we kunnen weer volop trainen
ben toch weer wijzer geworden met jullie uitleg
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
? Het paard uit het filmpje van Mark Shaffer loopt gewoon zoals het loopt op een tempo dat voor haar comfortabel is. Ik vind ook wel dat elk paard moet kunnen "schakelen" (zie ik vaak voorbij komen op bokt. Vind het een mooie term en ik dénk dat ik weet wat het betekent
) als in dat het op verzoek moet kunnen versnellen maar soms zie ik mensen met een enorme noodvaart door de bak draven met een paard dat daar helemaal niet voor gemaakt is onder het mom van "hij moet los worden in zijn lijf". Naar mijn mening is dat vragen om problemen - en weerstand - en er zijn andere manieren om een paard los te maken in het lijf.
!! * peggy74 schreef:probleem is opgelost voor het nageeflijk rijden hij deed het ervoor en plots niet meer nu is de tandarts vandaag geweest enoveral waren er haken en scherpe kanten hij moet nog wel wisselen maar nu zal het wel terug luken met flint en een goede trainer gevonden
we kunnen weer volop trainen![]()
ben toch weer wijzer geworden met jullie uitleg

rapido schreef:Ach ja laten we het er op houden dat meneer Shaffer één of andere NONO is op het gebied van Pleasure en veelvoudig world champion is geworden met uit zn neus vreten of iets dergelijks!
MissPK schreef:rapido schreef:Slacht die beste man alleen western paarden dan?
Ja dat moet haast wel maar alleen die westernpaarden met rugproblemen
.
)
Cer schreef:Wat is dat nou weer voor een non-argument?
Als het wedstrijden wint, is het goed? Dat is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk..
sliding schreef:Wat ik wijzer ben geworden van dit topic is;
Dat als je (en anderen) reageert, heb je er mensen bij die het daar niet mee eens zijn,prima.
Maar als er dan rijtechnische uitleg wordt gevraagd en gegeven, er dan geen duidelijk rijtechnisch antwoord terug komt van de kritieker.
Dan vraag ik mij of, door deze reacties en misschien zit ik verkeerd, of deze mensen wel rijtechnisch kunnen uitleggen wat wat er lichamelijk bij het paard gebeurd, als ze bepaalde dingen vragen en het effect ervan.
Wat ik uit de antwoorden haal, en verbeter mij vooral als ik het niet goed zie met goede argumenten, is dat het paard in een bepaald frame moet blijven en hoe hij daar komt maakt niet uit.
Het belangrijkste is, dat hij doet wat er gevraagd wordt en zo niet dan volgen er (behoorlijke) gevolgen.
En die en die doet het ook en hij rijd hoog in de wedstrijden, dus dan moet hij het wel goed doen.
Zeker mijn paard moet ook doen wat er gevraagd wordt, maar dan weet ik of hij dit ook al kan en als hij mij vern**kt, dan heeft dat net zo goed ook gevolgen.
Maar ik train door bepaalde oefeningen te doen spiergroepen, waarvan ik weet dat hij die nodig heeft om het gevraagde goed te kunnen.
En dat kan ik niet terug vinden in de antwoorden van kritieker.
Dat een pleasure paard vlak en slow moet lopen, oké
Maar hij moet wel blijven lopen en hij zal door eerst voorwaarts te rijden veel beter in balans komen en daardoor vaak meer gedragen in één tempo zijn gangen laten zien.
En voordat daar weer op gereageerd wordt, meer gedragen is niet hoger de benen of harder maar in één tempo dezelfde gang houden,sterker.
Wat die slager misschien zal zien, zijn de wervels waar geen of weinig kraakbeen meer tussen zit, door het slechte gebruik.(maar ik ben geen slager, natuurlijk)
Het zal niet uitmaken wat het paard gereden heeft, maar hoe hij gereden is.
maar zo weet inderdaad de slager wat voor paard het is natuurlijk
...........
..........

rapido schreef:hoezo non argument?? kunnen de bokkers hier het allemaal weer veeeeel beter?
Ik snap dat gezeik om die trainers die het goed doen op de shows nooit zo om eerlijk te zijn.