[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:57

spicegirl schreef:
een merrie krijgt maar 1 veulen per jaar, als het meezit. een hengst kan er tientallen verwekken , per jaar.
vraag je het aan mij, zou ik altijd zeggen ; absoluut allebei.
maar dat is bij geen enkel stamboek haalbaar. de hengsten worden verplicht gekeurd. de merries op vrijwillige basis.
daarom zou een keuring voor de hengsten al een stap in de goede richting zijn.

Sinds de embryo transfers kunnen ook merries er meerdere krijgen, maar het blijft wel eerder uitzonderlijk.
Wat kan er tegen een verplichte medische keuring zijn? Exterieurkeuring is interpretatie, maar een medische keuring is toch min of meer objectief en wetenschappelijk?
Eventueel verplichten vanaf x aantal veulens per jaar. Een hengst die 2 veulens per jaar heeft zal op termijn toch weinig invloed hebben op de algemene kwaliteit van het ras.
Wat vinden de contra mensen daarvan? En waarom wel/niet?

quarterH

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:01

omdat de aqha dat nooit gaat aannemen dus het nooit verplicht zal worden voor het aqha stamboek. daarom niet :-)

het is redelijk zinloos omdat dit tegen statement van aqha in gaat.

we kunnen hier ook de beste plannen verzinnen voor wereldvrede maar ik ben bang dat hem dat ook nooit gaat worden ;-)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:08

Zowel AQHA als APHA hebben inderdaad de typisch Amerikaanse instelling dat er altijd ultieme keuzevrijheid moet zijn. Echter, als de Europese subverenigingen nooit een sein afgeven (of: af durven geven) bij het Amerikaanse moederstamboek, gebeurt er sowieso niks. Kijk naar de DPHC waar vanaf men vanaf 2015 de eigenaren van de hengsten die ingeschreven worden voor de SSA/futurity gaat verplichten om de paneltest te doen en de resultaten bekend te maken (let wel, de keuzevrijheid, blijft bestaan). Ja, het is een kleine vereniging en wellicht een druppel op een gloeiende plaat. Echter, als niemand zijn hoofd boven het maaiveld durft uit te steken, gebeurt er helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:24

Zeker in Amerika, waar het metafysische libertarisme toch een grote rol speelt, zal je dergelijke veranderingen niet snel bereiken. En gelukkig maar, de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
Hoezo moet een ander weer beperkingen opleggen, de mens kan prima zelf kiezen hoor. Als mensen van mening zijn dat er enkel kromme quarters zijn, dan moeten ze geen quarter kopen of zelf iets beters fokken.

Waar komt toch die drang vandaan om mensen beperkingen op te leggen? Waarom niet eens accepteren dat sommige mensen gewoon simpelweg een andere smaak of mening hebben, het is toch juist goed dat er zo'n diversiteit materiaal beschikbaar is? Op die manier zou je toch denken dat er voor iedereen wel een geschikt paard bij zit. Dit in tegenstelling tot de beperkingen die een eventuele keuring oplegt aan het beschikbare materiaal. We gaan dan juist vissen uit een veel kleinere pool, met alle gevolgen van dien.

Het enige waar ik nog wel wat voor zou voelen, is een verplichte vermelding van genetische defecten op het papier. Dat is objectief vast te stellen en dan kan men zelf een keuze maken om hiermee al dan niet te fokken.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:33

Inderdaad kan een mens nog steeds zelf kiezen, echter het voorlichtende aspect zou in mijn ogen een prominentere rol mogen krijgen, juist op regionaal niveau. Hobby'fokkers' weten vaak zo weinig vergeleken bij de beroepsmatige paardenhouder (een verschil dat door jou eerder doeltreffend is aangegeven), dat is iets waar de regionale verenigingen wat mij betreft wel meer op in mogen gaan. Zo voorkom je veel klein leed.

