[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:46

Ipsilonka schreef:
En over bitten dat dat verplicht is tja weet ik veel Blond Sorry, maar dat wist ik niet! En alles gaat of staat met een zachte hand van de ruiter.

Dat is een waarheid waar we niet omheen kunnen, maar was het maar zo simpel Schijnheilig

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:00

Tja, om er toch maar iets positiefs van te maken. Ik bedoel begrijp me niet verkeerd ik vind western rijden echt heel stoer eruit zien hoe sommige dat doen. Maar wat ik zie (bij onze buren) dan krijg je er toch een heel ander beeld van. En dat ze allemaal achter 1 trainer aanlopen. Dat snap ik niet. Voor zover ik weet geven daar 2 mensen les. (stal van zo'n 60 paarden) terwijl bij ons denk ik wel 8 verschillende instructeurs rondlopen.(stal van 30 paarden) Dat zal wel met de gegeven lessen te maken hebben van uit die stal maar goed.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:01

Goed dat dit soort wantoestanden wederom ter sprake gebracht worden; ik ben het helemaal eens met de stelling dat mensen die op die manier met hun paarden omgaan geboycot moeten worden; ik ben zelf gaan westernrijden omdat ik het zoveel 'vriendelijker' vond voor het dier dan engels rijden. Kennelijk had ik een veel te goeie eerste western-ervaring namelijk op een ranch in Namibië, waar gewoon op (parelli) touwhalsters werd gereden en de paarden heel ontspannen in hun vel zaten, terwijl ze ook behoorlijk hard moesten werken af en toe. Maar het gaat toch allemaal maar om één ding; Respect - Eigenlijk hadden we natuurlijk allemaal van die dieren af moeten blijven, om ze een leven in de wildernis te laten leiden maar inmiddels zijn we een aantal eeuwen verder en blijkt het paard zich te hebben onderworpen aan mensen. Toch bijzonder dat zo'n groot sterk dier zich laat welgevallen dat hij bereden wordt, terwijl hij de fysieke mogelijkheid heeft om een mens ver van zich af te houden.
En dat bijzondere moeten wij koesteren denk ik, wat voor rijstijl je ook hebt, zodra je uit onmacht probeert een paard 'klein' te krijgen ben je wat mij betreft een enorme loser. Een paard dat jou respecteert en waardeert zal zich veel makkelijker schikken dan een paard dat uitsluitend gebaseerd op angst zich 'gedraagt' zoals dat van hem verlangd wordt. En het is heel goed dat dit Topic geplaatst is en dat Vera die brief geschreven heeft; we zijn er met z'n allen inmiddels aan 'gewend' geraakt en dat is een heel slechte zaak. Gezamelijk kun je zeker iets bereiken denk ik, dus eigenlijk hadden we Vera's brief allemaal moeten ondertekenen; of misschien wel een aanvullende handtekeningenlijst nasturen zodat het een breder draagvlak krijgt. Laten we hier wat aan doen jongens, geeft veel meer voldoening dan de andere kant opkijken en roepen dat 't allemaal wel meevalt en dat het bij andere takken van de paardensport ook zo is; Dat is namelijk net zo erg, dus wat mij betreft geldt het voor alle takken van deze sport waar misstanden geconstateerd worden.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:06

Westerruiters die hun paard overal de schuld van geven ("ik ben zo hard omdat ie dom en lui is") hebben het verkeerde paard onder hun kont, of ze verdiepen zich niet in hun paard. Baduh is een volbloed, een volbloed is geregeld zo heet als peper. Moet ik dan een bit met lange scharen achter in zijn strot trekken om hem rustig te krijgen omdat ik dat wil? Nee! Dan had ik een paard met minder bloed moeten kopen. Met Baduh moet ik veel voltes rijden en hem soms flink laten uitrazen. Uiteindelijk concentreert hij zich en werkt hij voor mij. Op een dubbelgebroken trensje, geen sporen of wat dan ook. Als je een pittig paard wilt en je koopt juist een sloompie, dan moet je niet je paard de schuld gaan geven en vooruit schoppen, dan moet je bij jezelf te rade gaan of je wel het goede paard hebt. Of je aanpassen. Maar da's moeilijk voor velen.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:12

Ahhhh, nu zie ik pas dat er al een handtekeningen aktie gestart is Haha! Heel goed OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:21

gabyfedde schreef:
Hoe krijgt een springruiter zijn paard terug voor/na een hindernis? Juist ja, door het paard in de mond te hangen.

