als je niet te veel vraagt van je paard bij 3 lijkt mij niet dat je veel problemen tegen komt ik bedoel daar niet mee spinnen stops en leker heftige rundowns beetje bosritten pleasure hooguit trail thats it waarom doen alle grote in amerika het dan zo ik denk niet dat ze een paard wat tonnen prijzengeld op kan leveren even "in puin"rijden wat veel belangrijker is is hoe je het doet met beleid en geduld hoe vroeg beginnen jullie met handzaam maken van het veulen??
maar is het niet zo dat, zolang er waar dan ook ter wereld, shows voor 2 jarige zullen blijven, er ook paarden (ook al komen ze nooit in de wedstrijd ring) te jong beleert worden? Moet daar dan niet iets verandert worden?
De verantwoordelijkheid over het wanneer en door wie laten inrijden ligt bij de eigenaar. Wanneer deze te jong ingereden paarden niet zouden kopen en ook niet aan zulke shows meedoen zal vanzelf de shows wel verdwijnen. Het zijn de dollartekens in america die overheersen en wellicht hier de eurotekens. Hoe langer een paard niet zadelmak is en gewoon op de wei staat te eten kost hij geld en brengt hij pas later geld op. Net zo als puppies die met 6 weken bij de moeder vandaan gaan omdat dan de fokker het eten zelf moet gaan betalen en dat loopt aardig in de papieren dus maakt hij je wijs dat ze met 6 weken wel weg kunnen. En tel er maar bij op wat een paard kost die 5 jaar bij een fokker heeft gestaan i.p.v. 2 jaar. Dat is 3 jaar extra kosten!!!!! en dat geld hebben de meeste er niet voor over dus kopen ze liever een jonger paard.
maar toch moet iets te veranderen zijn naar mijn idee. Die wedstrijden voor 2 jarige zijn er gewoon, zijn de normaalste zaak van de wereld. Als je een 2 jarig paard niet uit kan brengen omdat er geen wedstrijden voor zijn, hoef je hem dus ook niet vroeg te beleren (toch?) Dus denk ik dan aan iets van een petitie ofzo, maarja, is natuurlijk wel moeilijk
En welke leeftijd is dan wel geschikt volgens jou. 3 of 4 of 5. En voor wie is dan paardrijden nog betaalbaar straks??? Stel je mag een paard pas op 5 jarige leeftijd uitbrengen dan train ik hem voor je als ie 3 is en dan is ie met 5 klaar en onbetaalbaar en nog steeds te vroeg bereden. Er zijn mensen die van deze tak van sport leven en die verliezen zo hun broodvoorziening volgens mij komt dat ook niet ten goede van de sport. Regels kunnen het niet verbieden maar common sense kunnen het wel verbeteren.
nou heerlijk toch de hele dag niets doen en dan van die domme mensen zoals ik eromheen lopen en de keutels weghalen
Stef had het over regels aanpassen. Dat is net zoiets als bijv. discussie over normen en waarden. Je kiest voor een goedkoop legbatterij ei of voor een betaalbaar paard. Of je bent principieel en je zegt geen geld voor ouder paard dan geen paard of minder eieren maar dan wel scharreleieren bijv. De verantwoordelijke moet je niet met regels gaan afdwingen ze moeten gewoon hun gevoel volgen en het enige wat je dan kan doen is een beetje hun gevoel bijspijkeren.
ik persoonlijk begin er niet aan voor een dier drie en een half is .... en dan gaat er eens een zadeltje op, een longeerlijntje lekker op het gemak ...is ie met vier wel een keer licht onder de man/vrouw
Mijn quarter is met 2/2.5 ingereden, dat gebeurt zovaak op western maneges. je kiest er zelf eigenlijk voor, Mexx werd ingereden, wel maar 20 minte per dag en natuurlijkniet iedere dag, en daarna moest hij een half jaar op wei, en toen hij terug kwam werd hij langzaam weer een beetje bijgeschaaft. na een maand of 2 ging hij in zijn eerste les mee rijden, en die duren maare een half uurtje. na 20 minute heeft hij toen gewoon uitgestapt en alles ging goed, en hij staat nu al 4 jaar op wei tot in de avond, en wordt overdag gewoon gereden, in de winter wat minder wegens omstandigheden, dus zo snel slijt hij niet, al hebben manege paarden minder geluk, ook veel met een paard op de manege want veel op wei komen ze niet.
ik vind dat je met een jong paard moet uit kijken en niet moet forceren. Maar inderdaad gewoon stukje bij beetje moet beginnen. En veel naar buiten en niet altijd maar in de bak want daar worden ze ook heel doods van in de kop.
