Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Helina0611 schreef:ik vind kluisteren ook vreselijk, al is het voor het beschermen van het dier. hmmm..? toch mijn vraag tekens bij..?
ik vind als je er juist mee om weet te gaan deze methode van training niet verkeert. dit is al eeuwen oud!
Splash schreef:Helina0611 schreef:ik vind kluisteren ook vreselijk, al is het voor het beschermen van het dier. hmmm..? toch mijn vraag tekens bij..?
ik vind als je er juist mee om weet te gaan deze methode van training niet verkeert. dit is al eeuwen oud!
Is het dan meteen goed omdat het 'eeuwen oud' is? Ik dacht dat we juist steeds meer rekening gingen houden met de gemoeds toestand en gezondheid (lichamelijk en geestelijk) van een paard.
katchina schreef:Als bepaalde methodes al eeuwen gebruikt worden,betekend dat in mijn ogen toch dat er tot nu toe weinig aan verbeterd is.
En ja, wat helina0611 al zegt,als er juist mee omgegaan wordt zal het waarschijnlijk z'n vruchten wel afwerpen.Als het niet juist wordt gedaan verziek je je paard er mee,dus dit soort dingen kun je beter aan trainers overlaten die ervoor geleerd hebben en weten wat de consequenties zijn als ze het verkeerd doen.
Een professioneel iemand weet ook wanneer hij wel of juist niet bepaalde methodes moet toepassen omdat niet alle paarden hetzelfde zijn.
Splash schreef:katchina schreef:Als bepaalde methodes al eeuwen gebruikt worden,betekend dat in mijn ogen toch dat er tot nu toe weinig aan verbeterd is.
En ja, wat helina0611 al zegt,als er juist mee omgegaan wordt zal het waarschijnlijk z'n vruchten wel afwerpen.Als het niet juist wordt gedaan verziek je je paard er mee,dus dit soort dingen kun je beter aan trainers overlaten die ervoor geleerd hebben en weten wat de consequenties zijn als ze het verkeerd doen.
Een professioneel iemand weet ook wanneer hij wel of juist niet bepaalde methodes moet toepassen omdat niet alle paarden hetzelfde zijn.
Weet je wel hoeveel trainers zich proffesioneel noemen en nog steeds niet weten waar ze mee bezig zijn. Er zijn er genoeg waar ik mijn paard nooit bij in training zou doen.
Ik heb een leuk verhaaltje over een 'profesional'. Een college van mij zette daar jaren geleden in goed vertrouwen een paard in training. Tot op een dag ze een keer ging kijken zonder van te voren gebeld te hebben (heeft iedere eigenaar recht toe vind ik). Ze vond haar paard in de round pen met zijn hoofd opgebonden aan 1 van zijn achterbenen. Maar goed dat ze kwam kijken want er was niemand in de buurt en het was goed mis gegaan. Zijn hoef hing alleen nog met de pezen aan het been vast.
En dat was bij iemand die ervoor 'geleerd' had!
Citaat:="Lara_Silver]Bah wat een vreselijke situatie! Er zijn toch hoop ik gerechtelijke stappen ondernomen tegen die dierenbeul?
SSJ schreef:ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.
SSJ schreef:en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.
simodi schreef:Je kunt iemand niet helemaal beoordelen/veroordelen op 1 aspect van haar werk. Ik ken haar verder niet, maar ze kan verder wel een goede instructeur zijn, alleen voor het beleren van jonge paarden zou ik niet voor dit systeem kiezen.
Romkabouter schreef:Iedereen die een paard op deze manier vastbind verdient een levenslang contactverbod met paarden en eigenlijk met alle dieren.
Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je dit doet.
Marieke schreef:[/quote]*blablabla*
CherokeeChum schreef:Het is een foto.Ik vind het knap als iemand hier een scenario en
een oordeel over kan vellen zonder de omstandigheden te kennen.Het is een methode die vele nuances kent in uitvoering en door wie uitgevoerd..
Kan het paard in questie zo'n benadering aan of niet ,en is het nodig bijvoorbeeld.
De werkelijke prof kan dit inschatten,er zijn er ook die dat niet kunnen.Ik word daarom minder vrolijk van zulke publicaties.
1 Omdat ze eruit gelicht en overbelicht weer in de media verschijnen.
2 Omdat ze gehanteerd gaan worden door mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn,of het gewoon niet kan schelen.
simodi schreef:Oei oei, de discussie verzandt nu in een discussie over de kwaliteit van de trainers en de methodes ... ik denk niet dat dat hetzelfde is, al heeft het natuurlijk wel veel met elkaar te maken. Een bepaald aspect van een training kun je verkeerd vinden, maar dat wil niet zeggen dat de trainer dan helemaal niet meer deugt of volledig paardonvriendelijk is. Ik denk dat daar pas een goed oordeel over gegeven kan worden als je iemand meerdere keren bezig hebt gezien met een jong paard en niet alleen op basis van een foto of een artikel.
Wel vind ik het vastzetten van een jong paard gewoon verkeerd, juist omdat bij jonge dieren de eerste indrukken zo bepalend zijn. De angst die daarbij kan ontstaan, ook al is dat maar even en wordt het paard gerustgesteld door de trainer die er bij blijft, lijkt mij dus al een situatie waar je het paard niet in moet brengen. Ik zie nog steeds het nut van het vastzetten niet, ook niet door goede trainers die er bij blijven staan! (Niemand legt dat ook verder uit in dit topic, behalve dan dat het doel is het nageven maar dat gebeurt vanzelf tijdens het rijden in een latere fase, dus dan zou het idd een kwestie van tijdwinning zijn ...).