[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:19

arno8 schreef:
@Jeddah: dan vraag je in de periodes dat ze zonder ijzers lopen veel minder van ze dan in de periodes dat ze met ijzers lopen.
(En anders vraag ik me af waarom je er nog ijzers onder slaat, als ze het zo goed doen)

Mijn springpaard staat in het zomerseizoen op ijzers en in de winter met blote voeten.
Elke keer als we wisselen zie je er..... helemaal niets aan Haha!
Ze staat in de zomer op ijzer omdat ik er dan proppen in kan draaien. En ja, dat is nuttig. Zonder ijzers glijdt ze meer en loopt ze met minder vertrouwen in een springparcours en in een dressuurproef.

Ik doe ook niet minder, ik ga naar les en doe spring en dresuurwedstrijden. Misschien doet ik idd iets minder als het slecht weer is, maar dat doe ik in de zomer ook.

Ik ben in principe niet voor of tegen ijzers, maar wel tegen het koppige "ijzers zijn altijd fout" gedrag van sommige NBers.

Ik lees in dit topic dat de meeste het NB niet per definitie afkeuren, maar dat de NBers wel ijzers per definitie afkeuren.

Voor- en tegenstanders moeten toch gewoon naast elkaar kunnen bestaan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:31

Ik geloof ook niet dat de hele NB stroming vertegenwoordigd wordt door 2 mensen... ! En nu komt het wel zo over..

Overigens, wijkt deze discussie niet een beetje af van de beginposts?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:45

Gut ik heb de hele discussie niet gevolgd en als ik er zo doorheen scroll dan zie ik veel mensen die het wel en niet met elkaar eens zijn.

Ik heb mijn paard sinds kort van de ijzers afgehaald.
Waarom?
Omdat ik me eigenlijk afvroeg waarom hij op ijzers liep.
Het enige antwoord wat ik kon geven was omdat zijn hoeven anders te snel slijten en hij gevoelig gaat lopen.
Maar is dat ook zo?
Daar kon ik eigenlijk geen goed antwoord op geven voor mezelf.
Slijten is een natuurlijk proces en zo extreem veel rijd ik niet over de weg.
Gevoelig lopen? Ja dat zit er natuurlijk in. Als ik nu ineens op blote voeten kom te staan moet ik ook eerst wat eelt kweken en wennen aan de ondergrond.
Dus ijzers er af en eens kundig laten bekappen.

Wat blijkt?
* Paard struikelt niet meer met rijden (vond ik echt verbazingwekkend)
* Gevoeligheid blijkt reuze mee te vallen
* Slijten gaat lang niet zo hard als ik dacht
Voordeel:ook nog fijner voor de portomonee Knipoog
Nadeel: geen reining meer Boos!

Ik ben geen pro NBer of iets dergelijks maar ik denk dat het heel belangrijk is dat we kritisch naar ons paard blijven kijken en dat we soms verblind worden door "het hoort zo".

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:49

Ik heb ook lang gedacht 'waarom eigenlijk die ijzers' we lopen veel in het bos en dacht dat die ijzers helemaal niet nodig waren.
Mijn andere paard bijvoorbeeld heeft nooit ijzers gehad.
Ik ben daar nu wel van teruggekomen. Mijn paard wilde gewoon niet meer lopen, het was te pijnlijk. Steentjes, asfalt, overal liep ze op te trekken.
Nu ze weer ijzers eronder heeft, nergens last meer van. Dus ik laat mijn paard gewoon op ijzers lopen.
Komt nog eens bij dat ze dus lage hielen heeft en door het beslag wat ze nu heeft wordt dat perfect gecorrigeerd.
Lijkt mij dus iets wat per paard verschilt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:41

@Vera; je schreef geen reining meer,why not?Alleen ff geen slidings toch?Ik heb er buiten het seizoen ook niets onder.
Eind Maart sla ik ze er weer onder(alleen sliders) voor de rest kan je alles.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:18

Ik ervaar het als storend om constant te lezen dat traditionele smeden niet goed zijn en mensen die hun paard op ijzers hebben worden constant onderuit gehaald... waarom sluit het één het ander uit? Mijns inziens vergt ieder probleem een eigen aanpak, hetzij mét ijzers hetzij zonder.

