[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:01

ik denk dat je liever niet wilt weten wat ik daaronder versta.

SSJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:03

Esther schreef:
Als je op een paard zit dan kun je voorkomen dat een paard gaat vechten met het bit.
Mensen die een paard op de goede manier inrijden gaan nl niet in de mond zitten trekken, op die manier gaat een paard nl niet nageven maar zich ontrekken aan de hulpen.

Met opbinden lijkt me dat een paard zich veel makkelijker aan het bit gaat ontrekken wat wellicht foutief gezien wordt als nageven.
Wat heeft het voor nut als een aangebonden paard zijn neus gaat volgen, dan gaat hij dus rondjes staan draaien. Verward

en wat moet je hebben in de westernsport?
dat het paard zijn neus na volgt:

neus-schouder-derest van t lichaam

met je hand, moet je dus de neus de weg wijzen waar je heen wilt, en dan zal de rest eigenlijk moeten volgen..
dus dat heb je er aan

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:03

SSJ dan ben ik verdomde blij dat mijn paard niet van jou is.
Want zo verpest je nou een paard

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:13

SSJ schreef:
en wat moet je hebben in de westernsport?
dat het paard zijn neus na volgt:

neus-schouder-derest van t lichaam

met je hand, moet je dus de neus de weg wijzen waar je heen wilt, en dan zal de rest eigenlijk moeten volgen..
dus dat heb je er aan

Een paard kan dat ook prima leren zonder dat er zo'n dieronvriendelijke methode wordt toegepast.

Jammer dat de Monty Roberts en Parelli paketten/demonstraties zo duur zijn. Daardoor komen ze maar bij een beperkte groep mensen terecht. Die mensen laten zien dat je paarden ook diervriendelijk kunt trainen. Hun methode is korte tyd een hype geweest. Ineens gingen heel veel mensen een join up doen met hun paard.

De hype is nu een beetje over en wordt blijkbaar ingeruild voor de nieuwe ouderwetse hype aanpakken dat paard en liefst zo ruw mogelijk dan krijg je respect (die eigenlijk dus geen respect is maar angst) en dan luistert die wel.

Heel jammer dat mensen niet meer geduld hebben om hun paard op een diervriendelijke wijze te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:27

Join-up is niks anders dan een geestelijk pak rammel, niets beter dan het ouderwetse aanpakken. Hoewel het bij sommige zeer dominante paarden erg goed werkt, een join-up is een goede manier om een paard eens op de plek te zetten.
Maar een band met je paard, zul je nooit krijgen door een join-up.

Nou heb ik er niks op tegen om een paard eens aan te pakken, je kunt niet zomaar alles tolereren.
Maar ik vind dat aanpakken alleen maar nodig wanneer het paard dominantie trekjes vertoont, of gedrag vertoont wat gevaarlijk is.

Deze methode, opbinden van jonge paarden om ze te beleren, vind ik waanzin. Het kan op een veel vriendelijker manier door er een ruiter op te zetten met een hoop gevoel, ervaring en geduld. Ja

Je kunt een paard heus diervriendelijk beleren, daar heb je geen Parelli en Monty Roberts bij nodig, maar gewoon een hoop geduld en ervaring en gevoel. Lachen
Als je het opbinden nodig hebt, omdat de ruiter niet kan voelen wanneer een paard nageeft, lijkt het me zeer verstandig om een en ander uit handen te geven aan een ruiter die wel het gevoel heeft, en niet te gaan aanklooien met dit soort methodes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:42

@SSJ: waarom wil je in vredesnaam een paard wat nog zadelmak moet worden al nagevelijk hebben. Laat dat beest eerst eens zijn eigen balans weer zien te vinden !!
Tegen de tijd dat ie weer op zijn eigen benen kan lopen en er iets van een stuur op ziet ga je pas aan nageven werken.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:16

pffffff.........

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:20

SSJ schreef:
ik zie er wel degelijk het nut van in, en zoals de meeste van jullie het hier vinden: afbeulen dus, vind ik grote onzin.

ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.

het paard vecht in feite tegen zichzelf, en het zal na verloop van tijd in zien, dat het beter is, om zijn neus te volgende, dan er tegen te vechten.. dus wat krijg je? het paard gaat nageven.
dit is dus HONDERDMAAL beter dan erop zitten en er dan als n gek aan liggen trekken om hetzelfde resultaat. alleen wij voelen het niet zo snel, dus we liggen vaak nog te trekken terwijl het paard allang heeft nagegeven.

en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.

ik zeg niet dat dit de manier is die IEDEREEN zou moeten doen.. maar dat dit ook een goede manier is, en een betere dan de doorsnee manier.

Als je paard moet vechten ben je al helemaal verkeerd bezig in de basis! Als je een paard rustig zadelmak maakt, voorwaarts leetr lopen op zijn eigen benen en goed over de rug, gaat hij op enig moment vanzelf nageven uit zichzelf. Deze manier is bedoeld voor snel resultaat, door 'geweld' moet het paard uiteindelijk maar opgeven en dat heeft dan het bit aannemen. Sorry hoor, maar daar is niks paardvriendelijks aan. Een goede ervaren ruiter kan dit ook onder het zadel gedaan krijgen, het kost idd wel meer tijd. Misschien teveel tijd voor sommige handelsstallen ?!
Bovendien is het alternatief niet 'trekken aan het bit', waar haal je dat vandaan ... ? En wat denk je dat zo'n paard zelf doet als ie zo opgebonden is ... en hij schrikt? Reken maar dat hij zichzelf dan hard in de mond trekt!
Laatst bijgewerkt door simodi op 28-10-07 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:23

lindsey schreef:
Jammer dat de Monty Roberts en Parelli paketten/demonstraties zo duur zijn.

Ja inderdaad, want dan kun je al veel eerder met trainen beginnen op een verstandige manier Cool

Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:24

Yamcha schreef:
Join-up is niks anders dan een geestelijk pak rammel, niets beter dan het ouderwetse aanpakken. Hoewel het bij sommige zeer dominante paarden erg goed werkt, een join-up is een goede manier om een paard eens op de plek te zetten.
Maar een band met je paard, zul je nooit krijgen door een join-up.

Nou heb ik er niks op tegen om een paard eens aan te pakken, je kunt niet zomaar alles tolereren.
Maar ik vind dat aanpakken alleen maar nodig wanneer het paard dominantie trekjes vertoont, of gedrag vertoont wat gevaarlijk is.

Het join-up verhaal is hier off topic maar ik wil wel even opmerken dat het absoluut geen geestelijk pak rammel is, dan heb je het niet begrepen! Of je gebruikt het verkeerd! Ik doe dit bij mijn totaal niet dominante paarden, die komen dan blij naar me toe, ik blijf ze niet wegsturen. Dit wordt hier met de haren bijgesleept maar is én geen alternatief voor opbinden én niet bedoeld als straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:14

Informatie over Join-up

Geloof toch wel dat ik het snap, hoor Knipoog
Maar idd offtopic Ja

Join-up is idd geen alternatief voor opbinden.

Het enige alternatief wat er voor opbinden is, is imo kundig, en met ervaring, geduld en gevoel inrijden... Ja

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 02:13

SSJ schreef:
ik zie er wel degelijk het nut van in, en zoals de meeste van jullie het hier vinden: afbeulen dus, vind ik grote onzin.

ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.

het paard vecht in feite tegen zichzelf, en het zal na verloop van tijd in zien, dat het beter is, om zijn neus te volgende, dan er tegen te vechten.. dus wat krijg je? het paard gaat nageven.
dit is dus HONDERDMAAL beter dan erop zitten en er dan als n gek aan liggen trekken om hetzelfde resultaat. alleen wij voelen het niet zo snel, dus we liggen vaak nog te trekken terwijl het paard allang heeft nagegeven.

en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.

ik zeg niet dat dit de manier is die IEDEREEN zou moeten doen.. maar dat dit ook een goede manier is, en een betere dan de doorsnee manier.

Leren nageven hoeft het paard niet! Als er vanaf het begin een degelijke basis is hoeft het paard niet te leren nageven op het bit, hij doet het al juist omdat hem is geleerd te wijken voor druk.

Je hebt imo 3 opties, je gaat zitten rukken aan je paard om hem te leren nageven, je neemt al het geduld van de wereld en leert het hem stap voor stap, je laat hem tegen zichzelf vechten waardoor het klusje in 5 minuten geklaard is...

