[WN] Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:37

rinse schreef:
Of u het nu leuk of passend vindt: Wanneer er een ernstig ongeluk gebeurd met een ruiter op WRAN-wedstrijden, waarin de WRAN gebiedt, dat er met hoed, en zonder veiligheidshelm gereden dient te worden, stelt U zich bloot aan een optocht van juridische procedures, waarbij ik met name het Bestuur erop wijs, dat men zeker na deze "Bokt-discussie"over e.e.a. zich ook blootstelt aan Persoonlijke aansprakelijkheid!

Waar is te lezen dat de wran gebied dat er met hoed en zonder veiligheidshelm moet worden gereden?????
Juist helemaal nergens!!!!!!!
Wat is er wel te lezen!!!!!
400. In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen.
Daartoe behoren een westernhoed (evt. voorzien van veiligheidscap), westernlaarzen en een
hoog gesloten overhemd (evt. met pullover) met lange mouwen. Bij het betreden van de
wedstrijd- en inrijarena moeten hoed en startnummers gedragen worden.
En dit staat in de nieuwe regels maar ook al in de huidige regels.

Tradities zijn, zoals gezegd, mij een groot goed.
Maar men kan niet voorbij gaan aan de maatschappelijke realiteit, waar "Veiligheid" de laatste jaren prioriteit heeft gekregen boven de traditie.

Herhaling:
Al minimaal sinds 2003 laat de wran een ieder de keuze om een hoed te dragen voorzien van een veiligheidshelm.

Wel zou ik het WRAN-bestuur het volgende willen voorleggen. Ik heb begrepen, dat er in Zwolle een Cap-fabrikant gevestigd is. Zou het voor zo'n fabrikant niet aantrekkelijk kunnen zijn, een hoed met ingebouwde veiligheid te fabriceren? Ik weet dat Troxel wel zoiets aanbiedt voor de dressuur, en ook weet ik, dat het een Nederlandse gewoonte is, om vooral op mijn voorstel te benoemen waarom dat niet of heel moeiljk zal kunnen, maar: "niet geschoten is altijd mis"!

Waarom het wiel nogmaals uitvinden.
Veiligheids helmen die voldoen aan NEN 812 en voorzien zijn van een CE keurmerk zijn gewoon op de markt te verkrijgen(zie bericht van Anya

Tenslotte.

Ook begrijp ik zeer wel, dat discussie's over "de hoed" en de jeugdklasse ( waarin ik me ook gemengd heb), en wellicht ook andere onderwerpen die niet tot de kern behoren, het risico met zich meebrengen dat de discussie daarover het aanvaarden van het nieuwe indelingsvoorstel in de weg kan staan.

Oh dat is iets nieuws voor me,dus een zinloze discussie over een veiligheids hoed die gewoon te koop is en die de wran al toestaat sinds minimaal 2003 of het feit dat een enkeling *denkt* dat de jeugd is verdwenen zou kunnen verhinderen dat de regels doorgaan!!!!
Over die hoed kunnen we alleen maar in herhaling vallen er bestaat een veiligheids helm die onder een hoed gedragen wordt en die voldoet aan de wettelijke eisen dmv van NEN 812 en een CE keurmerk heeft.Dit zijn wettelijke bepalingen en volgens mij staat ook een verzekering niet boven de wet.
En wat de jeugd betreft kunnen we al net zo kort zijn.De jeugd verdwijnt niet.Op een NK worden de jeugdruiters ,die een bepaald niveau hebben ,onderschieden door een youth cup(class in class)
De L5 is de jeugd instap klasse bij uitstek.
De L4 en de L3 mogen(als er vraag naar is) verdeeld worden in volwassenen en jeugd.
Dus waarop is het gebaseerd dat de jeugdklassen verdwijnen??????

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 05:37

Goedemorgen, TS meld zich weer!

@Rinse, je hebt het "probleem" erg goed verwoord !! TOP

Er word gesteld dat je met het potje in je hoed van alle problemen af bent. Helaas is dit niet helemaal waar.
Naar aanleiding van de foto van Anya uit bovenstaande bericht ben ik eens gaan zoeken op google. Ik kwam bij de volgende duitse site uit. http://www.pferdepapst.com/product_info ... rnhut.html
Dit bedrijf verkoopt ondermeer het potje voor de door ons zo geliefde westernhoed. Dit potje is EN-Norm 812 getest maar niet volgens de En-norm 1348 !!

