[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:38

Het spijt me heel erg, maar hier ben ik het niet mee eens: hoewel je natuurlijk wel het paard wil laten werken.

Je bent sámen aan het werk. Dus je komt ook samen bezweet en kapot uit de bak :)

Of iniedergeval, ik werk samen met mijn paard.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:39

Boomloos ben ik helemaal geen voorstander van. :n Helemaal niet bij jonge dieren. Veelte veel onbelans.

Je kan met western zadel ook prima inrijden hoor. Zolang het maar goed ligt en het paard verder niet in de weg zit.

caboclo

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:41

okee tnxss voor jullie reacties op mij
dan toch maar gelijk een zadelmaker vragen voor een goed passende western zadel dan hoef ik voor het zadelmak maken niet nog exstra kosten te maken voor een veelzijdigheids zadel....

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:41

Wow dames wat gaan we hard hier
Beebs, knappe peerdjes, nieuwelingen, nog meer beebs, licht gewichten
Kan het bijna niet meer bij houden :D
Vandaag les gehad
Heerlijk gereden
Paardje was te koop, maar jammer genoeg een dragende merrie en ik denk toch liever een ruin te willen
Morgen ga ik bij de schietberg kijken, maar jammer genoeg pas einde dag, dus mondy: succes

Hallo tijdens mijn typen al 4 extra berichten tussendoor geplaatst, zo gaat dat bijhouden echt nie lukken

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:43

Ik lees wel mee maar bijhouden kan ik het soms ook niet.

Ik kan nog niet echt mee praten over het rijden omdat ik Ted eerst wat beter wil hebben dmv grondwerk.
Dan moet er een passend zadel komen en wil ik gaan lessen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:45

Caboclo. Kijk of je het paard alvast van te voren kan laten wennen aan een zadel aan de longeerlijn. Als je zadelmaker dan komt kan hij ook het zadel in beweging zien. Heb je toch een beter beeld dan wanneer het zonder beweging te zien is.

Quibje jammer dat ze dragend was, maar zo weet je wel precies wat je zoekt. :)

Geen probleem jo dan vallen jullie toch gewoon binnen? Als er wat belangrijks is geweest melden we het wel

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:52

Jespri goede tip tnxs voor de reactie ik kan van iemand een oud veelzijdigheids zadeltje lenen kan ik daar al wat mee beginnen , dan is een ''groot'' western zadel iets minder angst ''aanjagend''

zo ie zo wachten we nog even k ga eerst maar rustig ter werking is 3 jaar en vanaf vandaag ga k er pas mee aan de slag

ze kan alleen nog maar een halster en touw en dan bekappen en een borstel
dus word pas in de zomer dat ik er denk ik pas iets op gooi wil lekker op mn gemakje aan de gang we hebben alle tijd hoeven niet veel te bereiken in de toekomst alleen vertrouwen en genieten..

tnxs voor jullie reacties~!!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 00:00

Ik dacht, nog even snel bijlezen op Bokt :+
Maar Jespri: gefeliciteerd!! :)
En over de discussie over westernrijden en of dat gemakkelijker zou zijn: ik moet toegeven dat het mij wel makkelijker leek, maar vooral ook heel cool. Intussen is wel duidelijk geworden dan het even hard werken is als in dressuur, maar western heeft toch mijn voorkeur, omdat ik meer plezier heb in het resultaat.
En over lichtrijden: dat verschilt ook wel van persoon tot persoon denk ik. Mijn lesgeefster zei in een lies waarin iemand voor de eerste keer western mee reed: Lichtrijden in western, vergeet dat maar. Maar ik denk dat je hier ook best wat in nuanceert ;)
Aan de mensen die nieuwsgierig zijn naar mijn ervaringen bij een andere lesgeefster: ik heb gebeld om een les af te spreken, maar het was haar kleinzoon aan de telefoon en er kwam een nogal onsamenhangend verhaal uit, dus ik bel morgen eens terug :D Maar het ook wel al zeker dat ik eens een kijkje ga nemen op de stalling van SmartBH, om een wandeling oid te doen daar :)

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:17

Inderdaad Coboclo, dat is m. De nieuwe aanwinst moet nog op de foto (Wil je die ook doen Bellatrix? ;))

Denies, hij wordt eind Mei officieel 3 jaar. Tot een maand of drie geleden deed ik weinig met m. Hij moest in mijn optiek vooral paard zijn. We staan nu op een erg fijne pensionstal waar hij overdag in een ruinengroep buiten staat en 's nachts op stal. Ik doe nu wat meer met m, leren stil staan met poetsen, dat voet betekent zelf op tillen ipv ik mijn rug vertillen, wandelen buiten en binnenkort gaan we wat in de longeerbak doen. Alles op t gemak!

