[WN] Wat gaat er mis????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Wat gaat er mis????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:46

Maar dat is het hem juist. Hoe weet je of je "goed genoeg" bent? Vooral als je niet veel de kans gehad hebt om te starten, of zoals de zuiderlingen die weinig wedstrijden hebben.
Het NK is ook maar een moment opname. Het is imo niet door andere te bepalen of een combinatie wel of niet NK waardig is. Inderdaad heb je dara toch de voorrondes voor, dus is het, imo, toch prima. Vooral geizen er geen beginners klasses zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:02

Als jij het NK ziet als een kans om meer ervaring op een ""grote" show, dan moet je dat vooral doen!
Of je er wel of niet aan toe bent vind ik niet zo belangrijk dan. Het voorronde systeem filtert toch de goeden wel Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:04

Prima toch,lekker open laten voor elke ruiter die dat zou willen.
Lekker veel inschrijvingen,en nog meer stallen vol.
En tja dat handje vol die niet NK *waardig* zijn komen toch de voorrondes niet door.
Dus je kan nooit zeggen dat je het NK hebt gereden als je de finale niet haalt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:04

Maar zo klonteren de voorrondes ook heerlijk vol met mensen die "ervaring"op willen doen op een grote show....
Waarom heet het dan NK?
Daar ga je toch alleen starten als je "denkt" dat je een kans maakt op een prijs of een titel?

Er zijn genoeg grote shows om daar te gaan oefenen en als je zo graag wilt weten hoe het er aan toegaat dan ga je kijken of groomen...... maar starten?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:10

uh vera genoeg grote shows, naast de summershow kan ik er geen bedenken hoor

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:12

De voorrondes kun je ook gewoon zien als een WRAN-show.
Is ook niet op het NK zelf, maar de dagen ervoor. Die voorrondes zitten niemand in de weg. En bovendien zeggen die ook niet persé wat over het niveau. Je kunt pech hebben, of alle 50 starts zijn eigenlijk goed genoeg. Er zijn er alleen een paar beter... En die mogen door. Of alle 50 starts zijn eigenlijk helemaal niet NK-waardig. Maar er zijn er een paar beter... en die mogen door.

Alle systemen, of het nu voorrondes zijn, kringkampioenschappen, minsten 5 punten halen of wat er ook verzonnen kan worden... allemaal voor en nadelen. Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:20

susan schreef:
uh vera genoeg grote shows, naast de summershow kan ik er geen bedenken hoor

Ja je moet er wel voor reizen kunnen, maar er zijn er zo door heel Nederland genoeg te rijden (WRAN dan he).
En of er uiteindelijk nu 100 of 500 ruiters meedoen, het systeem is hetzelfde voor een oefening.

Ik denk dat ik als jury helemaal geflipt zou worden van al die mensen die totaal niks te zoeken hebben op een NK en het zien als een oefening. Hoe kun je dat dan serieus jureren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:22

Het zijn dezelfde mensen die op een wranwedstrijd ook aantreden Vera. Dan flippen ze toch ook niet.
Daar zijn de voorrondes voor bedacht.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:34

Nouja,maar de jury,s op een NK zijn niet de jury's die je door het jaar tegen komt.
Weet dat buitenlandse jury,s wel eens vreemd opkeken als weer een of ander pannenkoek de ring in kwam.
Een amerikaanse jury heeft ooit tegen Sandra gezegt ,in de line up,**you got a very nice horse**
En niet omdat het nu zo een sierlijk ras was die ze elke dag tegen komt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:07

Dat bedoel ik eigenlijk... De jury die voor het NK komt verwacht ook NK waardige starts, ookal zijn het voorrondes.
Maar als jan en alleman daar een beetje rondhobbelt met halfbakken outfits dan staan ze volgens mij wel een beetje met opgetrokken wenkbrauw te kijken.

Een NK is er nu eenmaal niet voor niets, dan kun je het net zo goed de "Grote WRAN show" noemen oid.
Dan nodig je een nederlandse jury uit die het herkent en daarmee "erkent".

Overigens heeft dit niet er mee te maken of je met een PK paard start of iets anders. Goed rijden is goed rijden. Met of zonder PK....

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:18

Helemaal met je eens Vera

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:19

Rob_H schreef:
Weet dat buitenlandse jury,s wel eens vreemd opkeken als weer een of ander pannenkoek de ring in kwam.

Laat mij er ff lekker buiten! Ik sta het meest van jullie allemaal in de ring en nog wel bij elk onderdeel...........

vera schreef:
Goed rijden is goed rijden. Met of zonder PK....

Nors opkijken

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:23

dapperdier schreef:
Weet je wat ik zo jammer vind.. Er reageren hier vooral am en open ruiters. Niet mis mee hoor! Ik hoop zelf ook nog eens tot die groep te horen. Maar waar zijn de beginners???

Zoals ik reeds gemeld heb.......Torento was ziek anders waren we er mét knollie!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:31

Hmm volgens mij worden de voorrondes niet door de amerikaanse jury's beoordeeld. Toch?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:32

Ja wel hoor Anya, sinds 2005 wel. Eerder was dat idd niet zo.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:34

ah oke.
(moet altijd werken tijdens voorronden, dus kom vrijdags pas).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:48

vera schreef:
Dat bedoel ik eigenlijk... De jury die voor het NK komt verwacht ook NK waardige starts, ookal zijn het voorrondes.
Maar als jan en alleman daar een beetje rondhobbelt met halfbakken outfits dan staan ze volgens mij wel een beetje met opgetrokken wenkbrauw te kijken.