"Diese Westernhartschale ist kein Schutzhelm und nicht nach der EN-Norm 1384 geprüft, Die Kappenschale bietet jedoch einen gewissen Schutz gegen Äste und für leichten Sturz"

Ik heb gisteren eens gebeld met iemand van de stichting veilig paardrijden. Deze meneer wist mij te vertellen dat een veiligheids helm MOET voldoen aan de En-norm 1348!!

Tja, dan toch maar de keuze voor het dragen van een goedgekeurde cap vrijlaten!!

met vr.gr. johanna

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 07:38

Als bovenstaande waar is en door een verzekering onderschreven kan worden, dan gaat hierbij de eerder verwoorde zin van PeterV in: een engelse cap is nu dus toegestaan ook voor de L1 en L2 Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:00

Deze site http://www.marathippo.de/kappenschale.htm beweert dat er een CE keurmerk op zit.
Al met al denk ik dat we op het www kunnen vinden wat we willen.
Ik zoek naar tekst die aangeeft dat er een CE keur opzit en vind die.
Iemand anders is er op gebrand om het tegen over gestelde te vinden en vind dat dus ook.

Al met al is,zoals Peter en Anya al hebben aangegeven,dus onderzoek nodig naar de vraag,is er wel of niet een veiligheidshelm te vinden die de goedkeuring kan dragen van de verzekeringen.

Zoniet dan zal de voorzitter van de wran zich zeker houden aan zijn belofte.(denk ik)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:05

foutje

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:21

rinse schreef:
Wat mij betreft zijn tradities belangrijk. Het dragen van een hoed en de bijbehorende outfit hoort bij het Western-rijden, alhoewel ik wel vind dat iemand die in Western-outfit "dressuur"rijdt, toch geen "Western"rijdt. Kortom: het gaat om de wijze van rijden, in essentie, en uiteindelijk niet om de Outfit.
Misschien heb ik wel niet goed naar allerlei Western-films gekeken, vroeger: Maar de daar acterende Cowboys, die over het algemeen niet heel erg denderend in hun slappe was zaten, zagen er toch heel anders uit dan de huidige (Nederlandse) Western-ruiters, die zich voor bedragen waar de echte Cowboys waarschijnlijk alleen maar van konden dromen, in het strijdperk begeven.
Bovendien waren in de tijd dat de Quarters hun naam kregen, de ziektenkostenverzekeringen en de Arbeidsongeschiktheidverzekeringen, voor zover in kan zien, nog niet op een niveau dat men bij ongelukken direct klaarstond met zinsnede's als I'll pursue you...
En dat, Dames en Heren, is de juridische praktijk van vandaag-de dag, een Amerikaanse praktijk, jaren na het Western-rijden ook overgewaaid.
Of u het nu leuk of passend vindt: Wanneer er een ernstig ongeluk gebeurd met een ruiter op WRAN-wedstrijden, waarin de WRAN gebiedt, dat er met hoed, en zonder veiligheidshelm gereden dient te worden, stelt U zich bloot aan een optocht van juridische procedures, waarbij ik met name het Bestuur erop wijs, dat men zeker na deze "Bokt-discussie"over e.e.a. zich ook blootstelt aan Persoonlijke aansprakelijkheid!

Kan mijn geheel vinden in uw quote waar ik één kantekening bij maak dat de Wran de ruiters niet verplicht met een hoed te starten, ook niet gebied, geheel in traditie als andere sportorganisaties, bonden, zijn de tools gegeven om je te beschermen. Nu dat op aangegeven van de leden ons veiligheidsmiddel niet het juist middel blijkt te zijn, is het Wran bestuur per direct een onderzoekt gestart, en toetst het geen wat aangegeven wordt.

rinse schreef:
Tradities zijn, zoals gezegd, mij een groot goed.
Maar men kan niet voorbij gaan aan de maatschappelijke realiteit, waar "Veiligheid" de laatste jaren prioriteit heeft gekregen boven de traditie.
Een Zeeuwse of Volendammer vrouw dient op een bromfiets een helm te dragen, of dat nou "staat"bij haar klederdracht of niet.

