[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:56

Hebben jullie vandaag ook een brief gehad met uitnodiging voor de ledenvergadering? Daar zat ook een brief bij met een verdediging voor de keuze tot horizontale aansluiting bij de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:33

Ohnee, als ik dit zo hoor wordt de ALV nog langer dan vorig jaar Clown
Dat was alles behalve kort maar krachtig. Krijgen leden ook een gratis overnachting Tong uitsteken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:17

Ik heb de brief ook ontvangen, maar vond hem niet zo duidelijk..
Met de grootste hippische sportbond wordt de KNHS bedoeld?
Die verplicht dat wedstrijden alleen gereden mogen worden in hallen met een veiligheidscertificaat.
Maar dat geldt alleen voor hun wedstrijden lijkt me?
Hebben westernmaneges er dan ook belang bij om een veiligheidscertificaat aan te vragen?
Zo nee, dan is het voor de westernsport toch niet nodig om aan te sluiten bij de KNHS?
Of begrijp ik het verkeerd..?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:41

En daarvoor is dus de ALV Niseyra Knipoog

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:10

Ik heb de uitnodiging met brief ook ontvangen en hier worden de leden nogmaals voor een onvoldongen feit geplaatst. De 1e keer was al het besluit van het bestuur met de levelindeling en de cap voor de levels 5 t/m 3 verplicht te stellen en nu voor de 2e keer dat er is besloten tot aansluiting met de KNHS en dat we op de ALV alleen nog maar de strategie van dit beleid kunnen bespreken.

Het bestuur is van mening dat het een must is een samenwerkingsverband aan te gaan met de KNHS. Anders kunnen we niet meer serieus mee praten, denken, groeien en onze eigen identiteit behouden. En op de tweede blz. lees je dat er al een samenwerkingsverband ís en als je nog even verder leest wil het bestuur voor deze ALV 2008 mee geven dat deze besluiten zijn genomen omdat de groei die men voor ogen heeft doorgang moet blijven vinden.

Mijn mening is dat het helemaal geen must is om aan te sluiten bij de KNHS. De KNHS is zo groot, dat zij echt niet zitten te wachten op een handje vol Westernruiters die de zaken anders willen doen dan de rest. De Nationale Vereniging Westernrijden Nederland waar men het over heeft, kan net zo goed een op zichzelf staande vereniging worden. Dan heb je in mijn ogen meer te zeggen dan opgaan in de mega grote KNHS. Als er regels van "hogerhand" worden opgelegd aan de KNHS, dan zitten wij daar ook aan vast, maar als je een eigen Nationale Vereniging hebt niet. Als er wettelijk iets verplicht wordt gesteld geldt dat voor iedereen dus dan maakt het ook niet uit of je nu wel of niet bij de KNHS aangesloten bent. Ik denk dat Westernrijdend Nederland juist niet meer zijn ding kan doen als het zich aansluit bij de KNHS, want aansluiting betekend ook: je voegen naar andersmans regels. Een eigen vereniging kan zijn eigen regels opstellen passend binnen eventueel opgelegde wettelijke regels.

Het bestuur hoopt op onze aanwezigheid. Ik hoop ook dat er zoveel mogelijk leden komen en als er meer leden zijn die deze "groei" niet zien zitten op deze manier dit ook kenbaar maken.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:01

een samenweringsverband zou ik me dan weer wel wat bij voor kunnen stellen
gebruik maken van elkaars mogelijkheden en krachten, ondergaan in de KNHS vind ik niet slim.
ik ben gewoon echt heel bang dat e ondergesneeuwd gaat worden.en dat het versnippering gaat opleveren
sorry dat ik weer d eendurance aanhaal, maar in de afgelopen hoofslag was te lezen dat er voor de endurance nu een 2e vereniging opgericht is omdat een anatal leden (en ex voorzitter van de KnHS endurance vereniging) schoon genoeg hebben van de KNHS. laten we dit aub voorkomen voor de westernsport....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 10:59

Ik was tot een half jaar geleden onder voorwaarden voor aansluiting bij de KNHS.

Mijn beeld bij die aansluiting werd bepaald door de EWU. Die zijn immers aangesloten bij de duitse hippische sportbond mét behoud van eigen regels, eigen struktuur, hoed voor alle klassen. Die hebben geen capverplichting. Je mág een cap dragen.

