[WN] Met een fries western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:48

Pienb schreef:
maar een fjord of haffie zal nooit op echt topniveau kunnen presteren in de westernsport, quarters wel (omdat ze er speciaal voor gefokt worden)

Definieer "topniveau"

quarterH

Re: Met een fries western

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:51

europeese kampioenschappen, duitse kampioenschappen (ow oliebol dat zijn alleen rassenshows) dan bij bv de reining NRHA

en volgens mij is er een reden dat de grote shows rassenshows zijn maar goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:53

Ik denk ook dat dat een reden heeft en tóch zitten we niet op 1 lijn...

Die balk dempt overigens echt enorm hoor, ik moet echt heeeeel goed luisteren om niet alleen maar 'moooeeee' ofzoiets te horen. Misschien moet je d'r een paar stukjes uit laten zagen ofzo, kun je meteen meer zien.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:57

ow, nu snap ik je sonja met dat balk gebeuren.
je bedoeld die balk voor jouw hoofd? moet ik je helpen die weg te halen? :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:59

Nee die van mij is jaren geleden al verwijderd, maar ja, ik heb dan ook een uitstekende trekpony, dus die heeft d'r niveau op alle gebieden wel bewezen ;)
Nu nog afwachten wat anderen doen.
O ik weet het al... internetten :j

Ik ga naar de paarden, eens zien of er nog wat te presteren valt in het bos :wave:

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:05

waarom hebben sommige mensen dan toch die plaat voor de kop.

Ik vind NL kampioen met bijv. een haflinger of L2 in de WRAN rijden met een Fjord redelijk in de top mee rijden. Ik mag met mijn kwartje hopen dat ik L3 haal.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:06

Pienb schreef:
europeese kampioenschappen, duitse kampioenschappen (ow oliebol dat zijn alleen rassenshows)

Precies :Y)

Pienb schreef:
dan bij bv de reining NRHA

Klopt, hier moet je idd een paard hebben wat er goed voor gebouwd is. Maar dat geldt ook alleen maar voor reining gefokte QH's. De rest valt al af.

Pienb schreef:
en volgens mij is er een reden dat de grote shows rassenshows zijn maar goed...

En die is?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:08

Nou ik kom in dit topic maar één persoon tegen met een plaat voor de kop.
Dus het valt echt redelijk mee vind ik.

Pienb, jouw berichtjes komen hier gewoon niet aan. Ik zou zeggen: schrijf een ingezonden brief naar de AQHA, trap daar een open deur in, en je krijgt onmiddellijk gelijk van het handjevol topfokkers en toptrainers.

En de rest: die is gewoon bezig met lekker paardrijden. Op welk ras dan ook. En die zal het aan de billen oxideren wat jij allemaal brabbelt over topniveau.

De meeste ruiters willen dat niet, of hebben er onvoldoende talent voor, of onvoldoende geld. De meeste ruiters willen gewoon het beste uit de combinatie ruiter en paard halen.
Dat heet nu sportiviteit.

Daar waar jij het over hebt is over alles heen denderende ambitie.
En voorlopig heb ik jou die ambitie ook niet zien waarmaken. Ja 10 jaar geleden o.i.d. Maar toen was het niveau in Europa nog wel even anders dan heden ten dage.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:13

probeer dat eens in duitsland of amerika.....
het level in nederland is vele malen lager dan in bv duitsland. dus dan is dat voor mij niet de top.
Is iemand hier wel eens naar het EK aqha of duitse kampioenschappen aqha komen kijken? dan zie je dat er wel degelijk een groot verschil is....

rom: dat andere rassen gewoon uiteindelijk niet geschikt genoeg ervoor zijn.... (zijn er immers niet voor gefokt)
we komen dan weer in dezelfde discussie uit, een quarter kan ook best dressuur meelopen of maar tot een bepaald level en dan heb je toch echt een dressuur gefokt paard / ras nodig.... ik houd van quarters en zou willen dat ze alles konden maar ben wel realistisch dat dit niet het geval is....

anya: het gaat mij hier niet om gelijk krijgen maar ogen openenen dat het niet allemaal zo geweldig is in nederland. als iedereen blijft denken dat het wel goed is zo verbeterd de sport zich nooit en zal het level nooit groeien.
waar is de ambitie om het level van de sport te laten groeien?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:23

Pienb schreef:
rom: dat andere rassen gewoon uiteindelijk niet geschikt genoeg ervoor zijn.... (zijn er immers niet voor gefokt)

Dat ging over de reining ;)
Het merendeel van de QH's is OOK niet geschikt voor de reining op topniveau.

