[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:43

djmaris schreef:
waarom wordt zo'n artikel in Bit direkt geloofd en de uitleg van een van ons niet, dat vraag ik mij eigenlijk af. Kent iemand de schrijver/ster/s en hun persoonlijke prestaties? In hoeverre zijn ZIJ geloofwaardig, of is het puur omdat het in Bit staat dus dan zal het wel zo zijn? Waarom gaan mensen direkt van de slechte invloed van de trainer uit, en wie bepaald dat eigenlijk , de mensen van bit , bokkers of de klanten van WSW? Ik ken de trainer niet persoonlijk, WSW ook niet dus geen belang van mijn kant overigens.

Zie een eerdere post van mij, waarin ik de reactie van een aantal bokkers had verzameld, die uit eigen ervaring het verhaal onderschreven.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:45

welke pagina

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:53

Karl66 schreef:
klaasjuhhh schreef:
God, overdrijven is ook een vak! Dit neem je zo even waar vanaf het net? Ga toch kijken mens! Zal je dan nog zo zeiken? Denk het niet

Om te beginnen zou het een stuk prettiger zijn als je op een normale manier reageerde.

* de eigenaresse zegt Bit de sport niet kent en dus niet objectief is (ze ontkent dus duidelijk de grove hulpen niet)
* Aaronenarie zegt zelf in dit topic dat die grove hulpen pas in de gevorderde lessen afgeleerd worden
* Crazycactus zegt dat hij het Willem ook ziet doen en dat zijn leerlingen het blijkbaar ook doen
* ElCid heeft vol verbazing naar de grove hulpen van de ruiters op deze manege zitten kijken
* Spikers vond het rijden daar misselijkmakend

Die mensen hebben dus bij jou op de manege gekeken en hetzelfde als Bit gezien.

Maar als je het hele topic gelezen had, was je deze reacties zelf ook tegengekomen

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:58

er staan anders ook verhaaltjes van mensen die dit niet waarnemen of waar genomen hebben dus dan denk ik, ga er es kijken en oordeel zelf, ik ben wel nieuwsgierig geworden, het is vrij gemakkelijk om iemand op afstand een stickertje op zijn of haar hoofd te plakken, wat ik mij afvroeg is waarom mensen direkt willen geloven dat iemand maar wat aanrommeld omdat het in een blaadje staat, je geloofd de prive toch ook niet direkt, mag ik hopen?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:09

djmaris schreef:
er staan anders ook verhaaltjes van mensen die dit niet waarnemen of waar genomen hebben dus dan denk ik, ga er es kijken en oordeel zelf, ik ben wel nieuwsgierig geworden, het is vrij gemakkelijk om iemand op afstand een stickertje op zijn of haar hoofd te plakken, wat ik mij afvroeg is waarom mensen direkt willen geloven dat iemand maar wat aanrommeld omdat het in een blaadje staat, je geloofd de prive toch ook niet direkt, mag ik hopen?

De mensen die positief reageerden lessen bij deze manege of hebben hun paard er laten trainen. Persoonlijk denk ik dat deze andere mensen die ik genoemd heb en die geen relatie met de manege hebben waarschijnlijk objectiever zijn. Bij één persoon kan je nog aan een hetze denken, maar bij meerdere gaat dat verhaal denk ik niet op.

Daarnaast kan je denk ik de Bit en de Privé niet vergelijken. Persoonlijk vind ik het ook wel erg gemakkelijk om zonder verdere onderbouwing te roepen dat het blad niet objectief en door sponsors gestuurd is. Daarnaast wordt er regelmatig (positief) aandacht aan de westernsport in de blad gegeven. Worden er vaker western maneges bezocht en positief beoordeeld voor de manegetest en is het voor mij echt de allereerste keer dat ik een opmerking lees in de trant van "trekt de instructrice hem eraf of moeten wij het doen". Mijn inschatting is dan dat het behoorlijk extreem moet zijn geweest.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:34

terwijl er ook mensen zijn, die niet snappen waarom een bepaalde manege zo positief werd beoordeeld door Bit. Mijn instelling is eerst zien dan geloven, maar ja wie ben ik zei de gek! Ik heb ook wel eens artikelen in de Bit gelezen, en helaas kan ik niet meer ophoesten welke en waneer, waarvan ik zeker wist dat ze niet wisten waar ze het over hadden. en dit vooral toen de hele dressuur wereld dat western toch maar niets vond, dat was toch zo gemeen rijden! De laatse jaren wordt het western steeds populairder en de artikelen ook. Het is wat mij opviel.