De uitzondering voor L1 en L2 (behalve als je niet op een eigen paard start) geldt bij de KNHS alléén voor wedstrijden. Bij clinics e.d. moet je echt een cap op als Z2 ruiter of Level 1 of 2 ruiter. En er wordt zelfs de breedte van je westernbeugels voorgeschreven in de veiligheidscertificaatvoorschriften. Bij de endurance gaven ze al aan dat de KNHS graag meer eenheid in het tunue en de optoming wilde. Het eigene van de endurance was aan het verdwijnen. Dat verwacht ik ook voor de westernsport bij aansluiting. Een dergelijke grote bond is gebaat bij standaardisatie. Niet bij afwijkingen van regels voor heel kleine groepjes ruiters. Dus nu is het de cap en de voorgeschreven maat van de beugels. Straks zijn het voorgeschreven laarzen, een éénkleurig bit en een neusriem verplicht (om maar wat te noemen).

Ik dacht dat de KNHS iets kon betekenen bij instroom van jeugd, of opleiding van jeugd (talentenplan voor de jeugd), of bij spreiding van wedstrijden door het land. Maar daar is niet over gesproken.

Er is gesproken over het gebruik van tuchtreglement, dopingreglement en veiligheid en welzijn voor ruiter en paard.
Toevallig allemaal onderwerpen waar ik als basissportruiter helemaal niet op zit te wachten en wat mijns inziens ook wel zonder de KNHS realiseerbaar is. Dat is misschien duurder. Ik denk bijvoorbeeld aan dopingcontrole.. Maar misschien willen we daar met zijn allen wel meer voor betalen. Nu weet je dat niet.. het is ons niet gevraagd.

Dan wordt nog aangegeven dat we wel moeten aansluiten, want dat immers in veel hallen de capverplichting bestaat wegens het verplichte veiligheidscertificaat. Aansluiting is dus een voorwaarde om voor een kleine groep om een hoed te mogen blijven dragen (let wel: OP WEDSTIJDEN, niet op clinics of lessen).

En ook dat snap ik niet..
- een grote groep ruiters moet bij aansluiting hoe dan ook een cap dragen (voor jeugd is dat reeël vind ik).
- waarom is de capdiscussie aan de KNHS-aansluiting gekoppeld?

Misschien willen we wel niet aansluiten en nemen we bij hallen waar dat certificaat speelt wel een capverplichting voor lief. Dan kun je nog kiezen.. Die hal gebruiken is een cap op voor iedereen, maar wel de vrijheid om als ruiters je eigen plan te blijven trekken in je eigen organisatie.

Maar los daarvan blijf ik vinden dat we voor dat relatief kleine aantal wedstrijden op dit moment voldoende hallen moeten kunnen vinden waar geen veiligheidscertificaatpericelen zijn. En als er wettelijke verplichtingen tot aansluiting komen (wat ik betwijfel want een ministerie mag niet oproepen tot kartelvorming), dan kun je altijd nog zien. Het 'dreigement' dat we dan niets te vertellen hebben vind ik niet opgaan, we hebben nu immers ook niets te vertellen lijkt het.

Ik blijf vinden dat de KNHS op termijn best iets voor de westernsport kan betekenen. Maar zoals het nu gaat dus niet. Daarvoor zal de KNHS eerst van de 'wij weten wel wat goed voor jullie is en dat is standaardisatie-troon af moeten komen".
Het gevoel bestaat dat de basisruiter inlevert en extra betaalt voor een ongewenste set extra regels.

En ik vraag me zomaar even af.. zijn de gevolgen echt goed bekeken?
- juryleden van de westernsport vallen straks onder de regels van de KNHS, wat zijn de gevolgen?
- wedstrijdorganisatoren vallen bij aansluiting onder de regels van de KNHS? Moeten die straks een verplicht veiligheidscertificaat halen? Wordt het veiligheidscertificaat dan die organisatoren opgelegd. Waarschijnlijk wel. En wie gaat dat betalen dan???

Net als de plicht een vereniging te worden als organisator. Is hier over nagedacht? Want wellicht gaan we dan organisatoren verliezen. Of houden we wat wedstrijdlokaties die we bij niet aansluiten kwijt zijn en verliezen we de lokaties die we nu hebben.

En misschien wordt het inderdaad tijd voor een nieuwe vereniging. Eentje die al die kleine groepjes ruiters vertegenwoordigd. Eentje met een wedstrijdtak en een recreatietak en voor mijn part een trec-tak, en een NH-tak, die samenwerking zoekt met de endurance-afgescheiden-tak. Eentje die met regelmaat echt aan de leden vraagt welke kant ze uit moeten. Eentje die samen met de leden beleid maakt. En bij wijzigen van de koers of beren op de weg eerst aan de leden gaat vragen wat ze ervan vinden.