Dit klopt ook alleen hier is de norm die ten grondslag ligt aan de gegeven bescherming, wettelijk vast gelegd, wat bij het gestelde niet het geval is.

rinse schreef:
En, na dodelijke ongelukken, zijn zelfs de wielrenners in de Tour de France verplicht om een helm te dragen, terwijl toch niemand zal betwisten dat de renners die aan dat evenement deelnemen, tot "the top of the Bill"in die sport behoren!

Klopt ook alleen moeten wij de normen die ten grondslag liggen niet met elkaar verwarren.
Ruiter cap, wordt getoetst op de stootpetten norm.
Wielrenner cap wordt getoetst op de val helm norm.

rinse schreef:
Dat Ruiters op L1 en L2-niveau geacht worden hun paard te beheersen is evident: Neemt niet weg, dat ook iedereen weet, hoe schrikachtig onze lieverdjes kunnen zijn, zeker als ze met meerderen in de ring verschijnen! Kortom: een ongeluk kan ook veroorzaakt worden door een ander ( een flitslicht van Tante Mien, bijvoorbeeld), met even desastreuze gevolgen als een weigerend paard in de "walk and jogg"!

Vandaar dat het is toegestaan dat jij je mag beschermen.

rinse schreef:
Samenvattend: Anno 2007, hoe jammer misschien ook uit het oogpunt van Traditie ontkomt de WRAN er m.i. niet aan, de keuze voor Cap of Hoed vrij te laten. De WRAN kan zich niet buiten de maatschappelijke realiteit plaatsen: het is niet voor niets, dat de Amerikaanse Western-organisaties ( natuurlijk ook met het oog op kostbaar juridisch "gedoe") de keuze vrijlaten: in Nederland is dat inmiddels niet anders.

Ook hierop had ik al een antwoord gegeven, dat te begrijpen is dat deze organisaties het vrij geven daar deze hun ruiter niet kunnen toetsen op een kwaliteit van rijden, wat wel past binnen het nieuwe levelsyteem van de Wran. Nogmaals onderzoek is gaande hoe het één en ander zich juridisch zal verhouden.

rinse schreef:
Wel zou ik het WRAN-bestuur het volgende willen voorleggen. Ik heb begrepen, dat er in Zwolle een Cap-fabrikant gevestigd is. Zou het voor zo'n fabrikant niet aantrekkelijk kunnen zijn, een hoed met ingebouwde veiligheid te fabriceren? Ik weet dat Troxel wel zoiets aanbiedt voor de dressuur, en ook weet ik, dat het een Nederlandse gewoonte is, om vooral op mijn voorstel te benoemen waarom dat niet of heel moeiljk zal kunnen, maar: "niet geschoten is altijd mis"!

Dit is een tip waar ik weer wat mee kan, hiermee ga ik ook aan het werk.

rinse schreef:
Tenslotte.

Ik begrijp heel goed, dat het WRAN-bestuur veel waarde hecht aan het "indelingsvoorstel", wat toch de kern vormt van de ALV van a.s. zaterdag.
Ook begrijp ik zeer wel, dat discussie's over "de hoed" en de jeugdklasse ( waarin ik me ook gemengd heb), en wellicht ook andere onderwerpen die niet tot de kern behoren, het risico met zich meebrengen dat de discussie daarover het aanvaarden van het nieuwe indelingsvoorstel in de weg kan staan.
Vandaar dat ik u de suggestie doe, "hoed-en jeugd-discussies"waar nodig in handen te geven van bijvoorbeeld Werkgroepen, die bijvoorbeeld binnen een half jaar met uitgewerkte voorstellen op die punten komen.
Dit om te vermijden, dat leden, die het in feite wel eens zijn met uw indelingsvoorstel, zich gedwongen voelen "tegen" het hele voorstel te stemmen vanwege de hoed....