Pienb schreef:
we komen dan weer in dezelfde discussie uit, een quarter kan ook best dressuur meelopen of maar tot een bepaald level en dan heb je toch echt een dressuur gefokt paard / ras nodig....

paard, niet ras

Pienb schreef:
ik houd van quarters en zou willen dat ze alles konden maar ben wel realistisch dat dit niet het geval is....

Precies. En dat geldt dus ook voor andere rassen.
Over pleasure en reining moet je paarden voor hebben die ervoor gefokt zijn.
pleasure voor de gangen en reining voor de fysieke grenzen.
Trail en horsmanship zijn minder gevoelig daarvoor. Hier kun je dus met alle rassen meekomen. Helaas is er geen mogelijkheid om dat te bewijzen, omdat de "topniveau" shows alleen rassenshows zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:26

Pien je hoort mij niet zeggen dat het geweldig is in Nederland. Ik zou zeggen, gemiddeld ontbreekt het topniveau aan wedstrijden. De goede ruiters die we hebben starten elders.
Maar ach: Anky start ook niet in Uddel bij vereniging de Uddelse ruiters.

En we hebben het over basissport.

Net zoals bij de dressuur de L voor sommige ruiters staat voor Levenslang omdat ze niet verder komen (niet getalenteerd genoeg zelf of niet getalenteerd genoeg paard), is dat bij de westernsport ook.

Nou en??
Er is meer behoefte aan basissport dan aan topsport. En bovendien heb je de basissport nodig om de topsport te voeden. Want die getalenteerde ruiter op een haf, fjord of slechte overbouwde niet lopende quarter wordt er dan echt wel uitgepikt.

Maar in dat geval zou ik mijn kruit eens richten op de verschillende westernverengingen in Nederland. Als die zouden samenwerken. En dan bedoel ik ECHT SAMENWERKEN dan zouden ze samen heel veel van de grond kunnen krijgen. Zoals programma om getalenteerde ruiters en paarden bij elkaar te brengen. Zoals een programma waarbij in iedere hoek van Nederland goede les te krijgen is op redelijke afstand en met regelmaat een wedstijd te rijden valt (de spreiding van wedstrijden is slecht geregeld).

Zo zijn er nog wel legio dingen te verzinnen die beter kunnen.
Maar je denkt toch werkelijk niet dat de gewone ruiter die gewoon lekker wil rijden op het ras van zijn of haar keus wakker ligt van of dit soort ontwikkellingen er wel of niet zijn?

Droom maar lekker verder :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:35

Anya, als ik jouw verhaal lees denk ik dat we er niet zo gek veel anders over denken hoor :-)

het is ook zeker niet erg dat je op een bepaald niveau wilt rijden maar erken wel dat dit geen top is. dat is alles wat ik wil zeggen.

wat betreft lessen ed en de spreiding: ook helemaal mee eens.
hier is niks, moet je de grnes over. in het noorden is veel wran, maarja, dan zie ook alleen steeds dezelfde ruiters dus daar leer je dan ook op een gegeven moment vrij weinig meer van.

en met de lessen al helemaal. we hebben hier 2 stallen en die zijn beide slecht. de een is alleen cutting en beetje 'yieieie whaa' idee (wordt je gewoon op een paard gepleurt en gaan met die banaan ongeacht je ervaring) de anderen is te erg voor woorden... kapotte paarden in de les enz.
en dat moet dan onze sport vertegenwoordigen... dat is dan het eerste waar mensen mee in aanraking komen als ze willen gaan westernrijden...