Ik ben het voledig met jullie eens dat jong beleren slecht is..
Maar mijn paard van 2 jaar is super mak, een bitje kan dus absoluut geen kwaad. en toch blijf ik hier maar negatiefe reacties over krijgen. hij heeft misschien 4 x een bitje in gehad. word ongeveer 1 x per 2 weken 5 minuten in totaal aan longe gezet om te voelen hoe het is. zonder toebehoren dan een zweep en een longeerlijn. ben absoluut niet van plan er eerder op te gaan als 3 jaar. dus denk ik als je met 2 jaar begint met de kleine dingen zoals af en toe peesbeschermers om. zadel komt er nog lang niet aan te pas.
Ja dat is heel verstandig maar je kunt al wel longeren maar niet elke dag maar 3 of 4 keer in de week. En aan een bitje laten wennen is altijd goed. Maar geef een paard ook de tijd om te wennen.
Precies, maar ik doe liever 1 jaar over een bitje en alles laten wennen dan in een keer alles erop gooien.. Het is belangrijk zelf kalm te blijven, als het paard schrikt niet zelf schrikkenmaar gewoon rustig doorgaan waar je mee bezig bent en desnoods een tikje geven.. paaden voelen mensen hun angst..
waarom denk je dat in western de jonge paarden in de eerste tijd zonder bit worden gereden. Wat dacht je van tandenwisselen. Maar je kunt het je paard altijd in doen hij overleeft het wel hoor.
Als je het hele topic door leest en voor je zelf eens gewoon simpel nagaat wat een paard weegt hoeveel belasting hij op zijn benen krijgt bij elke stap die hij zet met of zonder ruiter hoe slecht voltes lopen voor een paard zijn. Een paard zijn eigen balans nog moet zoeken en die krijgt ie niet op een volte en een paard nog lang niet uitgegroeid is met 3. Ik kon mijn 2 jarige zonder probleem een bit indoen omdat hij mijn hoofdstel pikte en er mee aan de wandel ging. en een zadeldekje er op leggen omdat ik geen tafel had en mijn andere paard wilde opzadelen. Maar dat was eenmalig en dat heeft niets te maken dat ik weet waar ik mee bezig ben dat beest was gewoon zo. Misschien is het handiger om gewoon voor een paar jaar een bijrijdpaard te zoeken.
Ik heb dit topic doorgelezen en ik vind het toch wel een interesant onderwerp. Mijn vorige paard, een tinker, heb ik zelf ingereden. Ze was toen 6 en half. Ik wilde perse een groen paard, omdat veel tinkers bij de importeurs ook veel te vroeg worden ingereden. 2 jaar is geen uitzondering. Mijn merrie is daarvoor fokmerrie geweest en er is nooit iets mee gedaan. Het beleren pakte ze allemaal heel goed op. Nu begin ik aan een nieuwe uitdaging. Ik heb een veulen gekocht, ze komt in oktober bij mij. Ik ben van plan om regelmatig met haar te gaan wandelen en spelenderwijs aan enge dingen te laten wennen. Waarschijnlijk wordt dit ongeveer 3 keer per week, verder mag ze lekker met een vriendinnetje spelen in de opfok. Hoe ik het beleren ga doen weet ik nog niet precies, hangt er ook helemaal vanaf hoe ze groeit en hoe ze nieuwe dingen mentaal oppakt. Maar ik ben in principe van plan om haar in de opfok te laten tot na de zomer nadat ze 3 is geworden. Dan pakt ze gelijk die zomer op het land ook nog mee. Misschien ga ik dan al wel rustig aan met haar aan de slag, maar zeker niet voor ze 3 jaar is. Kan het eerst maar oktober zijn