[WN] reining proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:58

quarterH schreef:
ik was erbij. de sfeer in die arena toen het licht aanging en hij doorreed... niet normaal! was echt ubercool!

Heb met een glimlach zitten kijken naar dit filmpje! De reactie van het publiek komt zelf via de facebook over!
Petje af voor Bernard Fonck!

Enne; ik ben geen insider (ben zelfs een Leek met hoofdletter), maar klopt mijn idee dat hij en zijn vrouw een heel vergelijkbare rijstijl hebben?
Als ik kijk naar hoe ze zitten, stoppen, houding van armen...?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:43

dofuzz schreef:
Cer,

die perfectie waar jij op blijft doorhameren nastreven is je reinste vorm van disrespect voor het paard. De NRHA laat net toe om : "to show your horse to the best of his ability" dus met respect voor het paard en zijn fysische sterktes en beperkingen.

laten we niet beginnen over trainen, showen, reining in dezelfde zin als disrespect voor het paard... :)

Maar hallo... een galop aanhouden??? Wie heeft het hier nou over welke perfectie? Ik heb het niet over hele moeilijke dingen lijkt me? Wat wordt er een potje overdreven ... :?
En er zitten wel meer moeilijke dingen in een reiningproef. Het bestaat toch zo al uit 5 (!) te onderscheiden figuren..

Overigens valt het me ook tegen hoe snel alles als commentaar gezien wordt en vervolgens (des bokts, dofuzz, je past er prima tussen 8-) ) er enorm verdedigd wordt.. Het kan toch ook een dialoog zijn? Je hoeft toch niet meteen te gaan schermen met 'wat kan je zelf dan' en 'je snapt er niks van' .. zo enorm 'doorhameren' doe ik echt niet. Maar dat valt denk ik in dezelfde categorie als 'bak commentaar' wat achteraf ook wel meeviel :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:02

net het antwoord van 5 te onderscheiden figuren bevestigd al dat reining niet echt je ding is.

wat is er nou zo erg aan de keuze te laten aan de ruiter in welke galop het paard naar de stop toe gaat
1. de NRHA regel zegt : there is to be no prescribed lead on a straight line of travel
2. iemand die wel eens op een "seasoned reiner" gezeten heeft, weet dat één van de vaakst voorkomende problemen is dat een paard niet wacht wanneer hij van de korte zijde afgehaald wordt en rechtdoor gezonden wordt naar de stop. Daar is waar vaak problemen voorkomen. Als een paard daar netjes wacht op de ruiter, die in die fase nog netjes van hand kan veranderen om zijn paard vanuit zijn sterkste hand te laten stoppen, is wat mij betreft top!!

Ik zeg ook nergens dat reining disrespectvol is tegenover het paard, wel integendeel, ik zeg dat totaal absurde en onrealistische perfectie eisen van een paard zoals jij in dit topic doet disrespectvol is tgo het paard

Cer

Re: reining proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:08

Maar dan komen we er toch niet uit, want ik vind (persoonlijk) een rechte lijn galopperen in 1 en dezelfde galop, dus zonder te wisselen, niet 'absurd' en 'onrealistisch'.. Is dat absurd en onrealistisch? Een rundown zonder wissel rijden?

En excuus, ik had inderdaad moeten zeggen: "5 op het oog voor de leek eenvoudig te onderscheiden figuren, ongeveer". Dat was een betere bewoording geweest.

En nogmaals, ik zeg niet dat het ERG is, lees nou eens, ik vraag me alleen af of je er naar zou kunnen streven om het te verbeteren of dat je er genoegen mee moet nemen... Sjongejongejonge zeg, aangebrand stelletje hoor..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:10

Cer schreef:
En er zitten wel meer moeilijke dingen in een reiningproef. Het bestaat toch zo al uit 5 (!) te onderscheiden figuren..