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:40

Ik vindt het onzin in de basissport kan iedereen meedraaien Quarter of niet de een heeft alleen betere en langere trainingsweg maar net als bij de Dress als je maar blijft volhouden :+
En ik heb ook veel respect voor die mensen die met een ander ras goed presteren en vooral LOL hebben. Tis tenslotte basis sport ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:42

Ik denk uiteindelijk dat het geen kont uitmaakt wat je doet met je Fries, Fjord, Haf, QH of voor mijn pard Belg, als je maar lol hebt met je paard. En of dat dan in de dressuur, spring of westernsport is, voor mijn part ga je achterstevoren rijden. Zo lang jij en je paard het leuk vinden is het toch gewoon prima?
Maar goed dat vind ik dan.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:48

Het is een mooi verhaal zo, mij vraag is, zouden er niet meer mensen zijn die een QPA willen kopen maar
denken dat het te duur is voor hun.
Van mij mag iedereen rijden waar hij/zij op wil rijden.
Het punt wat ik wil aandragen is, dat ik B.V. op marktplaats QPA''s aangeboden zie worden welke echt hun prijs niet waard zijn.
Dit voorbeeld is zeker NIET PERSOONLIJK, paard X staat al meerdere maanden op MP maar de prijs is nog steeds E7000.- advertentie is al meerdere malen naar boven gehaald, de kosten gaan gewoon door,
maar de prijs gaat niet naar beneden,mijn vraag is dan, hoe graag/ nodig wil je er van af.
Dit paard zou indien lager in prijs een goed paard kunnen zijn voor een ander.
Het tweede punt is tuigage, ik heb het in een ander topic al aan gegeven, dit is i.m.o. in Nederland veel te duur, als ik hier in NL een winkel zou hebben, zou ik ook in de V.S. INKOOPS prijs betalen, dus waarom zijn de prijzen dan zo als of sommige western shops inkopen voor winkel prijs.
Dit soort praktijken verhogen de drempel om,of een QPA tekopen of een beter zadel erbij te nemen.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:57

ik heb voor mijn haffie gekozen, omdat ik er gelijk verliefd op was.. als het een ander ras geweest was ook goed. ik vind western rijden leuk, maar vooral rijden met MIJN paardje is wat het allerleukst is ;) en over die rpijzen geef ik je wel gelijk hoor. als ze voor mijn haffie zo,n belachelijk hoge prijs hadden gevraagd als ze voor quarters doen weet ik niet of ik hem had gekocht. dus voor mij is dat ook zeker een drempel ;) daarbij rij ik voor mijn pleizer, en het kost zo ook al een berg geld, ik heb het er eerlijk gezegd ook niet voor over om zo,n bedrag te betalen voor een paard, dat heeft voor mij geen meerwaarde ;)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:11

Ach, tot nu toe heeft mijn tinker me meer gekost dan mijn appie, het zegt me allemaal niet zoveel, als ik maar "iets" heb met een paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:20

het is best leuk bijlezen :P

pien heeft duidelijk nog nooit gehoord van de WRAN, PRAB, NSBA en wat je nog meer allemaal hebt
er zijn zoveel verenigingen waar je op niveau kunt rijden zonder QPA of de verschillende QPA's tegen elkaar want ook dat geeft een heel ander beeld

ik heb menig Quarter achter aan zien sluiten bij goed gereden haflingers, fjorden, tinkers, welsh-cobs :P enz
ieder paard heeft zijn beperkingen, ook de Quarter, paint en appie
het is maar net welk onderdeel je wil starten en dan ook nog , hoe goed de ruiter zelf kan rijden

het punt is hooguit dat ik een reining gefokte Quarter kan kopen maar wil ik reining met een ander ras, ik echt goed moet kijken naar bouw en aanleg want bijvoorbeeld haflingers worden nu eenmaal niet gefokt op dat doel
maar jaren geleden won er regelmatig in Duitsland een bekende ruiter met haflinger top reiningwedstrijden

het blijft nog altijd een feit dat Quarters ontstaan zijn uit rassen die hier in Europa al veel langer rondlopen als de Quarter als stamboek bestaat
kwestie van rondkijken en het juiste type opzoeken en je kunt ook met dat paard die dicipline rijden
of je paard goed bekijken en daarbij het juiste onderdeel zoeken

verder hebben ze bij de Quarters nog 1 fout gemaakt
de meeste Quarters zijn steeds meer gefokt op 1 onderdeel waardoor ze allround niet veel presteren en zo kan een "gewone pony" nog mooi aan de haal gaan met de alround prijs