Nope

Ik weet niet waar jij dan springen hebt geleerd, want dan moet je paard ook terugkomen op je zit en been. Het zijn de mensen die dat niet doen en het paard in de bek hangen die opvallen. Zoals in elke tak van paardesport. Sterker nog, in de hele maatschappij kijken mensen het meest naar fouten. Van een ander wel te verstaan

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Maar altijd wordt er maar weer "en het engelse rijden dan" geroepen in zulke "discussies". ONZIN, kijk naar de western! Het vingertje naar een ander wijzen kunnen we allemaal wel. Willen we de naam van western verbeteren dan moeten we toegeven dat er veel fout gaat, zonder dan de slag naar het engels te maken. IMO hou je anders het beeld van de eigenwijze westernruiter in stand. Dat lijkt me niet de goede weg Lachen
Overal gaan dingen mis, maar wijs geen vinger naar een andere rijstijl. Dat heeft echt heel weinig zin imo.

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:49

Nou ik heb met volle verbazing vele stukjes gelezen.....gelukkig waren er nog mensen die normaal konden nadenken.....waar heb je het over als je valt over het woord rukjes......ik heb namelijk liever dat iemand RUKJES geeft dan een paard zijn mond in tienen trekt.......Verder vindt ik dat je naar jezelf moet luisteren doe wat voor jou en je paard goed is .... en zoek een leraar/lerares waarbij je je lekker voelt........En luister aub niet naar mensen die de sport alleen maar lopen af te zeiken......kijk eerst naar jezelf en beoordeel dan een ander Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:14

Ipsilonka schreef:
Tja, om er toch maar iets positiefs van te maken. Ik bedoel begrijp me niet verkeerd ik vind western rijden echt heel stoer eruit zien hoe sommige dat doen. Maar wat ik zie (bij onze buren) dan krijg je er toch een heel ander beeld van. En dat ze allemaal achter 1 trainer aanlopen. Dat snap ik niet. Voor zover ik weet geven daar 2 mensen les. (stal van zo'n 60 paarden) terwijl bij ons denk ik wel 8 verschillende instructeurs rondlopen.(stal van 30 paarden) Dat zal wel met de gegeven lessen te maken hebben van uit die stal maar goed.

Ik vind eigenlijk dat je die vergelijking niet kunt maken. Er zijn een heleboel stallen die zelf instructie aanbieden, en het liever niet hebben dat er vreemde instructie over de vloer komt. En dat is het goed recht van de eigenaar van de stal. Bij jullie ligt dat anders. Maar het is dan ook een pensionstal, zonder eigen vaste instructie. Je kunt geen appels met peren vergelijken....

Als ruiter is het aan jezelf om te zoeken naar een trainer waar het mee klikt. En als mensen zich bij een trainer op hun gemak voelen, ook al zijn het bij wijze van spreke 60 paarden achter een trainer aan...(en het zijn er gerust geen 60 want er zit heel veel jong grut tussen dat niet bereden wordt) dan zegt dat in mijn ogen toch wat over die trainer.

Verder is het ook de verantwoordelijkheid van iedere ruiter, om ogen en oren open te houden en te kijken wat er verder in de wereld te koop is. Neem nu de lessen van AdB bij jullie op stal, waar toch de nodige interesse van de buren is geweest (ondanks dat ze western rijden)
Verder ben ik persoonlijk absoluut geen voorstander van het fenomeen "trainer hoppen", vijf lesjes bij instructeur X, tien lesjes bij instructeur Y, om verder dan maar een half jaartje bij instructeur Z te blijven hangen. De een volgt weer een compleet andere stijl dan de ander. Handen hoog - handen laag...om maar een voorbeeld te noemen. Als je de nodige keren de clinics van AdB hebt gevolgd bij jullie op stal, zul je me gelijk moeten geven....

ColindaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 00:01

hoi,

tjonge jonge... Scheve mond wat een discussie weer zeg....