Ik ben het met je eens superpony! Van achter naar voren werken, is in mijn optiek voor het behoud van het paard veel beter! Ik ben "gewoon" recreatie ruiter maar wil het wel goed doen (daarom gaat er hier ook echt weer fanatiek gelest worden met nieuw peerd). En het verschil is ook duidelijk te voelen ja. Ook eens met Denies dat het ook voor de ruiter hard werken is. Hoewel ik wel denk dat als je wat verder bent met het paard, het voor het paard makkelijker gaat voor en voor de ruiter veel minder intensief werken is omdat je met verfijnde hulpen meer bereikt.

En ik blijf me erover verbazen dat zo weinig mensen zich lijken te realiseren hoeveel overeenkomsten er zijn tussen western en dressuur. Hoewel het natuurlijk suf blijft dat ik niets wist van het lichtrijden! :o

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:41

Aah, ik kan het echt niet meer bij benen! Helemaal niet omdat ik het op m'n telefoon probeer te lezen! Haha. Ik zal morgen proberen weer fatsoenlijk te reageren!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:45

O, ja, ik werk ook. En ik kom er ook wel bezweet vanaf. Ik bedoel het misschien anders. Ik vraag iets en dat moet hij doen. Stel hij doet het niet ben ik strenger. Ik wil meer reactie op minder vragen zeg maar. Ik wil niet een half uur smeken en zeuren voor hij iets doet, zelf kapot zijn en paard die met 2 hoefjes in zijn neus rondsjokt.
Soms duurt iets wat langer, maar dan ga ik daarmee aan de slag tot het goed is. Mijn pony was ook stijf na blessure en stilstaan etc. Heb hem nu alweer even opgepakt en dan loopt hij fijn en hoef ik minder te doen bij dingen die bevestigt zijn. Ga ik weer een stapje verder, vraag ik meer. Krijg ik daar een goede reactie stop ik of ik herhaal het nog een keer. Volgende keer is dat weer makkelijker.

Onze oude merrie was zwaar verwaarloosd, broodmager en onbespierd. Ondanks dat we haar goed kennen van vroeger, ze ingereden is etc, zijn we toch weer bij 0 begonnen. 5 min aan longe, 10 min etc. Daarna bijgezet en dat weer opgebouwd.
Toen kort gelongeerd met zadel. daarna uitgestapt met zadel. Daarna wat stapwerk en daarna drafwerk erbij etc.
We vingen haar op voor de oude dag en hadden geen idee hoe goed en hoe snel ze zou herstellen. Nu bijna 4 maanden later rijden we haar ong3x pw, niet te lang. Geen haar op mijn hoofd die erop was gaan zitten incl 18kg zadel toen ze zo mager was en geen spiertje had. Ook al wegen wij allebei 58kg en 65kg, dus niet gek veel.

Zij zat enorm vast en juist door korte werkjes gaat het al snel heel goed. Onder het zadel begonnen met slangevoltes vooral.
Hoe meer een paard zijn binnen achterbeen onder zijn lichaam plaatst, hoe makkelijker hij zijn rug gaat bollen en zijn hals laat zakken.
Maar het is heel belangrijk in de opbouw tevreden te zijn met kleine korte stukjes.

Ik zie dagelijks engelse ruiters rijden en vind het reuze jammer dat ze zo slecht les krijgen en juist mensen die nog veel zouden kunnen leren, zoveel vooroordelen hebben over western. Want de mensen die wel geinteresseerd zijn hebben het vaak niet echt nodig. Ik wissel weleens oefeningen uit waar ze dan heel enthousiast over zijn.
En dan staat er weer iemand met een Orun cursus op zak les te geven, die alleen maar korter laat pakken, niet op zit,houding, hulpen let etc.....heel jammer. Als iemand bij mij met pianohandjes reed, dreigde ik met een keyboard en dat iemand dan ook echt een liedje moest spelen. Of als iemand gespannen of slecht zit, ging ik ook meteen daarmee aan de slag.