V.w.b. Strasser, wellicht dat in uitzichtloze gevallen haar methode baat zal hebben en wellicht doet zij alles in haar ogen voor het welzijn van het paard maar desalniettemin is zij/haar methode niet heilig evenmin als NB en TB. Als je openstaat voor alle methodes en je in staat bent deze te gebruiken wanneer nodig ben je i.m.o. een goede smid want geen paard is hetzelfde.

Tot slot zou het fijn zijn als iedereen wat beter naar elkaar luisterd en wat meer openstaat voor ieders mening/visie.

Zijn we trouwens niet héél erg aan het afdwalen? Knipoog Bloos

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:29

@CC: Nee, plates vond ik zowiezo al waardeloos, hij glijdt overal steeds uit. Ach en zo hard zullen wij het niet missen, er is genoeg ander leuks te doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:19

Romkabouter schreef:
arno8 schreef:
@Jeddah: dan vraag je in de periodes dat ze zonder ijzers lopen veel minder van ze dan in de periodes dat ze met ijzers lopen.
(En anders vraag ik me af waarom je er nog ijzers onder slaat, als ze het zo goed doen)

Mijn springpaard staat in het zomerseizoen op ijzers en in de winter met blote voeten.
Elke keer als we wisselen zie je er..... helemaal niets aan Haha!
Ze staat in de zomer op ijzer omdat ik er dan proppen in kan draaien. En ja, dat is nuttig. Zonder ijzers glijdt ze meer en loopt ze met minder vertrouwen in een springparcours en in een dressuurproef.

Ik doe ook niet minder, ik ga naar les en doe spring en dresuurwedstrijden. Misschien doet ik idd iets minder als het slecht weer is, maar dat doe ik in de zomer ook.

Ik ben in principe niet voor of tegen ijzers, maar wel tegen het koppige "ijzers zijn altijd fout" gedrag van sommige NBers.

Ik lees in dit topic dat de meeste het NB niet per definitie afkeuren, maar dat de NBers wel ijzers per definitie afkeuren.

Voor- en tegenstanders moeten toch gewoon naast elkaar kunnen bestaan?

Het advies van de oude hoefsmeden is ook om alleen als het absoluut noodzakelijk is te beslaan en niet het hele jaar door.
Dat jouw paard er geen problemen mee heeft is niet zo raar. Een paardenhoef vervangt zichzelf in ong 1 jaar. Als de hoef geen ijzer onder heeft zal deze ander hoorn aanmaken dan met. Tegen de tijd dat de ijzers eraf gaan is het hoorn dat tijdens de vorige ijzerloze periode is aangemaakt onderaan de hoef beland en die is dus bestand tegen het op blote voeten lopen.

Ik heb ook de indruk dat een groot deel van de problemen die er nu zijn met de gezondheid van paarden het resultaat zijn van ongeduld, en (foktechnische) onkunde. Het verkeerd houden van paarden, het te jong te zwaar belasten en het fokken met alles wat er leuk uitziet of nergens anders voor geschikt is. Bv grip op gras is iets wat mede komt door goede lichaamsbeheersing, goede bespiering en ervaring. Als een paard daar de tijd niet krijgt en/of in de jeugd de mogelijkheid niet heeft gehad om dat te leren zal je veel sneller vast zitten aan ijzers en stiften.

Als ik lees dat Xenophon als levensduur voor paarden 40-50 jaar aangeeft vraag ik mij af hoe het komt dat wij 12-15 al oud vinden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:32

tamary schreef:
Het advies van de oude hoefsmeden is ook om alleen als het absoluut noodzakelijk is te beslaan en niet het hele jaar door.
Dat jouw paard er geen problemen mee heeft is niet zo raar. Een paardenhoef vervangt zichzelf in ong 1 jaar. Als de hoef geen ijzer onder heeft zal deze ander hoorn aanmaken dan met. Tegen de tijd dat de ijzers eraf gaan is het hoorn dat tijdens de vorige ijzerloze periode is aangemaakt onderaan de hoef beland en die is dus bestand tegen het op blote voeten lopen.