verder pien
je beweerd dat de rassenshows het hoogste niveau zijn
nou , daar denken heel wat mensen anders over
pas als je het lef hebt om je te meten met andere rassen en dan als hoogste eindigd kun je zeggen dat je de beste bent

ik denk niet dat iemand met een fries persé top western wil rijden, maar dat wil niet zeggen dat je er geen western mee zou kunnen rijden
je kunt met ieder paard western rijden
het vraagt soms alleen wat meer training en je zult misschien niet winnen op show maar de vraag is of dat ook persé de bedoeling is

grappig detail is verder dat wij hier er alles aan doen om ieder willigkeurig paard te laten lopen als een Quarter terwijl je op de filmpjes uit Amerika ziet dat de friezen en arabieren helemaal niet gedwongen worden in die houding maar best met meer oprichting gereden mogen worden

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:04

Buiten de boven genoemde redenen, zijn er ook de verenigingen debet aan, wie kan er bij de NQHA een ROM of bij de NCHAN een COA op een 5 jarig paard rijden.
In de V.S. heb je als non pro om b.v. $60000.- bij elkaar te rijden het zelfde bedrag geinvesteerd,
hoe rij je als non pro in europa (laat staan in NL.) $60000,- bij elkaar?
Daarom snap ik wel dat mensen GEEN QPA willen om lol met hun knol te hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:21

maar lol met je knol is wat anders dan op niveau wedstrijden rijden (tuurlijk heb je daar ook plezier aan anders die je het niet maar je vraagt iets heel anders van je paard).

en je hebt mij nooit horen zeggen dat alle quarters goed zijn en per definitie beter dan andere rassen.
wat ik wel zeg is dat het level dat je met een quarter kunt bereiken hoger is dan het level dat je met een niet-quarter kunt bereiken.
is heel iets anders.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:51

Anya schreef:
Sliding, hoe je het ook wendt of keert een paard met een natuurlijke oprichting kun je best omlaag rijden. Maar dat betekent dat je heel erg hard zult moeten werken om de achterhand erbij te houden. Het kan wel, maar je zult een compromis moeten sluiten. Dat betekent overigens niet dat je geen quarters achter je kunt laten. Die maken ook fouten, sloffen bij vlagen ernstig op de voorhand of rollen pinda. Maar bedenk dat het de gemiddelde quarter gewoon makkelijker afgaat. En dat jij er met een fries (of een KWPN-er) gewoon harder voor moet werken. En dat er een punt komt waar je ook eerlijk moet zijn tegen je paard en moet zeggen dat genoeg genoeg is.

Volgens mij zeggen wij toch echt weer hetzelfde. :D 8-)

Citaat van sliding;
En aangezien ik niet een blik met friesen open kan trekken 8-) en deze toch bij ons was heb ik het gewoon eens uitgeprobeerd. Maar ik denk dat als je zo'n paardje als dit door zou trainen je best een poosje mee zou kunnen draaien tot een bepaalde Level.
Wil er alleen maar mee laten zien dat niet elke fries gelijk is en er best wel een pleasure houding en redelijke vlakke gang uit te halen is.

Anya schreef:
Als je dat allemaal in je achterhoofd houdt, kun je best western gaan rijden met een Fries :j
Je zult mij niet horen zeggen dat het niet kan. Als je de beperkingen maar ook weet en niet meer van je paard vraagt dan het aankan.

Citaat van sliding;
Ik wil zeggen dat het kan, net als andere rassen die in de pleasure rijden en waarvan je weet dat het kan tot zover.
Nou en!, geniet ervan zolang het leuk blijft, als je maar weet wat je grenzen zijn met je paard.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:57

Niels schreef:
Wat ik mij persoonlijk afvraag. Waarom zou je eigenlijk met een fries western willen rijden? Ze doen het best leuk in de dressuur en bij het mennen. Waarom ben je niet gewoon eerlijk tegenover je paard en doe je waar het paard ook goed in is in plaats van op iets trainen wat toch nooit écht goed wordt.

Friezen hebben zo'n andere bouw dan de QPA's dat het echt western rijden niet geschikt voor ze is. Recreatie rijden met een laag wedstrijdniveau (l5/l4 wran) zou wel moeten lukken, maar verder?