Nu mijn man lang niet heeft gereden en ik zijn zit nog niet 100% vond, heb ik hem vd week al 2x zonder teugels laten rijden bijv. ( op de d-pony met sterke rug )
Maar dan nog zat hij al 10x beter dan menig engelse ruiter. En het wordt steeds moeilijker om dingen af te leren, dus heel erg zonde.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:47

Ik ben van mening welke tak je van de paardensport ook doet, dat is gewoon samen hard werken om je eigen doel te kunnen bereiken.
En vanaf de grond lijkt het soms makkelijker dan het in werkelijkheid is.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:06

Het komt toch gewoon neer op iets verder kijken dan je neus lang is en bereid zijn kleine stappen te maken ipv snelle, misschien makkelijke maar paardonvriendelijke reuzensprongen!? En echt, ik ben er ook nog lang niet hoor en doe zat fout, je moet het alleen wel willen zien!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:13

Ja, natuurlijk. Maar mensen zien anderen rijden waarbij het er zo makkelijk uitziet. Mensen willen dat bereiken en geloof me, meer mensen dan je denkt, willen daar liever snel zijn.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:21

Ja dat! Snel en dan ten koste van het paard!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:29

yep, helaas................Van mij zouden ze ook ( vrije ) verkoop van hulpteugels, bepaalde bitten en evt sporen en zweepjes aan banden mogen leggen.
Ik ben ook weleens hard, maak bergen fouten, maar dat gebeurt als je wil leren en ontwikkelen. Ook helaas van het paard.
Maar wat ik dagelijks zie qua plekken van sporen, het 100x zwiepen van de zweep, zonder enkele reactie en dan tijdens de les, alleen maar korter en korter aan de voorkant, met pianohandjes, waar mensen niet eens zitten, tja.................Daar gaat echt iets mis in de kwaliteit van lessen.
Maar goed, dat is de vrijheid van op een pensionstal staan. Ik stond toen ik klein was op een manege, reed veel in de les en hoefde mijn pony niet incorrect te behandelen met rijden of op de poetsplaats etc. Dan konden je ouders 500 gulden per maand aan stal betalen, maar ik werd echt op het matje geroepen. Ook met netheid van omgang met je spullen, de poetsplaats etc. Niet met ongepoetste laarzen, paarden geen stro in de staart, geen vieze benen, etc etc. Alles begint, bij het begin. respect voor je dier, de spullen en degene die je lesgeeft.
Als de basis goed is, kun je veel begrijpen en in ieder geval proberen het goed te doen. En ook na 10, 20, 30 of 40+ jaar begrijp je dat je altijd moet blijven leren.
Wil je iets bereiken, moet je hard werken. Is bij een andere sport niet anders, dus tja........
Als je binnen de western iets zou willen en bij een trainer gaat werken, kan het best zo zijn dat je eerst een jaar alleen maar veegt. Dat is goed, maar de meesten geven dan al snel op. Ze snappen niet wat ze wel leren als ze maar willen.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:46

Is helaas ook de tijd waarin we leven ben ik bang. Ik krijg hier 16-17 jarige stagiaires over de vloer die mij zonder pardon respectloos behandelen, liegen of zelfs een grote mond geven. Nu ben ik zelf maar twee keer zo oud, maar zulk gedrag wordt zonder pardon beloont met een enkeltje voordeur! Geen haar op mijn hoofd die er maar aan dacht op die leeftijd!

Ik liep vandaag met Bom buiten, alleen halster en touwtje en bedacht me later... moet ik eigenlijk niet een zweepje mee nemen zodat ik misschien net iets meer te zeggen heb als er iets gebeurt!? Daar waar een ander wellicht met hengstenketting en minimaal lange zweep hetzelfde zou doen. Die keuzes bepalen al hoe je met je paard om wil gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 02:01

Tja, onze zoon is 16 en ik zit steeds op de wip. Aan de ene kant wil ik geen ouderwetse moeder zijn en moet je met je tijd mee gaan, je kind dingen meegeven die passen in deze tijd, maar respect staat hier wel erg hoog. Het is wel heel moeilijk, aangezien onderwijzers van 20-30jr zelf niet zoveel respect afdwingen of zelfs verdienen. Als ik hoor wat er op scholen gebeurt, gaat die generatie al mis.

Maar goed, geheel off topic. Ik weet alleen niet of dat nog te verbeteren cq terug te draaien is.

Wij stonden jaren terug ergens waar iemand met een hengstenketting met het paard liep. Tja, paard kwam amper buiten en was niet opgevoed. Wat mij stoorde is dat diegene dus al een jaar zo liep. Het had dus geen effect!