Een dergelijke samenwerking zal in paardenland wellicht een utopie blijven. Omdat er nu eenmaal zoveel niet draait om paarden en wel om macht. Maar zou het niet mooi zijn?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:26

Zomaar ff een opmerking:

Sinds de Enduranceclub bij de KNHS is aangesloten is het de startkaarthouders verboden deel te nemen aan wedstrijden, die niet onder de vlag van de KNHS georganiseerd zijn.

M.a.w; als de WRAN straks onder de KNHS valt mag je niet meer starten op 'wilde' wedstrijden.
Jammer van het jaarlijkse onderlinge wedstrijdje van de westernclub / -manege in de buurt. Knipoog
't is maar dat je ff weet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 13:28

sflj schreef:
Sinds de Enduranceclub bij de KNHS is aangesloten is het de startkaarthouders verboden deel te nemen aan wedstrijden, die niet onder de vlag van de KNHS georganiseerd zijn.

t...

krijgen we straks vast heel veel clinics met wedstrijdachtige omstandigheden en zeer uitgebreid commentaar van de jury Knipoog
Wel met cap voor iedereen natuurlijk, want het zijn clinics dan Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:30

@Anya: maar het is 'wild' dus geen capverplichting Haha!
@sflj : is er ook bekend hoe de KNHS hier daadwerkelijk mee om gaat, a.i. beboeting e.d.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 13:32

Nee want je mag niet meedoen aan wilde wedstrijden van de KNHS begrijp ik.. dus om eronder uit te komen moet je van je wilde wedstrijd een clinic maken. Volgens mij mogen ze je niet verbieden aan de clinic mee te doen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:42

Maar dan moet ie wel plaatsvinden in een FNRS gecertificeerde hal Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 13:46

sflj schreef:
Zomaar ff een opmerking:

...

Hoe controleren ze dat sflj?
zomaar even uit nieuwsgierigheid.
Gezien de dik 150.000 leden.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:12

Ik wilde me er eigenlijk helemaal buiten houden want ik heb niet zo veel met de Wran, maar ik lees met enige regelmaat dat de EWU als 'het ideaal' gezien wordt en dat de Wran de zelfde kant op moet. Maar de EWU is in duitsland ook niet zo populair, vooral niet bij andere duitse federaties. Ik kan me een artikel herinneren in het duitse tijdschrift Westernhorse wat ik helaas niet zo snel kan vinden (zal straks nog even verder zoeken) maar ik vond wel de titel in het totaaloverzicht op de betreffende site: EWU Verliert bodenhaftung (…über Anspruch und Realität) van juni 2007.
Ik kan me nog herinneren dat de EWU aardig verguist werd in dat artikel door haar vreemde opstelling in keuzes. Ze willen eigenlijk het centrum worden met daaromheen alle andere verenigingen die zich moeten schikken naar de regels van de EWU. Dus of dat nou zo'n positief voorbeeld is?... Maar dat is verder niet echt on topic maar wilde ik even kwijt Haha!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:33

Anya schreef:
Een dergelijke grote bond is gebaat bij standaardisatie. Niet bij afwijkingen van regels voor heel kleine groepjes ruiters. Dus nu is het de cap en de voorgeschreven maat van de beugels. Straks zijn het voorgeschreven laarzen, een éénkleurig bit en een neusriem verplicht (om maar wat te noemen).

Precies. Dus waarom aansluiten en elke keer opnieuw moeten lobbyen om uitzonderingen voor de Western te maken? Als je een eigen vereniging hebt, bepaal je dat zelf. Zoals de Endurance is overrompeld, gebeurt dat ook bij de Western ben ik bang. Op een gegeven moment houd het lobbyen op en zegt de KNHS: zo is het, en niet anders. Ik schat dat het aantal Westernruiters zo'n 1 à 2% wordt van het totaal aantal leden van de KNHS, dus wie trekt zich daar wat van aan?

Ook voor wedstrijden op een manege met veiligheidscertificaat kun je je toch aanpassen aan de regels die daar gelden? Daarvoor hoef je in mijn ogen echt niet aangesloten te zijn bij de KNHS.

