[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:09

_Patrick_ schreef:
Hier zitten de staarten in vlechten.
Om dreadlocks te voorkomen en zo blijven ze een beetje schoon.
Die van Ted is zo mega is los niet te doen

Dat geloof ik! Mijn fries had ook z'n mega staart.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:17

ElvierW schreef:
Ohh tof Jespri! Lijkt me echt wel leuk om te doen maar geen idee waar te beginnen. Zo veel boeken, methodes enz tegenwoordig. Doe jij het met clicker of wat anders?

Vlechten is inderdaad ook nog wel een optie Patrick! Maar (en das misschien suf bedacht) maar ik ben met een vlecht in de staart altijd wat bang dat hij zn paddock/weide-genootjes en/of zichzelf pijn gaat doen als hij gaat zwiepen met die ingevlochten staart. Is dat gek bedacht van mij?
Het valt nu gelukkig nog mee. Toen ik m net had was er weinig met hem gedaan en was hij echt net Bob Marley! Plukken, borstelen en sprayen hebben toen al een end geholpen gelukkig.

Ja het is zo leuk om te doen. :D Ja het is tegenwoordig echt een hype helaas. Komen ook heel vaak verkeerde adviezen langs. Het jammer is dat vaak vergeten word dat VD meer is dan een kunstje alleen. Het is zo belangrijk dat ze de spieren goed gebruiken. Een aanrader van een website is Vrijheidsdressuur. Die website is opgericht door Joyce de vos en Thamar Gotthjalpsen, beide zijn aardig bekend in de wereld van de vd. :)

Ik werk zelf zonder klikker maar wel met een vast toon (tongklik geluid) en als beloning vaak stukjes fruit of muslie.

Birgit__

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:41

Jullie gaan hard zeg!

Zag leuke foto's voorbij komen! Ik heb voor het weekend gemaild voor westernles, maar helaas nog steeds geen reactie gehad..

Voor de westernrijders die van Engels af komen, hebben jullie er nooit spijt/twijfel over gehad dat je bent gestopt met dressuur/Engels? Ik ben namelijk zo bang dat als ik eenmaal bijvoorbeeld western ga rijden, dat het dressuur ook blijft kriebelen..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:43

Ik kom ook van Engels af, maar ik moet zeggen, ik heb het nog geen moment gemist. Ik ben overgestapt omdat ik binnen de dressuur nooit helemaal mijn plek heb kunnen vinden. Ik was het niet echt met de denkwijze van de instructie eens en voelde me gewoon alsof ik dingen tegen mijn natuur in deed als het ware, het voelde niet logisch.
Dat gevoel heb ik met western veel minder, hier vallen voor mij wat meer dingen op zijn plek en zit ik beter in mijn vel.

Voor mij dus een louter goede beslissing :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:45

Ik heb ook een mailtje gestuurd, gisteren denk ik. Kunnen we samen afwachten :+

En nee, ik heb er echt geen spijt van dat ik naar western ben overgestapt :) Ik vind het veel meer mijn ding, zeg maar.

edit: inderdaad, wat Aleeneh zegt, Engels voelde onnatuurlijk. Maar misschien dat dat bij jou anders is, omdat je nu al denkt het te zullen missen... Mag ik dan vragen waarom je wil beginnen met western?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:56

Western is altijd een 'droom' geweest zeg maar. Als ik iemand (in het echt of op tv) western zag rijden, dan was ik zo jaloers. Ik weet niet waarom, maar het trekt mij gewoon heel erg. Ik vind het zo stoer en machtig. Mijn buurvrouw had een westernpaard en als je daar op zat vond ik het gewoon helemaal geweldig.

Dressuur is mij tot nu toe nooit vlekkeloos afgegaan. Komt natuurlijk ook gewoon omdat ik geen sterruiter ben :D Maar ik rij nooit met 100% plezier als ik in de bak aan het werk ben, dressuurmatig.. Maar als ik iemand anders zie rijden bijvoorbeeld op dressuurwedstrijd, dan vind ik dat ook heel leuk.

Maare, ik heb dus niet echt een heel duidelijke uitleg waarom ik voor western wil gaan..

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:00

Zo'n klicker spreekt mij niet echt aan maar ik ben ergens bang dat als ik dit met Bom ga doen, hij overal en op alles een snoepje oid gaat verwachten. Het is echt een vreetzak!
Bedankt voor die website, ik ga eens kijken! Denk namelijk wel dat zoiets goed zou zijn voor Bom en mijzelf. Ik wil dus eigenlijk niet mee in die hype haha, het lijkt me alleen wel zo heel nuttig ;)

Ik ben in een ver verleden ook begonnen met dressuur. Ik voelde me daar niet prettig bij, inderdaad het idee dat het wat onnatuurlijk is. Meer 'ik bepaal' in plaats van samen. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat dressuur dat alleen maar is. Zo voelde het voor mij echter wel.
Ik vind de houding van paarden in het western ook veel natuurlijker over komen dan de zeg maar krul in de dressuur.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:00

Je stukje over niet met 100% plezier rijden herken ik, dat is nu ook niet altijd zo (want het is ook werken natuurlijk), maar ik ben wel veel vrolijker in de les, het viel me zelfs op dat ik echt veel meer lach.
Voor mij was western ook altijd al een droom :D

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:02

Precies! Ook in de western zul je dagen hebben dat je het wat minder vindt. Gaat er denk om wat je in de basis meer aan spreekt.

