Ipsilonka schreef:En over bitten dat dat verplicht is tja weet ik veelSorry, maar dat wist ik niet! En alles gaat of staat met een zachte hand van de ruiter.
Dat is een waarheid waar we niet omheen kunnen, maar was het maar zo simpel
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gabyfedde schreef:Hoe krijgt een springruiter zijn paard terug voor/na een hindernis? Juist ja, door het paard in de mond te hangen.

Ipsilonka schreef:Tja, om er toch maar iets positiefs van te maken. Ik bedoel begrijp me niet verkeerd ik vind western rijden echt heel stoer eruit zien hoe sommige dat doen. Maar wat ik zie (bij onze buren) dan krijg je er toch een heel ander beeld van. En dat ze allemaal achter 1 trainer aanlopen. Dat snap ik niet. Voor zover ik weet geven daar 2 mensen les. (stal van zo'n 60 paarden) terwijl bij ons denk ik wel 8 verschillende instructeurs rondlopen.(stal van 30 paarden) Dat zal wel met de gegeven lessen te maken hebben van uit die stal maar goed.
wat een discussie weer zeg....
heb 't zeker niet goed begrepen dan...
Colinda schreef:Wat is dan nog wel verantwoord?
En waar komt het niveau dan (over een x-aantal jrn.) op te liggen...?
Een NK western vergelijkbaar met een dressuur B proef![]()
Kunnen we daar dan wel 'vrede' mee hebben, zolang de paarden maar naar ons 'inzien' goed gereden worden?
maar naar mijn mening meldt je hier ook een beetje de tendens van dit topic. Voor veel mensen lijkt het nu een alles of niets te zijn. Er is maar 1 weg en dat is de harde weg, want anders moet iedereen als volslagen watje gaan rijden. Nou, als er echt zo gedacht wordt zegt mij dat toch zeker iets over de sport. Naar mijn idee zijn er nog 1001 gradaties tussen hard zijn en een watje zijn. Ik hoop dat de brief van Vera wat uitmaakt maar de echte 'die hards' zullen zich waarschijnlijk niet eens aangesproken voelen. 
Colinda"]
Maar.... het is zo moeilijk dan uit te gaan leggen wat wel/niet kan...
dan moet er zo ongeveer een compleet regelboek/handboek over:
"hoe je het beste je paard op een wedstrijd kunt rijden"
[/quote]
Precies! Chris Knol startte een jaar of 4 (?) geleden een discussie op Yahoo groups over Western Wedstrijd Etiquette. Doel: het opstellen van objectieve criteria op basis waarvan je deelnemers kunt bestraffen.
Want wanneer gaat een ruiter te ver? En hoe kan je dat in regels vatten? Immers: wat Blaze acceptabel vindt is volgens Cornelie dierenmishandeling.
De discussie die ontstond vond ik heel boeiend, maar hij bloedde dood zonder oplossingen. Dus blijft de limiet nu staan op bloed bij de mond of op de flanken van het paardMisschien moeten we de discussie nog maar een keer voeren, want zonder objectieve criteria is het voor de organisatie onmogelijk om in te grijpen.
[quote="steeffie"]
Weet je waarom er mensen zijn die zo rijden? Omdat het werkt..
[/quote]
Dat is inderdaad de enige reden dat de "Madepolder stijl" ingeburgerd is geraakt. Je komt er toch ver mee in het wedstrijd circuit.
[quote="Sjuimpje schreef:Wat betreft wantoestanden bij de andere takken,
die komen inderdaad ook veelvuldig voor, helaas.
Alleen weet ik geen instructeurs die zo lesgeven en zijn het vaak acties uit onmacht.

Cassidy schreef:Eh, cornelie, ben misschien een beetje bleu, maar waarom stoppen mensen in hemelsnaam zand in de mond van hun paard?
NeverMind schreef:Nou ik heb met volle verbazing vele stukjes gelezen.....gelukkig waren er nog mensen die normaal konden nadenken.....waar heb je het over als je valt over het woord rukjes......ik heb namelijk liever dat iemand RUKJES geeft dan een paard zijn mond in tienen trekt.......Verder vindt ik dat je naar jezelf moet luisteren doe wat voor jou en je paard goed is .... en zoek een leraar/lerares waarbij je je lekker voelt........En luister aub niet naar mensen die de sport alleen maar lopen af te zeiken......kijk eerst naar jezelf en beoordeel dan een ander