Je zou tegen kunnen werpen: promotie van de Westernsport. Maar de KNHS kent alleen de discipline Reining, want dat is een Olympische sport. Ik durf te wedden dat de mensen in het bestuur van de KNHS ws nog nooit gehoord hebben van Trail, Pleasure en Horsemanship. Dus als men besluit om wat geld uit te geven voor promotie van de Westernsport, wordt dat Reining. Dan krijgt heel Nederland weer een eenzijdig beeld van de Westernsport en dát willen we toch niet?

Nee, dan liever een buitenbeentje zoals gezegd in de brief dan, ondergaan in het lompe, grote KNHS. Waarom in hun stramien mee lopen, terwijl je het ook zelf kunt regelen? Het is juist heerlijk om een buitenbeentje te zijn, de vrijheid die je dan hebt....
Ik heb er zelfs m'n onderschrift van gemaakt Haha!

Ook de Jury's zullen niet blij zijn lijkt me. Bij de KNHS krijgt een jurylid 15 euro per dagdeel. Aangezien vele juryleden toch ook nog een eindje moeten reizen, dekt dat nog niet eens de reiskosten.

Al met al zie ik geen tot weinig voordelen bij aansluiting. Laten we vooral lekker eigenwijs blijven Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:37

@Jolande: dat deel vind ik ook niet zo positief. Postitief vind ik dat ze aangesloten zijn en wél hun eigen regels, hoed en e.d. hebben gehouden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 21:12

robh op het SWRN-forum schreef:
Maar dan ineens kwam een Anya of een DD weer met opmerkingen waar ik van dacht*waar gaat dit over,wil men nu echt de western sport om zeep helpen en dat alleen uit rancune???**

De bezorgdheid van Rom en Suzan waren mijns inzien oprecht en geschreven uit ervaring.
Maar ook hier had ik zoiets van, is twijfel genoeg om het risico te nemen om alles terug te brengen naar het jaar nul????

RobH/Blaze geeft aan dat mijn commentaar is ingegeven door rancune. Dat stukje wil ik wel even rechtzetten.

Het hele cap-verplicht-verhaal kwam tevoorschijn nadat ik al afgetreden was. En werd direct gekoppeld aan de KNHS en het veiligheidscertificaat en gelardeerd met jurisprudentie die direct van toepassing was op manegepaarden.

De boodschap is: we moeten aansluiten anders mag je zelfs in level 1 en 2 niet meer met hoed rijden, want alle hallen in Nederland moeten aan het veiligheidscertificaat. Aansluiting is nodig om ons ding te mogen blijven doen.

En daarbij komen argumenten als: ontwikkelingen en druk van het ministerie naar één ruiterorganisatie. Dat laatste is gewoon niet juist. Dat is even nagevraagd bij het betreffende ministerie en dat werd ontkend. Dus als het WRAN bestuur beschikt over een brief of beleidstekst die dit aangeeft, dan ben ik heel benieuwd naar de inhoud daarvan.

Net als de Europese regelgeving helemaal niet bezig is met één ruitervereniging of veiligheid. Die zijn bezig met transporten van vee over grenzen en rampenplannen bij uitbraak van paardenpest. Ook hier geldt: ik ben heel benieuwd naar beleidsteksten, wetten of regels waarin de geschetste ontwikkelingen staan.

Los daarvan gaat de FRNS niet praten.. nee die gaat nieuwe statuten maken... en in die statuten skomt dan dat de aangesloten verenigingen dan onder de KNHS gaan vallen. Kan nog even duren.. praten en statuten maken duurt altijd een jaar.. maar dat is wel de lijn. Daarin zit het verschil tussen horizontaal en verticaal aansluiten.

Ik ben nogmaals tot voor kort altijd voor de aansluiting met de KNHS geweest, omdat ik dacht dat ze wat konden betekenen voor onze zwaar vergrijzende tak van sport. Jeugd, talentenplannen, spreiding lessen en wedstrijden. Dat soort zaken.

Maar daar gaan de gesprekken niet over en daarover bestaat vooralsnog geen agendavorming. Wel over doping en tucht.. en weer die veiligheid ruiter en paard (cap???).

De capdiscussie is centraal gesteld in de aansluitenbij de KNHS-discussie. En het feit dat er in februari door het KNHS bestuur gestemd zou worden over aansluiting staafde dat (dit voorstel is kennelijk ingetrokken, maar door de voorzitter Wran zelf gemeld).