En met nu wat western lessen nemen zit je er toch niet gelijk aan vast? Gewoon eens kijken wat het nu echt is en dan een keuze maken lijkt me

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:13

Ik heb nul komma nul spijt van mijn keuze naar western ! MAAR hou er wel rekening mee dat ook niet altijd even leuk, eerlijk of mooi is he ;) Krijg het idee dat sommigen bij een overstap denken dat het dan ineens allemaal super leuk geweldig enz is :) (dat is het stiekem ook wel voor een groot deel hihi) maar het neemt niet al je problemen weg die je op de engelse manier hebt. Of je krijgt er weer nieuwe bij.
Dat gezegd hebbende heb ik nooit spijt, behalve miss dat ik het eerder had moeten doen :j
Hoe meer ik dressuurpaarden in bepaalde houdingen zie met dichtgesnoerde neuzen hoe meer ik bevestiging heb dat ik dit natuurlijker vind.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:16

Ik ben eenmalig terug naar dressuur/springen gegaan, en dat was ik binnen drie maanden weer zat en toen lag er weer een westernzadel op.

Nee hoor, nooit niets anders meer.
Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:30

:D

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:32

Had je niet vanochtend niet kunnen plaatsen Denies!? Had ik daar als een soort van mantra misschien mn voordeel mee kunnen doen! :P Hij is leuk!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:35

Ik kreeg hem vanmiddag via de w'app van een vriendin door (niet western ruiter, haha) Dus hij is nu mijn omslag, al valt een stukje tekst net achter mn hoofd .. :l

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:49

Ik rijd tussendoor nog steeds af en toe engels, als ik meedoe met activiteiten van de studentenvereniging. En volgend jaar ga ik twee paarden op de engelse manier doorrijden, al zullen er wel wat westerndingen insluipen waarschijnlijk. Ik vind het namelijk allebei heel leuk. Ik ben ook echt een springruiter, dus dat is gewoon iets wat ik er heel graag naast wil blijven doen. Omdat je het één doet, betekend dat niet dat je het andere niet kan doen. Tot nu toe merk ik eigenlijk alleen maar voordelen ervan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:03

Hm .. ik ben wel van mening dat je één ding moet doen. Hoe verder je in de westernsport gaat, hoe meer je gaat merken dat het lastig te combineren is. Maar dat is iets wat je zelf moet weten.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:17

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:36

Mijn instructrice is ook één van de weinige dressuur én westerninstructrices van Nederland. En rijd zelf allebei op hoog niveau. Dus op zich kan het denk ik best.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:49

Wat afwisseling kan imo ook geen kwaad zolang je weet waar je mee bezig bent :j
Met joker spring ik zo nu en dan omdat hij dat zo leuk vindt, met Kasper meer de engelse manier en voor anderen beide.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:59

ElvierW schreef:
Zo'n klicker spreekt mij niet echt aan maar ik ben ergens bang dat als ik dit met Bom ga doen, hij overal en op alles een snoepje oid gaat verwachten. Het is echt een vreetzak!
Bedankt voor die website, ik ga eens kijken! Denk namelijk wel dat zoiets goed zou zijn voor Bom en mijzelf. Ik wil dus eigenlijk niet mee in die hype haha, het lijkt me alleen wel zo heel nuttig

Dat het een hype is maakt opzich niet uit het is alleen jammer dat het op de verkeerde manier geleerd word. Zo zie je veel benen die omhoog getrokken worden om het steigeren te leren of paarden die omgetrokken worden om het liggen te leren. -O-

Mijne is ook erg op eten gericht. Zolang je heel duidelijk bent en consequent is er weinig aan de hand. Handig is om het voedselweigeren te leren, jij bepaalt dan wanneer hij mag eten. Herhaal dit zelf vaak met mijn paard in de stal. Die kan rustig 5 minuten wachten voordat hij ze neus in de voerbak duwt. :D

Wat betreft het Engels missen tja.. Ik moet eerlijk toegeven dat ik soms de twijfels heb. Ik heb gekozen om western te gaan rijden voor mijn paard want die vond dressuur gewon niet leuk. In western hoop ik meer variatie te vinden in oefeningen en dat gaat tot nu toe goed, paard reageert erg fijn. Zelf voel ik me erg zoekende. Bij dressuur weet ik "hoe het moet". Ik weet hoe de aanleuning hoort te zijn en de oefeningen er ut horen te zien. Dat weet ik bij western nog lang niet allemaal waardoor ik soms erg twijfel maar ik denk dat, dat gewoon kwestie is van wenen. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:56

Birgit__ schreef:
Voor de westernrijders die van Engels af komen, hebben jullie er nooit spijt/twijfel over gehad dat je bent gestopt met dressuur/Engels? Ik ben namelijk zo bang dat als ik eenmaal bijvoorbeeld western ga rijden, dat het dressuur ook blijft kriebelen..

Hooguit spijt dat ik het niet eerder gedaan heb. Als je het niet probeert weet je het niet. Je kan toch altijd weer terug?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:48

Ben met western bezig, maar met mijn fries blijf ik Engels rijden, hij is niet geschikt om western te rijden, hoewel ik er wel elementen van western ingooi bij hem

Vd doen we ook
Hij is enorm voer gericht, maar brokjes in mijn hand mag hij pas pakken als ik het zeg, ik blijf dus de leiding houden

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:31

Ohh voedselweigeren ja, ga ik als eerste mee aan de slag!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:35

Voor de mensen die engels en western door elkaar rijden, raken jullie niet ONWIJS in de war :+

Ik heb afgelopen weekend een buitenrit gemaakt op een engels gereden paard en echt ik heb zo vaak met mn handen in de knoop gezeten haha

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:50

Nee, eigenlijk totaal niet. Maar ik rijd ook nog niet zo lang western. Maar tot nu toe lukt het schakelen me heel goed, al merk ik wel dat ik bepaalde dingen ook meeneem van het westernrijden. Maar dat doen de dressuurruiters bij mij op stal ook, haha.