Ik wens u wijsheid,

J. *****

Bedank voor de verwijzing voor wijsheid, probeer ook met vele wijzen uit het land duidelijkheid te krijgen in de verschillende opvattingen die er zijn.
Ik reageer vanmorgen pas laat, omdat ik drie en een half uur met Interpolis aan het overleggen ben geweest rond deze zaak. Interpolis heeft mijn toegezegd om een commissie samen te stellen, die het voor en tegen gaat onderzoeken, en heeft mijn wel aangegeven verheugd te zijn dat de Wran zelf de stap zet naar de verzekeraar, met de vraag zijn wij goed bezig.
Wran wil niks anders dat de ruiter zich zelf van goede veiligheidsmiddelen kan voorzien, maar wil de nieuw gegeven feiten niet als klakkeloos aannemen, maar op maat laten toetsen.
Mijn inzien is dit wat u van een bestuur mag verwachten, daar u zelf al heel duidelijk stelt, dat de aansprakelijkheid van bestuurders ook gewaarborgd moet zijn op het gevoerde beleid.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:41

johanna29 schreef:
Goedemorgen, TS meld zich weer!

@Rinse, je hebt het "probleem" erg goed verwoord !! TOP

Er word gesteld dat je met het potje in je hoed van alle problemen af bent. Helaas is dit niet helemaal waar.
Naar aanleiding van de foto van Anya uit bovenstaande bericht ben ik eens gaan zoeken op google. Ik kwam bij de volgende duitse site uit. http://www.pferdepapst.com/product_info ... rnhut.html
Dit bedrijf verkoopt ondermeer het potje voor de door ons zo geliefde westernhoed. Dit potje is EN-Norm 812 getest maar niet volgens de En-norm 1348 !!

Nee, nee, geen norm kwalificaties door elkaar heen halen.
Het klop dat de gestelde pot een EN 812 code heeft, deze komt voor uit de NEN kwalificatie die ten grondslag ligt voor het eigen keurmerk dat een fabrikant geeft aan zijn artikel.
CE norm moet het zijn onder nummer 1348 wat verteld dat de fabrikant een artikel in de markt heeft gezet, waarbij hij zich ervan overtuigd heeft dat deze aan de minimale norm voldoet die BV een TNO heeft gesteld, handvatten gegeven heeft waar deze aan moet voldoen. TNO maakt geen artikelen, TNO maakt BV normen die een doel van een ontwikkeld artikel als veilig bestempelen.

johanna29 schreef:
"Diese Westernhartschale ist kein Schutzhelm und nicht nach der EN-Norm 1384 geprüft, Die Kappenschale bietet jedoch einen gewissen Schutz gegen Äste und für leichten Sturz"

Ik heb gisteren eens gebeld met iemand van de stichting veilig paardrijden. Deze meneer wist mij te vertellen dat een veiligheids helm MOET voldoen aan de En-norm 1348!!

Tja, dan toch maar de keuze voor het dragen van een goedgekeurde cap vrijlaten!!

met vr.gr. johanna

Heb zelf een manege met veiligheidscertificaat, heb toch echt een andere uitleg gekregen, meer bevestigd daar ik deze al wist, en in het kader van lesgeven heb je ook geheel gelijk deze voor te schrijven omdat dit je eventuele aansprakelijkheid kan waarborgen naar de ruiter die je op dat moment les geeft.

Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:44

Ik zal morgen de (voor zover ik weet) enige Westernhoed-cap met CE-nummer 1348 meebrengen. Misschien dat er iemand wat mee kan of over weet mbt productiemogelijkheid (liefst na aanpassing van het formaat Haha! )
Ik heb 'm jaren geleden (in Nederland) gekocht, maar ben 'm daarna nooit meer tegengekomen...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:46

DubbelDun schreef:
Als bovenstaande waar is en door een verzekering onderschreven kan worden, dan gaat hierbij de eerder verwoorde zin van PeterV in: een engelse cap is nu dus toegestaan ook voor de L1 en L2 Knipoog

De waarheid zal niet lang meer opzich laten wachten, lees mijn eerdere quote.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:01

Sonja schreef:
Ik zal morgen de (voor zover ik weet) enige Westernhoed-cap met CE-nummer 1348 meebrengen. Misschien dat er iemand wat mee kan of over weet mbt productiemogelijkheid (liefst na aanpassing van het formaat Haha! )
Ik heb 'm jaren geleden (in Nederland) gekocht, maar ben 'm daarna nooit meer tegengekomen...

Mooi Sonja, ik zal je hiervoor zeer erkentelijk zijn.
Formaat ja, maar dit is een andere discussie mijn inzien want dan hebben wij het over de esthetica van een product die niks te maken heeft in dit geval met de veiligheidsnorm.

