Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esther schreef:Als je op een paard zit dan kun je voorkomen dat een paard gaat vechten met het bit.
Mensen die een paard op de goede manier inrijden gaan nl niet in de mond zitten trekken, op die manier gaat een paard nl niet nageven maar zich ontrekken aan de hulpen.
Met opbinden lijkt me dat een paard zich veel makkelijker aan het bit gaat ontrekken wat wellicht foutief gezien wordt als nageven.
Wat heeft het voor nut als een aangebonden paard zijn neus gaat volgen, dan gaat hij dus rondjes staan draaien.
SSJ schreef:en wat moet je hebben in de westernsport?
dat het paard zijn neus na volgt:
neus-schouder-derest van t lichaam
met je hand, moet je dus de neus de weg wijzen waar je heen wilt, en dan zal de rest eigenlijk moeten volgen..
dus dat heb je er aan
SSJ schreef:ik zie er wel degelijk het nut van in, en zoals de meeste van jullie het hier vinden: afbeulen dus, vind ik grote onzin.
ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.
het paard vecht in feite tegen zichzelf, en het zal na verloop van tijd in zien, dat het beter is, om zijn neus te volgende, dan er tegen te vechten.. dus wat krijg je? het paard gaat nageven.
dit is dus HONDERDMAAL beter dan erop zitten en er dan als n gek aan liggen trekken om hetzelfde resultaat. alleen wij voelen het niet zo snel, dus we liggen vaak nog te trekken terwijl het paard allang heeft nagegeven.
en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.
ik zeg niet dat dit de manier is die IEDEREEN zou moeten doen.. maar dat dit ook een goede manier is, en een betere dan de doorsnee manier.
lindsey schreef:Jammer dat de Monty Roberts en Parelli paketten/demonstraties zo duur zijn.
Yamcha schreef:Join-up is niks anders dan een geestelijk pak rammel, niets beter dan het ouderwetse aanpakken. Hoewel het bij sommige zeer dominante paarden erg goed werkt, een join-up is een goede manier om een paard eens op de plek te zetten.
Maar een band met je paard, zul je nooit krijgen door een join-up.
Nou heb ik er niks op tegen om een paard eens aan te pakken, je kunt niet zomaar alles tolereren.
Maar ik vind dat aanpakken alleen maar nodig wanneer het paard dominantie trekjes vertoont, of gedrag vertoont wat gevaarlijk is.
SSJ schreef:ik zie er wel degelijk het nut van in, en zoals de meeste van jullie het hier vinden: afbeulen dus, vind ik grote onzin.
ja ik ben een westernruiter, en ja wij op stal binden onze jonge paarden ook op.
en weet je WAT het NUT is?
dat het paard dus nageeft, en idd leert zijn neus te volgen, geduldig te zijn, en dat het stopt met vechten met het bit.
het paard vecht in feite tegen zichzelf, en het zal na verloop van tijd in zien, dat het beter is, om zijn neus te volgende, dan er tegen te vechten.. dus wat krijg je? het paard gaat nageven.
dit is dus HONDERDMAAL beter dan erop zitten en er dan als n gek aan liggen trekken om hetzelfde resultaat. alleen wij voelen het niet zo snel, dus we liggen vaak nog te trekken terwijl het paard allang heeft nagegeven.
en over Karin:
deze vrouw weet echt wel waar ze het over heeft. Ik denk zelfs veel meer dan dat jullie van jezelf denken.
ik zeg niet dat dit de manier is die IEDEREEN zou moeten doen.. maar dat dit ook een goede manier is, en een betere dan de doorsnee manier.
coydog schreef:viewtopic.php?f=4&t=842310&st=0&sk=t&sd=a&start=0
Hier vooral de mening van Cassidy
viewtopic.php?f=119&t=621735
en hier een topic over kluisteren