[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:55

Ik waak ook altijd voor suikers, omdat Lee heel snel hoefbevangen raakt. Wat je dus wil is een voer dat laag is in suikers, oftewel (snelle) koolhydraten en hoog in vetgehalte. Pas in dat kader op met ingrediënten als melasse of bietenpulp.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:00

ja maar dat kan ik dus vanaf het etiket niet aflezen..
Meestal staat het vermeld als "suikers en zetmeel" in 1 percentage...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:02

google schreef:
Zetmeel is een polysaccharide dat bestaat uit een lange keten van glucose-eenheden

Een glucose, vandaar dat het dus waarschijnlijk onder 1 noemer valt met de suikers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:05

Dan fopt Pavo de boel met hun Nature's Best als zijnde 2% suikergehalte waarschijnlijk?
Omdat het suiker/zetmeelgehalte van datzelfde spul 32% is.

Dan is de masters/equisanum echt het laatst in suikers..

Trouwens Mac, jij hebt toch ook die subli lucerne besteld? Heeft dat al een naam, zodat welkoop weet waar ik naar vraag? Clown Of snappen ze bij 'lucerne' genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:45

Een paar pagina's terug gaan ze er uitvoerig op in, inclusief foto hoe het er uit ziet.

Iemand nog in NB interesse in de lucerne? Kunnen we samen doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:06

In welke regio zit jij, russel? Ik wil best samen doen.

Cer: subli verwijst door naar cebeko, dus daar moet je naar vragen bij je plaatselijke Welkoop/Boerenbond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:59

He, jammer regio Den Bosch

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:12

Nog een hooi vraag. Wat is het beste hooi voor paarden? Stengelig, grof hooi of juist wat fijner hooi?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:56

russel schreef:
Jessiejanes, ik zit ook te denken het te gaan voeren, want mijn paard blijft magertjes. Maar ik zie dat er wordt geadviseerd voor eind januari 2007 te gebruiken. Dat is dus nog 5 maanden, dus dat wordt ongeveer 10 zakken per maand. Is dat niet duur voeren? Komt ongeveer op 2,5 zak per week en dat klopt dan wel weer met de voorgeschreven hoeveelheid. Wat denken jullie als ik de zakken een paar maanden over de datum ga voeren? Ik wil het er nl bij gaan voeren.

Ik denk dat dat wel meevalt met die datum, het is erg droog spul.
Al bij de boerenbond geprobeert om maar een paar zakken te krijgen??
Tja ,duur,........voeren moet ik toch, heb veel paarden ,dus het komt wel op.
Als ze er echt beter er van gaan uitzien ,heb ik het ervoor over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:20

jessiejanes schreef:
russel schreef:
Jessiejanes, ik zit ook te denken het te gaan voeren, want mijn paard blijft magertjes. Maar ik zie dat er wordt geadviseerd voor eind januari 2007 te gebruiken. Dat is dus nog 5 maanden, dus dat wordt ongeveer 10 zakken per maand. Is dat niet duur voeren? Komt ongeveer op 2,5 zak per week en dat klopt dan wel weer met de voorgeschreven hoeveelheid. Wat denken jullie als ik de zakken een paar maanden over de datum ga voeren? Ik wil het er nl bij gaan voeren.

Ik denk dat dat wel meevalt met die datum, het is erg droog spul.
Al bij de boerenbond geprobeert om maar een paar zakken te krijgen??
Tja ,duur,........voeren moet ik toch, heb veel paarden ,dus het komt wel op.
Als ze er echt beter er van gaan uitzien ,heb ik het ervoor over!

Ik ga vandaag vragen, wil het best graag. Zie mijn horsie vermageren, de koudere dagen met die regen is een aanslag op zijn vetpak die hij niet heeft. En ik wil niet meer muesli gaan voeren, hooi zet niet genoeg aan, de wei is schraal, maar dat is best en dan moet het ergens anders van komen. Ben een ruwvoer voerders. Hoop dat ze het voor mij doen, maar ik kom daar zo vaak, effe kijken Knipoog

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:11

@russel: als je paard zo mager wordt ,dan voer extra veel olie (lijnzaadolie,maisolie, zonnebloemolie) erbij! Echt een flinke koffiemok per voeding.
mocht dit niet helpen, dan laat eens bloedtrekken door de DA, want dan kan er meer aan de hand zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:27

hohoho... koffiemok per voeding! Da's wel érg veel en kun je echt niet zomaar ineens gaan doen... een kopje per dag (Dot krijgt zo'n 200ml per dag) is over 't algemeen al ruim voldoende en kun je dan ook het beste nog over meerdere voedingen verdelen.

Wat betreft dat over datum voeren... de lucerne zal niet bederven, maar de gebruikte olie kan wel gaan bederven. Daarnaast worden voedingswaardes na de houdbaarheidsdatum niet meer gegarandeerd. Vit. bijvoorbeeld zijn ook onderhevig aan 'afbraak' en dat geld ook voor eiwitten (daarom is oud hooi minder goed en voedzaam dan jong hooi).

@Helna, voor paarden is lang en stengelig hooi beter. Paarden hebben veel vezels nodig en eten van nature ook droge, hardere grassoorten. Dat 'schapen/vogeltjes' hooi zoals mensen het soms noemen, vinden wij vaak zo 'lekker' voor ze omdat het vaak lekker ruikt en 'groen' is en voor ons gevoel dus 'lekkerder', maar voor hun spijsvertering is het wat 'hardere' lange hooi beter (meeste paarden eten dat overigens ook liever).