Karl66

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:46

Helaas verkeer ik niet in de luxe positie dat ik eerst alles zelf kan gaan zien voordat ik het geloof. Voor het vormen van mijn mening verlaat ik mij op verschillende bronnen, waaronder de media en verhalen die ik van andere mensen hoor. Daarbij probeer ik al die subjectieve oordelen een zo goed mogelijk beeld te vormen. En volgens mij doet elk ander mens dat ook, aangezien je anders nergens meer een mening over zou mogen hebben.

Het is vervelend voor deze manege dat ze zo in het nieuws gekomen zijn en als ik er de tijd en de behoefte toe heb, zal ik er misschien wel een keer naar toe gaan om mijzelf een beeld te vormen. Al zie ik daar op dit moment niet direct een reden toe, aangezien ik heel erg tevreden ben over de manege waar ik zelf rijd en ik ook niet de behoefte heb om western te gaan rijden. Maar tot die tijd heb ik mijn mening gevormd op basis van een aantal positieve en negatieve reacties, waarbij ik nog steeds het gevoel heb dat de negatieve reacties minder subjectief zijn.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:51

toch leuk dat je genegen bent om eens te kijken als je in de buurt bent, dat ga ik ook doen, gaan we koffie drinken ...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:54

djmaris schreef:
toch leuk dat je genegen bent om eens te kijken als je in de buurt bent, dat ga ik ook doen, gaan we koffie drinken ...

goed idee, ik zorg voor de taart

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:07

Ach, het negatieve wordt altijd sneller geloofd dan het positieve.
Spijtig dat we het "eerste" artikel niet kunnen lezen, daaruit kunnen we misschien afleiden hoe onkundig bit is.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:09

Ik ben wars van alle mishandeling hoor maar ik prefereer een bump in de mondhoek boven 30 kilo vasthoudende beginner in de mond en ze moeten zo gauw mogelijk leren via het kantelen van het bekken achteruit of vooruit te gaan, ben je ook geen bit nodig. Maar dat vergt inzicht. Daarom ben ik wel benieuwd eigenlijk wat ze precies heeft laten zien.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:53

Karl66 schreef:
* de eigenaresse zegt Bit de sport niet kent en dus niet objectief is (ze ontkent dus duidelijk de grove hulpen niet)
* Aaronenarie zegt zelf in dit topic dat die grove hulpen pas in de gevorderde lessen afgeleerd worden
* Crazycactus zegt dat hij het Willem ook ziet doen en dat zijn leerlingen het blijkbaar ook doen
* ElCid heeft vol verbazing naar de grove hulpen van de ruiters op deze manege zitten kijken
* Spikers vond het rijden daar misselijkmakend

Maar als je het hele topic gelezen had, was je deze reacties zelf ook tegengekomen

Even 1 ding rechtzetten, want Karl je kunt je wel een beeld willen vormen maar dan moet je ook goed lezen. de quote van Aaronenarie gaat niet over WSW maar over de manege waar zij zelf rijden.

[quote="Aaronenarie"] ow okee... gelukkig wordt daar bij ons op de manege wel wat van gezegt als beginnende ruiters zoiets doen/quote]

daarbij zou ik heel graag van jou horen waarom ik niet objectief zou kunnen kijken naar een manege waar ik een paard heb laten trainen. geloof je echt dat ik mijn paard zo maar naar een willekeurige manege breng om het te laten trainen. met alles wat ik al in de paardensport heb gezien. en daarmee bedoel ik zowel engels als western. ik geloof toch echt wel dat ik als zeer kritisch kan worden beschouwd, zelfs erg moeilijk waar het mijn paarden en training betreft.

laat ik het zelfs zo stellen, dat voordat mijn paard uberhaupt ergens in training gaat ik wel tig keer daar ben geweest, ook onaangemeld, om te zien hoe daar met paarden word omgegaan. en hoe er getraind word. helemaal omdat die training wel aan moet sluiten op mijn manier van rijden.

