[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:15

Contrary to popular belief, it’s not about which western pleasure horse can go the slowest. Yes, they are slow. But of high importance is how they use their legs. Their legs should sweep out in front of them, with as little knee and hock action as possible. A horse with a great lope almost looks like he is stabbing the ground with his leading front leg as he sweeps it out in front of him while keeping it straight.

Het staat niet in het rulebook, maar is wel degelijk van belang...

Ik kan geen pleasure kampioen op europees of wereld niveau noemen met veel knie-actie.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:16

de moderne gefokte fries loopt al heel anders dan de ouderwetse fries

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:17

Als de jury's de Pleasure zouden jureren volgens het regelboek dan zou de Pleasure er heel anders uitzien.

Maar dat is weer een andere discussie... :P

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:14

Ik heb het niet over europees niveau ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:44

Yviertje schreef:
Maar ik denk dat je net als in de dressuur idd te maken hebt met voorkeuren van jury. En soms kan dat voor en tegen je werken.

Precies, en daar kun je als jury ook best wel weinig aan doen.
Een mens heeft nu eenmaal de neiging e.e.a. hoger te waarderen wat hij "mooi" vindt.

En dat zal waarschijnlijk ook sneller een QH zijn die aan het pleasure plaatje voldoet dan een Fries die dat niet doet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:48

XxNadiehxX schreef:
Ik kan geen pleasure kampioen op europees of wereld niveau noemen met veel knie-actie.

Hou toch eens op met de europees op wereldniveau gel*l zeg, dat gaat toch helemaal nergens over?
Ik zie ook geen porche 911 in de formule 1 winnen, kun je dan met een 911 niet racen?

Altijd dat sport=topsport=wereldniveau geneuzel, volgens die definitie doen we dan geen van allen aan sport, dus laten het gewoon eerst maar eens bij ons eigen niveau houden
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 29-12-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:50

Waarvan akte! ;)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:44

Romkabouter schreef:
XxNadiehxX schreef:

Hou toch eens op met de europees op wereldniveau gel*l zeg, dat gaat toch helemaal nergens over?
Ik zie ook geen porche 911 in de formule 1 winnen, kun je dan met een 911 niet racen?

Altijd dat sport=topsport=wereldniveau geneuzel, volgens die definitie doen we dan geen van allen aan sport, dus laten het gewoon eerst maar eens bij ons eigen niveau houden

Ik kap ermee. Ga jij maar lekker verder met je gel*l over wat een fries zou kunnen bij de WRAN.

Romkabouter

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:46

Nou nou, je hoeft niet meteen zo op de kast te springen ;)

Ik word alleen een beetje moe van het feit dat er altijd alleen maar naar de topsport gekeken wordt.
Dat voor voor 99.5% van ons helemaal niet ter zake.

En we hebben het helemaal niet over de wran.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:49

Een fries kan niet bij de AQHA. Dus waar moet ie anders?

En jij begon over het ideaalbeeld volgens het rulebook. met cadans, ritme en expressie enz. Waarom is het dan gek dat ik verder ga met dat ideaalbeeld? Ik bedoel, jij hebt het ook over iets wat je in Nederland nauwelijks ziet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:06

XxNadiehxX schreef:
Een fries kan niet bij de AQHA. Dus waar moet ie anders?

Legio mogelijkheden, EWU, PRAB, allbreed klasses etc.

XxNadiehxX schreef:
En jij begon over het ideaalbeeld volgens het rulebook. met cadans, ritme en expressie enz. Waarom is het dan gek dat ik verder ga met dat ideaalbeeld? Ik bedoel, jij hebt het ook over iets wat je in Nederland nauwelijks ziet.

Nee, jij begon over dat vlakke gangen boven knieactie komt.
Dat is of zou zo moeten zijn pas zo als er verder geen fouten worden gemaakt, anders wordt er niet volgens het rulebook gejureerd.