Het spijt me maar naar aanleiding van het artikel in de BIT staan meerdere trainingsmethodes van Karin helemaal niet aan, en al was ze de laatste op aarde mijn jonge paard zou ik niet door haar laten inrijden...

Natuurlijk is het een goede manier! Tijd is geld en ja waarom tijd nemen als het ook op een vuile manier geklaard kan worden in 5 minuten, logisch dat het veel gebruikt word in trainingsstallen, veel sneller resultaat maar diervriendelijk ja uhm .. en dan slikken ze even en gaan er toch maar mee door.

Nee ik vind het precies hetzelfde als een fout gebruikte slof, je probeert het paard iets aan te leren in zo een kort mogelijke tijd en hem hierbij wel even flink belast (zowel emotioneel als lichamelijk) terwijl het ook met alle rust en geduld kan. Geen stijl vind ik het...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:30

WN--> AM

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:49

Ik kan hier geen goed woord voor over hebben Boos!

Quike fiksers dat is het enigste wat ik hier uit op kan maken. Paarden geen keuze en tijd geven om te begrijpen wat er in de toekomst van ze verlangt wordt.
Niet de moeite en de tijd willen nemen om staps gewijs een paard iets te leren.

Jezelf mischien is gewoon afvragen wat DE reden is waarom een paard moeite heeft met bepaalde oefeningen en waarom niet willen of KUNNEN buigen. We willen paarden die
(Willing to please) karakters hebben en samen willen werken. Helaas wordt dit resultaat vaak bereikt door een paard te breken ipv iets te leren. Zowel mentaal als fysiek.

Dan komt de opmerking naar voren.

TIJD KOST GELD Boos!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:55

Wat mij in de hele discussie dan wel verbaast is dat in een ander topic het kluisteren van paarden wel als goed gezien wordt, dat is toch feitelijk hetzelfde principe?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:14

Doe daar eens een link van dan Coydog, kluisteren kan om meerdere redenen gedaan worden.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:18

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:23

coydog schreef:
viewtopic.php?f=4&t=842310&st=0&sk=t&sd=a&start=0
Hier vooral de mening van Cassidy
viewtopic.php?f=119&t=621735
en hier een topic over kluisteren

Mits met respect gebruikt en evt aangeleerd vind ik kluisteren niet zielig, vaak wordt het gedaan uit zelfsbescherming voor het betreffende dier, dat blijkt ook grotendeels uit het topic. Nee dit vind ik niet gelijk staan aan het uit natuurlijke houding trekken met opbinden.

Voor 1e link geen tijd nu.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:25

Ik zie het beide als een paard in een onnatuurlijke situatie brengen en het zelf uit laten zoeken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:27

Ik zie het als bescherming om zichzelf of andere paarden geen pijn te doen Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:28

Die kluisterdingen horen in de SM kelder thuis, of op Guantanamobay, maar níet om een paardenbeen. Belachelijke manier om je paard iets te leren. Dat is geen léren namelijk, dat is ópleggen en geen keus geven. Staat voor mij gelijk aan het opbinden waarmee dit topic tot stand is gekomen. En hoe kan je zoiets "met respect gebruiken" zoals Cheveyo zegt?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:31

Niet om het dier iets te leren maar om het te beschermen, daar heb ik het over Knipoog

Open de link en je ziet hoe het ook met respect gebruikt kan worden, de posters doen de uitleg zelf al. Dan hoef ik niet verder offtopic te gaan.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:36

In sommige landen kan het noodzaak zijn maar in de eerste link gaat het over het beleren van een paard hier.
Dan hebben we het over keuze om het te gebruiken of niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:37

eerste link heb ik nog niet geopend.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:01

Niet mijn manier, verre van dat!
Bewust worden van zijn benen op deze manier? Ik zie het nut er niet van in. Ik denk dat hij eerder voelt dat hij spieren heeft waarvan hij het bestaan niet eens wist, AUW! Laat staan het gevoel in zijn mond.
Een beetje bij zetten tijdens het longeren okay maar dit is wel erg overdreven.
Dit zijn praktijken van trainers die op kosten van het paard snel geld willen verdienen.