En dan nog hebben vele ruiters hulp nodig bij het tellen _O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:16

dofuzz schreef:
spatter,

een proef kritisch bekijken om van te leren zeg je???? Heb je er al eens aan gedacht om naar al die mega moves te zien en het positieve daarin en dat proberen uit te vissen hoe dat zit? vooral blijven doorgaan met naar het negatieve te zoeken en de foutjes, hoe futiel die ook mogen zijn en daar verder niks wijzer van worden.
Deze statement verklaart mij waarom ik in de laatste 12 jaar jou nooit een winnende run van jou gezien heb op een NRHA show. nogmaals je vooral blijven focussen op "netjes rijden" op je boomloze zadel en verder wegzakken in frustratie

moet ik nu gaan temmen omdat jij behoorlijk hatelijk wordt??? >;)
ik hoef helemaal niks meer te bewijzen en al helemaal niet aan bokt lui
ik weet wat ik kan,, ik heb mijn proefjes al gereden en van de mensen die ik belangrijk vind allang te horen gekregen hoe ze over mijn rijden denken
misschien start ik ooit weer, gewoon omdat ik dat leuk vind, misschien wel nooit meer

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:17

Ach, het is zowieso moeilijk te meten wat iemand kan, vind ik. Dat kan je ook niet meten puur alleen aan wedstrijdresultaten, maar sommige vinden van wel :j en schermen daar naar hartelust mee..
So be it..

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:20

cer,
het gaat er niet over een rechte lijn te kunnen rijden zonder van hand te wisselen, het gaat erover dat jij met je absurde ideaalbeeld het niet zou toelaten dat iemand van hand veranderd op die rechte lijn om zijn paard vanuit zijn sterkste hand te laten stoppen. dat is het punt wat mij over de rooie brengt. net zoals : hij zou toch vanuit beide handen even goed moeten kunnen stoppen of spinnen of wat dan ook. It ain't gonna happen! not in this world!

spatter,

nu ben ik ineens hatelijk? dus jij mag jouw waarheid verkondigen en ik de mijne niet? dat is pas hatelijk

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:23

cer weet ik ook wel, maar ze hoeven niet hatelijk te worden, ben ik ook niet
hooguit kritiser als hun/hen

dofuzz mij een gefrustreerde boomlooszadel rijdende ruiter noemen is in mijn ogen niet aardig
maar ik wil best temmen hoor om te zien wat een mod daar van vindt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:25

iemand die goede wedstrijdresultaten kan neerzetten, vooral als dat veelal boven de 70-71 score is, bewijst voor mij inderdaad dat hij wel degelijk wat kan, anders haalt hij die score niet

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:26

"Het niet zou toelaten"???? het moet niet gekker worden, dat schrijf ik helemaal niet joh! En leg me geen woorden in de mond,daar hou ik helemaal niet van :n

Van hand veranderen terwijl je rechtdoor gaat, moet je even uitleggen.. :j Ik dacht dat je dan een andere kant gaat oprijden? Maar ik ben een leek :)

Ga je over de rooie? :(:) moet je niet doen, het is maar een beeldschermpje met wat lettertjes erop, geschreven door bokkers..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:26

waar zeg ik dat ik dat niet vind?
het kan alleen nog beter en dat zullen de ruiters ook met mij eens zijn
zoals ik al schreef was een jaar of 5/6 geleden een 72 een toprun en nu win je er niet eens meer mee

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:28

dofuzz schreef:
iemand die goede wedstrijdresultaten kan neerzetten, vooral als dat veelal boven de 70-71 score is, bewijst voor mij inderdaad dat hij wel degelijk wat kan, anders haalt hij die score niet

En dat vind ik totaal niet relevant.. niet voor het rijden an sich.. maar een reiningproef kun je op die manier wel meten. Ligt ook wel een beetje aan het paard, aan de sfeer, aan de bodem, aan de zenuwen, aan de omstandigheden, aan het moment en nog wat meer randvoorwaarden..