Even een ander verhaal, kom deze week toch niet aan werken toe, maar stel nou eens dat vanuit andere organisaties het voor elkaar wordt gekregen dat zadels aan een bepaalde afronding moeten gaan doen, uitsteeksel worden hot qua veiligheid op gebied van een zadel.

Verder kan je bedenken, dat uit andere organisaties, bonden, e.d. het zo zou kunnen gaan met de broek die je aan mag, laarzen, beugels, teugels, enz,enz.

Pfff als ik mijn zelf nu zo terug lees, kan ik mijn op voorhand beter meteen laten dotteren, of mijn missie die ik verwoord heb in mijn eerst gehouden toespraak dat u mijn koos als voorzitter van uw vereniging over mijn nek heen gooien.

Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:11

@Peter: wie dan leeft die dan zorgt...
Ook op jou leeftijd met het fenomen 'relativeren' al zijn intrede gedaan hebben Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:25

rinse schreef:
Tenslotte.

Ik begrijp heel goed, dat het WRAN-bestuur veel waarde hecht aan het "indelingsvoorstel", wat toch de kern vormt van de ALV van a.s. zaterdag.
Vandaar dat ik u de suggestie doe, "hoed-en jeugd-discussies"waar nodig in handen te geven van bijvoorbeeld Werkgroepen, die bijvoorbeeld binnen een half jaar met uitgewerkte voorstellen op die punten komen.
Dit om te vermijden, dat leden, die het in feite wel eens zijn met uw indelingsvoorstel, zich gedwongen voelen "tegen" het hele voorstel te stemmen vanwege de hoed....

Ik wens u wijsheid,

J. ****

Stukje geschiedenis over het ontstaan van.

Al weer wat jaartjes geleden ontstond er binnen het Nederlandse een soort van brainwave commissie die naar mijn beleving ten grondslag ligt aan de hedendaagse veranderingen.
Deze commissie die bestond uit personen die uit welke gevoelens dan ook, waarschijnlijk instinctief aanvoelde dat het gene, hoe het werkte niet echt stand kon gaan houden die gezien tegen de ontwikkelingen die heel breed waren.
Vrije instap niveau binnen onze sport, te hoge instap niveau binnen onze sport, strengere maatregelen qua veiligheid van verzekeraars e.d., ja heel breed werd er onder het genot van een kopje koffie gesproken over zaken die betrekking hadden op onze sport.

Hiermee is de Wran als het ware mee aan het werk gezet, en is jaren daarna met iets tastbaars gekomen, dat de eisen die ten hedendagen gesteld worden hoe jij je ding kan blijven doen, en dit gezien vanuit de sport die het western rijden in zijn geheel zo eigen zijn.

Met het gegeven raamwerk was niks mis mee, en is op een gegeven momnet ook aan genomen op een ALV, die gelijkertijd heeft ingestemd dat een werkgroep, een commissie samengesteld uit leden vorm moet gaan geven aan het nieuwe, doch met het oude regelboek als maatstaaf met de al zins jaar en dag gegeven regels.
Een besloten forum voor de commissie leden, de werkgroep, werd er aan gemaakt, om tevens de wenzen die op een openbaar forum kenbaar werden gemaakt, om die naar billijkheid ook te kunnen implementeren, waarna het als een soort van schietschijf gepresenteerd gestaan heeft op de Wran site, waarvan het gekopieerd geworden is, en wederom op vele openbare forums te lezen is geweest. In een best heel laat stadium zijn deze nieuwe regel ingebracht binnen het gehouden jury overleg, die zich geheel heeft kunnen vinden in het voorgestelde, waarna het geheel ter goed keuring gegeven is aan het bestuur, die haar leden ook zal vragen na aangegeven te hebben, ja wij kunnen ons hierin vinden, maar nu graag uw stem hierover.

Stoei hard is er gewerkt door de mensen uit alle lagen van onze vereniging die aangesteld waren op de ALV na goedkeurig van het raamwerk, en deze waren in mijn beleving een gekozen afvaardiging voor en door de leden, en hebben zich ook zo gedragen waaruit de gepresenteerde regels gekomen zijn.
Na deze beknopt uit één zetting van mijn zijde, over het ontstaan van de regels, kan ik niet anders concluderen, het was een gegeven feit dat leden breed hebben kunnen meedenken, en communiceren, bewijs is er genoeg welke regels daarvoor nog aangepast zijn, het jury corps heeft bij meerderheid haar goedkeuring gegeven, waarna het bestuur u zal aangeven het een prima basis te vinden en het doel zal billijken waarvoor dit alles is ontstaan.