Laat ik afsluiten met het volgende, het lijkt me dat je gewoon daar eens moet gaan kijken. pas dan kun je je een beeld vormen van hoe het er daar toe gaat. Internet is een leuke vorm van communicatie, maar het toont ook hoe snel er hele foute verhalen de wereld in komen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 07:54

@Rina: Ja maar jouw manier van rijden en wat jij een goede training vind, kan wel eens heel anders zijn dan wat een ander vind. En dat hou je altijd.

Waarom hebben alle anderen grove ruiters, die we op een show wel eens gezien hebben, ook leerlingen? Die mensen vinden die methode ook acceptabel en verdedigen die.

Ik heb wel eens aan iemand gevraagd waarom die de kiezen uit de mond ragt. Het antwoord 'dat doe ik niet'. Ik stond er notabene zelf bij... ja dan houdt t een beetje op he.

Zelf gaan kijken op een onbewaakt ogenblik is dan de enige optie inderdaad.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:34

Karl66 schreef:
Persoonlijk kan ik niks over Western Stables zeggen, mijn mening was puur gebaseerd op Bit en wat een aantal andere posters over deze manege gezegd hebben. Ik hoop dat deze het mis hebben en dat er juist wel goed les gegeven wordt, waardoor mensen vanaf het begin op de juiste manier leren rijden

Hier sluit ik me helemaal bij aan

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:14

Jeetje mina 9 pagina's op WN over een artikel in de Bit. Als ze dat toch eens zouden weten.

Ik ken WSW persoonlijk niet, weet niet uit eigen ervaring hoe ze daar les geven. Dus daarover heb ik geen mening.
Ik lees hier (hele) negatieve stukken, maar ook positieve stukken. Hmmm is dat niet het geval bij alle westernmaneges die op bokt onder de loep genomen worden?! Zijn er niet bij alle westernmagenes in NL voor- en tegenstanders?! We zijn het (bijna) nooit met elkaar eens.
Het enige wat anders is in dit verhaal, is dat het in de Bit staat. Het jammere daarvan is dat de instructie een lage beoordeling gekregen heeft. Dit is niet positief voor de westernsport, maar wel weer bekeken door een tester met een engelse bril op. Helaas heb ik bij de manegetest van de Bit al wel vaker vraagtekens geplaatst bij de uiteindelijke beoordeling. En gezien de ingezonden brieven m.b.t. de manegetest ben ik daarin niet de enige.....
Jammer dat er geen mensen die in dezelfde les als de testpersoon van de Bit gereden hebben hier reageren, want zij zijn in mijn ogen de enige die kunnen reageren op wat er in die les gebeurd is.

Van WSW vind ik (persoonlijk dus) het wel een goed initiatief om een gratis les te willen geven aan wie daarvoor open staat. Dat is in mijn ogen niet om te laten zien hoe je rijdt, maar hoe je als ruiter de instructie ervaart. Helaas heb ik 11-12 een wedstrijd met mijn hond, maar anders was ik hier wel voor ingeweest. Heb een groen paard en samen moeten we nog een hoop leren.
Ik kan me ook voorstellen dat WSW na dit 9 pagina's tellende topic ergens de behoefte voelde zichzelf te verdedigen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:58

Ik weet niet of ik er goed aan doe om te reageren, maar omdat ik mijn daar in de regel toch nooit wat van aantrek, reageer ik toch maar.

Het blad Bit, daar heb ik in het verleden ook een pittige correspondentie mee gehad, omdat ik mijn destijds ook behoorlijk opwond over een artikel. Dit ging over een interview tussen een arts uit Utrecht en De Heer Trel van de Wran.
Mijn mening toen was, dat er verslag gedaan werd, op een riool journalistieke manier.
Ik heb toen gecorrespondeerd met de arts in kwestie, die mijn laatste mail nog steeds niet beantwoordt heeft, en ook met de redactie van het blad Bit, die zich verschuilt achter het feit, dat het de mening is van de interviewer, en dat zij dat alleen maar plaatsen, en voor de rest geen mening over hebben.

