[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:37

Dat bedoel ik inderdaad ook wel: elk willekeurig paard kan nog zo speciaal/bijzonder zijn, het is dan niet per definitie zo dat het ook erg gewild is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:05

CriolloJan schreef:
Appaloosa is een officieel ras (http://www.appaloosa.com/), de kleur appaloosa is naar deze paarden genoemd.
Enkel paarden met American Appaloosa Horse Club stamboek zijn appaloosa's, al de rest niet.

Even zout strooien hoor, sorry. De appaloosa van welleer, dus gefokt door de Nec Perce indianen was de enige echte appaloosa. Helaas zijn de meesten gewoon afgeschoten en is het restantje gekruist met de quarter horse. De echte appaloosa bestaat al lang niet meer.
Een appaloosa met AAHC papier is een QH met een appart kleurtje net als alle andere beesten met appaloosa kenmerken. (typisch americaans om dat dan de enige echte appaloosa te noemen nadat ze eerst zelf het ras en zijn fokkers uitgeroeid hebben)

Wel heb ik me ooit eens laten vertellen dat westernruiters met ambitie geen voorkeur hebben voor appies omdat ze te mak en flegmatiek zouden zijn.

Ik kan niet voor het hele ras spreken, de mijne is in elk geval eerder een kleurkanarie in het formaat van een kasteel met iets van kwpn/volbloed er in dan een appaloosa, maar voor mij is er geen beter paard.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:37

Romkabouter schreef:
Ja duh, wij van WC eend raden aan: WC eend :D

@mister01: Ik vind jou paard gewoon niet mooi, misschien zijn er meer mensen die dat vinden.
Volgens mij is een ramshoofd niet heel gewild meer. Smaakgevoelig: uiteraard.
Maar ondanks dat het een goed paard is/zou kunnen zijn, wil het oog ook wat en wellicht krijg je daardoor geen reacties?

smaak is absoluut persoonlijk, maar ramshoofd????
denk dat je dan nog maar eens een keertje goed moet kijken, waarschijnlijk vertekend zijn hoofd tekening heel erg en ziet het er voor iemand die hem niet kent zo uit, maar dat heeft hij absoluut niet.
hij heeft gewoon zoals mijn quarter ook heeft een rechte neus.

het oog wil zeker wat, en dat is waarom ik het dan ook zo vreemd vind, want het is een absolute amerikaanse appie, met meer amerikaanse bouw dan menig quarter die je tegenwoordig rond ziet lopen.

maar smaken verschillen, en ik ben ook blij dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben.

en op een kleurtje kan je niet rijden, maar het trekt wel aandacht die veel mensen graag willen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 06:39

Ook ik denk dat zijn foto's beter kunnen. Naar mijn idee had hij ook een ramsneus en ik moest echt 10x kijken om te zien dat het inderdaad gewoon een rechte neus is. Ook lijkt zijn achterhand niet mooi ontwikkeld op een aantal foto's. Terwijl op de laatste foto dat wel weer zo lijkt.

Volgens mij zou je er goed aan doen andere foto's te plaatsen. Wellicht kan Gera Hoving je hierbij helpen? Zij weet de Amerikaanse rassen altijd heel mooi rastypisch vast te leggen.

Paard optutten in halter gear. Showhalter erom en als een halterpaard op de foto laten zetten.
Foto erbij van een mooie jog waar je geen duidelijke hulpen geeft en waarbij je broek zit zoals hij hoort te zitten.

Het paard wordt het eerst gekeurd op hoe hij overkomt op foto's en hij staat er gewoon voor verkoop niet fraai genoeg op. De laatste foto komt het dichtst in de buurt, maar is vanuit een verkeerde hoek/ stand genomen waardoor je paard optisch vertekent.

Wat betreft appie's, daar moet je denk ik echt van houden. Ik vind het gros niet mooi om te zien. Ik heb geloof ik in NL maar 1 echt mooie Ap voorbij zien komen en daar zat ongetwijfeld veel quarter bij in en weinig Appaloosa.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:11

ik denk dat het grootste bezwaar bij de appaloosa van mister is, is dat hij zo groot is
de meeste western ruiters hebben graag een paardje rond of net boven de 1.50
1.65 is wel heel erg groot, daar kun je alleen mee hunteren en pleasure rijden en daar moet hij dan aanleg voor hebben

dan kom je eerder bij de dressuur /recreatie ruiters uit en die geven weer niet zoveel geld uit voor dat kleurtje/ amerikaans papiertje

ik denk wel dat het inderdaad klopt dat hier in Nederland maar weinig hengsten zijn en de meeste van dezelfde afstammelingen afkomen, waardoor karakters veel op elkaar lijken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:55

Mister01 schreef:
smaak is absoluut persoonlijk, maar ramshoofd????
denk dat je dan nog maar eens een keertje goed moet kijken, waarschijnlijk vertekend zijn hoofd tekening heel erg en ziet het er voor iemand die hem niet kent zo uit, maar dat heeft hij absoluut niet.