Ik ben van de western een beetje simpel geworden en zelf veel relaxter.

Wij hebben een d-pony en shet die altijd samen stonden. Neem die shet mee het bos in, stap, draf en galop ernaast aan een halster en touwtje. Pony is wel gereden en goed opgevoed, loopt ook nog voor de sulky, dus komt niet uit de lucht vallen.

Nu kwam onze oude quarter merrie terug. Die heb ik meteen bij ze gezet buiten. Een beetje laten uitzoeken etc. Maar na een week gingen we wandelen en liep ik al met alle 3 tegelijk. Geen gedonder niks. Ze lopen tegen elkaar aan en ik draai ook de stal zo in, maar ik maak er geen probleem van, dus zij ook niet. Net als de merrie vandaag mijn laarzen omver liep en tegen zich aan kreeg etc. Ik zag iemand anders meteen opzij gaan en schrikken, want die verwachte al dat er ''iets'' zou komen. Dat is aangeleerd denk ik, want ik herken het wel van de manege, maar je kan zoveel meer bereiken met je dieren. Daarin vind ik de western wel opvallend heel fijn, hoewel ( niet banketstaaf bedoelt ) de nieuwe generatie dat nog over moet nemen. Net als het samen rijden in een bak. Met engelse ruiters niet fijn. Met ''nieuwe'' western ruiters merk je het ook nog. Maar ervaren western ruiters zijn heel fijn om samen mee te rijden ( 90% dan ) Ik was daar zelf in opbouw nog wel gevoelig voor, toen ponylief nog niet alles weer kon en moeite had met dingen.

Toen wij ''echt'' met western in aanraking kwamen zo een 20jr terug viel alles er omheen me eigenlijk nog meer op dan het rijden zelf. Maar het wereldje was klein, de mensen die toen reden waren vrij serieus en de verschillen leken groter qua mensen en mentaliteit.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 04:01

ElvierW: prachtig paardje! Mooie kleur ook! Goed dat je wat totdat je zelf het idee hebt dat hij er klaar voor is. Dat is erg belangrijk denk ik, wat je ook wilt rijden Western of Engels of wat dan ook!

Superpony, je eerste post een stukje terug over hard werken en hoog opgooien ben ik het helemaal mee eens. Paardrijden is hard werken welke tak je ook doet, en als het goed is werk je samen. Ik vond ook niks fijner dan samen kletsnat van zweet en moe, maar voldaan een training af te sluiten!

Dat over het onderwijs en docenten vind ik weer een ander verhaal.. Ben zelf docent in het voortgezet onderwijs en ik sta met ontzettend veel plezier voor de klas en ben goed in m'n werk. Ik doe ook altijd mijn uiterste best voor zowel leerlingen als collega's. Ik weet dat niet alle docenten dat doen, maar poeh wat kunnen wij ook een moeite hebben met ouders. En ik val je niet direct aan of zeg dat jullie zo zijn, absoluut niet, maar als ik kijk waarom ik docent geworden ben, dan neem ik aan en hoop ik dat er heel veel collega's met mij zijn die deze passie en liefde delen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 06:57

:O :Z

Wat is t vroeg. .. :z

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:20

Ik snap wat je bedoelt over het western rijden van 20 jaar geleden. Althans, ik ben zo'n 15 jaar geleden begonnen en weet nog dat ik verbaasd was over de ongedwongen sfeer en het respect voor elkaar, ongeacht hoe ver je was. Het was echt een apart, klein wereldje en in niets te vergelijken met hoe dat bijv in de dressuur ging. Ik kan niet zeggen hoe dat nu is maar ik zag laatst een aflevering over reining van één of andere paardenserie. Knul die allerlei aspecten van het paardrijden "onderzoekt" Hij was bij Rieky, kroop daar (als dressuurruiter) ook even in het zadel en ging mee naar een wedstrijd. Hij was enorm verbaasd over de relaxte sfeer en het feit dat iedereen elkaar aan moedigde...