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:30

spatter schreef:
waar zeg ik dat ik dat niet vind?
het kan alleen nog beter en dat zullen de ruiters ook met mij eens zijn
zoals ik al schreef was een jaar of 5/6 geleden een 72 een toprun en nu win je er niet eens meer mee

http://www.youtube.com/watch?v=DIzT59LrPkk

Run van 8 jaar geleden, score 233, gemiddeld 77,5. ;)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:33

Cer schreef:
Ja, ik snap niet zoveel van Reining, en ik moet eerlijk zeggen, zo'n antwoord maakt ook niet dat ik me erin wil verdiepen.. :)

Een hesitate moet stil zijn, dacht ik. Een run op een rechte lijn, dan moet je toch 1 galop kunnen vasthouden? T is een rechte lijn notabene.
Een betere stop vanuit de ene galop dan vanuit de andere galop? Hoeft dat niet gelijk te zijn dan?
Als dat zo is, vind ik het niet iets 'van de eeuw'.. en niet slim, eerder half af... Maar nogmaals, het is niet zo mijn ding, dat geef ik eerlijk toe :j

mij dunkt dat je dat hier wel degelijk zegt cer. en van hand veranderen heeft niets te maken met van richting veranderen, de meeste reiners zullen het zelfs vermijden in hun training om de 2 samen te doen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:34

texas ik doelde even op Nederland en ik denk zelfs Europa
dat er in Amerika toen al op hoger niveau gereden werd lijkt me wel duidelijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:42

dofuzz schreef:
mij dunkt dat je dat hier wel degelijk zegt cer.

Nope.. van mij mag het hoor, maar ik vraag me af (vandaar al die vraagwoorden en vraagtekens) of het niet beter kan.. maar blijkbaar kan het niet beter.. je kan met een reiningpaard niet altijd een rechte lijn galopperen en daarbij dezelfde galop vasthouden (dus zonder wissels). Okee, weer wat geleerd :j

En in mijn vocabulaire is van hand veranderen hetzelfde als op de andere hand gaan rijden en dus van richting te veranderen. Maar dat kan een taaldingetje zijn, geen groot issue.. :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:47

Spatter,

ook in europa en zelfs de Benelux werden toen 75 en meer gereden

Cer,

iemand die 71 of meer kan rijden in NRHA kan heus paardrijden, anders komt niet een s in de buurt van die score. verder wil het dubbeltje echt niet vallen bij jouw blijkbaar : "je kan met een reiningpaard niet altijd een rechte lijn galopperen en daarbij dezelfde galop vasthouden (dus zonder wissels). Okee, weer wat geleerd "
het gaat niet over een rechte lijn galoperen en daarbij dezelfde galop vasthouden, het gaat over het feit dat 99,99% van de paarden een betere stop hebben uit de rechter OF de linkergalop, en dat de ruiter zo veel mogelijk uit de beste van de twee wil kiezen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:50

Ja, dan valt t dubbeltje bij jou ook niet, want DAT is niet wat ik zeg cq vraag .. maar jij wil mij graag op mijn verkeerde inzichten wijzen.. is prima :)

En met die score is het ook net wat andersom.. iemand die 71 of meer kan rijden, kan rijden (ben blij dat ik dat wel eens gehaald heb, ooit.. kan ik toch wat :) ) maar iemand die niet showt, en dus die punten niet haalt, rijdt niet per definitie slecht. Maar dat kan je niet op die manier meten..

Wat zijn Anky dr score's eigenlijk geweest voor de laatste paar shows?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:51

spatter schreef:
moet ik nu gaan temmen omdat jij behoorlijk hatelijk wordt??? >;)

Interessant dreigement. Zodra de discussie verhit wordt en een tikkeltje te persoonlijk moeten meteen de moderators erbij gehaald worden om je in het gelijk te stellen en de discussie bruut af te kappen met verwijdering van posts etc? Want foei dofuzz dit soort dingen zeg je niet en daar krijg je echt een Oh! voor of hoe ever zo'n ding ook heet. Heel interessant en heel laag spatter. Dit soort acties maken het op bokt echt onmogelijk om een discussie normaal te voeren.

Daarmee wil ik niet de reactie van dofuzz goed praten, maar met nadruk dit soort uitspraken bestrijden. Dat geldt in zijn algemeenheid en niet zo zeer naar jou alleen spatter.

