[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:33

troi schreef:
Woogy schreef:
vind ik ook niet correct. vind KI bij mensen ook al niet correct. Enkele uitzondering is als de vader verlamd is maar wel actief zaad heeft dat het middels zaad extractie gebeurd. Eigenlijk...is dat de enige uitzondering, of een man moet geen (functionerende) piemel hebben ;)

Maar terug bij het onderwerp :)

Tja, het is maar gelukkig dat de mensen met een hartenwens voor een kind en geen andere mogelijkheden zich niks hoeven aan te trekken van wat jij 'correct' vind..

Eens met Troi!
Sorry hoor Woogy, maar je kan mensen totaal niet met paarden vergelijken. Goede fokkers fokken met een bepaalde reden met die merrie en die hengst.
Bij mensen is het helaas zo dat er vele redenen zijn waarom ze geen kinderen kunnen krijgen. Dat kun jij niet van achter je pc even beoordelen wat correct is. Zolang elke andere malloot wel kinderen mag krijgen, ook als er al 6 uit huis zijn geplaatst bijv, is die discussie nog eindeloos.....................

Om veel redenen is KI juist goed. Onze merrie is 1e keer natuurlijk gedekt in de wei destijds ( 17 jaar terug ongeveer ) En daarna met KI.Was voor mij 1e keer zo. Ik vroeg me wel dingetjes af zoals; hoe regelt de natuur bij haar nu dat ze weet dat ze drachtig is? Zal ze het zelf niet vreemd vinden en wel 100% accepteren als ze het ''voelt''. Maar het ging allemaal goed en vanzelf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:33

quarterH schreef:
Maar terugkomen op de orginele vraag: tuurlijk kunnen ze gewoon op een bok springen en geloof maar dat schwarzennegger ook gewoon sex had hoor :p

HAD????? ;) :+ :o :Y) Is ie dood? :P 8-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 15:34

superpony schreef:
quarterH schreef:
Maar terugkomen op de orginele vraag: tuurlijk kunnen ze gewoon op een bok springen en geloof maar dat schwarzennegger ook gewoon sex had hoor :p

HAD????? ;) :+ :o :Y) Is ie dood? :P 8-)

denk dat die nog steeds zijn ding doet hahaha :))

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:35

zelfs met het personeel :=
genoeg libido zullen we maar zeggen..

superpony

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:35

Daar zijn van die blauwe snoepjes voor...............

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:29

Jessix schreef:
Echt info zoek ik niet, zoals ik ook al heb geschreven. Ik vind het geen mooie paarden, dus mijn interesse is beperkt. Ik vind het wel jammer dat de liefhebbers hier zou reageren. Dat is iets wat ik totaal niet gewend ben vanuit het paardenwereldje waar mijn interesse ligt. Daar krijg ik gewoon naar alle eerlijkheid een antwoord.

als je niet echt info zoekt, en een beperkte interesse in deze paarden hebt, waarom dan blijven doordrammen?

nog eenmaal : er zijn geen extra gezondheidsrisico's aan zwaar gespierde paarden . ze kunnen echt alles. eten, drinken, sexen, bewegen, you name it. mijn zwager weegt om en nabij 170 kg en kan dat ook. het grote verschil tussen een halterpaard en hem is dat hij een vette papzak is die te lui is om voort te gaan en waarschijnlijk wel niet erg gezond is door die levensstijl van geen uitgebalanceerd dieet, geen beweging, etc.

misschien is "jouw paardenwereldje" the place to be voor jou, of kick jij erg op een rondje quarter horse fans op de zenuwen werken?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:16

dofuzz schreef:
nog eenmaal : er zijn geen extra gezondheidsrisico's aan zwaar gespierde paarden . ze kunnen echt alles. eten, drinken, sexen, bewegen, you name it. mijn zwager weegt om en nabij 170 kg en kan dat ook. het grote verschil tussen een halterpaard en hem is dat hij een vette papzak is die te lui is om voort te gaan en waarschijnlijk wel niet erg gezond is door die levensstijl van geen uitgebalanceerd dieet, geen beweging, etc.

