[WN] Stallion YES or NO

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:23

Ja zip is idd wel mooi!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:24

woldhoeve schreef:
Als je dit niet wilt moet je het ook niet noemen. Maar ik voel mij zeker niet aangesproken of aangevallen.

Ik hoopte op een open discussie over appies.
Het kan toch zijn dat bv. het hengstenaanbod heel beperkt is Verward Ik heb verder geen verstand van apps en weet niet meer dan de hengsten die in de Special staan.
Wilde er gewoon wat meer info over.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:31

Sunflower heeft echt het rijtypische en Zip is echt een western paardje. Hij is veel compacter in zijn bouw.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:10

Even uitleggen voor wie niet weet wat SSA inhoud, dit is een veiling van deksprongen waarbij een hengstehouder een deksprong aanbied aan de vereniging de opbrengst van de verkochte deksprongen vormen een pot. De veulens van de hengsten waarvan de SSA deksprong verkocht is mogen deelnemen aan de veulen Futurity en aan de pleasure futurity voor 3 jarigen en kunnen het geld winnen wat in deze pot zit. Het is de hengstenhouders vrij om hun hengst aan te bieden voor deze SSA er bestaat niet een soort selectie systeem voor deze hengsten anders dan de normen waar ze volgens de rasvereniging aan moeten voldoen. Dus geregistreerd staan bij de Aphc of aqha.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:13

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:28

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:52

Volgens mij dwalen we wat af van wat het onderwerp in beginsel was Haha!
Als er over Appie-hengsten gepraat gaat worden kan dat in een nieuw onderwerp.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 00:01

Sugarmiss schreef:
Volgens mij dwalen we wat af van wat het onderwerp in beginsel was Haha!
Als er over Appie-hengsten gepraat gaat worden kan dat in een nieuw onderwerp.

JESUS ik ben het met je eens Cool
ff voor alle duidelijkheid waar dit topic over gaat

Waarom een paard hengst laten als hij niets toevoegdPUNT

Dit ongeacht of het een quarter paint of appie is.
Wat ik zie in de hengsten special zijn QH Paints en appie hengsten die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar een paar dekkingen per jaar verkopen omdat ze A niets kosten of B bijna uitsluitend buiten hun ras dekken.En waarom!!! omdat ze geen goede bloedlijnen hebben of er gewoon niet uitzien.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:34

Blaze schreef:
Wat ik zie in de hengsten special zijn QH Paints en appie hengsten die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar een paar dekkingen per jaar verkopen omdat ze A niets kosten of B bijna uitsluitend buiten hun ras dekken.En waarom!!! omdat ze geen goede bloedlijnen hebben of er gewoon niet uitzien.

OEPS, smaken verschillen nu eenmaal Blaze. Schijnheilig

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:56

Citaat:
A kun je schrappen Blaze!! Haha!
Volgens mij denkt iedereeen dat hij de nieuwe million dollar sire op stal heeft staan, zonder blikken of blozen wordt er 1000 euro dekgeld gevraagd voor een hengst die een paar lintjes heeft gewonnen.
Zonder bewezen offspring en vaak ook nog zonder LFG.
Dan denk ik waar halen ze het lef vandaan.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 06:47

Ja maar als je nou kijkt naar dat soort veulentjes die dan geboren worden,
daar betaal je ook al een vermogen voor. Dus die hoge prijzen zullen we maar moeten accepteren, dat is nu eenmaal zo in deze wereld.... Laat het los... Knipoog

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 06:49

Het is maar beter dat ze wat hoog liggen anders zijn er binnen de kortse keren minimaal het dubbele van die fjord/quarters (om maar een voorbeeld te noemen en ik heb niks tegen Fjorden.)

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 06:51

Sorry nog een antw. ... De quarter/paint/app is nou eenmaal paard van het jaar 20..? Veelzijdig enz. dus wie wil er zijn huis tuin en keuken pony nou niet door zo'n paardje laten dekken... Uitzonderingen daargelaten...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:59

Halloway schreef:
Dan denk ik waar halen ze het lef vandaan.

Ik kijk zo af en toe ook wel eens naar bepaalde dingen, en soms zie ik wel eens iets wat ik ook graag zou willen hebben. Uiteindelijk ga je dan kijken of vragen wat het kost, en als het dan niet in je budget past, denk ik ook wel eens, hoe durven zij.

Zelf heb ik ook wel eens gevraagd aan een hengsten houder waarom de dekking van zijn hengst zoveel geld moest kosten, het antwoord hierop was.

