[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:54

Wat ontzettend balen dat het nu weer niks is geworden... :(:)
Ik had zo gehoopt een positief bericht van je te lezen.
Heel veel succes met je verdere zoektocht, je komt jouw paardje heus nog wel tegen... ;)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

I_L_horses schreef:
Kom net terug van de keuring van mijn 'aankomende' quarter. Was afgekeurd, omdat hij op zijn linkervoorbeen zeer gevoelig liep. D dierenarts vertrok, en we gingen met de eigenaresse en haar man nog even kijken wat er kon zijn. Haar man kan bekappen, en pakt een speciale rasp, bewerkt de hoef een beetje. Blijkt dat het paard op een gevoelig deel stond, wat nu weg was. Toen hadden we hem weer gelongeerd, en hij liep veel beter! warschijnlijk wordt hij nu vrijdag weer gekrud, ik vind het heel spannend

By-the-Way: Is het paard vandaag herkeurd?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:13

romeorowan schreef:
Sassy4barrel: ik heb het niet over de wei. Ik vind 10 minuten per dag in de binnenbak (als de stal wordt uitgemest) te weinig.
Daarom heb ik helaas de mogelijke verkoop van een van mijn paarden aan Lenie afgeblazen. Erg jammer, aangezien ik net als jij erg enthousiast ben over Lenie als paardenmens.
Daarom zeg ik ook dat het een niet strookt met het ander.

Dit is ook absoluut niet om iemand onder uit te halen, dit is gewoon mijn mening: ik vind dat een paard toch echt wel minimaal 4 uur per dag buiten moet kunnen staan (sociaal contact en kunnen bewegen).
Heel leuk dat jij je paard onder dat voorbehoud verkopen wil maar ga je dan persoonlijk kijken waar het dier komt te staan bij de nieuwe eigenaar?

DubbelFun

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:13

Heus ze zijn er :D Toen ik mijn nu ouwetje kocht kwam de eigenares ook mee naar huis gereden om te kijken waar ze kwam te staan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:25

Rapido: ja inderdaad. Ik fok af en toe een veulentje. Doordat je er bijna dag en nacht mee bezig bent, er heel veel voor doet en ook heel veel voor laat, krijg je een band met zo'n paard.
Voor mij, als hobby paardemens (ik hoef er niet van te leven) is het dus erg belangrijk dat de omstandigheden waar het paard naar toe gaat, goed zijn. Natuurlijk doet iedereen het anders, daar ontkom je niet aan en anders wil ook niet zeggen slechter, maar als ik de indruk heb dat mijn paard veel moet inleveren (dit is persoonlijk he) dan haak ik af.
Ik zou mijn paard ook niet voor manegelessen verkopen.

Kortom: ik moet er een goed gevoel bij hebben, ik wil er geen slapeloze nachten van hebben.
't Lijkt mij dat er meer van zulke dierenliefhebbers zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:54

Maar uiteindelijk kan er vanalles gebeuren. Die persoon kan een mooi verhaaltje houden. Of later paard doorverkopen en dan heb je er ook 0 controle meer over

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:01

Dat is waar, zelfs al is het met de beste bedoelingen gekocht, er kan altijd van alles gebeuren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:43

Ja inderdaad je kunt niet alles uitsluiten of je moet alles zelf houden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:08

Tja eenmaal verkocht moet je het los laten...
Ik kan er over mee praten... :x

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:02

Romeorowan;

Je bent niet de enige hoor die het moeilijk vind om "haar kroost" los te laten !
Ik heb meerdere mensen gesproken die hun zelfgefokte paardje wilden verkopen maar op het laatst toch afhaakten omdat ze er moeite mee hadden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:21

Klopt, of het nu om paarden, puppies of kittens gaat ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:04

Lenie: Ik had haar echt wel aan jou willen verkopen. Je bent er zo serieus mee bezig, dat ik eigenlijk dacht dat je mijn paardje toch niks zou vinden (ook al vind ik haar geweldig).
Als jij stalling had kunnen bieden met 's winters ook naar buiten (niet in de wei) dan had ik haar met een gerust hart aan jou toevertrouwd.
Trouwens: ik kom van de klei en mijn paarden hebben op de klei ook altijd gewoon buiten gelopen. Als dat het criterium is dan zouden heel veel paarden niet naar buiten kunnen.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:31

Als jij stalling had kunnen bieden met 's winters ook naar buiten (niet in de wei) dan had ik haar met een gerust hart aan jou toevertrouwd.
Trouwens: ik kom van de klei en mijn paarden hebben op de klei ook altijd gewoon buiten gelopen. Als dat het criterium is dan zouden heel veel paarden niet naar buiten kunnen.[/quote]

Tja, helaas beslissen de eigenaren van de pensionstalling over hun land....
Er staan bij ons meer mensen met paarden op stal die ook graag hun paard in de winter naar buiten willen hebben maar toch bij deze stal blijven staan omdat de verdere zorg voor de paarden zo goed is !!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:17

Jeetje Lenie, weer niet.

Ik had zo'n goed hoop voor je, jammer dat hij niet door de keuring is gekomen, je kwam op me over dat je hem echt zo graag wilde ..helaas dus.

ik blijf nog steeds voor je hopen dat er wat goeds en leuks op je pad komt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:10

Nog even een reaktie over de "gerenommeerde stallen" : daar kopen is geen garantie voor een correct paard, hoor. Er wordt nergens zoveel gefoefeld en gefraudeerd als bij de professionele paardenmensen ! :x Gewoon blijven rondkijken. Het perfecte paard komt echt wel !
dit niets voor jou ? Of moest het een hengst/ruin zijn ?