_O-

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:11

dofuzz schreef:

Maar toch; of het nou spieren zijn of vet, er komt wel extra gewicht op de benen, zowel bij paard als jouw zwager. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Een trekpaard bijv heeft toch een heel wat steviger onderstel om al die kilo's te dragen.
Bij flink bespierde Quarters zijn benen&hoeven net zo dun en fijntjes als bij elke andere volbloed. Als ze idd alleen maar lawn ornament zijn zal daar trouwens nog steeds geen probleem door ontstaan...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:16

dofuzz schreef:
Jessix schreef:
Echt info zoek ik niet, zoals ik ook al heb geschreven. Ik vind het geen mooie paarden, dus mijn interesse is beperkt. Ik vind het wel jammer dat de liefhebbers hier zou reageren. Dat is iets wat ik totaal niet gewend ben vanuit het paardenwereldje waar mijn interesse ligt. Daar krijg ik gewoon naar alle eerlijkheid een antwoord.

als je niet echt info zoekt, en een beperkte interesse in deze paarden hebt, waarom dan blijven doordrammen?

misschien is "jouw paardenwereldje" the place to be voor jou, of kick jij erg op een rondje quarter horse fans op de zenuwen werken?

Ik heb mijn info al gekregen, maar bedankt voor je antwoord. ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:08

dofuzz schreef:

Sorry hoor dofuzz maar dit is echt onzin. Ze kunnen nauwelijks normaal draven en worden volgepropt met allerlei troep. Ik heb ze op shows in USA kreunend en steunend hun trainingsrondjes zien doen... Hartverscheurend om te zien. Mensen die dit dierenleed allemaal als normaal beschouwen kijken echt door een roze bril -O-

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:20

Maar jij hoort dan ook dingen die wij normale stervelingen niet horen, hè... :D

Hoorde je álle paarden kreunen of eentje, die dat misschien wel altijd doet. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat een paard wat zich niet fijn voelt, zich wel goed kan tonen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:07

Kreunen en steunen kan iedereen horen ;)
Niet alle paarden liepen een trainingsrondje maar degene die op dat moment liepen hadden het stuk voor stuk zwaar daarnaast werd kreupelheid ook gewoon genegeerd.
De paarden die in de showring verschijnen zijn over het algemeen high-in-the-sky en hebben dus nergens last van......

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:13

lifaya schreef:
Blanket schreef:
HYPP is een genetische spieraandoening. Maar heeft helemaal niks te maken met Halter hoor. ;)

Zeg ook niet dat het met halter te maken heeft. Weet wel dat mensen bewust fokken met paarden die hypp positief zijn en dat dit voorkomt bij halter type paarden. Ik ben even de naam kwijt maar veel halter gefokte paarden komen van 1 hengst af die dus hypp positief was. Heb dit in elk geval allemaal gehoord van een quarter fokker in Amerika waar ik 3 maanden verbleef. Zij zit al 50 jaar in de paarden :)

Je bedoelt de hengst Impressive...even een correctie, er wordt vaak gezegd dat Impressive positief hypp was, maar hoogstwaarschijnlijk is dat niet zo, hij heeft wel de vererving op zijn naam staan, hij had alle genetische foutjes om hypp te 'maken'.
Hypp en halter is wel degelijk aan elkaar gelinkt, omdat er in de halter bepaalde verboden middelen worden toegestaan die deelname aan wedstrijden met hypp paarden mogelijk maken, die in andere disciplines verboden zijn.
En ja, velen denken dat fokken met hypp paarden de kansen op 'het dikbilkoe-effect' vergroot, maar onderzoeken hebben allang uitgewezen dat dit niet correct is. hypp paarden ondergaan altijd last van de ziekte, en in mijn ogen zou het verboden moeten zijn om ermee te fokken.