Een keuring van hengsten lijkt mij zeker wat toe te voegen, maar dat is iets waar elke hengstenhouder wat mij betreft zijn eigen verantwoordelijkheid voor moet nemen (net als de merriehouder overigens). Me dunkt dat je wel een streepje voor hebt als je kunt aantonen dat je hengst röntgenologisch is goedgekeurd en daarnaast n/n door de paneltest is heengekomen. Echter meen ik dat je bij een Amerikaanse vereniging niet hoeft aan te komen met het opleggen van dergelijke maatregelen. En waarom zou je ook, als een ieder zijn of haar verantwoordelijkheid zou nemen zou er theoretisch gezien geen crap gefokt (mogen/kunnen) worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:42

HYPP is al verplicht op papier bij die bloedlijnen en een H/H paard mag niet fokken/nakomeling krijgt geen papieren (toch?).

dat zou best ook voor Herda ed mogen inderdaad. ik denk dat dat ook nog wel te bewerkstelligen is (omdat ze het met Hypp ook doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:43

Ryder schreef:
kiezen, echter het voorlichtende aspect zou in mijn ogen een prominentere rol mogen krijgen, juist op regionaal niveau. Hobby'fokkers' weten vaak zo weinig vergeleken bij de beroepsmatige paardenhouder (een verschil dat door jou eerder doeltreffend is aangegeven), dat is iets waar de regionale verenigingen wat mij betreft wel meer op in mogen gaan. Zo voorkom je veel klein leed.

D'accord.

Ryder schreef:
Een keuring van hengsten lijkt mij zeker wat toe te voegen, maar dat is iets waar elke hengstenhouder wat mij betreft zijn eigen verantwoordelijkheid voor moet nemen (net als de merriehouder overigens).

Oftewel, vrije keuze voor eigenaar hengst/merrie om te laten keuren. Als mensen geen gekeurde hengst willen, dan dekken ze er toch gewoon niet mee?

Ryder schreef:
En waarom zou je ook, als een ieder zijn of haar verantwoordelijkheid zou nemen zou er theoretisch gezien geen crap gefokt (mogen/kunnen) worden.

Ik snap niet op welke verantwoordelijkheid je doelt.
Mensen hebben een geheel vrije keuze in keuze om keuzes voor hengsten en merries ten behoeve van de fokkerij. Niemand heeft ook maar enige verantwoording af te leggen over de keuzes die hij maakt.

De markt zal zichzelf regelen, er staat nu veel troep te koop op internet, dat zal mensen weer tegenhouden om te fokken. Omgekeerd geldt dat ook, de fokkers die fijne sportpaarden fokken, die worden nu goed verkocht. Gelukkig is de AQHA toch best wel een groot stamboek ( ;) ), er is genoeg materiaal om uit te kiezen. De keuze wordt niet beperkt, dat maakt het mogelijk dat de markt zichzelf reguleert.

Daarbij, de echte rotte appels onder de ''fokkers'', die willens en wetens (of nog erger, uit onwetendheid) echt verkeerd fokken, met de dood van het paard als gevolg hebbende, zullen vanzelf verdwijnen. Zij zullen een paar keer wat proberen te fokken, maar zullen dat vaak wel opgeven zodra ze merken dat ze echt rotzooi voortbrengen. Al is het maar uit economische overwegingen, zulke slechte producten kunnen nooit anders dan om niet van de hand gedaan worden, waardoor deze fokkers dat nooit zullen kunnen volhouden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-13 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:47

Klopt dat ieder z'n eigen keuze heeft. Ik was ook niet geheel duidelijk, maar ik doel op de ethische verantwoordelijkheid van een fokker. Naar zichzelf toe, en naar het fokproduct toe. Maar als jij (een hypothetische 'jij') willens en wetens een paard fokt met een gebrek, prima. Moet je zelf weten. Ik vind het alleen zo jammer dat die fokproducten bij iemand terecht komen die er wsl veel van gaat houden en dan is de kans groot op verdriet als het erin gefokte gebrek aan het licht komt.