Rancune? Nee
Maar ik ken de KNHS wel goed. Jaren gereden én vrijwilliger geweest.
Ik heb meermalen gewaarschuwd voor het feit dat we als 800 leden instromen bij een club waar de dorpsvereniging al 800 leden heeft. Dus dat je enige echte onderhandelmoment bij een dergelijke fusie tussen meer machtigen en minder machtigen altijd alleen voorafgaand aan de fusie ligt.

Het bestuur heeft ervoor gekozen die waarschuwing naast zich neer te leggen.

Mijn angst voor aansluiting is vanuit deze optiek en met deze stand der dingen volkomen oprecht: we worden opgevroten. Dat werd gevoed door berichten vanuit de Endurance en de menners.. Waarvan onlangs een groep zich weer los heeft gemaakt van de KNHS.

en als level 2 ruiter zet ik dan liever een cap op om in die gecertificeerde hallen mijn ding te doen, dan zonder cap met hoed volledig onder de luimen van de KNHS te vallen.

Zo denk ik er over en dat staat los van mijn periode in het WRAN bestuur. Dat is mijn mening als basisruiter en lid van een vereniging.
Zonder rancune.

Anya

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:56

En Sans rancune is er zo weer een nieuwe club opgericht....
Want dat dat gaat gebeuren,is niet een vraag van of, maar wanneer. Al zal ik het zelf moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:09

CherokeeChum schreef:
Want dat dat gaat gebeuren,is niet een vraag van of, maar wanneer. Al zal ik het zelf moeten doen.

Begin dan maar met de voorbereidingen. Het is mij als buitenstaander ondertussen wel duidelijk dat ik getuige ben van de doodsstrijd van de WRAN.
Laten we over één ding in ieder geval geen misverstanden bestaan: de NHS wil niet samenwerken. Hun enige doel is het inlijven van zoveel mogelijk verenigingen. De hele hippische wereld in NL onder hun controle. ZIJ bepalen wie er wat doet in NL en op welke wijze dat gebeurt.
Laat die nieuwe vereniging opgericht worden door de NHS. Daarna valt de naam WRAN vrij en kun je die gewoon gebruiken voor de nieuwe, onafhankelijke vereniging, als je dat zou willen Duivel

Het is triest wat er gebeurt, maar helemaal verbaast ben ik niet. Ik heb het bij de DER ook zien gebeuren en hier gebeurt precies hetzelfde. Samenwerken met de NHS is het einde van de westernsport in NL op de manier zoals de meesten die willen beoefenen. Ik heb verder niks met western, maar ik vind het heel triest voor hen die er wel lol aan beleven en die dat op deze manier door de neus geboord wordt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:03

CherokeeChum schreef:

Ik help je graag mee, na alles gelezen te hebben lijkt aansluiting mij niet echt een positieve verandering..

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:22

de doodsstrijd van de WRAN.
nou ik ben het niet met jullie eens ik heb nog steeds vertrouwen in de wran
john

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:47

"Nog steeds" klinkt altijd zo grappig van iemand die net om 't hoekje komt kijken Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb trouwens ook nog altijd alle vertrouwen in de WRAN en waar de WRAN voor staat. Ik heb alleen mijn twijfels bij bepaalde werkwijzes van het bestuur. Maar wie weet worden die over een maand mooi weggenomen.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:02

Ik heb gelezen en gepost op het SWRN forum en daardoor zijn me wel een aantal zaken duidelijker geworden.
Zoals daar gezegd, gaat de WRAN helemaal (nog) niet aansluiten bij de KNHS. De Federatie (waar de WRAN ook onder valt) wil gaan praten met de KNHS en daarna, over een jaar of 2 nadat alles uitgesproken is (of niet), kan er gestemd worden voor of tegen. En van praten is natuurlijk nog nooit iemand slechter geworden. Ik wacht met enige nieuwsgierigheid de ALV af.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:23

het is bij de wran ook al zo erg dat ze nergens kunnen vinden dat ik wedstrijden gestart heb. ik ga toch echt niet weer op nieuw beginnen in de L4 of 5 terwijl ik al ama heb gestart en reining beg.

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:00

lieve Sonja misschien loop ik langer mee dan jij denkt te weten.Maar ik ben wel iemand die vooruit wil en ik denk te weten dat we met het bestuur van de wran en swrn en dawra wel verder kunnen.En heb er dan ook alle vertrouwen in dat ze niet over een nacht ijs gaan en het doen voor de sport.En niet voor eigen belang ofzo.
john