En cadans en dat soort zaken zijn niveau onafhankelijk, dat een Fries niet mee kan doen op worldshow niveau lijkt me logisch, maar dit geldt ook voor 95% van de QH's zelf.
Vandaar dat je het daar niet mee moet vergelijken, maar met het niveau wat haalbaarder is voor ons als stervelingen met onze crossponies.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:10

Niet zo katten.
Ik weet nog weinig over het rijden van wedstrijden, maar ik had altijd wel het gevoel dat iedereen welkom was. Dat is wat ik erg prettig vond bij western, dat mijn paard gewoon geaccepteerd werd, maar dat gevoel is nu een beetje aan het weg zakken. Jammer.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:13

Welcome to the real world ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:16

Ik men ook en daar heb ikzelf het probleem iig niet. En dat terwijl ik met 'm'n fries menig KWPNer eruit reed. :-)

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:16

Nee joh, dat is nog steeds zo. Alleen hier op bokt in somige topics niet ;) Daar zitten een paar :+ die die sfeer inderdaad aardig weten te verpesten. Er is nog zo'n leuk topic over. Ik ga hem ff opzoeken en zet hem zo hier naar. Monumentje :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:20

Ben ook wel blij dat Romkabouter het wel accepteerd (zeker nadat ik je profiel ff gecheckt had). Maar vind het idd beetje jammer dat er blijkbaar fanatiekelingen tussen zitten, die blijkbaar een paar keer van een fries verloren hebben. ;-)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:27

Och, dat gaat hier altijd zo. Niks van aantrekken, linker oor in, rechter oor uit. Ik heb me er ook bij neergelegd dat tinkers niet kunnen reinen. Vervolgens ben ik hem ierse paint gaan noemen. Dikke neus en drie bier, doen wat je leuk vind, eerlijk blijven naar je paard en western-bokt laten banketstaaf. En dat alles met een vette ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:30

Doe je ook (reining)wedstrijden met ierse paint?

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:31

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:33

Aangezien hij al effies uit de roulatie ligt wegens een leverontsteking wordt hij binnenkort nog niet gestart. Ik zou vanaf komend jaar gaan starten. Ben er vier jaar naartoe aan het trainen geweest. Het is geen wereldniveau nee, maar hij zit op een redelijk niveau. Hij was er zeg maar: klaar voor. op het moment ben ik vooral blij dat hij nog leeft. Zodra hij weer helemaal fit is (verwachting zomer/najaar 2011) is het zeker de bedoeling dat hij gaat starten.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:34

Het is in de westernwereld best gezellig hoor ;)

Ik heb met mijn net geimporteerde quarter op haar eerste wedstrijdje van een belgisch paard `verloren` haha. Moge de beste winnen :D

De meeste westernruiters zullen het hartstikke leuk vinden om een fries tegen te komen op wedstrijden. Ik wel in ieder geval ;) Komt misschien omdat ik zelf ook fries ben :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:39

@fanci_mike ik hoop dat het je paardje helemaal goed herstelt. Dan ga ik rustig verder met trainen, misschien kan die van mij het ook wel. Ze is er iig slim genoeg voor.

@wgirl Tegenkomen is wat dan verliezen van :-p

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:50

Ik weet niet of jullie mij bedoelen met ´mensen die friezen niet accepteren´ ´mensen die de sfeer verpesten´ enzovoorts.. maarre...als je goed leest heb ik al minstens 3 keer gezegd dat een fries recreatief (dus met hier en daar een wedstrijdje) hardstikke leuk is in de western en dat het inderdaad gaat over plezier met je paard.

Maar ik ben gewoon heel koppig in het idee dat een fries goed kan presteren in de wedstrijdsport (ja ook nationaal) dus.. prove me wrong;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:51

Ik denk dat je met een fries wel degelijk op (top) niveau meekan doen. Alleen moet je dat niet verwachten met de dressuur richting die het stamboek inslaat.
Ik ben helaas nog niet zover met 6 maanden omschooltraining om je het tegendeel te bewijzen.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:04

Heb je ambitie om op niveau te gaan wedstrijdrijden met je fries?