Natuurlijk vond ik het ook niet leuk toen ik het blad Bit onder ogen kreeg met dit artikel waar deze topic vol van staat.
Ben er zelf ziek van, dat het juist een stal in kwestie is, die doormiddel van de vele clinic’s die daar georganiseerd worden, bijdraagt aan het scholen van ruiters die zich met deze sport bezig houden. Daar komt ook nog bij dat Diana haar plaats heeft in het bestuur van de Wran, waar zij de taak op haar genomen heeft, om voor de professionals haar steentje bij te dragen binnen deze vereniging.

Nu ik het verslag, geloof ik wel tig keer gelezen heb, bekruipt mijn steeds meer het gevoel dat het blad er wederom in geslaagd is, om het juiste lees voer voor hun doelgroep weer te geven.
Ik moet constateren, dat het verhaal uiteindelijk net zoals toen met die arts en De Heer Trel, nu ook bij Diana anders in elkaar zit. Niet alle citaten worden weer gegeven in het blad, maar het spekkie naar de bekkie citaten, worden breed uit gemeten.
Wat ik hiermee bedoel is het volgende, dit is het lees voer voor de doelgroep van dit blad.

Gisteren avond is dit onderwerp bij ons in de hors pub besproken, hors pub een leuker klinkend woord dat kantine, maar dit ter zijde.
De instructeurs die wij aangetrokken hebben voor de lessen van disciplines waar wij geen kaas van hebben gegeten, gaven ons na het horen van dit verhaal, meteen een tip.
Iedereen die hier nieuw komt, nooit meteen indelen in groepslessen, maar om elkaar te leren kennen, minimaal 2 a 3 prive lessen verplichten, als zij willen rijden op onze manege.

Grappig toch? Dat juist mensen uit het dressuur en het springen ons dit als advies geven om niet in die valkuil te vallen. Sterker nog, deze instructeurs waren het er zelfs over eens, dat dit tot een hogere score zal bijdragen, als onze manege geprikt zal worden voor zo’n test.

Even resumé, ook ik schrok van dit artikel, maar nu ik mijn relativerende vermogen zijn gang heb laten gaan, krijg ik er toch een behoorlijk bijsmaak van in mijn mond.
K*T met D T is het, dat ik moet constateren, dat het weer een artikel is, even een citaat uit mijn brief van toen aan dit blad, (Ik noem het Schandelijk, dat u, gezien uw medische kennis, een artikel als dit, op de cover van een prominent blad, op een roddelblad achtlingen wijzen het zo in de schappen laat komen.)

Gelukkig voor Diana, stond het nu niet op de cover. Maar dit topic verteld mijn wel weer hoe western bokkend Nederland, onbeminnelijk met het voor hun bekenden omgaan.

Ik probeer nou heus niet recht te praten wat eventueel krom is, nogmaals, ook bij mijn kwam het maagzuur boven bij het lezen van dit artikel over Diana haar stal, maar ik vind het nu de sop de kool niet meer waard, om een bepaalde waarde te hechten aan deze manege test, die door de ogen beschreven is, van personen met een andere way of life van rijden.

Misschien een idee voor een western gericht blad, met westernruiters, een soort van zelfde test te verzinnen. Hummmmmm dat kunnen nog is leuken artikelen worden dan.

Vr Gr Peter Vet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:04

PeterV schreef:
Dit ging over een interview tussen een arts uit Utrecht.

Dr. Bak is dat toch?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:07

Ja, ik kon even niet meer op zijn naam komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:09

PeterV schreef:
Misschien een idee voor een western gericht blad, met westernruiters, een soort van zelfde test te verzinnen. Hummmmmm dat kunnen nog is leuken artikelen worden dan.

OEEEH dat lijkt me leuk!