Je denk toch niet dat ik er op zit te wachten om continu met deze hengst in de weer te moeten zijn he, en als er iemand belt, die een juiste merrie heeft om door mijn hengst te laten dekken, weten zij toch wel dat er over de prijs te praten valt.
Oh dacht ik, gaat dat zo.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:18

Naar mijn idee zijn er teveel hengsten in nl met matige kwaliteit. Een prestatie is leuk, maar ach ja, dan vergeten we maar even de invloed van training en stalmanagement.
1 van de nadelen van de grote hoeveelheid hengsten vind ik ook dat er dan maar van alles ondergeschoven wordt om nog een beetje geld binnen te krijgen. Ik vraag mij dan werkelijk af: waar ben je dan mee bezig? O nee, das waar ook , die mensen houden al die veulentjes voor hunzelf.....
Nee, veel mensen met een hengst in nl maar weinig échte hengstenhouders.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:53

wat mij in de loop van dit topic is gaan opvallen is dat er schijnbaar erg veel belang wordt gehecht aan de bloedlijnen van een paard.

natuurlijk is de bloedlijn interessant om een idee te krijgen van de mogelijke talenten van een paard (en bv de gezondheid van de voorouders), maar toch vind ik dat er te veel de nadruk op prestaties gelegd wordt. een paard met minder vooraanstaande bloedlijn kan toch ook als eerste in zijn lijn gaan presteren. en wie weet komt dit dier wel uit een geweldige 'recreatie' bloedlijn Knipoog en is het paard gewoon nooit uitgebracht.
als je onder recreatierijden verstaat, geen wedstrijden rijden, ben ik ook puur recreatieruiter, maar ik heb toch een goed paard gekocht omdat ik graag een fijn paard om serieus mee te trainen wil hebben.

los even van het feit of ik ooit met hem ga dekken (ik denk het niet, maar hou het nog wel open) is voor mij karakter, gezondheid en bouw van belang, de bloedlijn is bijzaak.
hier heb ik mijn hengstje ook op gekocht en dat het papier erbij leuk is, is puur toeval.

mijn punt dus is: een goede dekhengst hoeft geen 'goed' papier te hebben. (en met 'goed' bedoel ik in dit geval, een papier met presterende voorouders)

maar misschien zie ik iets over het hoofd? wat vinden jullie van deze stelling?

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:47

DJQuarter schreef:
Het is maar beter dat ze wat hoog liggen anders zijn er binnen de kortse keren minimaal het dubbele van die fjord/quarters (om maar een voorbeeld te noemen en ik heb niks tegen Fjorden.)

Een hoop hengstehouders hebben voor deksprongen buiten het ras een lager tarief dan die voor veel hengsten veel te hoge prijzen voor een deksprong die dan ook meestal geen 1 van wordt verkocht ( kan ook niet want er staan meer q p a hengsten ter dekking dan er veulens worden geboren) Sommige hengstehouders adverteren openlijk met 2 tarieven en bij sommige is het een kwestie van onderhandelen en sommige willen helemaal niet buiten het ras dekken. En iedereen moet zelf doen wat hem of haar goed dunkt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 11:35

Sprite schreef:
mijn punt dus is: een goede dekhengst hoeft geen 'goed' papier te hebben. (en met 'goed' bedoel ik in dit geval, een papier met presterende voorouders)

Heel kort Tong uitsteken

paard onvriendelijk Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:49

Sprite schreef:

Een goede dekhengst hoeft niet perze een presterende bloedlijn te hebben, maar dan zeker wel een producerende bloedlijn.

Natuurlijk moet een lijn ook ergens "beginnen" en komt er soms een paard langs die een onbekend papier heeft, maar dan moet, vind ik, het wel een erg speciale hengst zijn wil hij een dekhengst maken, tevens moet er dan ook erg goed naar zijn veulens gekeken worden en zien of hij ook produceerd.

Of een hengst produceert vind ik sowieso belangrijk, goed papier of niet.

Maar goed, dan ook weer de vraag, stel je zet een hengst met totaal onbekende lijnen ter dekking, of je fokt er zelf 5 veulens per jaar mee, is daar wel een vraag naar? Als men (inclusief ikke) een veulen kan kopen van een bewezen presterende hengst met een bewezen pedigree, dan loopt men toch niet snel warm voor een veulen van een niet bewezen hengst.
Of zie ik dit nu verkeerd Verward ???

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 12:03

jeddah schreef:

Een goede dekhengst hoeft niet perze een presterende bloedlijn te hebben, maar dan zeker wel een producerende bloedlijn.

