[WN] Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:52

ik vindt het trouwens een schitterend paard. Mooie hengst voor op pepper he backup??? :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:53

thillie schreef:
Jongens stap zelf eens op een pleasure gefokt paard en ga dan pas oordelen. Want 1 ding is zeker het zit goddelijk. Oh ja hij hoeft niet eens pleasure gefokt te zijn hoor. Mijn bijrijdpaard is reining gefokt maar rijdt als een pleasure knol met super gangen.

dat het voor de ruiter goddelijk zit heeft er niks mee te maken. het paard moet het ook fijn vinden ;)
verder zet ik mijn mening hier niet neer, omdat ik dat overbodig vind.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:53

Het verbaasd me echt dat dit een takt van sport is. Heb veel filmpjes ervan zitten kijken.. dit is toch geen top sport. Zo loopt die van mij als ie geen zin heeft.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:54

nou geloof mij dat het paard het ook fijn vindt anders gaan ze echt wel in protest. En ik heb niet een enkele keer gezien dat dit paard met zijn oren in de nek aan het lopen is. Ook niet op zijn andere filmpjes die op youtube staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:55

Romkabouter schreef:
Ik vind het jammer dat we het geen technische discussie kunnen maken, maar het een smaak een mening topic blijft

Zoals je al eerder aangaf moeten de gangen dan gedefinieerd worden. Ik zal wel een poging wagen. Een gang moet imo vooral zuiver en taktmatisch zijn. Dat vind ik de twee basisvoorwaarden. Dan is het een correcte gang, al de rest (soepelheid, vlotheid etc) draagt dan bij aan het algemene beeld.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:56

geerke schreef:
ik zou wel willen maar als je al 34 jaar leert dat een paard ruim en los moet lopen valt het niet mee om pleasure te waarderen(het filmpje doel ik op,ik begrijp dat er ook weer verschillen zitten in pleasure)...ik wist niet van het bestaan af,dus geef me nog een paar jaar om er aan te wennen goed? :D

Jij woont in Frankrijk, ik in de Ardennen, kom een keer langs, dan kun je zien hoe ruim en los ze hier kunnen lopen, en er lopen hier nogal wat.
Alleen wil je dat in de showring niet zien, daar moeten ze langzaam gaan, maar wel met takt. Alsof het vanzelf gaat.
Dan gaan we fijn irl erover praten met een kop koffie ;)

Waarom reageren er eigenlijk zoveel mensen met: " ik heb geen verstand van western, maar........" en beginnen vervolgens iets af te kraken waar ze geen verstand van hebben. Als je ergens geen verstand van hebt, ga je er dan in verdiepen en als je daar geen zin in hebt, houdt dan liever je mening voor je.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:56

Lara_Silver schreef:
Voor zover ik kan herlezen in mijn post staat er over de beoefenaars enkel 'niets positiefs'. Om uitingen over een sport nu daadwerkelijk persoonlijk te gaan nemen is een eigen keuze.

Ja dat is lekker makkelijk. Ik ben een pleasure beoefenaar, nogal lastig om me dan niet persoonlijk aangesproken te voelen. Ik vind niet dat je zulke dingen kunt zeggen als je geen idee hebt hoe het ook kan gaan. Je staat er niet eens open voor.

Maar ik weet al genoeg. :=

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:58

jodie schreef:
Het verbaasd me echt dat dit een takt van sport is. Heb veel filmpjes ervan zitten kijken.. dit is toch geen top sport. Zo loopt die van mij als ie geen zin heeft.

Reken maar dat dit top sport is. Ik vindt het persoonlijk veeeeel moeilijker dan dressuur.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:59

Romkabouter schreef:
Nee, helaas zit bokt tegenwoordig alleen maar vol met pennys

Nou hoor....

thillie

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

en rom is de grootste penny

Toekie

Weed: Ja daar heb je helemaal gelijk in!

Ik ben misschien meer geïrriteerd, dat is een betere omschrijving. :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:00

geerke schreef:
vreemd ...ik kan er niet aan wennen...die kleine pasjes achter...
ik en op het moment een paard aan het trainen en doe er alles aan dat ze aan de longe niet zo loopt maar ruimer..
een wereld van verschil denk ik..

Ik zag, dat je een spaans paard hebt, in jouw profiel.
Als een spaans paard (ik ga even uit van een Andalusiër enz) beleert wordt vind deze spaanse ruiter het belangrijk dat het paard erg moet "tuigen" met zijn voorbenen omdat dit hoort bij deze manier van rijden. Terwijl dit ook een aangeleerde gang wordt, is dit zeer normaal bij deze paarden.

Je hebt ook een Fries zag ik, hier heb je natuurlijk het zelfde.
Omdat de fries steeds meer gebruikt wordt in de dressuur wordt de fries meer dressuurmatig gefokt, dit houd in minder knieactie en luxer/slanker van bouw.
En zo kun je overal wel je vraagtekens zetten of dit goed/natuurlijk is voor dit ras of niet.

Als het paard goed getraint is moet hij goed zijn verzameld en in balans lopen ongeacht voor welke discipline hij gebruikt wordt , alleen heeft een bepaalde bouw van een paard zijn voordelen waarvoor hij gebruikt wordt.

Je kunt iets mooi vinden of niet, prima maar laat die ander dan wel in zijn waarde. ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:00

Lara_Silver schreef:
Zoals je al eerder aangaf moeten de gangen dan gedefinieerd worden. Ik zal wel een poging wagen. Een gang moet imo vooral zuiver en taktmatisch zijn. Dat vind ik de twee basisvoorwaarden. Dan is het een correcte gang, al de rest (soepelheid, vlotheid etc) draagt dan bij aan het algemene beeld.

