[WN] Iski is GEK!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:42

ik heb me er mijn gedachten ook eens over laten gaan en me afgevraagd wat het nu is dat deze sfeer maakt, ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk. Ik vind dat ik best veel weet over paarden, rijden en hoe er iets moet uitzien, ik check dat ook of ik iets goed zie of niet en praat daarover met pro's die ik ken, ik ben altijd aan het kijken hoe mensen op hun paard zitten of ze mischien niet iets hadden kunnen doordrukken in een bepaalde trainingsoefening enz enz. ik vraag soms ook aan de ruiter waarom ze een bepaalde oefening doen als daar tijd en gelegenheid voor is.Ik oefen zelf allerlei dingetjes met mijn paard. Dus ben ik al doende bezig om een enorme database in mijn hoofd aan te leggen voor allerlei technieken en wetenswaardigheden. Dit doende wil nog niet zeggen dat ik fysiek of mentaal in staat ben om een bepaald niveau te behalen of om een onderdeel van die sport te kunnen doen (
immers niet iedere voetbaltrainer heeft zelf op topniveau gevoetbald).

Als er dan iemand komt vertellen dat je eigenlijk alleen maar recht van spreken hebt als je zelf je knol op topniveau rondstuurt dan geloof ik niet dat je erg populair bezig bent. En ik vind dat dat gebeurt, niet door iedereen, zeker niet, maar een en ander heeft wel te maken met erkenning van elkaars kunnen en / of kennis.

Het is niet zo dat je als topruiter een top hebt bereikt, er bent, en ook niet als je zelf of je paard talentvol bent of is, elke dag moet er getraind worden hetzij je hersens hetzij je fysiek hetzij je paard. Hou je dat niet vol dan zul je soms mazzel hebben maar nog vaker een eendagsvlieg zijn. Ik heb voor mensen die al jaren dat regime volgen en ieder jaar weer met topprestaties komen, het grootste respect en helemaal als ik ook nog met een bak koffie gezellig over paarden kan teuten met ze. Dan zijn ze als mens ook nog leuk gebleven.

Wat ik nu al schrijvend en denkend me probeer af te vragen waar het aan schort is, dat ik ontdekt heb dat er een bepaald waasje van arrogantie bij sommige mensen rondhangt, alsof je een betere ruiter ineens bent omdat je wint of zo en waarom is dat dan,er is niets anders geworden aan je kunnen, en toch..... Ik heb dat zelf ook, het gevoel dat ik pas mee mag praten als ik mezelf heb bewezen.... das toch eigenlijk onzin omdat het er toch omgaat dat je paard en jij zo'n team worden dat je op een fluistering en een gedachte je proef doet, als dat lukt op een dag wat maakt het dan uit of je wint of niet.

Ik denk dat meer mensen zich af en toe zo voelen, en dat daar ook een stukje reserve uit komt. Kijk als je twee keer bijna van de sokken gereden wordt door een reiner of pro, en je dan ook nog toegebeten wordt dat je als beginner beter op moet letten geloof ik niet dat je later als amateur nog veel respect over houdt, als je het vaker ziet gebeuren. Helemaal niet als je dan ook nog praktijken in uitvoering ziet waar de honden geen brood van lusten, dan denk ik idd dat sommige reiners en sommige pro's behoorlijk hun best moeten doen om weer een beetje respect op te bouwen.

Tot de conclusie komen denk ik dat dit een geval is van de goeien lijden onder de kwaaien.