Natuurlijk moet een lijn ook ergens "beginnen" en komt er soms een paard langs die een onbekend papier heeft, maar dan moet, vind ik, het wel een erg speciale hengst zijn wil hij een dekhengst maken, tevens moet er dan ook erg goed naar zijn veulens gekeken worden en zien of hij ook produceerd.

Of een hengst produceert vind ik sowieso belangrijk, goed papier of niet.

Maar goed, dan ook weer de vraag, stel je zet een hengst met totaal onbekende lijnen ter dekking, of je fokt er zelf 5 veulens per jaar mee, is daar wel een vraag naar? Als men (inclusief ikke) een veulen kan kopen van een bewezen presterende hengst met een bewezen pedigree, dan loopt men toch niet snel warm voor een veulen van een niet bewezen hengst.
Of zie ik dit nu verkeerd Verward ???

Nee helemaal correct,(en dat heeft niets met smaak of iets dergelijks te maken Cool

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:06

Persoonlijk vind ik dat we wel heel kort door de bocht gaan als we zeggen dat onbekende hengsten hun dekgeld niet waard zijn. Ooit in een grijs verleden zijn ze zo in Amerika toch ook gestart. Gewoon met paarden die kwa prestatie, gezondheid en uiterlijk voldeden aan het beeld van de Quarter. Vooral prestatie was natuurlijk in die dagen het belangrijkte. In mijn ogen zitten we kwa fokken hier in Nederland ook nog in de beginfase...Als je nou toevallig een heel mooi exemplaar uit een onbekende combinatie hebt staan, waarom niet? Uiterlijk zal altijd een discussiepunt blijven zolang we gelukkig allemaal andere smaken hebben. Als een hengst in de halter goed presteert en ook leuke resultaten in de performingklassen haalt, mag je toch wel zeggen dat het dier, bekend of niet, zichzelf aardig bewijst. En het dekgeld...tsja, ik kan me voorstellen dat je je in het begin niet wil meten aan de "toppers", dus minder vraagt. Gelukkig hoef ik de keuze niet meer te maken...die van mij is ondertussen geruind.... Schijnheilig

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:28

radicalM schreef:
Als een hengst in de halter goed presteert en ook leuke resultaten in de performingklassen haalt, mag je toch wel zeggen dat het dier, bekend of niet, zichzelf aardig bewijst.

Dan is het nog de vraag of deze hengst zijn talenten doorvererft,dus wordt deze presterende hengst ook een producerende hengst,met presterende offspring???Dus nee,dan heeft hij nog niet genoeg bewezen in mijn ogen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 12:36

Het is ergens al eens vermeld,er zijn meer hengsten dan dat er veulens worden geboren.Dus er zijn hengsten waar geen (of nauwelijks vraag naar is) De meeste hengsten kun je niet samen met andere paarden op de wei zetten.Daar gaat het om er zijn teveel hengsten die veroordeeld worden om eenzaam door het leven te gaan.(ik spreek uit ervaring) Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:36

radicalM schreef:
Persoonlijk vind ik dat we wel heel kort door de bocht gaan als we zeggen dat onbekende hengsten hun dekgeld niet waard zijn. Ooit in een grijs verleden zijn ze zo in Amerika toch ook gestart.

Dat klopt ook, en dat is ook wat ik zei, ergens moet een "lijn" ook beginnen, alleen vind ik persoonlijk wel dat het iets speciaals moet zijn. Natuurlijk worden zulke hengsten nog geboren en gebeurt het weleens, maar zeker hier in NL, waar we al zoveel hengsten hebben zie ik gewoon niet hoe een dier dat geen pedigree achter zich heeft staan iets kan toevoegen.
Dan nog zou ik net als Jessie Janes dan graag willen zien of hij ook produceert en niet alleen presteert.
Voor een hengst uit bekende, bewezen lijnen die zelf nog niets gepresteerd of geproduceerd heeft zou ik indien de hengst verder klopt zeker wel willen gaan, maar een zelfde hengst die geen pedigree erachter heeft staan, nee, dan zou ik dat niet zo snel doen en zeker wachten tot er heel wat veulens van rondlopen.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:10

DJQuarter schreef:
Ik vind niet dat dit iets met de prijs te maken heeft, een hengstenhouder kan ook gewoon nee zeggen.
Ook bij het fjordenstamboek zullen ze het de merrie eigenaar niet in dank afnemen als ze haar merrie laat dekken door een quarter.
Ieder stamboek streeft naar perfecte breedlines.