[EA-TK-PP] Quarter merrie 3 jaar, reining

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:13

Zelf heb ik een tweejarige hengst te koop. Super paardje met super karakter. Eén minpuntje : hij heeft eczeem in tweede graad (bloedtest ter inzage).
http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... _2007.html

Hij heeft lange manen en mooie staart, maar wij houden hem onder een eczeemdeken. Werkt perfect !

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:13

sevke schreef:
Nog even een reaktie over de "gerenommeerde stallen" : daar kopen is geen garantie voor een correct paard, hoor. Er wordt nergens zoveel gefoefeld en gefraudeerd als bij de professionele paardenmensen ! :x Gewoon blijven rondkijken. Het perfecte paard komt echt wel !
dit niets voor jou ? Of moest het een hengst/ruin zijn ?

[EA-TK-PP] Quarter merrie 3 jaar, reining

Sevke, ik ben het met je eens dat gerenommeerde stallen niet garant staan voor een gezond paard.
Het punt is dat iedereen zijn/haar paard gezond vind (nooit iets gemankeerd, weet zeker dat ie gezond is..) maar ja, dan bij de keuring blijkt anders, en daar moet ik dan voor betalen. Ik ben geld kwijt en de eigenaar weet "hoe gezond" zijn/haar paard nou werkelijk is !

Dat paardje is te klein en ielig voor me. Ik heb afgelopen zaterdag ook een 3 jarige qh bekeken die maar 1.40m mat. Sorry maar daar kruip ik niet op mijn gewicht. Er werd me stellig beweert dat dit paardje nog zeker 5 cm zou groeien !???

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:40

@ Lenie , dat kan toch wel hoor , ik heb 2 jaar geleden ook een 3 jarige merrie gekocht zij was toen pas 1.39 m , nu is ze toch 1.45m .

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:08

Het kan misschien wel maar het is natuurlijk niet gezegd dat ze altijd nog zoveel groeien. En dan is het toch wel een gok :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:12

Ik denk dat je moet kijken wat je als eindmaat wilt hebben en daar kun je gezien de leeftijd een paar cm aftrekken.
Persoonlijk zou ik 145 nog aan de kleine kant vinden.
Hetzelfde geldt voor jonge overbouwde paarden. Natuurlijk zal een paar cm nog bij kunnen trekken, maar een 3 jarige die al 5 cm overbouwd is trekt echt niet meer recht.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:15

@Lenie : het is waar dat iedereen zijn paard correct en gezond "vindt". En zo maken paardenmensen hun eigen handel en naam kapot, en vertrouwt niemand nog iemand. Zo verklaren paardenmensen in mijn omgeving mij gek dat ik het eczeem van Pepper vermeld in mijn advertentie. "Zo zul je hem nooit kunnen verkopen". Ja, OK, dan houden we hem toch gewoon ? In feite zou ik hem zijn deken kunnen afnemen als er mensen komen kijken (hij heeft lange manen en staart, geen spoor van eczeem), en achteraf gaan beweren "vreemd. bij mij heeft hij zich nooit geschuurd... >;) "
Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil niemand bedriegen met dit paard, en ik wens hem zeker niet toe om van de ene eigenaar naar de andere te verhuizen. Als hij tegen einde mei niet verkocht is, wordt hij gecastreerd en een fijn rijpaardje voor mijn dochters.

Jammer genoeg zitten de meeste mensen zo niet in elkaar en willen ze snel geld vangen en het is altijd makkelijk je achteraf van Kromme Haas te gebaren.

Als ik een paard koop, maak ik wel altijd de overeenkomst dat de keuringskosten voor de eigenaar zijn als hij/zij afgekeurd wordt. Wordt hij/zij goedgekeurd, dan betaal ik de kosten.
Behalve bij jonge paarden de bloedtest op allergie aan culicoides (zomereczeem ;) ). Die betaal ik zelf, omdat ik ook vind dat je als eigenaar-verkoper nu ook niet tot in het oneindige moet gaan met die keuringen.
Is de eigenaar het niet eens met deze werkwijze, dan houdt het voor mij op. Ofwel vreest de eigenaar dan zelf dat er een probleem is met het paard (anders zou hij toch geen moeite hebben met een keuring).

Als iemand een paard bij mij koopt, betaal ik alle keuringskosten als hij/zij afgekeurd wordt, als ik vooraf beweerde dat het een correct paard betreft. Dat is toch heel normaal ? Je hoeft als koper toch niet voor alles op te draaien ?

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:24

Lenie komt niet eens kijken als je als verkoper zelf de keuringskosten wil betalen.
Je moet dan ook nog eens ergens halverwege afspreken om hem te laten bezichtigen, want meer dan een uur wil ze er niet voor rijden.
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 07-05-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:31

Dan zou het voor mij ophouden ;)
De laatste merrie die ik gekocht heb, daar heb ik 3 uur moeten voor rijden. Enkel :D

Wij rijden zelfs zo ver om een hond te laten dekken.

Tja, het is maar net hoe gedreven je zelf bent... maar als je alleen wil kijken in een straal van een uur rijden, worden de mogelijkheden uiteraard veel kleiner.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:08

voor een dubbeltje op de eerste rang zitten gaat niet werken natuurlijk....
ik vlieg zelfs naar USA om paard te bezichtigen :-)

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:12

Pienb schreef:
voor een dubbeltje op de eerste rang zitten gaat niet werken natuurlijk....
ik vlieg zelfs naar USA om paard te bezichtigen :-)

alsof je dat zo erg vind :P

maar je hebt wel gelijk hoor je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben.
ze komen niet vanzelf naar jou toe.