[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helina0611

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:11

ik vind kluisteren ook vreselijk, al is het voor het beschermen van het dier. hmmm..? toch mijn vraag tekens bij..?

ik vind als je er juist mee om weet te gaan deze methode van training niet verkeert. dit is al eeuwen oud!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:50

Helina0611 schreef:
ik vind kluisteren ook vreselijk, al is het voor het beschermen van het dier. hmmm..? toch mijn vraag tekens bij..?

ik vind als je er juist mee om weet te gaan deze methode van training niet verkeert. dit is al eeuwen oud!

Is het dan meteen goed omdat het 'eeuwen oud' is? Ik dacht dat we juist steeds meer rekening gingen houden met de gemoeds toestand en gezondheid (lichamelijk en geestelijk) van een paard.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:40

Splash schreef:
Helina0611 schreef:

Is het dan meteen goed omdat het 'eeuwen oud' is? Ik dacht dat we juist steeds meer rekening gingen houden met de gemoeds toestand en gezondheid (lichamelijk en geestelijk) van een paard.

Als bepaalde methodes al eeuwen gebruikt worden,betekend dat in mijn ogen toch dat er tot nu toe weinig aan verbeterd is.
En ja, wat helina0611 al zegt,als er juist mee omgegaan wordt zal het waarschijnlijk z'n vruchten wel afwerpen.Als het niet juist wordt gedaan verziek je je paard er mee,dus dit soort dingen kun je beter aan trainers overlaten die ervoor geleerd hebben en weten wat de consequenties zijn als ze het verkeerd doen.
Een professioneel iemand weet ook wanneer hij wel of juist niet bepaalde methodes moet toepassen omdat niet alle paarden hetzelfde zijn.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:32

katchina schreef:
Als bepaalde methodes al eeuwen gebruikt worden,betekend dat in mijn ogen toch dat er tot nu toe weinig aan verbeterd is.
En ja, wat helina0611 al zegt,als er juist mee omgegaan wordt zal het waarschijnlijk z'n vruchten wel afwerpen.Als het niet juist wordt gedaan verziek je je paard er mee,dus dit soort dingen kun je beter aan trainers overlaten die ervoor geleerd hebben en weten wat de consequenties zijn als ze het verkeerd doen.
Een professioneel iemand weet ook wanneer hij wel of juist niet bepaalde methodes moet toepassen omdat niet alle paarden hetzelfde zijn.

Weet je wel hoeveel trainers zich proffesioneel noemen en nog steeds niet weten waar ze mee bezig zijn. Er zijn er genoeg waar ik mijn paard nooit bij in training zou doen.

Ik heb een leuk verhaaltje over een 'profesional'. Een college van mij zette daar jaren geleden in goed vertrouwen een paard in training. Tot op een dag ze een keer ging kijken zonder van te voren gebeld te hebben (heeft iedere eigenaar recht toe vind ik). Ze vond haar paard in de round pen met zijn hoofd opgebonden aan 1 van zijn achterbenen. Maar goed dat ze kwam kijken want er was niemand in de buurt en het was goed mis gegaan. Zijn hoef hing alleen nog met de pezen aan het been vast.
En dat was bij iemand die ervoor 'geleerd' had!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:50

@Splash : bah wat vreselijk om zo je paard te moeten vinden, en dat terwijl je dekt een dier in goede handen achter te laten.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:57

Dat is echt verschrikkelijk!Je verwacht juist het beste en in dit geval gebeurt er zoiets afschuwelijks..
Die soepprof is zeker wel aangehouden?

Je moet je van te voren wel kunnen orieenteren bij welke trainer je je paard in vertrouwen geeft voor een bepaalde tijd.En het moet zowieso duidelijk zijn dat je ten alle tijde kan komen kijken zonder dat je daar een afspraak over hoeft te maken!Anders is de echte proffessionaliteit al ver te zoeken..zowel in dressuur als western e.a.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:02

@splash ieuwww.. wat vreselijk zoiets

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:34

Dat geeft wel aan dat het gewoon hartstikke link is om je paard vast te zetten zonder toezicht of de mogelijkheid tot snelle actie als het misgaat. Dat geldt zowel voor vastzetten aan stal, maar zeker voor opbinden en kluisteren. Bij een vluchtdier (= paniekdier) kan dat alleen maar leiden tot ongelukken, zoals hierboven blijkt. Dat risico wil je toch gewoon niet nemen met en paard?
Ik zie trouwens ook niet in waarom dat opbinden nut heeft boven het rijden en dan wennen aan bit, inbuigen en nageven? Dat kan niemand mij nog duidelijk maken. Het gebeurt met als doel het nageven, maar waarom wordt nou voor deze manier gekozen (behalve uit tijdsdruk om het ff snel voor elkaar te krijgen)???