Citaat:
je kan met een reiningpaard niet altijd een rechte lijn galopperen en daarbij dezelfde galop vasthouden

Natuurlijk kan je dat wel. Ik reed met mijn reining paard altijd in dezelfde galop de run down, maar ik had dan ook nog lang niet ontdekt wat haar betere stop kant was. Als ik dat wel had geweten en ik haar netjes kon laten wisselen na een bocht op een rechte lijn had ik dat ook gedaan.

Ik denk dat het niet haalbaar is om van een paard perfectie te verwachten en je daarom moet settelen met de beste van alles opties en soms is dat wisselen op de rundown. Er zullen honderden paarden die vanuit beide galops tot een beste mogelijkheid kunnen stoppen, maar die paarden hebben misschien weer een minder goede spin. Een pattern houdt niet op na de stops. Het bevat zoveel onderdelen dat je niet alles 100% kan doen. Misschien het paard wel, maar dan de ruiter weer niet, misschien de ruiter wel, maar dan het paard weer niet.
Als je zoekt op goede reiningproeven kan je ook voldoende proeven vinden zonder wissels, maar daar mankeert elders wat aan. De 100% perfecte reining combinatie moet nog geboren worden, maar dat geldt niet alleen voor de reiningsport.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:42

weetje wat de pest is met die filmpjes,... iedereen zit die dingen 100 x te bekijken en natuurlijk, vind je dan onvolmaaktheden
niemand rijd perfect dat is gewoon godsonmogelijk,.. wat jullie willen zien kan niet!!

en opmerkingen over dat er te hoog is gejureerd,.. nee!! het is een jury sport en die zien de proef maar 1 X
Misschien als ze er achteraf ook nog 20 x en in slow motion naar kijken dat ze dan een andere score neer zouden zetten, maar als dat gaat gebeuren dan hang ik mijn hoed in de wilgen !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:37

Dus kort samengevat:

mijn vraag schreef:
2x een galopwissel in de eerste run? Mag dat?

een antwoord schreef:
Yep. Op de rechte lijn is geen verplichte galop

dus ik vind schreef:
Ik vind dat zo kneuzerig... Een run op een rechte lijn, dan moet je toch 1 galop kunnen vasthouden?

Maar dan:
Citaat:
iets willen of verwachten wat helemaal niet kan

Citaat:
totaal absurde en onrealistische perfectie eisen

Citaat:
absurde ideaalbeeld

:? Okee, dus een rechte lijn galopperen in dezelfde galop kan niet want is een absurd ideaalbeeld

Dan zegt iemand: "
Citaat:
het gaat niet over een rechte lijn galoperen

Noouuu daar had ik het helemaal wel over.. >;)

maar goed vervolgens vat ik, naar mijn idee, het verhaal samen.:
Ik schreef:
je kan met een reiningpaard niet altijd een rechte lijn galopperen en daarbij dezelfde galop vasthouden

En dan komt er:
jij schreef:
Natuurlijk kan je dat wel.

Naah... :')

:P ik ga een bakkie koffie nemen denk... :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:29

Seriously :D

70 is toch ook "gewoon" goed. Niet meer en niet minder..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:46

Ik snap Cer ook,sterker nog ik ben het volkomen met haar eens.
Waarom zou je niet kunnen verwachten dat een paard op die leeftijd op beide zijden even sterk en gebalanceerd is,terwijl je wel verwacht dat ie tempowisselingen loopt op de cirkel.
Geen overspin maakt,een rechte stop maakt etc,etc.
Dat snijd geen hout. Het is krom en niet recht te l.u.l.l.e.n.
Als je zulke verwachtingen hebt of eisen stelt aan een paard moet je er voor zorgen dat hij zijn werk aankan.
Het verhaal van het zijn 4 jarigen,schetst gelijk wat er mis is.
Die leeftijd moet omhoog,of anders moet je je verwachtingen bijstellen.
Ik pleit voor de leeftijd. En dat zullen een hoop mensen niet met
me eens zijn. But hey... Do i look like i care?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:37

Als je de leeftijd omhoog doet, hebben ze gewoon nog een jaar langer op te trainen. Ze gaan er echt niet een jaar later op zitten ;)