Ik denk niet dat een organisatie als de wran zich daar nu zo ontzettend druk over moet maken, die moeten er voor zorgen dat western rijden in nederland mogelijk is voor alle paarderassen, en dat volgens de regelementen en gedragscode die zij zich als vereniging tot doel stellen. Ik denk niet dat de wran er is om iedereen met elkaar te laten opschieten.
De wran kan wel tijdens wedstrijden bepaald gedag observeren en bestraffen als dit niet in de gedragscode past, en dat gedrag kan je met elkaar afspreken, vind je het als ruiter toch nodig om bepaald gedrag te vertonen mag je gewoon niet meer meedoen eventjes, is het zo afgelopen.

nou ja ik heb er al een poosje op lopen broeden, misschien heb je er wat aan.

iski

Re: Iski is GEK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:02

Hier is weer die Bokker uit ’t noorden,
Gebruikt soms wat rare woorden

Riep een topic in’t leven
Nu zul je het beleven
Hij wist soms niet meer wat hij hoorde
-
Er is ook een Bokker in’t westen
Die werkt zich met schrijven in de nesten

Ze snappen hem vaak niet
Maar niemand die het ziet
Hij is toch wel een van de besten
-
Dit topic moest niet meer bestaan
Ik kan er niet meer tegenaan

Van de reacties schrik ik mij kapot
Doet dit stuk maar op slot
Please Rommy maak er ‘n end aan

SlotjeSlotjeSlotje…!!!!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:11

Djmaris, hier heb ik zeker wat aan, en denk ook dat ik er niet in geslaagd ben, de intentie en de insteek van het geen wat ik bedoel, dus danig te motiveren, daar ik het geen helemaal niet slecht bedoel.

De negatieve cirkel, waar wij het al eerder op bokt over gehad hebben, die zit vele malen dieper, dan wij met zijn alle kunnen bedenken.
Het is als het ware door de jaren heen een soort van erfenis op erfenis, dat dit zo in die 30 jaren heeft kunnen groeien.

Opgestapelde aversie, jegens van alles en nog wat, heeft het er naar gemaakt, dat als je deze sport instroomt, als eerste te maken krijgt, met wat je eigelijk helemaal niet wil horen, maar………………..wacht, ik ga het anders vertellen, wat ik bedoel.

Ook in de andere paarden wereld zie ik hele mooie dingen, waarvan ik denk, oh, ging het in het western zomaar.

Heel vaak komen ouders de eerste keer mee naar een manege, waar een kind wil gaan rijden, en hieruit volgt vaak dat er een eerste les besproken wordt.
In het wenstern, betekend dat je dus overgoten wordt, met de mening en info wat de stal in kwestie aan knowhow in huis heeft.
In het dressuur daarin tegen, betekend het dat je wordt over goten, met een soort van traject wat er is af te leggen, waar het leren niet getoetst is aan, individu, maar aan een zeer door dachten manier van paard leren rijden.

Natuurlijk is dit ook een gevecht geweest zoals Anya al eens heeft aan gegeven, dat het geheel niet makkelijk was om de katholieken en protestante op één lijn te krijgen, voor dit systeem wat nu door de FNRS gepromoot wordt, en waar ik afgelopen Zondag mijn handen ook weer aan vol had, om vanaf F1 tot F12, de diploma’s, cijferlijsten, linten, en bekers uit te reiken.

Wran, heeft zich inmiddels aangesloten bij de FNRS, erkend daar dus mee, achter deze methode van paard leren rijden te staan, maar is natuurlijk afhankelijk dat de maneges, training stallen enz,enz, stoppen met het pionieren, en lesklantjes daar naar toe sturen, waar deze eventuele jeugd scholing, ook kans van slagen heeft, om daadwerkelijk van de grond te komen.

Nou, wij kunnen onze western wereldje dacht ik allemaal wel een beetje,……dus mijn vraag aan jou is,….. zie jij dit op korte termijn,….. want ik vind dat ieder kind wat nu bij een plaatselijke pro terecht komt,……. en waar wij er nota bene helemaal niet veel van hebben, ….. al vinden deze dat zelf vaak van wel,……gebeuren, dat er een kind wat het paard rijden nog moet leren, wordt door gestuurd naar…………

Nee, maar terwijl hier pas de echten basis ligt,……. voor het neutraal instromen,……. getoetst op het rijden van paarden,…… gegoten in een door dacht leersysteem, …..waar geen enkele persoonlijke gevoelens bij om de hoek komt kijken, of wat voor andere ellende dan ook, die zich binnen het western rijden in het Nederlandse zich afspelen.