vera"]
Feiten......ik wil geen brief schrijven waarin ik naam en toenaam noem, lijkt me niet fair en ik wil ook mijn kop niet in een strop steken (ik ben al aardig opweg, geloof ik).
[/quote]
Met feiten bedoel ik ook niet perse de naam van de ruiter [size=9](overigens, als je iets zelf hebt gezien en je hebt er een menig over mag je dat gewoon publiceren hoor, dus ik snap de voorzichtigheid hierover niet altijd). [/size]. Maar ik lees in jouw brief kwalificaties waar ik liever feiten zou zien. Voorbeelden: "afranselen" "veel leed". Wat bedoel je daar
precies mee?
[quote="vera"]
Emotioneel......dat is de brief zeker, maar het was ook emotioneel.
[/quote]
Dat begrijp ik heel goed. Ik ben laatst in Oosterwolde geweest en al na 10 minuten weer vertrokken (precies 3 deelnemers aan de reining gezien). Ik had mijn buik toen al weer vol. NK heb ik zelfs helemaal overgeslagen terwijl het hier maar 10 minuutjes vandaan was.
[quote="vera schreef:Sinds ik die brief heb geschreven ontvang ik heel veel PB´´s met getuigenverklaringen van mensen die de meest gruwelijke praktijken tijdens trainingen hebben gezien. Mensen die ruiters ´´s nachts hebben gadegeslagen op het NK terwijl ze hun paard aan het "opvoeden" waren.
vera schreef:Feiten......ik wil geen brief schrijven waarin ik naam en toenaam noem, lijkt me niet fair en ik wil ook mijn kop niet in een strop steken (ik ben al aardig opweg, geloof ik).
Emotioneel......dat is de brief zeker, maar het was ook emotioneel. En ik hoef niet te spreken over de goeie ruiters die ik heb zien rondrijden.
Daarmee zet je een verkeerde maatstaf vind ik. We zijn nu al dus zover dat we vinden dat we "goed" moeten prijzen.
Nee, het probleem ligt juist bij de slechte ruiters.
Zolang je geen naam en toenaam noemt heb je er weinig aan.
ik ken er 2 die zich nooit weten te gedragen in mijn ogen.De rest is in mijn ogen gewoon acceptabel bezig
En het is niet zo dat IK de westernsport in een kwaad daglicht wil zetten of een negatief persoon ben die overal wat over zeggen wil. Nee, het zijn de slechte ruiters die dit veroorzaken, zij zetten de westernsport in een kwaad daglicht. Ik ben alleen maar degene die hier over durft te schrijven.
Je wil het niet,maar je doet het wel
Of mijn brief wat uit gaat maken voor degene waar ik over spreek? Ik ben helaas bang van niet. Maar ik schrijf de brief omdat ik zo graag zou willen dat iedereen diegene nu eens gaan aanspreken, dat hun paarden niet meer door dat soort lui getraind gaan worden, dat mensen geen trainingen meer volgen.
Dat is de oplossing,helaas werkt het zo blijkbaar niet,zoals ik al schreef ze blijven klanten krijgen al jaren.
Sinds ik die brief heb geschreven ontvang ik heel veel PB´´s met getuigenverklaringen van mensen die de meest gruwelijke praktijken tijdens trainingen hebben gezien. Mensen die ruiters ´´s nachts hebben gadegeslagen op het NK terwijl ze hun paard aan het "opvoeden" waren. En geloof me, mijn verhaal is daar maar een sprookje bij....
Ook ik heb s'nachts op nk's gekeken en was meestal wel prettig onder de indruk van de trainingen,heel af en toe ging men wel ff te ver.
Nee, we hoeven niet te rijden als watjes, er zitten tussen mishandeling en watjes aanpak nog 1000 gradaties. Paarden zijn ook hard voor elkaar dus kunnen best wat hebben maar paarden behandelen elkaar wel fair en dat zouden wij ook moeten doen
Toch iets waar ik het mee eens benmaarja wat ik fair vind vinden anderen dieren mishandeling
![]()
.

vera schreef:Of mijn brief wat uit gaat maken voor degene waar ik over spreek? Ik ben helaas bang van niet. Maar ik schrijf de brief omdat ik zo graag zou willen dat iedereen diegene nu eens gaan aanspreken, dat hun paarden niet meer door dat soort lui getraind gaan worden, dat mensen geen trainingen meer volgen.