Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
woldhoeve schreef:Als je dit niet wilt moet je het ook niet noemen. Maar ik voel mij zeker niet aangesproken of aangevallen.
Sugarmiss schreef:Volgens mij dwalen we wat af van wat het onderwerp in beginsel was
Als er over Appie-hengsten gepraat gaat worden kan dat in een nieuw onderwerp.
Blaze schreef:Dit ongeacht of het een quarter paint of appie is.
Wat ik zie in de hengsten special zijn QH Paints en appie hengsten die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar een paar dekkingen per jaar verkopen omdat ze A niets kosten of B bijna uitsluitend buiten hun ras dekken.En waarom!!! omdat ze geen goede bloedlijnen hebben of er gewoon niet uitzien.
A kun je schrappen Blaze!!Citaat:Dit ongeacht of het een quarter paint of appie is.
Wat ik zie in de hengsten special zijn QH Paints en appie hengsten die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar een paar dekkingen per jaar verkopen omdat ze A niets kosten of B bijna uitsluitend buiten hun ras dekken.En waarom!!! omdat ze geen goede bloedlijnen hebben of er gewoon niet uitzien.
Halloway schreef:Dan denk ik waar halen ze het lef vandaan.
DJQuarter schreef:Het is maar beter dat ze wat hoog liggen anders zijn er binnen de kortse keren minimaal het dubbele van die fjord/quarters (om maar een voorbeeld te noemen en ik heb niks tegen Fjorden.)
Sprite schreef:Een goede dekhengst hoeft niet perze een presterende bloedlijn te hebben, maar dan zeker wel een producerende bloedlijn.mijn punt dus is: een goede dekhengst hoeft geen 'goed' papier te hebben. (en met 'goed' bedoel ik in dit geval, een papier met presterende voorouders)
maar misschien zie ik iets over het hoofd? wat vinden jullie van deze stelling?
jeddah schreef:
Een goede dekhengst hoeft niet perze een presterende bloedlijn te hebben, maar dan zeker wel een producerende bloedlijn.
Natuurlijk moet een lijn ook ergens "beginnen" en komt er soms een paard langs die een onbekend papier heeft, maar dan moet, vind ik, het wel een erg speciale hengst zijn wil hij een dekhengst maken, tevens moet er dan ook erg goed naar zijn veulens gekeken worden en zien of hij ook produceerd.
Of een hengst produceert vind ik sowieso belangrijk, goed papier of niet.
Maar goed, dan ook weer de vraag, stel je zet een hengst met totaal onbekende lijnen ter dekking, of je fokt er zelf 5 veulens per jaar mee, is daar wel een vraag naar? Als men (inclusief ikke) een veulen kan kopen van een bewezen presterende hengst met een bewezen pedigree, dan loopt men toch niet snel warm voor een veulen van een niet bewezen hengst.
Of zie ik dit nu verkeerd???
radicalM schreef:Als een hengst in de halter goed presteert en ook leuke resultaten in de performingklassen haalt, mag je toch wel zeggen dat het dier, bekend of niet, zichzelf aardig bewijst.
radicalM schreef:Persoonlijk vind ik dat we wel heel kort door de bocht gaan als we zeggen dat onbekende hengsten hun dekgeld niet waard zijn. Ooit in een grijs verleden zijn ze zo in Amerika toch ook gestart.
DJQuarter schreef:Ik vind niet dat dit iets met de prijs te maken heeft, een hengstenhouder kan ook gewoon nee zeggen.Het is maar beter dat ze wat hoog liggen anders zijn er binnen de kortse keren minimaal het dubbele van die fjord/quarters (om maar een voorbeeld te noemen en ik heb niks tegen Fjorden.)