[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:45

Dat klopt, maar dat geldt voor je rug ook en volgens mij heb je geen bodyprotector om of wel?

Cer

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:48

Ik weet niet precies hoe het zit met risico's, maar met een beschadigd hoofd wil het nog wel eens heel erg misgaan.. Ook met een ruggewervel. Of een bodyprotector helpt zou ik niet weten, ik denk van wel. Bij ons op stal rijden er meerdere standaard mee, ik vind het top :j

Voor je nek is weinig bescherming, maar dat wat er dan wel is, kun je gebruiken..

Ik vraag me eigenlijk af wat de verhouding is tussen gebroken tenen/voeten en hoofdletsel bij de paardensport :)

Zijn er trouwens meer sporten waar hoofdletsel een risico is, maar waar geen bescherming wordt gedragen? (zomaar een vraag)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:47

schaatsen? die gaan ook met een bloedgang over het ijs zonder helm..

en hoeveel mensen skieen en snowboarden er wel niet zonder helm.. er zijn wel meer sporten te bedenken hoor ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:56

Nou, daarom vroeg ik me het ook af.. hoor ;-)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:58

Enig verschil met andere sporten is dat je daar niet met een levend wezen te maken hebt, maar puur en alleen met je eigen geklungel.
Tijdens het paardrijden heb je toch altijd met iemand (het paard) te maken die ook een eigen wil/reactie heeft op wellicht andere dingen dan die ons raken. En zo kan het dus gebeuren dat je heel ongelukkig ten val komt, omdat het paard flipte en niet je schaats of ski :D

En je kunt toch echt nog makkelijker een been missen (ook al is dat zeker heel erg!), dan door hersenletsel niet meer kunnen functioneren. Dat maakt voor mij toch wel een verschil om wel voor die helm te kiezen ;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:08

@TS zet de cap op voor je eigen veiligheid en wat de rest ervan vind dat is hun mening!

Ik als een beginnende westernruiter en nu nog recreatieve buitenruiter heb altijd een cap op.

Straks als Mooni oud genoeg is om te starten hoop ik dat de regels anders zijn en iedereen een cap op moet...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:37

Nou, je snowboard kan anders ook heel anders reageren dan jij verwacht hoor :D

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:45

Romkabouter schreef:
Nou, je snowboard kan anders ook heel anders reageren dan jij verwacht hoor :D

Dat klopt! Draag je dan wel of geen helm?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:56

Geen, alleen als ik naar het snowpark ga.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:01

Romkabouter schreef:
Geen, alleen als ik naar het snowpark ga.

Dapper!
Ik doe hem wel op ben nog niet zo zeker...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:04

En wat dacht je van die andere mafkezen op de piste? Ik hoor altijd dat er ongelukken met skies of snowboards gebeuren omdat er klungels op de sneeuw zijn. Die zijn denk ik nog minder voorspelbaar dan een paard!

Draag overigens geen cap. Vind persoonlijk het risico van hoge nek breuk door een cap nog veel te groot. Het wel of niet dragen van een cap is imo een afweging die iedereen voor zich moet maken en ouders voor hun kinderen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:08

Sharon_Jims schreef:

Ik ook niet :))

Life is a ride 8-)

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:11

ik rij bijna nooit met cap

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:17

Grappig dat iedereen maar wanhopig zoekt naar een reden om een cap niet op te zetten.
Wel eens mensen met een hersenletsel van dichtbij meegemaakt?
Ik hoop niet dat het die stoere anti cap ruiters ooit overkomt, want zolang je gezond bent en je lichaam normaal functioneert heb je makkelijk praten. Jouw overkomt het niet, van roken krijg je kanker, alleen jij niet ondanks dat je rookt etc.
Dat heeft je hoofd in het zand steken!! (Met cap?? :D )

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:22

Romkabouter schreef:
Sharon_Jims schreef:

Ik ook niet :))

Life is a ride 8-)

Ik ben het eerste jaar met helm op keihard achterover gevallen en ik kon gelijk een nieuwe helm kopen! Was op ijs gevallen en had mooi een barst in mijn helm en was dus erg blij dat ik er een op had!

Jan_Trel Hersenletsel is zeker niet leuk...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:44

Jan_Trel schreef:
Grappig dat iedereen maar wanhopig zoekt naar een reden om een cap niet op te zetten.

Ik zoek niet naar een reden om er geen op te zetten, die heb ik niet nodig ;)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:06

Ach uiteindelijk is het iedereen zijn/haar eigen keus. Ik zet m wel op. Oke het is geen gezicht, maar gelukkig zit ik niet op mn paard om mooi te wezen.

Ik denk dat de discussie tussen de voors en tegens nooit zal eindigen. Dus de mensen die zonder rijden, prima. En met? Nog beter :D

@Rom, an sich heb je gelijk. Als je het heel goed bekijkt kan paardrijden veel meer letsel opleveren dan alleen aan je hoofd. Maar als je juist dat hoofdletsel kan voorkomen door het dragen van een cap, why not?