@ TS ,het absurde uiterlijk van veel halterpaarden: het veel te steile achterbeen ontstaat deels door te fokken met deze fout, deels door de veulentjes op extreem korte tenen te zetten vanaf een week oud, sommigen worden zelfs ingegipst om de hak naar voren te houden. gevolgen kun je zelf bedenken. de extreme spiervorming wordt in de hand gewerkt door genetica, training vanaf 1 maand oud en veel spierversterkende middelen. doorgaans wordt er niet of nauwelijks gereden met halterpaarden, domweg omdat ze amper kunnen lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:30

Goh wordt het toch nog interessant.

Popstra

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:03

Geef mij maar een mooie atletische reiner ipv een halter paard!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:53

Jessix schreef:

Jij vindt informatie over halterpaarden niet interessant.
Het enige dat jij interessant vind is sensatie en herrie schoppen volgens mij. 8)7

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:54

rapido schreef:
Geef mij maar een mooie atletische reiner ipv een halter paard!

Mij ook! _/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:12

YouthReiner schreef:
Jessix schreef:

Jij vindt informatie over halterpaarden niet interessant.
Het enige dat jij interessant vind is sensatie en herrie schoppen volgens mij. 8)7

Wat knap dat jij weet wat ik vind

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:54

Jessix schreef:

je leest als een open boek jessix

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:20

10y schreef:
Quarter veel te duur om in de wei te flikkeren om te dekken. Dat is niet direct de reden zou ik zo denken.

De toppaarden moeten zich steeds weer bewijzen en zijn daardoor ook steeds op wedstrijd. Inspannende wedstrijden en dekken, zijn twee dingen die niet echt samen gaan. Zeker als er veel dekkingen gevraagd zijn. Vandaar tijdens een rustige wedstrijdperiode, mogen ze op de bok.
De kans van drachtigheid van je merrie is echter veel kleiner als met natuurlijke dekking. Ik heb ook liever natuurlijke dekkingen voor de merries. Maar daar ging het hier niet over.

Klonen, ben ik absoluut tegen, hoewel ik best een kloon van mij once in a lifetime reiner zou willen hebben. Maar niet op die manier.

En uhh nee, een Engels volbloed is geen Quarter. De enige die het wel tot die eer heeft gebracht is dus Three Bars, maar dat is een titel die hij voor zijn grote verdienste en betekenis voor Quarter Horse industry heeft gehad.

En ja, Quarter hengsten kunnen net als alle andere hengsten gewoon dekken. Ik snap niet wat verschillende mensen met wat meer spiermassa hebben. Een Belgisch koudbloed kan ook dekken en is een grote brok spieren. En de Shire kan het ook :).

Terug naar HYPP. Ja, het kan bij ieder ras voorkomen. Daar er zo te lezen hier nog steeds heel weinig over bekend is, ondanks de vele onderzoeksresultaten die te vinden zijn en de vele onderzoeken die er uitgevoerd zijn het volgende.
In principe wordt aangenomen of werd aangenomen dat de hengst Impressive de eerste drager van het defecte gen was.
Er zijn daarna nog veel meer onderzoeken geweest. Laten we het maar erop houden, dat het ook bij andere rassen kan voorkomen.

@quarterH: LOL

Three Bars was een TB, geen QH. Ik denk niet dat hij ooit een AQHA nummer heeft gekregen. Hij is wel opgenomen in de AQHA Hall of Fame, als TB. Als je andere info hebt, zou ik die graag zien!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:24

[/quote]Je bedoelt de hengst Impressive...even een correctie, er wordt vaak gezegd dat Impressive positief hypp was, maar hoogstwaarschijnlijk is dat niet zo, hij heeft wel de vererving op zijn naam staan, hij had alle genetische foutjes om hypp te 'maken'.
Hypp en halter is wel degelijk aan elkaar gelinkt, omdat er in de halter bepaalde verboden middelen worden toegestaan die deelname aan wedstrijden met hypp paarden mogelijk maken, die in andere disciplines verboden zijn.
En ja, velen denken dat fokken met hypp paarden de kansen op 'het dikbilkoe-effect' vergroot, maar onderzoeken hebben allang uitgewezen dat dit niet correct is. hypp paarden ondergaan altijd last van de ziekte, en in mijn ogen zou het verboden moeten zijn om ermee te fokken.