Ok goed. Maar dat is basis. Hoe hoort de been zetting te zijn?

Toekie

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:01

:=

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:02

Weed schreef:
Romkabouter schreef:
Nee, helaas zit bokt tegenwoordig alleen maar vol met pennys

En dan krijg je veel meningen en weinig tot geen objectieve observaties

Ben echt geen penny meer hoor!

Ben mijn hele leven al engels rijden gewend.
Sinds een tijdje rij ik ook western,niet op mijn eigen maar op een westernleerpaard.
Ben ook wel bereid om western wat beter te leren begrijpen.

Maar dit voorbeeld stuit me echt tegen het borst.
een 2 jarig paard is nog lang niet sterk genoeg om dit allemaal te doen.

Kom niet aan met dat het zo gefokt is want bij mij blijft een paard een paard.
Je kunt niet een paard fokken wat 2 keer zo snel groeit.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:06

loriene schreef:
Ben echt geen penny meer hoor!

Ben mijn hele leven al engels rijden gewend.
Sinds een tijdje rij ik ook western,niet op mijn eigen maar op een westernleerpaard.
Ben ook wel bereid om western wat beter te leren begrijpen.

Maar dit voorbeeld stuit me echt tegen het borst.
een 2 jarig paard is nog lang niet sterk genoeg om dit allemaal te doen.

Kom niet aan met dat het zo gefokt is want bij mij blijft een paard een paard.
Je kunt niet een paard fokken wat 2 keer zo snel groeit.

Het heeft niet te maken met een paard dat sneller groeit maar dat gefokt is op de gangen of hij nou met 2, 3 of 4 jaar wordt ingereden.
Geloof mij ik vindt het ook niks hoor dat ze op 2 jarige leeftijd worden ingereden maar dat is mijn mening en weet dat het in amerika heel veel gebeurt. Maar dat dit paard toevallig 2 jaar is heeft niks met pleasure te maken. Dit is gewoon een op en top pleasure paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:09

Weed schreef:
Toekie schreef:
Ja dat is lekker makkelijk. Ik ben een pleasure beoefenaar, nogal lastig om me dan niet persoonlijk aangesproken te voelen. Ik vind niet dat je zulke dingen kunt zeggen als je geen idee hebt hoe het ook kan gaan. Je staat er niet eens open voor.

Maar ik weet al genoeg. :=

Ook ik rij pleasure.maar vind het heel makkelijk om me niet persoonlijk aangesproken te voelen door mensen die er totaal geen verstand van hebben.

Moet verstand hebben in jullie ogen gelijk staan aan praktische ervaring of is het verdiepen in literatuur en slechts praten met een pleasure ruiter met een daarop volgend ritje op een pleasurepaard te verwaarlozen? Dit is niet om vervelend, betweterig te doen maar een vraag. Imo heb ik toch de daadwerkelijke basiskennis van de pleasuresport. Ik ga niet zeggen dat ik er daadwerkelijk verstand van heb want ik weet niet wanneer jullie vinden dat het 'verstand er van hebben' is. Met verstand bedoel ik 'weten over', geen uiting van een persoonlijke waardering of het 'begrijpen van de sport'.

@Romkabouter: Ruim en regelmatig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:09

Ehm, hier een dressuurmuts! :D

Dit is pleasure en dit hoort zo! :j Ik vind het wel een gaaf gezicht en er is niets mis mee, dit hoort gewoon zo!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:10

Mens ,een 2 jarig paard is haast nog een veulen. :(

Waar heb je het over. :P

Hoog penny gehalte....laat me niet lachen.
Heb al 30 jaar paarden. _O- _O- _O- _O- _O-

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:13

loriene schreef:
Mens ,een 2 jarig paard is haast nog een veulen. :(

Waar heb je het over. :P

En tegen wie heb je het nu dan?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:13

Als je met in jouw ogen ''basiskennis'' dit soort uitspraken doet:

Lara_Silver schreef:
Sneu om te zien hoor. Menselijk drang naar scheve 'perfectie' dwingt dieren tot dit soort imo perverse acties, met een stelletje tutten op hun rug de baan rond sloffen. :n De origine is nergens, maar dan ook nergens meer te herkennen. Dit zijn geen handgangen meer, dit is simpelweg een wedstrijdje 'wie kan zijn paard het langzaamste en het meest taktloos laten lopen.' :wave:

Lara_Silver schreef:
Helaas is dit nog steeds het beeld wat nog steeds graag gezien wordt binnen de pleasure, wat ik persoonlijk alleen maar nog een groter bewijs van onkunde en vooral oninteresse in de natuur en psyche van paarden vind. Vanuit mij niets positiefs over deze tak en de mensen die het zo nodig vinden deze sport nog in stand te houden.

Heb je imo geen basiskennis. :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:15

Weed schreef:
loriene schreef:

Zielig voor die paarden

Die van mij leven langer dan die 2 jarigen die daar rondhobbelen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:16

Hoe weet je dat nou weer? :D

Overigens, hoe vaker ik het filmpje bekijk hoe mooier ik het vind (even los van de leeftijd). }>

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:18

oh en hoe weet je dat? Ken zat paarden in de top sport die ook op latere leeftijd nog leuk meedraaien. Zie een tabasco tari is wel geen pleasure gefokt paard maar een reiner.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:19

Toekie schreef:
Overigens, hoe vaker ik het filmpje bekijk hoe mooier ik het vind (even los van de leeftijd). }>

Me to :))