot die een dressuur ruiter zocht, met weinig eisen behalve dat je komt en rijd en iets meer bijdrage vraagt als ik maar die is ook heel lang zoekende geweest om iemand te vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:22

Ik zeg alleen dat IK reacties krijg van mensen die wel western willen rijden of net rijden, maar ermee verder willen en de mogelijkheid wel willen om te leren stoppen en spinnen. Dat kan dus bij ons niet op lokatie, want de bak is niet geschikt. En we zouden iemand erbij willen voor de merrie.
Het leeft in deze omgeving niet omdat er te weinig mogelijkheden zijn om western te leren.

We zoeken niemand voor ons jonge paard, maar rijden zelf wel reining gericht en mn man wil graag verder met de koetjes. Pleasure hebben wij dan zelf ook niks mee en ook geen paarden voor.

Wat iemand zoekt mag iemand toch zelf weten ook? Ik ken onze paarden. Voor de merrie is basis en een buitenrit voldoende. Als daar niemand voor komt of bij past is het ook helemaal goed. Mensen die echt een bijrijdpaard zoeken en er wat voor over hebben, komen vanzelf wel een keer voorbij misschien.

Ik heb ook weleens een reactie gehad van iemand die meteen allerlei eisen had. Tja, daar kan ik ook niks mee. Je mag een heel leuk paard rijden en voor de merrie zou het leuk zijn, maar het is geen noodzaak.

Iemand die een goede engelse basis heeft en open staat voor western, is welkom. Maar we hebben wel wat eisen aan iemands kunnen. Mn merrie hoeft niet eerst een jaar in dr mond getrokken te worden of gebonk in haar rug te voelen. Dat is het me niet waard. Klinkt vast rot, maar je kijkt daar toch naar? Nou, wij wel en dat is ons goed recht.

Momenteel gaat er soms iemand van stal mee op haar buitenrijden en dat gaat super leuk.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:30

superpony schreef:
Ik zeg alleen dat IK reacties krijg van....
Wat iemand zoekt mag iemand toch zelf weten ook?

Ik had het niet persoonlijk tegen "iemand" :).
Ieder zoekt de bijrijder of het verzorgpaard wat zij nodig hebben.
Als je een reining gereden paard hebt neem ik ook aan dat een reining ruiter fijn zou zijn.
Dito met alle andere disciplines :)
De 1 heeft een doorgereden paard dat een ervaren ruiter nodig heeft. De ander een allround makkelijk paard waarmee je wel veel mee kan lessen.
Zoveel mensen, zoveel wensen :).

Ik kan alleen lastig vinden wat ik zoek.
Mijn oudere merrie met blessure heeft aanbiedingen bij de vleet terwijl je daar weinig mee kan :'). En mijn allround jonkie die iedereen wil hebben (alleen al voor zijn kleur :') ) heeft moeite met het vinden van de juiste persoon. :)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:12

Wauw, wat een reactie al niet teweeg brengt.

Ik ben zoals Olina (tnx xx) ook al zegt niet zon meisje die het zadel lekker vind zitten en het voor de coole moves wilt doen.

Ik heb 16 jaar lang Engels gereden en merk dat het gewoon niet mijn ding is. Nadat ik de Western heb geproefd en er is goed in heb gekeken wat het allemaal inhoud en welke takken er zijn is het me heel erg gaan aanspreken. Een hele bewuste keuze dus. In de toekomst zal mijn (is er nog niet) eigen paard ook geen dressuur of springzadel op zijn rug krijgen maar een westernzadel. Springen is een lange tijd mijn passie geweest maar ook hier val je terug op de Engelse dressuur.

En ik ben juist niet zon meisje die met de eerste keer rijden je paard de kin op de borst trekt "want ik zou even moeten laten zien wie er de baas is en hoe mooi ie kan lopen"

Juist, leren kennen en back to basic. Je kan zoieso weinig met een paard als je niet eerst op een rustig samenwerkende manier een relatie hebt opgebouwd.

Maarja, das natuurlijk mijn visie..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:05

Voor mijn paard Desteny zoek ik een bijrijder/verzorger van minimaal 18 jaar voor 2 a 3 dagen per week. Desteny is een bonte ruin van 13 jaar en 1,65 hoog, hij is altijd dressuurmatig gereden en ongeveer 5 maanden geleden omgeschoold naar western. In de omgang is Desteny een heel braaf, vriendelijk en geduldig paard. Met rijden heeft hij een zekere ruiter nodig, van onzekere ruiters word hij ook onzeker. Ik ben opzoek naar een wat meer ervaren western ruiter die weet hoe belangrijk de basis is en zich in het begin vooral daar mee bezig houd. Iemand die in het begin niet wil rijden maar mijn paard eerst wil leren kennen vind ik ook geen probleem. Desteny staat in Wijdewormer, de stal beschikt over 2 binnenbakken en overdekte poetsplaatsen. In 1 van de binnenbakken mag je ook longeren, los gooien of grond werken dus er kan altijd wat gedaan worden met slecht weer. Desteny staat volpension dus er hoeft niet uitgemest te worden, alleen af en toe wat mest uit zijn paddock halen. Ik verwacht wel dat er minimaal 1 keer in de twee weken word gelest bij mijn instructeur(20 euro per keer). Mocht het klikken en het gaat goed dan zijn wedstrijden, clinics en dat soort dingen geen probleem. Bijdrage in overleg.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:24