@ TS ,het absurde uiterlijk van veel halterpaarden: het veel te steile achterbeen ontstaat deels door te fokken met deze fout, deels door de veulentjes op extreem korte tenen te zetten vanaf een week oud, sommigen worden zelfs ingegipst om de hak naar voren te houden. gevolgen kun je zelf bedenken. de extreme spiervorming wordt in de hand gewerkt door genetica, training vanaf 1 maand oud en veel spierversterkende middelen. doorgaans wordt er niet of nauwelijks gereden met halterpaarden, domweg omdat ze amper kunnen lopen.[/quote]

Hoe kan geweten zijn dat Impressive niet HYPP N/H was? Een genmutatie is voor zover ik weet niet iets dat een genetisch defect in volgende generaties laat ontstaan. Graag meer info als je die hebt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:46

dofuzz schreef:
Jessix schreef:

je leest als een open boek jessix

Toch niet, want ik vind dit topic wel degelijk interessant worden nu er wat dieper in de materie wordt gegaan. Dus ik blijf nog even! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:50

freeride schreef:
Je bedoelt de hengst Impressive...even een correctie, er wordt vaak gezegd dat Impressive positief hypp was, maar hoogstwaarschijnlijk is dat niet zo, hij heeft wel de vererving op zijn naam staan, hij had alle genetische foutjes om hypp te 'maken'.

@ TS ,het absurde uiterlijk van veel halterpaarden: het veel te steile achterbeen ontstaat deels door te fokken met deze fout, deels door de veulentjes op extreem korte tenen te zetten vanaf een week oud, sommigen worden zelfs ingegipst om de hak naar voren te houden. gevolgen kun je zelf bedenken. de extreme spiervorming wordt in de hand gewerkt door genetica, training vanaf 1 maand oud en veel spierversterkende middelen. doorgaans wordt er niet of nauwelijks gereden met halterpaarden, domweg omdat ze amper kunnen lopen.

Ik heb op internet veel info gevonden over de spieraandoeningen en het effect op hart en longen. Wat mij verbaast is dat ik tot nu toe geen info heb gevonden over de gewrichten. Nu hoef je er niet voor gestudeerd te hebben om te weten dat zo'n stijl achterbeen niet erg bevorderlijk is.. Weet jij daar meer over? Komt er meer artrose voor? Gezien de bouw en de beweging wordt de voorhand ook meer belast lijkt mij?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:42

meikie schreef:
Beste topicstarter, kun je voortaan nog even de spellingscontrole eroverheen halen? Hoofd is met een D en steil met een korte ei. Het helpt als je goed Nederlands schrijft om serieus genomen te worden.

In een ander topic schrijf je: hier regent het net... (moet zijn: hier regende het net) en bronckhorst is een plaatsnaam dus moet echt met hoofdletter B. Ken je het spreekwoord de splinter in andermans oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen oog ?

Ik heb nog nooit van dit soort paarden gehoord. Vind het wel een beetje body-builders lijken. Ze zijn dus puur voor de show gefokt neem ik aan? Eens kijken of er op youtube filmpjes staan. Ik wil ook wel beeld erbij.

ps is het dit? http://www.youtube.com/watch?v=jfzEbtyU6f0
Laatst bijgewerkt door suvan op 19-08-12 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:46

... anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen ....
ook dat is niet echt correct nederlands. -:)