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:52

Splash schreef:
katchina schreef:

Weet je wel hoeveel trainers zich proffesioneel noemen en nog steeds niet weten waar ze mee bezig zijn. Er zijn er genoeg waar ik mijn paard nooit bij in training zou doen.

Ik heb een leuk verhaaltje over een 'profesional'. Een college van mij zette daar jaren geleden in goed vertrouwen een paard in training. Tot op een dag ze een keer ging kijken zonder van te voren gebeld te hebben (heeft iedere eigenaar recht toe vind ik). Ze vond haar paard in de round pen met zijn hoofd opgebonden aan 1 van zijn achterbenen. Maar goed dat ze kwam kijken want er was niemand in de buurt en het was goed mis gegaan. Zijn hoef hing alleen nog met de pezen aan het been vast.
En dat was bij iemand die ervoor 'geleerd' had!

Bah wat een vreselijke situatie! Er zijn toch hoop ik gerechtelijke stappen ondernomen tegen die dierenbeul?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:29

Citaat:
="Lara_Silver]Bah wat een vreselijke situatie! Er zijn toch hoop ik gerechtelijke stappen ondernomen tegen die dierenbeul?

Ik weet verder niet of er gerechtelijke stappen zijn ondernomen. Het is inmiddels alweer 6 jaar geleden. Ik zal het eens aan haar vragen wat ze toen gedaan heeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:54

Iedereen die een paard op deze manier vastbind verdient een levenslang contactverbod met paarden en eigenlijk met alle dieren.

Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je dit doet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:59

SSJ schreef:
ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.

Buigen heeft idd nut, zijn neus leren volgen heeft ook nut. Maar vastbinden op deze manier is werkelijkwaar de meest belachelijke manier. En paard gaat op deze manier helemaal niet nageven. Dat jij dat denkt is een teken dat je niet weet wat nageven is.

Als je ballen hebt zeg je de naam van je westernstal, dan weten mensen in ieder geval waar ze hun paard niet meer heen moeten brengen!

SSJ schreef:
en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.

Misschien weet ze inderdaad veel, maar deze praktijken slaan echt nergens op. Laat haar een andere baan gaan zoeken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:02

Je kunt iemand niet helemaal beoordelen/veroordelen op 1 aspect van haar werk. Ik ken haar verder niet, maar ze kan verder wel een goede instructeur zijn, alleen voor het beleren van jonge paarden zou ik niet voor dit systeem kiezen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:41

Bij dezelfde Karin is op deze manier een paard bijna verloren gegaan 1 of 2 jaar terug.
Was een trainingspaard, liep ook los in de baan op deze manier en liep zichzelf VAST in een hoek. Omdat ze zelf aan het rijden waren waren ze er te laat bij...
De binnenbak daar is volgens mij een oude kalverstal, zaten opstaande randen in... paard valt erover en de pezen lagen bloot achter...Volledig het vel opgestroopt. Eigenaars kwaad, een dure revalidatie.

Je zou toch denken dat hiervan geleerd hebben....
Tja, waarschijnlijk de randen in de bak weggehaald....
Belachelijk !!!!

Mijn paard is zelf 12 jaar geleden zo getrained....Zodra ik erachter kwam is deze "oefening" geschrapt uit het programma

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:38

Ook ik heb het artikel in de bit gelezen, echt belachelijk, niet te geloven dat mensen nog steeds denken dat dit de manier is.
Maar helaas keek ik afgelopen week naar een les van een dressuurtrainer, en hij presteerde het op de ruiter een 20 minuten lang een jong paard in een sterke buiging te laten lopen, terwijl je kon zien dat het paard pijn in zijn spieren had.
Het paard moest lang worden in zijn lijf volgens de trainer.
Na mijn vraag hierop kreeg ik als antwoord dat het paard dit best aankon en dat zijn spieren dit ook aankonden.
Nou, ik laat mijn paard ook wel inbuigen, maar niet op deze manier..

Wat het kluisteren aangaat, in Griekenland zag ik dit ook, maar de paarden hadden ruimte genoeg om te bewegen, het gaat het de eigenaren daar om dat de paarden niet hard gaan rennen, omdat er ook geen afrasteringen om de landjes staan, de paarden lopen dus gewoon overal.
Het zag er niet zielig uit en de benen waren ook niet open geschaafd.

groetjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:49

simodi schreef:
Je kunt iemand niet helemaal beoordelen/veroordelen op 1 aspect van haar werk. Ik ken haar verder niet, maar ze kan verder wel een goede instructeur zijn, alleen voor het beleren van jonge paarden zou ik niet voor dit systeem kiezen.

Jawel dat kun je wel... Als zei dit een geschikte methode vind zegt al genoeg over haar ''professionaliteit'', dat zij nog heel veel te leren heeft over de psychische gemoedstanden van paarden en over de risico's die het brengt een voor haar vreemd paard (van iemand die het bij haar in training brengt) waarvan ze niet weet hoe het gaat reageren in dergelijke lichaamspositie te brengen.