Dan te bedenken dat ik ben gaan westernrijden, omdat ik het 'vriendelijker' vond Verward heb 't zeker niet goed begrepen dan...
Maar als je een hoop dingen hier zo leest, durf je bijna geen 'bokker' meer te laten zien hoe je zelf rijdt....

Wat is dan nog wel verantwoord?
En waar komt het niveau dan (over een x-aantal jrn.) op te liggen...?
Een NK western vergelijkbaar met een dressuur B proef Verward
Kunnen we daar dan wel 'vrede' mee hebben, zolang de paarden maar naar ons 'inzien' goed gereden worden?

Vindt de brief v. Vera op zich wel 'goed' , maar toch erg negatief...

Wat mi iig niet kan;
* bloed aan de mond ,
* bloed en/of littekens door overmatig spoorgebruik?
* rukken/plukken , terwijl het paard al die tijd al met zijn hoofd op de
borst stond?

Maar.... het is zo moeilijk dan uit te gaan leggen wat wel/niet kan...
dan moet er zo ongeveer een compleet regelboek/handboek over:
"hoe je het beste je paard op een wedstrijd kunt rijden"

Wat er vervolgens thuis gebeurt, vergeten we maar Scheve mond

Goeie discussie verder, moet ook over gesproken worden... maareh...
blijf wel nuchter... óveral zie je dingen gebeuren en zul je blijven zien...
Dit geeft weer een erg negatieve kijk op het westernrijden. Verdrietig
Jammer, want persoonlijk zie ik het toch niet zozeer slechter of beter dan
de dressuur sport, springen, millitary etc. etc. Knipoog

groetjes

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 06:47

Colinda schreef:
Wat is dan nog wel verantwoord?
En waar komt het niveau dan (over een x-aantal jrn.) op te liggen...?
Een NK western vergelijkbaar met een dressuur B proef Verward
Kunnen we daar dan wel 'vrede' mee hebben, zolang de paarden maar naar ons 'inzien' goed gereden worden?

Sorry Colinda Clown maar naar mijn mening meldt je hier ook een beetje de tendens van dit topic. Voor veel mensen lijkt het nu een alles of niets te zijn. Er is maar 1 weg en dat is de harde weg, want anders moet iedereen als volslagen watje gaan rijden. Nou, als er echt zo gedacht wordt zegt mij dat toch zeker iets over de sport. Naar mijn idee zijn er nog 1001 gradaties tussen hard zijn en een watje zijn. Ik hoop dat de brief van Vera wat uitmaakt maar de echte 'die hards' zullen zich waarschijnlijk niet eens aangesproken voelen.

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:05

Colinda"]
Maar.... het is zo moeilijk dan uit te gaan leggen wat wel/niet kan...
dan moet er zo ongeveer een compleet regelboek/handboek over:
"hoe je het beste je paard op een wedstrijd kunt rijden"
[/quote]

Precies! Chris Knol startte een jaar of 4 (?) geleden een discussie op Yahoo groups over Western Wedstrijd Etiquette. Doel: het opstellen van objectieve criteria op basis waarvan je deelnemers kunt bestraffen.

Want wanneer gaat een ruiter te ver? En hoe kan je dat in regels vatten? Immers: wat Blaze acceptabel vindt is volgens Cornelie dierenmishandeling.

De discussie die ontstond vond ik heel boeiend, maar hij bloedde dood zonder oplossingen. Dus blijft de limiet nu staan op bloed bij de mond of op de flanken van het paard Scheve mond Misschien moeten we de discussie nog maar een keer voeren, want zonder objectieve criteria is het voor de organisatie onmogelijk om in te grijpen.

[quote="steeffie"]
Weet je waarom er mensen zijn die zo rijden? Omdat het werkt..
[/quote]

Dat is inderdaad de enige reden dat de "Madepolder stijl" ingeburgerd is geraakt. Je komt er toch ver mee in het wedstrijd circuit.

[quote="Sjuimpje schreef:
Wat betreft wantoestanden bij de andere takken,
die komen inderdaad ook veelvuldig voor, helaas.
Alleen weet ik geen instructeurs die zo lesgeven en zijn het vaak acties uit onmacht.

mmmm ook dat is een kwestie van interpretatie. Bij de OS in Sydney zijn lokale dierenbeschermers in aktie gekomen tegen de "gruwelijke" trainingsmethoden van Anky van Grunsven.

