Pienb schreef:maar een fjord of haffie zal nooit op echt topniveau kunnen presteren in de westernsport, quarters wel (omdat ze er speciaal voor gefokt worden)
Definieer "topniveau"
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pienb schreef:europeese kampioenschappen, duitse kampioenschappen (ow oliebol dat zijn alleen rassenshows)
Pienb schreef:dan bij bv de reining NRHA
Pienb schreef:en volgens mij is er een reden dat de grote shows rassenshows zijn maar goed...
Pienb schreef:rom: dat andere rassen gewoon uiteindelijk niet geschikt genoeg ervoor zijn.... (zijn er immers niet voor gefokt)

Pienb schreef:we komen dan weer in dezelfde discussie uit, een quarter kan ook best dressuur meelopen of maar tot een bepaald level en dan heb je toch echt een dressuur gefokt paard / ras nodig....
Pienb schreef:ik houd van quarters en zou willen dat ze alles konden maar ben wel realistisch dat dit niet het geval is....
en over die rpijzen geef ik je wel gelijk hoor. als ze voor mijn haffie zo,n belachelijk hoge prijs hadden gevraagd als ze voor quarters doen weet ik niet of ik hem had gekocht. dus voor mij is dat ook zeker een drempel
daarbij rij ik voor mijn pleizer, en het kost zo ook al een berg geld, ik heb het er eerlijk gezegd ook niet voor over om zo,n bedrag te betalen voor een paard, dat heeft voor mij geen meerwaarde
enzAnya schreef:Sliding, hoe je het ook wendt of keert een paard met een natuurlijke oprichting kun je best omlaag rijden. Maar dat betekent dat je heel erg hard zult moeten werken om de achterhand erbij te houden. Het kan wel, maar je zult een compromis moeten sluiten. Dat betekent overigens niet dat je geen quarters achter je kunt laten. Die maken ook fouten, sloffen bij vlagen ernstig op de voorhand of rollen pinda. Maar bedenk dat het de gemiddelde quarter gewoon makkelijker afgaat. En dat jij er met een fries (of een KWPN-er) gewoon harder voor moet werken. En dat er een punt komt waar je ook eerlijk moet zijn tegen je paard en moet zeggen dat genoeg genoeg is.
en deze toch bij ons was heb ik het gewoon eens uitgeprobeerd. Maar ik denk dat als je zo'n paardje als dit door zou trainen je best een poosje mee zou kunnen draaien tot een bepaalde Level. Anya schreef:Als je dat allemaal in je achterhoofd houdt, kun je best western gaan rijden met een Fries
Je zult mij niet horen zeggen dat het niet kan. Als je de beperkingen maar ook weet en niet meer van je paard vraagt dan het aankan.
Niels schreef:Wat ik mij persoonlijk afvraag. Waarom zou je eigenlijk met een fries western willen rijden? Ze doen het best leuk in de dressuur en bij het mennen. Waarom ben je niet gewoon eerlijk tegenover je paard en doe je waar het paard ook goed in is in plaats van op iets trainen wat toch nooit écht goed wordt.
Friezen hebben zo'n andere bouw dan de QPA's dat het echt western rijden niet geschikt voor ze is. Recreatie rijden met een laag wedstrijdniveau (l5/l4 wran) zou wel moeten lukken, maar verder?
sliding schreef:Niels schreef:Wat ik mij persoonlijk afvraag. Waarom zou je eigenlijk met een fries western willen rijden? Ze doen het best leuk in de dressuur en bij het mennen. Waarom ben je niet gewoon eerlijk tegenover je paard en doe je waar het paard ook goed in is in plaats van op iets trainen wat toch nooit écht goed wordt.
Friezen hebben zo'n andere bouw dan de QPA's dat het echt western rijden niet geschikt voor ze is. Recreatie rijden met een laag wedstrijdniveau (l5/l4 wran) zou wel moeten lukken, maar verder?
Misschien met dezelfde reden waarom je meedoet met bv een Tinker.![]()
![]()
Misschien voor het plezier, de ervaring enz.?
Pienb schreef:maar lol met je knol is wat anders dan op niveau wedstrijden rijden (tuurlijk heb je daar ook plezier aan anders die je het niet maar je vraagt iets heel anders van je paard).
en je hebt mij nooit horen zeggen dat alle quarters goed zijn en per definitie beter dan andere rassen.
wat ik wel zeg is dat het level dat je met een quarter kunt bereiken hoger is dan het level dat je met een niet-quarter kunt bereiken.
is heel iets anders.