Over het onderwijs, ongetwijfeld zijn er een hoop die met diezelfde passie onderwijzer zijn geworden als jij mevrdehaan! Echter weet ik ook dat er genoeg mensen van mijn generatie "maar" de pabo zijn gaan doen omdat dat niet zo'n moeilijke opleiding was. Tja, tref je zo iemand voor de klas ben ik daar niet zo blij mee. Wij zijn zo'n vier jaar geleden verhuisd en moesten toen dus een andere school zoeken voor onze oudste. Beide onbekend in de nieuwe woonplaats dus we moesten het hebben van gaan kijken en dan maar hopen. Hij heeft net iets meer dan een jaar op die school gezeten en we hebben hem na de herfstvakantie, in groep 3 nog wel, over geplaatst naar een andere school. Het enigste doel op die school was prestatie en alle sociale aspecten waren onbelangrijk. Laat het hier bij ons thuis nou precies andersom zijn! De jongens zitten nu op een Daltonschool en sociaal gedrag en respect staan hoog. Heerlijke school, gedegen onderwijzers en onze jongens vinden het er heel prettig.

Haha Mondy, dat was ook erg vroeg zeg!

Ik las van jou geloof Jespri dat je niet voor boomloze zadels bent vanwege de balans, toch? Mag ik vragen hoe anderen hier daar over denken? Ik ben namelijk geneigd om wel aan boomloos te denken aangezien beide paarden nog jong zijn. Omdat Bom voorlopig nog niet onder het zadel is was ik rustig aan het lezen over ervaringen en aan het bedenken hoe ik zelf zou kunnen ervaren. Nu komt er op korte termijn een jong maar berijdbaar paard en wordt alles dus wat versneld! Ik heb een boomloos testzadel aan gevraagd om zo in ieder geval zelf ervaringen op te doen en er komt een zadelpasser met mij mee kijken. Maar wat zijn jullie ervaringen/meningen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:42

Ik was ook verbaasd over de sfeer in de westernwereld. Kwam er twee jaar geleden mee in aanraking toen ik op een westernstal pension ging staan (overigens dezelfde als waar ik nu rijd). En dan ging ik met de pony naar de club en dan wenste iedereen me al veel plezier e.d. Kwam ik weer terug was het eerste wat me gevraagd werd of het leuk was, en toen ik mijn paard terug had gezet ging ik met de rest van de mensen buiten zitten nog wat drinken. En dat was eigenlijk elke keer zo. Dat had ik op eerdere stallen nog niet gezien, dat was meer ieder voor zich. Maar ik vind het heerlijk, gewoon een 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'-instelling.

Wat betreft boomloos; als je het niet gewend bent is het vrij onstabiel. Daarom zou ik er niet mee beginnen op een onbeleerd paard. Als je het wel gewend bent, tsja.. Ik ben aan de ene kant toch geneigd om te zeggen dat je het ook niet moet doen. Gezien het paard zelf ook weinig balans heeft. Kan je echter heel goed je balans houden dan kan je denk ik het paard wel meer sturen. Maar naar wat ik begrijp ben je zelf ook niet bekend met een boomloosje? Want dan zou ik het niet doen, maar gewoon een veelzijdigheidszadeltje ofzo ergens lenen als je met het gewicht zit.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:50

ElvierW, Klopt. :) Ik zal mijn ervaring even wat meer uitleggen via pb. :)

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:21

Dank je wel goldenarrow en Jespri! Ik heb geen ervaring met een boomloos zadel op een eigen paard, maar wel op andere paarden en ook rijden met een bbp. Ik geloof wel dat ik kan zeggen dat ik een onafhankelijk zit heb. Daarbij is het nieuwe paard niet helemaal groen, hij heeft al balans. Daarbij is hij western zadels gewend dus in dit geval zit ik niet met het gewicht (dat zou ik met Bom wel hebben).
Ik heb alleen geen ervaring op een Barefoot-zadel en dat is waar ik nu een testzadel van heb besteld en waar mijn voorkeur gevoelsmatig tot nu toe naar uit gaat. Wat mij aanspreekt in boomloos is dat je veel meer voelt wat er onder je gebeurd, gedwongen wordt om onafhankelijk te blijven zitten en volgens mij heeft het paard ook meer bewegingsvrijheid. Maar... ik snap de tegens dus ook echt! Daarom slinger ik zo heen en weer....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:44

Ooh, nog niet eens drie jaar. Nou lekker wachten hoor. Ik ben met Beebje begonnen een maandje voor dat zij drie werd. Waarom? Ik zou het echt niet weten, ik keek hoe zij een zadel vond en dat interesseerde haar helemaal niets.
Maar goed, ik reed toen ook maar max 10 minuten en max 2 dagen per week (wat vaak maar één was)

Maarja.
De rest van de teksten zijn nog te lang, die lees ik vanmiddag .. ben net wakker :o