Dan moet je misschien andere foto's maken ;)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:16

Romkabouter schreef:
Dan moet je misschien andere foto's maken ;)
:j

Net wat HT al zegt; een juiste fotoserie (ook onder het zadel) helpt enorm om geïnteresseerd te raken bij kopers......met deze foto's zou ik in ieder geval direct doorzoeken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:35

Aha ok, de foto's zijn nog steeds niet de juiste.

Ik heb inmiddels al heel wat foto's gewisseld nl :o

Weten jullie misschien iemand in zeeland of buurt van die me daarbij kan helpen?
Maar ik zal ook eens rondvragen.

Ja de hoogte kan ik niet veranderen helaas, voor mij had hij ook wel wat kleiner mogen blijven :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:51

mrie schreef:
...
Wel heb ik me ooit eens laten vertellen dat westernruiters met ambitie geen voorkeur hebben voor appies omdat ze te mak en flegmatiek zouden zijn.
...

Huh? Volgens mij was juist, ook in dit topic, over algemeen de conclusie dat ze juist niet zo mak en flegmatisch zijn in vergelijking met de QH.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:04

Maar dat moet je als ruiter natuurlijk niet toegeven Duke! ;-)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:08

Oh nee... natuurlijk niet!
Of wij zijn stoere Pennyruiters die met zo'n moeilijk ras juist heel goed overweg kunnen. :D

Oh nee... wij WN-ers zijn alles behalve Penny natuurlijk. :+ :x

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:36

}>

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:08

mrie schreef:
CriolloJan schreef:
Appaloosa is een officieel ras (http://www.appaloosa.com/), de kleur appaloosa is naar deze paarden genoemd.
Enkel paarden met American Appaloosa Horse Club stamboek zijn appaloosa's, al de rest niet.

Even zout strooien hoor, sorry. De appaloosa van welleer, dus gefokt door de Nec Perce indianen was de enige echte appaloosa. Helaas zijn de meesten gewoon afgeschoten en is het restantje gekruist met de quarter horse. De echte appaloosa bestaat al lang niet meer.
Een appaloosa met AAHC papier is een QH met een appart kleurtje net als alle andere beesten met appaloosa kenmerken. (typisch americaans om dat dan de enige echte appaloosa te noemen nadat ze eerst zelf het ras en zijn fokkers uitgeroeid hebben)

Ik kan niet voor het hele ras spreken, de mijne is in elk geval eerder een kleurkanarie in het formaat van een kasteel met iets van kwpn/volbloed er in dan een appaloosa, maar voor mij is er geen beter paard.

AAHCH papieren bestaan niet, ApHC papieren wel. En alleen een paard met zo'n papier is een Appaloosa omdat dat op dat officieel papier staat. ;)
De kleur doet minder terzake. 60% van de Appaloosa's hadden oorspronkelijk geen stippen. 8-)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:44

@sflj, je hebt gelijk hoor, ook wat betreft de afkorting :o
Ik ga alleen verder dan jij en heb me afgevraagd hoe het komt dat alle Apps zo veel quarter hebben..

@ Duke, nou daarom vind ik het ook zo raar. Want wat is nou waar. Als ik dit topic doorlees dan kom ik eerder tot de conclusie dat mak en flegmatiek van toepassing is op Appaloosa's dan het tegendeel. Maar dat komt natuurlijk ook omdat er veel mensen reageren met een vreselijk lieve, brave appie... Helemaal objectief is dit natuurlijk niet ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:45

appaloosa is ook helemaal geen kleur :?

je hebt panterbont, blanket , snowflake enz maar bij geen enkel paard staat kleur: appaloosa :n zelfs niet bij de NAS

ik vraag me wel af wat het karakter over het algemeen is bij de appaloosa's in Amerika

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:55

spatter schreef:
appaloosa is ook helemaal geen kleur :?

je hebt panterbont, blanket , snowflake enz maar bij geen enkel paard staat kleur: appaloosa :n zelfs niet bij de NAS

ik vraag me wel af wat het karakter over het algemeen is bij de appaloosa's in Amerika

De mijne was volgens de schetser een appelschimmel _O- _O-
Even een baby foto er bij...