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:23

Nagelbijten / Gniffelen ,.jullie lezen het al,Francis voert veeel voorzichtiger als ik! Haha! Knipoog
koffiemok en kopje is ongeveer hetzelfde, op zo'n groot lichaam komt het niet aan op een paar ml.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:32

Ben net bij de boerenbond geweest. Zij hebben geen lucerne in hun assortiment, volgens hun computer en kan dus ook niet besteld worden. Heel jammer Huilen

Kan iemand mij verder helpen hoe dat zit met sebeco? Wij hebben hier in de buurt een sebecoafdeling waar ik iemand ken. Als ik weet hoe het nu zit, subli of sebeco de leverancier, kan ik misschien iets regelen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:34

jessiejanes schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ,.jullie lezen het al,Francis voert veeel voorzichtiger als ik! Haha! Knipoog
koffiemok en kopje is ongeveer hetzelfde, op zo'n groot lichaam komt het niet aan op een paar ml.

Ik heb het ook niet over een paar milliliter... jij hebt het over een mok PER VOEDING, ik heb het over een kop (of mok of glas van mij part) PER DAG. Mijn paard krijgt drie voedingen per dag...
Daar zit dus wél heel veel verschil in en om zomaar ineens naar een mok per vóeding te gaan is echt te veel... veel olie moet je zowiezo al opbouwen en zoveel als waar jij het over hebt moet je écht voorzichtig doen (in mijn ogen is dat dus ook té veel, ik weet van Amerkaanse Halterhengsten die zo'n twee kopjes per dag krijgen en dat wordt al als ongeveer het maximum aangegeven...)
Laatst bijgewerkt door Francis op 12-08-06 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:36

russel schreef:
Ben net bij de boerenbond geweest. Zij hebben geen lucerne in hun assortiment, volgens hun computer en kan dus ook niet besteld worden. Heel jammer Huilen .

Ik had volgens mij ook al ergens een berichtje geplaatst waar in stond dat dat überhaupt, landelijk, niet kan. De boerenbond en welkoop kúnnen het niet bestellen, omdat het dus niet in het assortiment van de winkels zit en ALLEEN per pallet rechtstreeks te bestellen is... ('k snap ff niet helemaal waarom iedereen dan toch z'n eigen welkoop nog gaat vragen, deze info had ik dus van de subli meneer zelf).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:32

Nou, misschien als er genoeg mensen naar vragen, dat het wel in het assortiment komt.. zou kunnen toch?
Ik vind het iig erg jammer wanneer het per pallet verkocht blijft worden. Ik denk dat mijn paard het er goed op zou doen, maar een pallet afnemen gaat niet...

Mac, dan heb je straks een lekkere voorraad staan Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:55

Misschien met een paar man uit de omgeving samen doen? Ik heb gister 12 zakkies bij Anika opgehaald... een pallet is voor mij ook nog te veel.
Overigens vertelde die man wel dat het op dit moment nog een beetje uitproberen is.. als er genoeg pallets besteld worden en mensen blijven het gebruiken is er dus idd kans dat het over een tijdje wel in't assortiment kan komen. Op dit moment was vooral de distributie van het spul en opslag bij de winkels het grootste probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:25

Francis, wie is de leverancier? Is dat cebeco? Of heeft sebeco het voor je afgeleverd?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:36

Ehhhh ... ik heb toch echt twee zakken kunnen bestellen, gewoon via de plaatselijke Welkoop Nagelbijten / Gniffelen ...
Weet niet of ik het hierna -als het me bevalt- wél per pallet moet gaan bestellen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:52

Heb effe gegoogled en ben er uit. Knipoog

De webpagina van sebeco geeft idd aan dat ze via subli leveren, het logo van subli is er ook in op genomen. Kennelijk werken ze ook samen met subli, althans leveren ze grondstoffen voor subli. De lucerne is idd een produkt van sebeco en door heel Nederland leverbaar. Ik ga morgen bellen of ik een halve pallet kan afnemen.

De link via hun subli samenwerking naar de wellkoop/boerenbond is dan natuurlijk heel logisch, zij verkopen als enige subli. Vandaar ook mijn wandelingetje naar de boerenbond.

Iemand bekend met hun kwaliteit vlas? Weet iemand prijzen van de vlas?

Trouwens dat koolzaadstro gehakselde vorm klinkt ook wel interessant, kennelijk ook eetbaar. Ook iemand ervaring mee? Ruva heet dat.

Jammer dat jullie allemaal in een ander deel van nederland wonen. Heb contacten met sebeco vlijmen, ga ook daar laten afleveren, dus dan kan ik misschien iets regelen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:07

Ik begreep dat je't wel kunt laten combineren met een ander product, dus bijv. een pallet half vol met lucerne en de andere helft iets anders... dus als ze bijv. ook vlas of andere bedding leveren die je kunt/wilt gebruiken zou je het zo kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:22

Dat zou idd ook een idee zijn, ga van de week bellen en wellicht bestellen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:43

Aha! Bedankt Russel. Dus zo zijn sebeco en Subli aan elkaar gelinkt!

In het kader van een vezel voeren waar veel vet in zit, kwam ik dit tegen:
http://www.lijnolie.nl/index1024.php
Zou dat wat zijn om als ruwe stof te voeren?

slidingpep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:52

Ik heb net bericht van Havens gehad nadat ik de vraag over het voeren van Quarterhorses bij hen had neergelegd.
Ik vroeg voeding voor Quarters in training overigens.
Ik heb als antwoord gekregen Kentucky-Lite E. Een granenmengeling met een geconcentreerde vitamine/mineralenkorrel en extra soja-olie.
Het bevat veel energie en weinig eiwit, het hoge vitaminegehalte zorgt voor de soepele spieren.
We kunnen het zelfs in Bergen op Zoom halen dus ik denk dat ik eens ga proberen. Haha!