Niet oneerbiedig bedoelt wat ik nu schrijf, maar ik zal het heel gênant vinden naar de mensen toe die hun hele ziel en zaligheid vrijwillig gegeven hebben, waarbij hoor en wederhoor aan de basis gestaan heeft van het ontstaan van deze regels, aan de jaar, jaren achteroverleunende die nu nog op dit onderwerp komen schieten.

Nog nooit is er een vereniging geweest die het ieder lid naar de zin heeft weten te maken, ga er ook niet vanuit dit wel te kunnen doen, het één zal het ander weer gaan aanhalen, terwijl het doel van het ontstaan van deze regels ons zal inhalen.

De Hoed en jeugd beleid staat geheel los van deze discussie, hoed wordt onderzoek naar gedaan, vraag daarbij vertrouwen te hebben in het handelen van uw bestuur, waar heb je die anders voor, en de opgenomen regel 126, zegt mijninzien dat uw bestuur voor alles na het aannemen van deze regel open staat daar wij donders goed beseffen wat voor emoties de nu geven niveau klasse met zich zouden kunnen meebrengen.

Het wensen van wijsheid in deze werkt mijninzien twee kanten op.

Peter

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:31

@ Peter: ik heb via Sonja mijn mening gegeven die zij morgen (hopelijk Knipoog ) aan het bestuur zal doorgeven; kort en goed vindt ik dat er veel ten goede is veranderd in de nieuwe regels en zolang wij niet VERPLICHT gaan worden om een HELM te gaan dragen, zal je mij niet horen. Mocht dit, door wie of wat dan ook een VERPLICHTING gaan worden, haak ik af!

Op deze zin hoeft niet gereageerd te worden; dit topic is al lang genoeg Gestoord , maar ik wens een ieder morgen veel sterkte en wijsheid ( en ik sta volledig achter mijn onderschrift OK dan! )

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:08

@Peter ik ben zeker niet tegen de regels en het raamwerk zoals ze nu voorgesteld worden/zijn (sterker nog ik ben voor). Het enigste waarom ik zo heftig in dit topic reageerde was de veiligheid van de ruiters (en mezelf Knipoog ), waar dus nu onderzoek naar gedaan word. 1 ding wil ik nog wel even op reageren, ik heb niet de laatste jaren onderuit gehangen en maar afwachten om nu in de laatste week nog even een rel te schoppen, mss even je geheugen opfrissen "ik was die vervelende klier die je al eens via PB gek maakte over de veiligheidshelm en het vrijgeven van gebruik" Haha! Clown
Want voor mij is en blijft de regel nu krom, de beginners mogen wel een helm en de amateurs en open niet. Waarom zouden zij zich beter mogen beschermen dan de rest?? En ja tuurlijk komt er dan weer het verhaal van ze rijden nog niet zo lang, dat is voor mij geen reden. Ik wil graag de gelegenheid mezelf te beschermen daar waar ik het noodzakelijk vind. En of ik nou beginner ben of amateur vallen kan ik net zo hard. (En ik kan je vertellen de laatste keer dat ik viel was ik toch dondersblij dat ik een veiligheidshelm ophad Cool )
En ja ik weet dat op de vergadering 2 jaar geleden de regel voor ama en open verworpen is, maar op het moment blijkt hier toch wel dat er nu meer mensen voor de vrijgave zijn dan tegen (hoe dat zal zijn op de ALV weet ik niet, dat zien jullie zaterdag Haha! Knipoog )

Maar goed in het kader van gelijke monniken gelijke kappen, hoe gaat dat worden als uit dat onderzoek blijkt dat het "potje" (kan geen betere omschrijving bedenken) wel voldoende beschermt. Word dan ook voor de beginnersklasse de veiligheidshelm (cap bedoel ik in deze dan) afgeschaft??? want dat zou ik dan wel zo eerlijk vinden. Zij kunnen zich dan toch ook afdoende beschermen met het gegeven middel.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:55

rina schreef:
Want voor mij is en blijft de regel nu krom, de beginners mogen wel een helm en de amateurs en open niet. Waarom zouden zij zich beter mogen beschermen dan de rest??