Natuurlijk stoppen de 'fokkers' van de 'troep' uiteindelijk wel, maar dat is in feite al te laat, het leed is dan al geleden. Als er middels voorlichting ook maar 1 zinloos slecht gefokt veulen voorkomen kan worden, zou dat -in mijn ogen- al mooi zijn. (En daarnaast denk ik dat we ook niet willen weten hoeveel mensen jaar in, jaar uit moedwillig blijven 'fokken' met hun paard ook al weten ze dat hun paard een gebrek heeft dat doorgegeven wordt aan de nakomelingen. Ik ken daar al tal van voorbeelden van.)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:12

Als ik het me goed herinner moet je van de AQHA vanaf 2015 de 5 paneltest voor hengst en merrie doen, als je wilt fokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:31

Als ik de tekst lees zie ik dat het woord "recommendation" wordt gebruikt, een aanbeveling dus. Ik kan nergens vinden dat dit ook daadwerkelijk al is goedgekeurd !!

Citaat:
Orginaltext des "Stud Book and Registration Committee"

Stud Book and Registration Committee
Houston, Texas

Mr. President, the Stud Book and Registration Committee makes the
following recommendations:
1. Approve agenda item number 11 such that first sentence of
REG102.9 states:
“Registration applications for horses foaled in a country recognized
by AQHA as an International Affiliate, should be submitted for
processing to the affiliate and submission to AQHA for approval.”
2. Amend agenda item 13 as follows:
A. Add Rule REG108.4
“All stallions having 25 or more mares on their 2014 stallion breeding
report are required to have a genetic disease panel test on file with
AQHA prior to the registration of their foals resulting from breedings
occurring after January 1, 2014.”
B. Add Rule REG108.5
“All stallions are required to have a genetic disease panel test on file
with AQHA prior to the registration of their foals resulting from
breedings occurring after January 1, 2015.”
3. Deny agenda items 5-10, 12, 14, 15, 17 and 18.
4. With respect to agenda item number 16, deny member’s request that
various AQHA rules be amended so as to allow for the registration of
the offspring of horses produced through Somatic Cell Nuclear
Transfer (“SCNT”), a particular form of cloning.
The items denied by the Committee were the result of unanimous votes.
5. In other business, the Committee re-elected Carol Rose as chairman.

On behalf of the Stud Book and Registration Committee, I move that the
Board approve these recommendations.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:42

Van survival of the fittest is bij het AQHA helaas geen sprake. Net als bij andere stamboeken gelden hier ook modeverschijnselen. Nu wil iedereen die-en-die hengst ( of een veulen ervan) en morgen is het weer een andere. Eer veel vandie erfelijke gebreken bovenkomen is het veulen al 5 of 6 jaar, en dan lopen er al massaal veel nakomelingen van die hengst rond. Dan is het kwaad al geschied. En je kunt nu wel hard gaan brullen dat de AQHA niets zal veranderen, en dat het zo goed is, maar ze nemen toch al maatregelen ivm herda en hypp. En als het zo blijft evolueren zullen ze wel moéten ingrijpen.
O ja, ik zoek nog steeds naar een paard. De merrie waarover ik het had is niet door de buigproeven gekomen.
Maar er staan nog een aantal bezoekjes aan stallen op het programma, dus ik geef niet op.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:45

Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 10-10-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:47

heb niet alles gelezen maar zie hier kreten voorbij komen als heb al 1500 euro uitgegeven voor keuringen en alles afgekeurd...

afspraak ik bij goedkeuring is keurkosten voor koper bij afkeuren voor verkoper

of zie ik dat nu verkeerd?? zo doe ik het zo wel in de honden als in de paarden verkoper laat het wel uit zijn hoofd om een niet goedgekeurd paard op deze manier te verkopen (immers als ie weet dat die afgekeurd wordt laat ie um bij voorbaat al niet weer keuren dus ben je vrij snel door het verkooppraatje geprikt)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:49

je hoeft als verkoper niet altijd te weten, dat je paard niet door de keuring komt. het kan evengoed net zo 'n verrassing zijn voor de verkoper, als koper.
en je kan die afspraak als koper wel willen,maar niet alle verkopers stemmen ermee in. ik zou het, ondanks dat ik weet dat mn paard goed zou zijn, niet mee instemmen. JIj wilt hem laten keuren, dan betaal jij.niet goed ? prima, zoek dan maar verder. :P
ik doe dan vooraf wel op eigen geld een klinische keuring .(en mn paard is al gekeurd door de verzekering .)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:06

“All stallions are required to have a genetic disease panel test on file
with AQHA prior to the registration of their foals resulting from
breedings occurring after January 1, 2015

Ik dacht merries ook al, komt vast nog wel.
Laatst bijgewerkt door sonita op 10-10-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:10

Hè, balen Sevke. Ik weet niet hoe ernstig het was, maar buigproeven zeggen ook niet alles. Je kan een perfect gezond paard zonder meer doen manken door een buigproef verkeerd uit te voeren. Maar gezien je goede begeleiding denk ik niet dat het probleem bij de keurende DA ligt. Goed dat je verder zoekt!