Ik ben het zat, oh eneuh, ik niet alleen hoor, maar zal hier toch graag verandering in willen zien, voor de toekomst van onze western sport.

Hoe organisaties, met elkaar omgaan, is door mijn belicht op bokt.
Hoe de pro’s en andere zich zelf noemde pro’s met elkaar omgaan, heb ik ook belicht.
Hoe en wat daar allemaal uit voort gekomen is, belicht ik heden, en ik denk dat het uit elkaar vallen van diverse groepen, geen goede zaak is, daar opleiding in de western sport, nooit echt goed van de grond zal gaan komen.

Wij moeten een keer, van laag naar hoog, maakt niet uit hoe of wat of wie je bent, na 30 jaar is stelling durven nemen, wat goed is voor het western rijden, in het Nederlandse.

Vanaf boven, probeer ik er ook aan te werken, dat samenwerking op dit gebeid gaat komen, en heb mijn aangesloten bij mensen die dat al tot hun missie gemaakt hadden.
Daar is hulp bij nodig, en wel, van de leden, die al hun gezonde verstand moet gaan gebruiken, op de komende leden vergaderingen die er aan zitten te komen. En aan hun voorzitter moeten vragen, wat deze te bieden heeft, op het gebied wat ik nu aankaart.

Vele hebben zich al aangesloten, en praten over de toekomst, want dat moet beter, en zeker op het gebied van de opleidingen die er nu voor de ruiters van vandaag voor handen is.
Ook hier ben ik op mijn eigenwijze manier wel is in een topic aan het hakken geweest, dus eigelijk, ben ik een iski, met een andere manier van aanpak.

Iedereen mag zich storen aan mijn aanpak, maar leden, wij moeten erover nadenken, want zoals het nu gaat, gaat het ook niet.
Maar pas op,….. bokkers cq leden, als je geen goede stelling in neemt, ben jij als lid, mede verantwoordelijk, aan wat er nu, als een soort van walhalla aan de gang is. In elke laag, en wel van, organisaties, verenigingen, pro’s, amateurs, beginners, bakridders, en sorry als ik ander zaken vergeet, is het enige wat hoogtij viert, en ik zou haast zeggen wat er tot een kunst verheven is, is elkaar de loef af proberen te steken, waarmee gestopt dient te worden, als wij willen dat het dan wat moet worden hè, met het western rijden in Nederland.

Kom op, het wordt tijd dat het anders moet gaan. Kik die voorzitter van je de goot in, schut hem of haar door elkaar, maak een verwijzing hoe het ook kan, handen ineen slaan, zo niet, sla hem of haar er dan mee om de oren, dat het zoals het nu gaat, het voor de western sport is zijn algemeen, geen plaatje is, hoe wij naar de buiten wereld, overkomen.

Eneuh het kikken van je voorzitter mag alleen maar tot zo rond half maart dit jaar nog, want daarna wordt dat toch echt verboden.
Helemaal bij de Wran, want die krijgt een geflipte voorzitter, maar die houd er wel een stelling op na. En hoe zal dat toch komen, hoor ik sommige nu denken.
Het geploeter ben ik zat, daar ik nu weet, dat mijn dochter inderdaad kon groeien in deze mooie sport, omdat haar vader ik geld had. Oeps vies woord op bokt. Dus vind ik verandering op het aangekaarte van groot belang, omdat ik weet dat niet iedereen dat kan.

Opleiding in de western wereld, ja het kan, en niet alleen voor de rijke of wat beter gesitueerde, het zijn jullie stemmen, die dit mogelijk maken kan.

Wederom met de vriendelijke groeten, en met de wetenschap, ik weet het, ’t epistel is weer lang, en ja Sugar, dit is alleen maar wat ik kan.
Peter Vet

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:21

Waarom nou een slotje?
omdat het niet over weitjes gaat?
omdat de bokt regels het niet toelaten, dat wij is echt gaan praten?
De titel van dit topic, is te gek
juist daarom denk ik dat het zoveel lezers trekt.