Een NK is er nu eenmaal niet voor niets, dan kun je het net zo goed de "Grote WRAN show" noemen oid.
Dan nodig je een nederlandse jury uit die het herkent en daarmee "erkent".

Overigens heeft dit niet er mee te maken of je met een PK paard start of iets anders. Goed rijden is goed rijden. Met of zonder PK....

Maar wat is een halfbakken outfit?? Dat is per persoon zo verschillend. Net als het type paard niet mee hoeft te spelen hoort de kleding/harnachement ook niet mee te spelen. Goed rijden is goed rijden. Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:51

Hm, maar uiteindelijk heeft een NK wel uitstraling.. ik snap wel wat Vera bedoelt..
Natuurlijk is goed rijden goed rijden, maar aandacht aan het voorkomen is niet verkeerd. (anders hoeft al dat groomen ook niet natuurlijk)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:00

Oja, dat is ook altijd zo'n pijnlijk punt waar je eigenlijk niks over mag zeggen Knipoog

Om het dan maar even naar het engels te trekken; beeld je even in; de colbert van je vader, rubber wellingtons en een witte legging....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:10

wat kleding betreft vind ik wel dat je mag zeggen dat het NK nog wel voor de gewone man/vrouw mogelijk moet zijn
soms zie ik peperdure outfits, dat hoeft ook weer niet!
een mooi geheel kan ook met een mooie blouse en bijpassende pad
bij de pleasure wordt je aankleding volgens mij wel meegeteld in het geheel, horsemanship volgens mij ook

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:15

Maar Spatter, er zit verschil tussen mogelijk voor de gewone man, en je totaal niet verdiepen in je voorkomen... Knipoog

Netjes groomen kan iedereen en een nette outfit bij elkaar rapen kan ook iedereen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:24

klopt, maar ik heb met mijn welsh-cob ook dikwijls gedupt wat ik daar mee moest doen
die sokken schoor ik er maar vanaf, dat stond wat sjieker en was makkelijker met beschermers in de reining
ik schoor ook een flink stuk van zijn manenkam weg zodat ze hoofd nog te zien was als hij laag liep
hij had nogal lange manen namelijk
maar dat was niet bepaald volgens de welsh regels, fokkers kregen bijna een beroerte

ik zorgde wel altijd dat pad en blouse bij elkaar paste, net als de beschermers, maar ik gaf geen kapitalen uit

eigenlijk valt het me het meeste op bij de reiners dat ze soms slechte combinaties hebben

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:57

vera schreef:
Oja, dat is ook altijd zo'n pijnlijk punt waar je eigenlijk niks over mag zeggen Knipoog

Wat bedoel je???
Dat je niet mag lachen als je weer eens te korte broeken of verkeere hoedjes of te keline verwassen slinkies ziet??

Hmmm guilty as charged

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:58

dapperdier schreef:
Weet je wat ik zo jammer vind.. Er reageren hier vooral am en open ruiters. Niet mis mee hoor! Ik hoop zelf ook nog eens tot die groep te horen. Maar waar zijn de beginners???

*Steekt hand op..

Ik heb niet alles gelezen.. Maar om op de eerste blz terug te komen..

Ik ben een beginnersruiter, in de trail.. Ik woon in Zeeland..
Dus ik ben aangewezen op de wedstrijden in Zeeland, aan de overkant.. Gemiddeld een uur of langer rijden.. Of de wedstrijden in België, meestal ook lang rijden.

Tot nu toe heb ik een officiele wedstrijd gereden, 29 April, in Eede.. Een wedstrijd van de VFAR..
Doordat ik trail startte moest ik al om 8 uur aanwezig zijn. En ik was als enige in mijn klasse.. Ik had mijn parcours gereden en ik kreeg gelijk mijn prijs.. Was eerste.. Ik had geen concurrentie.. Dat is leuk voor een keertje, maar steeds is niet leuk!

Nu as zondag is er in Belgie weer een wedstrijd, op manege Dravershof, ben de naam kwijt.. Ik wilde ook meedoen, maar er was nog niemand opgegeven voor de beginnerstrail.. Dat vond ik erg jammer, nu door omstandigheden ben ik toch verhinderd. Dus ik kan niet..
Maar ik wil graag wat concurrentie.. Ik denk inderdaad ook dat er weinig wedstrijruiters bijkomen de laatste tijd. Dat is gewoon erg jammer!

Verder heb ik nog over het hele jaar nog maar een stuk of 4 wedstrijden om te rijden. Ik doe wel mee, maar het is te weinig aanbod, anders was ik zeker vaker van de partij. Ik wil ook mijn punten halen!
Het western 'leeft' hier in Zeeland wel, maar meer recreatief en dmv onderlinge wedstrijden. Als ik echt aan wat 'groters' mee wil doen moet ik al gauw naar Brabant/Limburg of het midden van het land. En dat is al gauw dik 3 á 4 uur rijden. Dat heb je als je hier in een uithoek woont.

Plus als ik Trail start ik erg vroeg moet starten.. Dat wil zeggen, als ik langer dan een uur met de trailer moet rijden moet ik half nacht al vertrekken. En voor die 10 minuten dat ik dan maar in de ring ben vind ik dat een beetje te ver gaan..

Wat wel opvalt is dat de klasses zoals Reining en Pleasure wel overvol zitten..
Zou het daar aan liggen? Dat iedereen liever Reining rijd bijvoorbeeld?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:58

spatter schreef:
eigenlijk valt het me het meeste op bij de reiners dat ze soms slechte combinaties hebben

Nou in de 'bling'-onderdelen kunnen ze er ook wat van hoor.
Investeren in een heel dure slinky bijvoorbeeld. En niet investeren in een fatsoenlijke sport-BH Cool