De paarden tijdens de training langdurig met de kin tegen de borst laten lopen was in hun ogen de zwaarste vorm van dierenmishandeling. Want niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk een enorme afstraffing. Ik heb die discussie toen een tijdje gevolgd op een internationaal paardenforum maar weet niet precies hoe e.e.a. is afgelopen. Inleveren van de medaille is het volgens mij niet geworden Cool

Dan nog even over de brief van Vera: Die vind ik erg emotioneel en weinig feitelijk. Het is dat ik Vera ken anders zou ik er mijn schouders over ophalen. Ik zou liever opschrijven wat je precies hebt gezien en waarom je vond dat dit te ver ging. Nu wek je de indruk dat het 1 groot mishandel circus was, zonder dat ik er een beeld bij krijg wat er nu precies is voorgevallen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:43

Misschien toch eens de protocollen van de KNHS opvragen? Dan wordt dus wel een boete + straf opgelegd als iemand bv zand in de paardenmond stopt etc. Dus zeker nog geen bloed maar wel dingen die niet kunnen. De reining etc valt nu toch ook onder de KNHS? Dan zou ook dat gelijk moeten worden getrokken. (of haal ik nu de FEI en de KNHS door elkaar? )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:53

Eh, cornelie, ben misschien een beetje bleu, maar waarom stoppen mensen in hemelsnaam zand in de mond van hun paard?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:57

Cassidy, ik rijd zelf ook bij Antoine. En verder heb ik dan ook nog elke week les van een meisje van stal. Zij lest ook bij Antoine en ik leste al bij haar voordat ik Pablo had. Verder moet ik ook toegeven dat als je kijkt wat er aan westernstallen in de buurt is dat je dan idd als stal t best bij jullie kan staan. Maar verder tja laten we niet te persoonlijk worden he in dit topic!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:00

Cornelie het is de KNHS... en het zand in de mond werd gedaan om te voorkomen dat het paard zou tandenknarsen tijdens te proef. Het ijzerdraad aan de neusriem zat er om te voorkomen dat het paard de tong zou uitsteken tijdens de proef.... in de Paard & Sport worden tweewekelijks de wedstrijduitsluitingen en boetes benoemd en omschreven...

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:06

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:30

Feiten......ik wil geen brief schrijven waarin ik naam en toenaam noem, lijkt me niet fair en ik wil ook mijn kop niet in een strop steken (ik ben al aardig opweg, geloof ik).
Emotioneel......dat is de brief zeker, maar het was ook emotioneel. En ik hoef niet te spreken over de goeie ruiters die ik heb zien rondrijden.
Daarmee zet je een verkeerde maatstaf vind ik. We zijn nu al dus zover dat we vinden dat we "goed" moeten prijzen.
Nee, het probleem ligt juist bij de slechte ruiters.

En het is niet zo dat IK de westernsport in een kwaad daglicht wil zetten of een negatief persoon ben die overal wat over zeggen wil. Nee, het zijn de slechte ruiters die dit veroorzaken, zij zetten de westernsport in een kwaad daglicht. Ik ben alleen maar degene die hier over durft te schrijven.

Of mijn brief wat uit gaat maken voor degene waar ik over spreek? Ik ben helaas bang van niet. Maar ik schrijf de brief omdat ik zo graag zou willen dat iedereen diegene nu eens gaan aanspreken, dat hun paarden niet meer door dat soort lui getraind gaan worden, dat mensen geen trainingen meer volgen.

Sinds ik die brief heb geschreven ontvang ik heel veel PB´´s met getuigenverklaringen van mensen die de meest gruwelijke praktijken tijdens trainingen hebben gezien. Mensen die ruiters ´´s nachts hebben gadegeslagen op het NK terwijl ze hun paard aan het "opvoeden" waren. En geloof me, mijn verhaal is daar maar een sprookje bij....