Owh enneuh, ik ben ook al even op zoek naar een quarter, en heb wel degelijk al zoveel geld uitgegeven aan keuringen. Tot hier toe nog geen verkoper tegen gekomen die ermee akkoord gaat dat bij afkeuring de kosten voor hen zijn. Al ga ik dat bij de volgende wel proberen, want zo lopen de kosten natuurlijk wel erg hoog op. Mijn aankoopbudget ligt een pak lager dan bij Sevke, en door al die keuringen, moet ik ondertussen al bijna naar een lagere prijsklasse overgaan (heb maar een beperkt budget en zo zie ik het wel snel slinken natuurlijk). Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn hè.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:14

@sonita: ik weet dat dat er in staat, maar heb je de laatste regel van die quote ook gelezen ??
Zoals IK het lees is dat VOORSTEL dus nog niet aangenomen !!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:10

Ryder schreef:
Inderdaad kan een mens nog steeds zelf kiezen, echter het voorlichtende aspect zou in mijn ogen een prominentere rol mogen krijgen, juist op regionaal niveau. Hobby'fokkers' weten vaak zo weinig vergeleken bij de beroepsmatige paardenhouder (een verschil dat door jou eerder doeltreffend is aangegeven), dat is iets waar de regionale verenigingen wat mij betreft wel meer op in mogen gaan. Zo voorkom je veel klein leed.

Dé grote fokkers in Europa fokken anders evengoed graag met populaire hengsten waarvan bekend is er het één en ander genetisch af wijkt! Gewoonweg omdat de nakomelingen het goed doen in de sport en er vraag naar is....

En keuren is altijd voor de koper. Goed of afgekeurd, de koper mag betalen!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:21

Add Rule 108.5
“All stallions are required to have a genetic disease panel test on file with AQHA prior to the registration of their foals resulting from breeding’s occurring after January 1, 2015
 Stud Book & Registration Committee recommended approval.
 Membership recommend approval.
 Board approved.
:D

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:25

Rapido: noem mij eens een voorbeeld dan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ook naar de genetische afwijkingen die je benoemt.

Het keuren dat ik bedoel is niet bedoeld als koper, maar als hengstenhouder (of merriehouder). Er valt immers weinig röntgenologisch te keuren aan een veulen maar het lijkt mij wel een pré, als koper, om te weten dat de ouders in elk geval allebei in orde zijn. Dit lijkt me ook iets dat je aan jezelf verschuldigd bent als je incidenteel een veulen fokt, je wilt immers geen rotzooi neerzetten, hoe lief of leuk je hengst of merrie ook is.

Vergelijk het met het fokken (of vermeerderen) van katten: genoeg 'pretnestjes', maar gelukkig zijn er ook serieuze fokkers die goed nadenken over wat ze doen. In de kattenwereld (als je over raskatten praat) is het zelfs doodgewoon je dier op meerdere zaken genetisch te laten testen, en daarna beide ouderdieren te laten röntgenen. En dat is nog een kat, daar ga je niet op zitten (althans, dat hoop ik niet). Het is toch eigenlijk best raar dat er aan een paard minder eisen worden gesteld als je er goed over nadenkt?

(Overigens doel ik met bovenstaande nog steeds op de hobbyfokker die eisen aan zichzelf stelt, niet aan opgelegde eisen. Hoewel ik daar niet tegen ben zie ik dat niet gebeuren.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:30

@sonita: waar heb je dat gevonden ??

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:36

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:53

Voorbeeld: Gunner :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:55

Dat is er 1. Jij hebt het over 'de populaire hengsten', wat is er mis met de rest dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:14

geen idee!