Ja iski, jij bent er mee begonnen, een goede pro in mijn ogen, die jij de titel dokter had toe bezonnen.
Maar deze heeft wel laten weten, waar het nu om te doen is.
Wij zijn echt een raar volkje hoor. of misschien wel gek.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:48

PeterV en Iski zullen zo langzaamhand wel blaren op hun vingertoppen hebben, van al die texten

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:53

iski schreef:
Hier is weer die Bokker uit ’t noorden,
Gebruikt soms wat rare woorden

Riep een topic in’t leven
Nu zul je het beleven
Hij wist soms niet meer wat hij hoorde
-
Er is ook een Bokker in’t westen
Die werkt zich met schrijven in de nesten

Ze snappen hem vaak niet
Maar niemand die het ziet
Hij is toch wel een van de besten
-
Dit topic moest niet meer bestaan
Ik kan er niet meer tegenaan

Van de reacties schrik ik mij kapot
Doet dit stuk maar op slot
Please Rommy maak er ‘n end aan

SlotjeSlotjeSlotje…!!!!

Je mag dan vinden dat je gek bent Iski maar dichten kan je in elk geval heel erg goed

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:53

PeterV schreef:
Waarom nou een slotje?
omdat het niet over weitjes gaat?
omdat de bokt regels het niet toelaten, dat wij is echt gaan praten?
De titel van dit topic, is te gek
juist daarom denk ik dat het zoveel lezers trekt.

Ja iski, jij bent er mee begonnen, een goede pro in mijn ogen, die jij de titel dokter had toe bezonnen.
Maar deze heeft wel laten weten, waar het nu om te doen is.
Wij zijn echt een raar volkje hoor. of misschien wel gek.

Nee joh...dat van dat slotje was maar een geintje...En soms is het prettig wanneer er ook eens wat zinnige dingen te lezen zijn...uit mijn vingers rolt de laatste tijd zoveel onzin dat ik mezelf niet meer snap....zal de naderende lente wel zijn...wordt naarmate de winter naar haar eind loopt alleen maar erger....nu nog wat gepeperde ballen erbij en dan kom ik helemaal los....

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:21

Peter ik doe dat wel hoor want ik vind er niks an om kindjes te leren zitten als ze dat nog niet kunnen, dus dan stuur ik ze, mijn dochter incluis naar een manege waar ze op een verantwoorde wijze netjes leren rijden liefst in westernstyle maar ja die zijn niet zo dichtgezaaid en opeens drie keer zo duur als een gewone manege.
Ik vind het pas leuk worden als mensen bang zijn om te falen en hun buik zo strak houden dat zelfs het paard met holle rug de bak door roust of mensen die maar niet snappen dat hun paard naar binnen valt .als ze er al jaren scheef ingezeten hebben omdat niemand ze corrigeerd(zelf niet als mensen er voor geleerd hebben) En als ik het niet meer weet dan zeg ik ze dat en verwijs ze naar iemand waarvan ik weet dat ze meer weten als ik, waarom doe ik dat omdat ik het belangrijk vind dat mensen in ieder geval hun paard niet pesten.Bovendien hoef ik er niet van te eten. Ik doe het alleen niet gratis omdat ik gemerkt heb dat sommige mensen informatie alleen waardevol vinden als er voor betaald is. En als ze dan niet luisteren omdat het toch gratis is, verspil ik energie.Ik zie echt niet wat daar mis mee is, ik denk dat je als pro niet echt blij bent met driehonderd keer zeggen niet met je hak in die buik zitten bij iedere stap. Het lijkt mij als je zelf een bepaald niveau hebt je liever mensen begeleid die een goede basis en balans hebben, zodat je echt kan gaan scholen.