Nee, we hoeven niet te rijden als watjes, er zitten tussen mishandeling en watjes aanpak nog 1000 gradaties. Paarden zijn ook hard voor elkaar dus kunnen best wat hebben maar paarden behandelen elkaar wel fair en dat zouden wij ook moeten doen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:39

Meid, ik sta volledig achter je en ik heb veel respect en bewondering voor je aktie waarbij je eindelijk eens de waarheid durft te zeggen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:48

NeverMind schreef:
Nou ik heb met volle verbazing vele stukjes gelezen.....gelukkig waren er nog mensen die normaal konden nadenken.....waar heb je het over als je valt over het woord rukjes......ik heb namelijk liever dat iemand RUKJES geeft dan een paard zijn mond in tienen trekt.......Verder vindt ik dat je naar jezelf moet luisteren doe wat voor jou en je paard goed is .... en zoek een leraar/lerares waarbij je je lekker voelt........En luister aub niet naar mensen die de sport alleen maar lopen af te zeiken......kijk eerst naar jezelf en beoordeel dan een ander Lachen

Niemand heeft erover dat rukjes slecht zijn, we hebben het over de lui die hun paard in TIENEN trekken.
Niemand loopt ook de sport af te zeiken want westernsport is voor mij de mooiste vorm van paardensport.
Met je laatste stelling geef je dus aan dat je maar een andere kant op moet kijken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:56

Ik ben een van de mensen die Vera een PB heeft gestuurd dat mijn naam ook onder de brief mag. Ben ik nu een watje? Krijgt mijn paard nooit een welverdiende schop? Neem ik nooit de teugels op? Natuurlijk niet. Als B'elanna het verdient krijgt ze echt die schop wel (maar ze weet dan ook heel precies waar ze hem voor krijgt en er is een "netjes vragen" aan vooraf gegaan....

Ik ben het ermee eens dat het moeilijk is een grens te stellen. Je kunt iemand inderdaad treffen op een moeilijk moment, je kunt als ruiter ook gewoon domweg boos of driftig worden. Dan bestaat de mogelijkheid dat je op dat moment een handeling verricht waar je later enorm veel spijt van hebt (ik heb bv. moeten leren om even af te stappen als ik boos word, ik ben dan nl. niet redelijk meer en het risico dat B'elanna het dan moet ontgelden en een onterechte schop krijgt is te groot).

Er zijn echter ook situaties waarvan iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat het geen eenmalige dommigheid is, voor mijn part onwetendheid o.i.d. maar willens en wetens een rijmethode wordt toegepast die niet meer door de beugel kan. Natuurlijk is dat deels subjectief, maar het is met andere subjectieve onderwerpen ook gelukt om richtlijnen te maken.

De regels van de KNHS zijn daar een voorbeeld van. En die gaan verder dan bloed aan sporen of bit. De westernsport zou daar best leentjebuur kunnen spelen.

Tegelijk kan de KNHS dan wellicht nieuwe kennis o.g.v. bitmaten (te dikke bitten) toepassen in de nieuwe regels.

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:22

vera"]
Feiten......ik wil geen brief schrijven waarin ik naam en toenaam noem, lijkt me niet fair en ik wil ook mijn kop niet in een strop steken (ik ben al aardig opweg, geloof ik).
[/quote]

Met feiten bedoel ik ook niet perse de naam van de ruiter [size=9](overigens, als je iets zelf hebt gezien en je hebt er een menig over mag je dat gewoon publiceren hoor, dus ik snap de voorzichtigheid hierover niet altijd). [/size]. Maar ik lees in jouw brief kwalificaties waar ik liever feiten zou zien. Voorbeelden: "afranselen" "veel leed". Wat bedoel je daar
precies mee?

[quote="vera"]
Emotioneel......dat is de brief zeker, maar het was ook emotioneel.
[/quote]

Dat begrijp ik heel goed. Ik ben laatst in Oosterwolde geweest en al na 10 minuten weer vertrokken (precies 3 deelnemers aan de reining gezien). Ik had mijn buik toen al weer vol. NK heb ik zelfs helemaal overgeslagen terwijl het hier maar 10 minuutjes vandaan was.

[quote="vera schreef:
Sinds ik die brief heb geschreven ontvang ik heel veel PB´´s met getuigenverklaringen van mensen die de meest gruwelijke praktijken tijdens trainingen hebben gezien. Mensen die ruiters ´´s nachts hebben gadegeslagen op het NK terwijl ze hun paard aan het "opvoeden" waren.