En zoals al gezegd door Jan, struisvogelpolitiek is een goed beoefende kunst door de mensen die zonder cap rijden. Die erge ziekte of dat hersenletsel treft altijd je buurman/vrouw, niet jou ;) Maar goed, nogmaals das voor iedereen een vrije keus!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:16

Buitenzorg schreef:
@Rom, an sich heb je gelijk. Als je het heel goed bekijkt kan paardrijden veel meer letsel opleveren dan alleen aan je hoofd. Maar als je juist dat hoofdletsel kan voorkomen door het dragen van een cap, why not?

Omdat ik daar geen zin in heb. Heb jij op de fiets ook een helm op?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:24

Romkabouter schreef:
Heb jij op de fiets ook een helm op?

Als ik ga mountainbiken wel (snelheid kan oplopen tot > 30 km/u) :j Als ik boodschappen ga doen niet (snelheid < 15 km/u). Een paard kan zonder dat het de bedoeling is versnellen naar > 30 km/u... :P

Maar ja, da's mijn persoonlijke risico-afweging :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:27

Ik zie anders regelmatig fietsers onderweg naar school platgereden worden door auto's. Allemaal zonder helm.

Maar je laatste zin is idd het belangrijkste: Het is een persoonlijke afweging. En dat is wat het ook zou moeten blijven. Niet opgelegd door alle de Nederlandse Beleidsmoeders. Alsof er al niet genoeg nutteloze regels zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:30

eens met rom.
mijn risico afweging? een paard dat ik niet vertrouw of zich niet gedraagd kruip ik gewoon niet op :-) :+

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:39

Iedereen moet die beslissing zelf kunnen maken. Dat heeft niks met naar een reden zoeken te maken.
Ik denk dat iedereen hier wel een glimp mee heeft gekregen van de gevolgen van het wel dragen van een cap en vallen van Christopher Reeve (Superman).
Hij had de uit het boekje omschreven hoge nek breuk die onstaat door met een cap net niet helemaal goed terecht komen!
Tja kiezen tussen een kastplantje zijn waar je zelf dus niks meer echt van mee krijgt of alleen nog kunnen knipperen met je volle verstand er bij... tja lastige keuze!

Het heeft dus zijn voors en tegens een cap! Vandaar dat iedereen zelf een wel overwogen beslissing moet kunnen nemen het ding wel of niet op te zetten.
"Ik heb daar geen zin in" vind in niet echt wel overwogen maar het is ook een reden ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:44

Weet je wat voor 'n cap Reeve op had tijdens het ongeval?
Heel goed mogelijk dat het ouderwetse 'hunter' cap was en geen goedgekeurde rijhelm ;)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:47

Romkabouter schreef:
Buitenzorg schreef:

Omdat ik daar geen zin in heb. Heb jij op de fiets ook een helm op?

Was geen persoonlijke vraag, maar meer algemeen bedoeld ;)

Zoals ik ook al zei, iedereen die m niet opzet, eigen keus. Iedereen die m wel opzet, ook eigen keus. En een ieder doet datgene waar hij of zij zich het prettigst bij voelt. Of dat nou verstandig is of niet. (En dat laatste is dus per persoon verschillend.)

An sich vind ik het wel goed dat er op wedstrijden (zeker de onervaren en jonge ruiters) een cap verplichting geldt. Al was het alleen maar om de juridische haken en ogen van het claimen van letsel richting de organisator te voorkomen.
Zodra je in een hoger level komt, moet je de keus vrijlaten vind ik, maar dan wel met een ondertekening dat je zelf bewust zonder cap wil starten en dus juridisch gezien geen poot hebt om op te staan als je letsel oploopt. (Volgens mij is dit er bij de WRAn wel.)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:55

@Adrienne: ik kan nergens vinden dat Reeve's hoge dwarsleasie het gevolg is van het dragen van een cap; zoals ik het begrijp (meerdere artikelen op i-net), is hij tijdens de cross van een eventingwedstrijd head first over een hindernis op de grond geklapt. Zonder helm was hij waarschijnlijk op slag dood geweest :\

Wikipedia schreef:
On May 27, 1995, Reeve's horse had a refusal and he fell off, causing a cervical spinal injury that paralyzed him from the neck down.[49] He had no recollection of the incident. Witnesses said that Buck started the jump over the third fence, and then suddenly stopped. Someone said that a rabbit spooked the horse, and another person claimed that it might have been a shadow. Reeve held on and the bridle, the bit, and the reins were pulled off the horse and tied his hands together. He landed headfirst on the other side of the fence. His helmet prevented any brain damage, but the impact of his 215 pound (98 kg) body hitting the ground shattered his first and second vertebrae.

@Rom: Jij doet toch ook aan eventing? Draag je ind e cross dan wel een helm?