Ik zou willen dat er idd een specifieke jeugdopleiding kwam waar talenten in gescout kunnen worden zoals bv in het voetballen gebeurd, maar die is er (nog) niet. Bovendien laat ik nu niet de manegehouders een te grote veer in de billen plaatsen, want die vinden het best prettig dat mensen paardrijden en ik heb nog niet meegemaakt dat ze een klant vertellen dat paardrijden niet hun ding is en dat ze beter kunnen gaan borduren oid.

Ik denk dat deze gevoelens van ik noem het maar het wij en zij syndroom, niet specifiek western zijn maar overal waar een wedstrijdelement is speelt. Maar eigelijk intereseert me het geen bal, ik wil rijden en ik vind het spannend om een wedstrijd te doen en te toetsen of ik wel goed mijn eigen teamwork voor elkaar heb in een andere sfeer als in mijn bakje thuis, en als ik dan ook nog win is dat een kick waar me toch een endorfine van vrij komt en dat is leuuuuk!! Ik ben gewoon een junkie wat dat betreft. En als er dan een ander team langs komt welke iets anders met de fatsoensnormen om gaan denk ik a..hole en ga verder. Dus als er mensen op mijn pad komen die mij vragen of ik ze kan helpen dan doe ik dat, ik wil zelfs de cursus gaan doen ook al wordt ie niet gewaardeerd, en waarom omdat dat voor mij nog de enigste optie is op opleidingsgebied op mijn leeftijd.

het kan best een pittig stukje zijn hoor dus als ik je verkeerd begrepen hebt zal ik proberen om het nog eens te begrijpen wat je nu precies wilt zeggen, misschien, als je hier verder met mij van mening wilt wisselen kun je me wel pb want op de een of andere manier wil ik je best begrijpen en denk ik zelfs dat we niet eens zoveel van mening verschillen maar ik vind je teksten soms zo moeilijk te begrijpen. You speek in misterious way's.

Ik zou het echt jammer vinden dat er een slot op zou gaan omdat ik nu voor de eerste keer eens denk dat er een diskussie is die zonder persoonlijke aanvallen verloopt waar je eventueel ook nog eens wat mee kunt.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:33

Counting Votes......let's keep this topic going for a while....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:09

Slotjes gaan alleen op rellen en persoonlijke vete, of gewoon grote onzin. Is toch niet aan de orde?

Ik ben het erg met Peter Vet eens. Ik zal proberen het wat korter te zeggen: het wordt hard tijd dat we gaan samenwerken in Nederland in de westernsport. En dat kan alleen als er dialoog mogelijk blijft (bijvoorbeeld ook om te vertellen dat alleen prestaties voor sommige achterbannen niet genoeg zijn en ook sportiviteit en paardgerichtheid wordt verwacht) en elkaar succes gegund wordt (ook als je met een iets rijkere vader nog steeds heel hard voor je succes moet werken. Zoiets dus

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:31

hé anja ik ben blij met je vertaling want dat bedoel ik dus: je kan op een portomonaie niet rijden, het is gewoon leuk als er goed gereden wordt, je moet het tenslotte nog gewoon wel doen. Ik ben het erg met peter eens als hij het zo bedoelde, toch maar weer lid worden denk ik.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:35

Ik denk dat Peter een mooie taak voor zich heeft liggen als het kik-seizoen is gesloten

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:40

Anya schreef:
Slotjes gaan alleen op rellen en persoonlijke vete, of gewoon grote onzin. Is toch niet aan de orde?

Ik ben het erg met Peter Vet eens. Ik zal proberen het wat korter te zeggen: het wordt hard tijd dat we gaan samenwerken in Nederland in de westernsport. En dat kan alleen als er dialoog mogelijk blijft (bijvoorbeeld ook om te vertellen dat alleen prestaties voor sommige achterbannen niet genoeg zijn en ook sportiviteit en paardgerichtheid wordt verwacht) en elkaar succes gegund wordt (ook als je met een iets rijkere vader nog steeds heel hard voor je succes moet werken. Zoiets dus

Oftewel......hoe je 8 pagina's Bokt in 1 item kunt samenvatten...