Hoogste onverantwoordelijk en onkundig vind ik het, als ik een paard in training breng, of er zelf in training ga moet de visie van die trainer 100% overeenkomen met die van mij, omdat ik nog altijd weet wat het beste voor mijn paard is. (ik denk dat iedere eigenaar dat weet) En dan kunnen me nog 100 professionals een bepaalde methode aanprijzen, en ik die methode niet vind deugen word die methode niet gebruikt en zal die instructeur standa pede de deur uit vliegen.

Dus ja je kan al van 1 enkel aspect zien of het een goede instructeur is. (wat ben ik toch blij dat ik recreatief rij Tong uitsteken)

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:52

Romkabouter schreef:
Iedereen die een paard op deze manier vastbind verdient een levenslang contactverbod met paarden en eigenlijk met alle dieren.

Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je dit doet.

En na deze opmerking heb ik besloten toch maar te reageren... Verdrietig
Hoe haal je het in je hoofd om zo'n uitspraak te doen?

Een mens kan niet oordelen op een foto.. en jij, Kabouter, zou beter moeten weten!!!!
Ik kan hier wel wat foto's van jouw plaatsen die ergens op het internet staan waar je niet blij van wordt
Terwijl jij toch echt denkt dat je het beste voor hebt met paarden en ik denk dat jij dat ook hebt, maar nog heel erg veel moet leren....

Mireille haar naam in 1 woord samen laten vallen met dierenmishandeling is echt onvoorstelbaar!
Als dat zo is kunnen we nu allemaal massaal gaan stoppen met paardrijden!

Zoals Mireille het doet heeft niks met mishandeling te maken. Ik heb nog nooit een paard bij haar zien vechten. Let wel, nog nooit!
Mireille laat een paard pas inbuigen wanneer deze begrijpt wat dat betekent. Mireille leert ook dat een paard niet in paniek hoeft te raken wanneer deze om wat voor een rede dan ook eens vast komt te zitten.

Het gaat met beleid. Een keertje linksom, keertje rechtsom. Klaar. Geen paniek, geen gevecht, gewoon inbuigen. Ze laat ze niet zo 20 minuten staan en gaat er ook niet tussen rondrijden.
Ze traint het paard met dubbele lijnen. Het kan sturen, inbuigen, stoppen, achterwaarts, omdraaien en nageven voordat ze erop stapt. Die basis ligt er dan.. En hoe een ieder dat doet, moet een ieder voor zichzelf weten, maar dit werkt en op een hele makkelijke natuurlijke manier zonder enige vorm van dwang.

Op het moment van aanrijden wordt er in eerste instantie niks meer aan verzameling gedaan.(Zie de dvd) Sturen is dan het belangrijkste. Op het moment dat het paard zijn balans met ruiter heeft gevonden (en wanneer dat is, is per paard verschillend) komt het nageven en verzamelen automatisch, daar hoeft dan vrijwel niks meer aan gedaan te worden. Dat gaat dan helemaal vanzelf, want dat ligt al in de basis. Het paard is licht, los en weet automatisch wat de bedoeling is. Geen gedoe in de mond. Je zult Mireille dan ook nooit een ruk of een pluk zien geven, nooit harder hoeven doorvragen, nooit boos zien worden, nooit haar geduld zien verliezen.

En weet je? Bel Mireille op, vraag wanneer ze met een jong paard aan de gang gaat. Vraag of je mag komen kijken en oordeel dan zelf. Want als er wel 1 respect heeft voor paarden, dan is zij het wel! En het maakt me vreselijk verdrietig te moeten horen dat JIJ kabouter... vind dat ze een levenslang contact verbod met paarden en alle andere dieren zou moeten hebben!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:09

Marieke schreef:
*blablabla*
[/quote]
Niemand heeft gezegd dat het over die Mireille gaat waar jij het over hebt, lees echt niemand. Het is Romkabouters persoonlijke mening, heb daar eens respect voor ja!
Weet je als die Mireille deze methode gebruikte zou ik mijn paard dus ook nooit bij haar in training brengen. Dit topic gaat over het opbinden, Romkabouter verbindt die trainers met dierenmishandeling (weer die persoonlijke mening) en jij verbindt die opmerking meteen met je favo trainster, sorry maar dat vind ik raar, en om dat als een bezetene een tektst te gaan typen over die betreffende trainster te gaan typen, terwijl zij nooit is aangevallen... Lees dan ook en neem niet alles persoonlijk op!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 30-10-07 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:10

Pagina 7!
Wie heeft het hier nou over lezen??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:14

Och jaa! Vind het absoluut niet vriendelijk uitzien nee!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:37