Misschien met dezelfde reden waarom je meedoet met bv een Tinker. ;) 8-)
Misschien voor het plezier, de ervaring enz.? :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:58

Pienb schreef:
wat ik wel zeg is dat het level dat je met een quarter kunt bereiken hoger is dan het level dat je met een niet-quarter kunt bereiken.

En dat is dus waar de meesten het niet mee eens zijn. Zeker niet in trail of horsemanship.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:01

sliding schreef:
Niels schreef:
Wat ik mij persoonlijk afvraag. Waarom zou je eigenlijk met een fries western willen rijden? Ze doen het best leuk in de dressuur en bij het mennen. Waarom ben je niet gewoon eerlijk tegenover je paard en doe je waar het paard ook goed in is in plaats van op iets trainen wat toch nooit écht goed wordt.

Friezen hebben zo'n andere bouw dan de QPA's dat het echt western rijden niet geschikt voor ze is. Recreatie rijden met een laag wedstrijdniveau (l5/l4 wran) zou wel moeten lukken, maar verder?

Misschien met dezelfde reden waarom je meedoet met bv een Tinker. ;) 8-)
Misschien voor het plezier, de ervaring enz.? :D

Ben het met sliding eens, waarom zou ik met mijn fries geen western mogen rijden? Ik hou niet van mennen of dressuur. Mijn fries houdt ook niet van dat strakke gedoe, dus proberen we een beetje een poging tot western, straks gaan we weer lessen en hij doet het best aardig. Nou waarom zou ik dan iets moeten doen wat we allebei niet leuk vinden, alleen maar omdat ik een Fries heb. Waarom kan het niet allebei.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:35

Pienb schreef:
maar lol met je knol is wat anders dan op niveau wedstrijden rijden (tuurlijk heb je daar ook plezier aan anders die je het niet maar je vraagt iets heel anders van je paard).

en je hebt mij nooit horen zeggen dat alle quarters goed zijn en per definitie beter dan andere rassen.
is heel iets anders.

En daar zijn mensen het dus niet mee eens. Ten eerste zeg je wel elke keer dat de quarter het ras is om de top te rijden. De top is maar heel klein en er zijn heeeeeeeeeeel veel quarters. Daarnaast legt ook al iedereen uit dat je wel degelijk met andere rassen goed kan meekomen, maar alleen bij de rassenshows je niet kan meten met de quarter. Of dat niveau nou altijd hoger is??? Ik zie prima paarden en ruiters bij de WRAN en NRHA bijv. Paintshows waren ook niet gevuld of van hoog niveau eerder, amar je ziet duidelijk een opmars in dat ras, dat is super.

Wat je vergeet is dat mensen soms al jaren rijden en willen overstappen op western. Dan heb je soms al een paardje of ben je gek van een bepaald ras. Waarom dan die mensen maar voorhouden dat ze per se een quarter of paint moeten kopen? net als alle dure spullen er omheen?? Soms kopen die mensen dan een mindere quarter/paint en hebben dan alleen maar problemen. Elke boer durft belachelijke prijzen te vragen soms vanwege het merkje en je maakt de mensen helemaal gek door ze wijs te maken dat ze per se een quarter moeten hebben. Als je een mindere quarter dingen laat doen waar hij het talent niet voor heeft, krijg je idd vaak problemen. Of het gebeurt op de verkeerde manier, want men heeft een quarter en die MOET het kunnen..........Zo krijg je alleen amar een hoop ellende en slechte naam voor het ras. Ook gaan mensen maar wild fokken, want je krijgt zoveel voor zo een paardje..............Men kiest een geweldige hengst die het prima doet onder een ervaren ruiter. Maar de nakomeling doet het niet vanzelf en zulk bloed is niet altijd geschikt voor iedereen. Nee, dat is leuk en wat je wilt voor de sport en de paarden.............

En idd mijn pony heeft veel mee om prima reining te kunnen lopen. Door gezondheid van mij en omdat ik veel trainen ook erg duur vind zullen we nooit op niveau mee komen, maar je voelt dat de pony het makkelijk kan. Ik zie daarnaast ook graag een correcte spin, stop, roll back, wissel, ipv omtrekken, erin trappen etc...........Maar dat krijg je juist als mensen maar denken dat een quarter een automaat is die het zo moet doen en kan doen, want dan ben je een stoere cowboy...NOT!