Van Amateurs en Open ruiters had de ALV de verwachting dat zij zouden investeren in veiligheidsmaatregelen die tevens voldoen aan de outfit-eisen (westernhoed). Dat het kán bewijst Sonja morgen.

Citaat:
En ja tuurlijk komt er dan weer het verhaal van ze rijden nog niet zo lang, dat is voor mij geen reden.

Gelukkig, want dat was ook voor de ALV niet de reden. De reden was wél dat de ALV heeft besloten om van beginners deze investering in een veiligheidsmaatregel die óók voldoet aan de outfit-eisen niet te vragen. Dit in het kader van toegankelijk houden/maken van de sport (denkend aan manege-ruiters zonder eigen paard en zadel).

Citaat:
Ik wil graag de gelegenheid mezelf te beschermen daar waar ik het noodzakelijk vind.

De regels verhinderen dat dus niet (maar Blaze is daar al voldoende op ingegaan).

Citaat:
Maar goed in het kader van gelijke monniken gelijke kappen, hoe gaat dat worden als uit dat onderzoek blijkt dat het "potje" (kan geen betere omschrijving bedenken) wel voldoende beschermt. Word dan ook voor de beginnersklasse de veiligheidshelm (cap bedoel ik in deze dan) afgeschaft???

Als het oorspronkelijke argument "toegankelijk houden/maken van de sport" niet meer van toepassing is, kan de bepaling afgeschaft worden (maar ik heb geen voorstel in die richting gezien). Het argument dat jij noemt (rijden nog niet zo lang) is nooit bepalend geweest bij het maken van deze regelgeving.

Groeten,

Chris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:18

Frayba schreef:
Van Amateurs en Open ruiters had de ALV de verwachting dat zij zouden investeren in veiligheidsmaatregelen die tevens voldoen aan de outfit-eisen (westernhoed). Dat het kán bewijst Sonja morgen.

Kleine correctie/toevoeging:

Wij hebben deze hoeden jaren geleden gekocht bij een winkel die nu niet meer bestaat, en zijn ze nooit meer tegengekomen. De licentie is van een bedrijf in Amerika dat ook niet meer traceerbaar is.
Vandaar dat ik 'm morgen even meebreng, omdat iemand in dit topic het idee opperde om er eens mee naar een capfabrikant te gaan om te zien wat die eventueel voor de westernsport zou kunnen betekenen.

Wij zijn dus in het bezit van een dergelijke caphoed (eentje is gesneuveld toen een jong paard mijn partner vanuit een paniekgalop over zich heen de muur in kwakte; als Dick toen zo'n "potje" op z'n hoofd had gehad, of zo ijdel was geweest dat hij alleen een hoed op had gehad, dan was ik nu weduwe of mantelzorger geweest...), maar hebben (helaas!!!) geen idee waar cq óf deze nog ergens te koop zijn...

Overigens wil ik 'm ook tonen met de gedachte erachter dat we er even (mag kort Haha! ) over na moeten denken of we een dergelijke oplossing nou echt "westerner" vinden dan een "engelse" cap. Dick is een lange vent op een groot paard. Ik ben een kleintje op een kleine pony. Als ik 'm opzet, is het net een heeeeeeuuuuule grote cowboyhoed met 4 pootjes en 2 konten eronderuit Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het helemaal met Chris eens dat mensen die verder willen in een sport ook maar een bepaalde investering moeten willen doen.
Echter, ik vind het een beetje onbenullig om dan naar middelen zonder het juiste CE-keurmerk te verwijzen (de potjes die ik tot nu toe heb gezien), of naar zaken die niet meer verkrijgbaar zijn. Daar moet EERST een constructieve oplossing voor komen, VOOR je dit van de leden mag verwachten (vind ik) Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:32

rina schreef:
Maar goed in het kader van gelijke monniken gelijke kappen, hoe gaat dat worden als uit dat onderzoek blijkt dat het "potje" (kan geen betere omschrijving bedenken) wel voldoende beschermt. Word dan ook voor de beginnersklasse de veiligheidshelm (cap bedoel ik in deze dan) afgeschaft??? want dat zou ik dan wel zo eerlijk vinden. Zij kunnen zich dan toch ook afdoende beschermen met het gegeven middel.