Het is een foto.Ik vind het knap als iemand hier een scenario en
een oordeel over kan vellen zonder de omstandigheden te kennen.Het is een methode die vele nuances kent in uitvoering en door wie uitgevoerd..
Kan het paard in questie zo'n benadering aan of niet ,en is het nodig bijvoorbeeld.
De werkelijke prof kan dit inschatten,er zijn er ook die dat niet kunnen.Ik word daarom minder vrolijk van zulke publicaties.
1 Omdat ze eruit gelicht en overbelicht weer in de media verschijnen.
2 Omdat ze gehanteerd gaan worden door mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn,of het gewoon niet kan schelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:40

CherokeeChum schreef:
Het is een foto.Ik vind het knap als iemand hier een scenario en
een oordeel over kan vellen zonder de omstandigheden te kennen.Het is een methode die vele nuances kent in uitvoering en door wie uitgevoerd..
Kan het paard in questie zo'n benadering aan of niet ,en is het nodig bijvoorbeeld.
De werkelijke prof kan dit inschatten,er zijn er ook die dat niet kunnen.Ik word daarom minder vrolijk van zulke publicaties.
1 Omdat ze eruit gelicht en overbelicht weer in de media verschijnen.
2 Omdat ze gehanteerd gaan worden door mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn,of het gewoon niet kan schelen.

Neem eens die Karin uit het artikel van de BIT, zij geeft een intervieuw en bijgevolg zijn er mensen die kritiek gaan leveren, logisch toch ze zoekt het zich zelf, de BIT maakt foto's van wat er te zien is...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:41

Oei oei, de discussie verzandt nu in een discussie over de kwaliteit van de trainers en de methodes ... ik denk niet dat dat hetzelfde is, al heeft het natuurlijk wel veel met elkaar te maken. Een bepaald aspect van een training kun je verkeerd vinden, maar dat wil niet zeggen dat de trainer dan helemaal niet meer deugt of volledig paardonvriendelijk is. Ik denk dat daar pas een goed oordeel over gegeven kan worden als je iemand meerdere keren bezig hebt gezien met een jong paard en niet alleen op basis van een foto of een artikel.

Wel vind ik het vastzetten van een jong paard gewoon verkeerd, juist omdat bij jonge dieren de eerste indrukken zo bepalend zijn. De angst die daarbij kan ontstaan, ook al is dat maar even en wordt het paard gerustgesteld door de trainer die er bij blijft, lijkt mij dus al een situatie waar je het paard niet in moet brengen. Ik zie nog steeds het nut van het vastzetten niet, ook niet door goede trainers die er bij blijven staan! (Niemand legt dat ook verder uit in dit topic, behalve dan dat het doel is het nageven maar dat gebeurt vanzelf tijdens het rijden in een latere fase, dus dan zou het idd een kwestie van tijdwinning zijn ...).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:43

@LaraSilver;Yep...en bovenstaande is mijn mening daarover.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:55

simodi schreef:
Oei oei, de discussie verzandt nu in een discussie over de kwaliteit van de trainers en de methodes ... ik denk niet dat dat hetzelfde is, al heeft het natuurlijk wel veel met elkaar te maken. Een bepaald aspect van een training kun je verkeerd vinden, maar dat wil niet zeggen dat de trainer dan helemaal niet meer deugt of volledig paardonvriendelijk is. Ik denk dat daar pas een goed oordeel over gegeven kan worden als je iemand meerdere keren bezig hebt gezien met een jong paard en niet alleen op basis van een foto of een artikel.

Wel vind ik het vastzetten van een jong paard gewoon verkeerd, juist omdat bij jonge dieren de eerste indrukken zo bepalend zijn. De angst die daarbij kan ontstaan, ook al is dat maar even en wordt het paard gerustgesteld door de trainer die er bij blijft, lijkt mij dus al een situatie waar je het paard niet in moet brengen. Ik zie nog steeds het nut van het vastzetten niet, ook niet door goede trainers die er bij blijven staan! (Niemand legt dat ook verder uit in dit topic, behalve dan dat het doel is het nageven maar dat gebeurt vanzelf tijdens het rijden in een latere fase, dus dan zou het idd een kwestie van tijdwinning zijn ...).

Jawel, het word wel uit gelegd of je het er mee eens bent is een andere zaak.
Simpel samengevat,er word vanuit gegaan dat het paard leert om druk op het bit te accepteren/er niet tegen te vechten.
Tevens word het paard ''geleerd door eigen ondervinding dat het zijn neus moet volgen waardoor de druk verdwijnt.
Op de grond, dus zonder ruiter, word gepoogd er een stuur op te zetten.
Waardoor deze dus een verminderd risico heeft om op een stuurloos paard te zitten,welke je alleen met veel teugeldruk een bepaalde kant op kunt dwingen ,voor zover je daartoe fysiek instaat bent.