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:00

die vent heb je hopelijk naar huis gestuurd

jammer dat het NAS geen foto's meer op de paspoorten plaatst
die heb ik nog wel, mijn panterbonte is zo zeer herkenbaar en ook zeer moeilijk te schetsen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:06

Wat dacht jij, pas achteraf ben ik van mijn stoel gerold van het lachen..... Helaas geen foto in het paspoort maar ik heb dan ook een paspoort van het Welsh stamboek want dat was het goedkoopste voor een paard zonder papieren. Best knap hoor een 1.75 hoge chabrakbonte appaloosa met een welsh papier. Hij is dan ook uniek in zijn soort geloof ik....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:38

Mrie, ik denk dat jij Appaloosas mak enz. vindt omdat je de nederlandse gewend bent?
Dan lijken die Amerikaanse allemaal wel rustig enzo... ;)
Kwestie van perceptie dus.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:11

hihi ik heb een NAS appaloosa, en is toch best wel makelijk in omgang hoor... ze is wat drukker, en kan niet zo heel goed stil staan.. maar zolang ze wat te doen heeft is het een prima dier... (is nog maar 1, dus valt verder nog niets over te zeggen natuurlijk) maar ik vind de NAS appaloosas erg makelijk in omgang...
dus vind het wel mee vallen :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:48

sflj schreef:
Mrie, ik denk dat jij Appaloosas mak enz. vindt omdat je de nederlandse gewend bent?
Dan lijken die Amerikaanse allemaal wel rustig enzo... ;)
Kwestie van perceptie dus.

Ik probeer juist niet vanuit mijn eigen paard te kijken. Nog een keer: Van horen zeggen door westernruiter; "Westernruiters met ambitie hebben liever geen Appaloosa omdat die te tam en flegmatiek zijn...."
Dus was ik verbaast toen ik dit topic zag. en...... Ach laat ook maar, zo boeiend is het nou ook weer niet. -O-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:51

Zulke uitspraken komen wat voort uit de fok die fokt op kleur en daarbij karakter en bouw nog weleens op de 2e plaats zet.zo ook negativiteit rondom bonte paarden een paar jaar geleden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:28

Ik mag mij sinds zaterdag ook een trotse appie eigenaar noemen :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:55

ik wil toch even reageren op een paar dingen:
Idd, Smoke heeft geen concaaf hoofd, gewoon kaarsrecht, maar er zijn er meer die dat hebben, als je dat mooi vindt is dat geen obstakel, hij is ruin dus zal zijn rechte hoofd niet vererven.
Hij is geen reiningtype, dus dat ie niet klein is is geen ramp lijkt mij, perfect voor halter,hunter en pleasure, lekker groot en niet te breed gebouwd en ook niet echt voorover.

Een appaloosa waarin wat quarter zit maakt het geen quarter met speciaal kleurtje, al zit er maar 40 % appie in, dat merk je qua karakter echt wel, ze zijn een tikkeltje menselijker, zo zijn ze ook geselcteerd vroeger al, uit dat restje(dikke 700 paarden).
Iedere quarter die van Little joe afstamt is daarom ook nog geen trekpaard toch?
En iedere knol met een kwart of minder arabier is geen arabier en zo net hetzelfde met engelse volboeden.

appaloosas zijn volgens de amerikanen die ik ken ook anders van karakter, niet makker of moeilijker, gewoon anders, beetje zoals arabieren, kun je ook nergens mee vergelijken, maar als je het kan waarderen wil je niet anders meer,als ze met je willen meewerken gaan ze voor de volle 100% maar je moet eerlijk blijven, ze zijn niet zo vergevingsgezind als de meeste quarters, omdat ze wat instinctiever zijn.

De foto's valt iets voor te zeggen, aan de andere kant: heb al genoeg paarden bezocht die op de foto leuk waren maar in t echt helemaal onderkomen of moddervet en uit vorm..

De appiekarakters in europa lijken niet enorm op elkaar doordat ze uit een beperkt aantal bloedlijnen komen denk ik, de mijne is een hele lieve brave zachte, terwijl ze pssm heeft, ik ken er genoeg uit dezelfde paps of mams die veel drukker of nerveuzer zijn, of dominanter.zo ook haar eigen veulen, een stoer duveltje erg dominant nu al, terwijl ik van zijn halfbroers en zussen begrijp dat t schatjes zijn, zelfde paps..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:15

freeride schreef:
Hij is geen reiningtype, dus dat ie niet klein is is geen ramp lijkt mij, perfect voor halter,hunter en pleasure, lekker groot en niet te breed gebouwd en ook niet echt voorover.

Als het paard niet klein is, is dat op zich geen punt. Dat ie daarmee meteen geschikt zou zijn voor hunter en pleasure heeft daar echter niks mee te maken.
En halter heeft al helemaal niks te maken met grootte, maar met conformatie.

Serieus denk ik dat de markt voor appies gewoon niet zo groot is, dat zie je ook terug op NK's en EK's. Er rijden eigenlijk maar een handjevol paarden mee.
Misschien zijn er wel heel veel appies voor recreatieruiters, maar dan is je paard als sportpaard verkopen misschien niet de juiste keuze?
De paarden kunnen nog zo lief, waardevol en onder gewaardeerd zijn, als er geen markt voor is, is er geen markt voor en zullen de prijzen navenant laag blijven.