Als ik mijn niet vergis, kan namelijk ook niet altijd maar alles onthouden, lag bij de commissie hier het volgende ten grondslag aan.
Cap toestaan in de beginners klasse en de daaronder gemaakte instap klasse, zal de instroom kunnen bevorderen, die gezien voor de ruiters die de overstap gaan maken naar het western.

De vis vijver die overvol is bij een andere organisatie daarvan krijg ik inderdaad door, en dit met name van de ouders waarvan hun kinderen dus al actief zijn binnen die vis vijver volle organisatie dat overstappen financieel behoorlijk wat meebrengt, als zij hun kind western gaan laten rijden. Dit signaal was ook al in 2003 bij de laatste uitgaven van het regelboek een feit, later bijstemming en meerderheid ook zo gebleven, en nu zoals je kan lezen als optionele toevoeging opgenomen is. L5 zijn eventueel ook nog andere zaken opgenomen even uit mijn hoofd, en na mate het niveau wat nu getoetst kan worden hoger wordt, zie je dat de regel geheel niet veranderd zijn op dit gebied.

Alles en iedereen die nu western rijden veranderd eigelijk niet zoveel, aan de onderzijde, dit ook weer niet oneerbiedig bedoeld daar is de vrijheid geschapen die de groei binnen onze sport en met name voor onze vereniging moet gaan billijken.
Interpolis gaf mijn vanmorgen aan of onze vereniging de cap verplicht zal kunnen/willen stellen, maar dit dan met name tot 14 jaar. Waarschijnlijk hebben de verzekeraars een marge met elkaar afgesproken waar zij de cap eigelijk als verplichting zien, anders vraag je mijn dit niet. Toch?
Heb hierop een diplomatiek antwoord gegeven van hallo jongens, kom ik nu met vragen bij jullie om al mijn credit al weg te geven, wordt en een soort van handje klap, veilig, veiliger, het veiligst, of zijn er duidelijke kaders af te spreken met elkaar, hoe wij graag ons ding op niveau veilig kunnen blijven uitvoeren, waarbij het voorgeschreven middel in kwestie dat nu ter discussie staat in combinatie met het in het leven geroepen Ce 1348 marking, zich verhoud op mijn vragen.

Meneer Vet wij komen er op terug was het antwoord.
Dus resumé, heb nog steeds niet te horen gekregen dat ons voor geschreven ding, illegaal is, niet veilig genoeg zoals er gesteld wordt.

Peter

PS en ja, ik weet dat jij die klier bent Haha! Clown

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:34

@Peter leuk he verzekeringen Clown Haha!

Het zal me echt benieuwen waar de heren van de verzekering uiteindelijk mee gaan komen.
Aangezien ik morgen helaas niet aanwezig kan zijn op de ALV, heb ik via de mail aan de secretaris (haai Anya Doei! ) een mail gestuurd met mijn VOOR stem. Ik ben nl zeker wel van mening dat de ingeslagen weg de goede is (zei de vervelende klier Tong uitsteken Clown ) De discussie over het wel of niet mogen van een veiligheidscap komen we zeker weten ook wel uit. Al word dat dan mss volgend jaar Clown Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:37

Haaaaai Rina . Is binnen gekomen Haha! Haha! Go jij! Go jij! Doei!
(geleerd dat je altijd gezellig moet terugzwaaien, is goed voor de sfeer Haha!)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:40

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:47

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:47

Ik wil graag vooral die zonnebloemen. Lekker fleurig Ja

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:51

Anya schreef:
Ik wil graag vooral die zonnebloemen. Lekker fleurig Ja

Het gaat natuurlijk om de "western"-look...... Clown

En Peter: vijf pagina's geleden had ik deze nog niet gevonden.

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:51

ik de witte een beetje onderaan, dan kan de klep een beetje omlaag aan de voorkant en met een beetje geluk kunnen de zijkleppen iets omhoog Haha! Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:59

Redneck schreef:
En Peter: vijf pagina's geleden had ik deze nog niet gevonden.

Okay, maar creatief gezien, gezien deze discussie, moet een cappen fabrikant hier toch wel mee kunnen doen toch. Als wij niet zo breed dit onderwerp bediscussieerd hadden, was jij er nooit opgekomen om ernaar te zoeken, nogmaals dank, heb een cappen fabriek in Zwolle ermee aan het denken weten te zetten. Cool