@MarlonNaldo: Ik merk dat veel dressuur ruiters om die reden willen overstappen, meer ontspannen rijden en minder druk, leuke mogelijkheden met trail etc. Zelf dacht ik dat ook. Maar western is flink aanpoten en scheelt niet zo bizar veel van engels.
Je wilt je pony met zo min mogelijk druk verzameld laten lopen en laten doen wat jij vraagt tot in details maar dat is de theorie van engels ook. Daar ga je ook werken naar ontspannenheid, verzameling en controle.
Bij engels dan naar oprichting en western naar beneden met het hoofd maar in theorie wil je een paard dat fijn aan de hulpen is en soepel door zijn lijf loopt.
Dan zeggen er veel dat in de western je met een lange teugel rijd dus "vriendelijker" is, maar je moet het paard het eerst aanleren en dat doe je ook op druk en je werkt naar steeds minder teugel, wat je ook met de dressuur zou moeten willen...
En dan de "stang en trens" bij de dressuur... Ik vind het vergrijpen naar een heftig bit in de western veel vaker voorkomt (ze zijn ook wel érg gaaf die western bitten :o :D ).
In de dressuur rijd je op 2 handen met redelijke bitten, in de western zie ik veel heftige stangen met 2 handen gereden worden en flink wat geruk (en getrap).
Sporen idem dito, knopspoortjes of zo'n prachtig rinkelend wiel in de western?
Training methodes? Ik schrik op het dressuur terrein maar ik kijk ook met horror naar western wedstrijden.
Basis? Die zie ik in de engels en in de western niet.

Persoonlijk vind ik het doel in de western leuk, het zadel zit ook voor mijn reuma veel comfortabeler, ook de gangen worden voor mij comfortabeler gereden. En mijn paard is heel veelzijdig in zijn koppie en vind de trail heel leuk om te doen en de patterns vind hij ontzettend leuk. Ook het feit dat hij een opdracht krijgt en dat zelfstandig moet uitvoeren (zoals nageefelijk lopen zonder druk) en dat vind hij prettiger dan constant contact (hoewel ik hem wel eerst alles met contact aanleer).
Dat is de reden voor mij om voor western te kiezen voor mijzelf en voor mijn pony.
Maar ik grijp veel dingen aan van de dressuur. Ik rij veel meer middengangen dan een gemiddelde western ruiter die zijn paard direct verzameld en (wat ik heel vaak zie) maar wat laat sloffen en dat een "jog" noemt.
En in mijn dressuur rijd ik weer heel veel western, veel meer hals strekken en lengte buiging.
Maar net als in de western met dat extreem langzaam draven en galopperen wat gewoon mishandeling is heb je dat in de dressuur net zo dat ze zo extreem worden terug gereden.

Dus zowel engels als western... is het lastig om degene te vinden die bij jou en je pony past :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:43

Nou Succubi: applaus! _/-\o_
Ik lees jouw post als wat ik had kunnen posten.
Dit is dus ook mijn mening en zicht op beide disciplines en waar ik tegenaan loop.
Daar het goede middelpunt in zien te vinden is al lastig voor je paardje en jezelf, laat staan voor een bijrijder, die dan ook nog eens klikt met je paardje.

De meeste reacties van bijrijders zijn manegemeisjes die het wel eens willen proberen op zo'n Western zadel, maar geen idee hebben hoe er juist in te zitten, laat staan hoe Western te rijden... :roll:

Onze Tom vindt alles leuk, kon goed de Westernlessen aan, maar ook voor ons is het niet mogelijk om dat aan huis te kunnen doen (bak net te klein) en buiten de deur wordt het naast een hele onderneming ook nog erg prijzig.
Echt heel jammer...
Dat verkleint ook gelijk de mogelijkheid om een geschikte bijrijder te vinden.
Les is toch wel een issue, zij het direct, zij het later om te verbeteren.
Lastig,lastig,lastig!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:15

MarvanTom schreef:
Nou Succubi: applaus! _/-\o_
Ik lees jouw post als wat ik had kunnen posten.

:o Dank je. Ik was al bang dat ik nogal lang van stof en offtopic ging :=.
Maar dat is waar ik tegenaan loop. Western of dressuur, het is gewoon lastig. En de western poel is gewoon ook nog eens veel kleiner.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:46

Ik snap nu je denkwijze inderdaad Succubi.

En dan heb je ook nog dat iedereen weer anders rijd, iedereen weer een andere combi vormt met elk ander paard.

Lijkt me idd heel lastig een bijrijder zoeken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:18

MarlonNaldo schreef:
Lijkt me idd heel lastig een bijrijder zoeken.

Net zo lastig als een bijrijdpaard ;).
Maar ik hou je in mijn achterhoofd hoor ;) :)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:29

Ik heb zonet een kennismaking gehad met een geweldig mooie Quarter/KWPN.

We gaan de komende tijd met elkaar kennismaken, en als alles klikt word het misschien wat :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:17

Spannend Marlon!

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:24

Ik zoek ook een bijrijdpaard ;) Heb zelf een paint gehad (12 jaar) met wie ik western reed alleen geen wedstrijden gewoon lekker relaxed in het bos (de Veluwe) heb ook lessen gehad. Ik merk alleen dat er hier weinig bijrijders worden gezocht voor western :(