Waar staat de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:48

janderegelaa schreef:
Wat ik wel weer tekenend vind voor Arno en Arabesk is dat ze eigenlijk nauwelijks reageren op het filmpje van die pony en al helemaal niet op de foto met de gebroken hoefas die ik geplaatst heb.

Ik reageer niet op jou. In het algemeen al niet omdat je puur op de persoon speelt en niet inhoudelijk in discussie gaat.

Over de foto: knap voor je dat je op een foto door het vel heen kunt zien hoe de botten zitten. Hoe het er van buiten uit ziet, zegt lang niet alles over de binnenkant.
Verder: er zijn al genoeg discussies geweest over de zin en onzin van een voetas, ik wil niet hetzelfde verhaal opnieuw aanhoren.
Hier een leuke link:

http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:01

arno8 schreef:
Over de foto: knap voor je dat je op een foto door het vel heen kunt zien hoe de botten zitten. Hoe het er van buiten uit ziet, zegt lang niet alles over de binnenkant.

Goh, nu kun je aan een foto niet zien hoe het er van binnen uitziet, maar als een foto vanuit NB wordt gepubliceerd, dan kun je opeens aan de buitenkant WEL zien dat het goed is. Dat vind ik wonderlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:19

arno8 schreef:
janderegelaa schreef:
Wat ik wel weer tekenend vind voor Arno en Arabesk is dat ze eigenlijk nauwelijks reageren op het filmpje van die pony en al helemaal niet op de foto met de gebroken hoefas die ik geplaatst heb.

Ik reageer niet op jou. In het algemeen al niet omdat je puur op de persoon speelt en niet inhoudelijk in discussie gaat.

Verder: er zijn al genoeg discussies geweest over de zin en onzin van een voetas, ik wil niet hetzelfde verhaal opnieuw aanhoren.
Hier een leuke link:

http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

Jij en je partner ( Arabesk ) gaan er toch ook niet inhoudelijk op in? Strooien met links kunnen jullie goed, dat wel. Zelfs bij het filmpje van de pony, kun je alleen maar roepen dat er geen weerwoord van Strasser bij is. Maar geen woord over het lijden dat het arme beestje heeft.

Nog een klein editje: en als er dan een keer iets gezegd wordt waar jullie echt geen weerwoord op hebben dan negeren jullie het gewoon.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:32

Het zou fijn zijn als je de discussie gewoon inhoudelijk houdt en persoonlijke punten per pb stuurt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:33

Als ik heb voor mij op een rijtje zou zetten is mijn mening:
1. Bekappen van een paard: prima
2. Beslaan van een paard: prima indien nodig en ik kan best wat redenen bedenken waarom je een paard zou beslaan. Niet nodig? Niet doen. dan is het alleen geld weggooien.
3. Natuurlijk bekappen: niet nodig, een paard hier leeft niet het zelfde als in het wild. Te lage hakken zijn imo zowiezo niet gewenst voor bv. pezen en de verkeerde stand van de gewrichten die het veroorzaakt.
4. Zelf bekappen/beslaan van paard: zou ik afraden of je moet heel veel ervaring hebben en een goede hoefsmeden opleiding ervoor gevolgt of begeleid worden door een gediplomeerde smid. En dan bedoel ik niet een eendagscursus maar een goede opleiding zoals bijv. in Deurne.
5. Strasser: ver van wegblijven, als ik dat filmpje van Brambles alleen al zie, wil ik helemaal niets met haar te maken hebben. Ze keurt dierenmishandeling goed, wat in mijn ogen een van de ergste dingen is die iemand kan doen. Zij is iemand die nb waarschijnlijk nog de slechtste naam bezorgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:13

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend als 'leertopic' over probleemgevallen, te weten paarden met lage hielen.

Het is NIET de bedoeling hier de traditionele discussie NB versus TB te houden. Die is al ettelijke malen gehouden op het VNA forum, en mag daar voor mijn part best nog eens over gedaan worden. Dit topic echter gaat daar NIET over.

Graag dus weer on topic, en de discussie over NB/Strasser wel of geen ijzers elders houden...