Voor de rest, sja, riooljournalistiek komt overal voor, onder het mom van vrijheid van meningsuiting/persvrijheid mag veel. Of dat slecht is? Nou,dat denk ik niet.
Zo'n soort blad selecteerd zn lezers in de loop der tijd toch?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:48

ik koop het zowizo niet....... ik geloof dat het iets van 6 euro kost en dan mag ik 80% advertenties begluren.......... en de rest van de artikelen zijn gesponsord en dus niet objectief.......

nee Bit geeft geen klant aan mij

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:13

PeterV schreef:

Dit lijkt mij ook een goed idee, alleen moeten de mensen die deze test gaan doen ook objectief kunnen zijn. Het moeten geen bekende western ruiters zijn, want anders weten de maneges dat ze getest worden. En ze moeten ook nog een goed artikel kunnen schrijven!
Dit lijkt me erg lastig....

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:15

kijk ik had zoiets ook al eens eerder gehoord over het blad Bit, dus vind ik het toch een beetje op de prive lijken. zou het niet beter zijn als zulke artikelen verschijnen en er een discussie gestart wordt eerst wederhoor te verkrijgen, voor zover dit mogelijk is, voordat er allerlei vooroordelen rond gaan spinnen. Ik vind het zo jammer dat we onze sport zo ook nog eens zelf in een negatief daglicht stellen.

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:17

Jannie schreef:
PeterV schreef:

Dit lijkt mij ook een goed idee, alleen moeten de mensen die deze test gaan doen ook objectief kunnen zijn. Het moeten geen bekende western ruiters zijn, want anders weten de maneges dat ze getest worden. En ze moeten ook nog een goed artikel kunnen schrijven!
Dit lijkt me erg lastig....

ik denk dat er bedoeld wordt dat wij als westernruiters engelse maneges gaan beoordelen

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:33

djmaris schreef:
ik denk dat er bedoeld wordt dat wij als westernruiters engelse maneges gaan beoordelen

Oh, dat kan natuurlijk ook!
Maar waarschijnlijk krijgen we dan hetzelfde wat we hier ook hebben maar dan op een ander forum!
Schieten we nog niks mee op.

Maar westernmaneges door een westernblad laten testen lijkt me ook wel wat!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:36

Al 9 pagina's geschreven en rond de brij gedraait.

Het enige wat WSW had hoeven doen was gewoon te zeggen dat dit soort praktijken niet getollereerd worden bij haar op stal.
Het enige wat ze had hoeven doen is duidelijk maken dat Bit het bij het verkeerde eind heeft.
Maar doet ze dat???? Nee in tegendeel ze voedt zelf het verhaal, wat eerst nog als een misverstand kan worden gezien, door het niet te ontwortelen maar te beginnen over beginners met uitvergrote hulpen, balans verhalen die er niets mee te maken hebben. Verder wordt er gesuggereerd dat er verschil is tussen trekken rukken en zagen en dat dat door ons bokkers niet begrepen wordt.

Vervolgens worden bokkers uitgedaagt om bij haar te komen rijden om te bewijzen dat we allemaal zo rijden.
Iets wat later uitgelegt wordt als kom maar eens een les volgen dan merk je dat we zo geen les geven maar letter stond er

WSW schreef:
Je mag je hier melden, je mag gratis van mij 1x komen rijden, dan zet ik je op video en we bespreken naderhand je technieken, openlijk op bokt!
DIT GELDT VOOR IEDEREEN!
Ik denk dat er velen zullen zijn die dan leren wat het verschil is tussen trekken en flossen of zagen, of hoe je die onzin nog meer wilt noemen!

Ik begin te vermoeden dat ze bij WSW op stal blijkbaar niet eens door hebben dat ze op deze manier rijden en les geven. Want er wordt van uit gegaan dat iedereen hier op de zelfde manier met hun paard omgaat als bij WSW.

Dat zou op zich veel verklaren maar eigenlijk wel erg triest zijn.
Ik zou dus zo zeggen WSW geef niet anderen de schuld maar bekijk je les methode eens kritisch. Waarschijnlijk is die op en top in orde op dat ene ding na.
Iedereen maakt fouten en dat mag ook, daar leer je alleen van.