Wat houdt deze mensen tegen om dat gewoon (desnoods alleen hier op het forum en zonder naam van de ruiter) gewoon te zeggen dan?

Ik ben er namelijk van overtuigd dat organisaties als de WRAN etc. er wel iets aan willen doen maar dat de voorwaarden daarvoor nu nog niet aanwezig zijn.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:40

vera schreef:
Emotioneel......dat is de brief zeker, maar het was ook emotioneel. En ik hoef niet te spreken over de goeie ruiters die ik heb zien rondrijden.
Daarmee zet je een verkeerde maatstaf vind ik. We zijn nu al dus zover dat we vinden dat we "goed" moeten prijzen.
Nee, het probleem ligt juist bij de slechte ruiters.

Zolang je geen naam en toenaam noemt heb je er weinig aan.
ik ken er 2 die zich nooit weten te gedragen in mijn ogen.De rest is in mijn ogen gewoon acceptabel bezig

En het is niet zo dat IK de westernsport in een kwaad daglicht wil zetten of een negatief persoon ben die overal wat over zeggen wil. Nee, het zijn de slechte ruiters die dit veroorzaken, zij zetten de westernsport in een kwaad daglicht. Ik ben alleen maar degene die hier over durft te schrijven.

Je wil het niet,maar je doet het wel

Of mijn brief wat uit gaat maken voor degene waar ik over spreek? Ik ben helaas bang van niet. Maar ik schrijf de brief omdat ik zo graag zou willen dat iedereen diegene nu eens gaan aanspreken, dat hun paarden niet meer door dat soort lui getraind gaan worden, dat mensen geen trainingen meer volgen.

Dat is de oplossing,helaas werkt het zo blijkbaar niet,zoals ik al schreef ze blijven klanten krijgen al jaren.

Sinds ik die brief heb geschreven ontvang ik heel veel PB´´s met getuigenverklaringen van mensen die de meest gruwelijke praktijken tijdens trainingen hebben gezien. Mensen die ruiters ´´s nachts hebben gadegeslagen op het NK terwijl ze hun paard aan het "opvoeden" waren. En geloof me, mijn verhaal is daar maar een sprookje bij....

Ook ik heb s'nachts op nk's gekeken en was meestal wel prettig onder de indruk van de trainingen,heel af en toe ging men wel ff te ver.

Nee, we hoeven niet te rijden als watjes, er zitten tussen mishandeling en watjes aanpak nog 1000 gradaties. Paarden zijn ook hard voor elkaar dus kunnen best wat hebben maar paarden behandelen elkaar wel fair en dat zouden wij ook moeten doen

Toch iets waar ik het mee eens ben maarja wat ik fair vind vinden anderen dieren mishandeling Cool
.

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:44

welke 2 zijn dat Blaze Haha! ?

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:44

vera schreef:

Beste Vera, je brief wordt, als er plek is, nog in de eerst volgende uitgave geplaatst. Als er geen plek is gaat er dus nog een paar maanden over heen. Voor jou maakt dat misschien weinig uit, maar voor de paarden die al deze 'narigheden' moeten onder gaan geldt dus 'hou nog even vol'?
Waarom een ingezonden brief en dan wachten tot iedereen diegene aan gaan spreken? De kans dat je brief gemist wordt door degene waar het op slaat is groot. Bovendien kan er op die manier geen discussie ontstaan met pro's en contra's en daarmee is de kans dat je iemand overtuigd een stuk kleiner. Je hebt het over bekenden in de westernsport. Als diegene jou bekend zijn, waarom niet meteen zelf er op af gestapt? Waarom niet rechtstreeks die personen schrijven of mailen? Dan weet je zeker dat je 'gehoord' wordt.
Geldt ook voor die personen die jou nou allerlei gruwelverhalen pb-en.
Laatst bijgewerkt door Paintje op 21-10-03 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:50

Het is moeilijk om in je eentje naar iemand toe te stappen die al jaren in de sport zit en blijkbaar het idee heeft dat ie het goed doet. Dan is het toch prettiger om mensen achter je te hebben die je bij kunnen vallen denk ik.