rinse schreef:Wat mij betreft zijn tradities belangrijk. Het dragen van een hoed en de bijbehorende outfit hoort bij het Western-rijden, alhoewel ik wel vind dat iemand die in Western-outfit "dressuur"rijdt, toch geen "Western"rijdt. Kortom: het gaat om de wijze van rijden, in essentie, en uiteindelijk niet om de Outfit.
Misschien heb ik wel niet goed naar allerlei Western-films gekeken, vroeger: Maar de daar acterende Cowboys, die over het algemeen niet heel erg denderend in hun slappe was zaten, zagen er toch heel anders uit dan de huidige (Nederlandse) Western-ruiters, die zich voor bedragen waar de echte Cowboys waarschijnlijk alleen maar van konden dromen, in het strijdperk begeven.
Bovendien waren in de tijd dat de Quarters hun naam kregen, de ziektenkostenverzekeringen en de Arbeidsongeschiktheidverzekeringen, voor zover in kan zien, nog niet op een niveau dat men bij ongelukken direct klaarstond met zinsnede's als I'll pursue you...
En dat, Dames en Heren, is de juridische praktijk van vandaag-de dag, een Amerikaanse praktijk, jaren na het Western-rijden ook overgewaaid.
Of u het nu leuk of passend vindt: Wanneer er een ernstig ongeluk gebeurd met een ruiter op WRAN-wedstrijden, waarin de WRAN gebiedt, dat er met hoed, en zonder veiligheidshelm gereden dient te worden, stelt U zich bloot aan een optocht van juridische procedures, waarbij ik met name het Bestuur erop wijs, dat men zeker na deze "Bokt-discussie"over e.e.a. zich ook blootstelt aan Persoonlijke aansprakelijkheid!
Kan mijn geheel vinden in uw quote waar ik één kantekening bij maak dat de Wran de ruiters niet verplicht met een hoed te starten, ook niet gebied, geheel in traditie als andere sportorganisaties, bonden, zijn de tools gegeven om je te beschermen. Nu dat op aangegeven van de leden ons veiligheidsmiddel niet het juist middel blijkt te zijn, is het Wran bestuur per direct een onderzoekt gestart, en toetst het geen wat aangegeven wordt.
rinse schreef:Tradities zijn, zoals gezegd, mij een groot goed.
Maar men kan niet voorbij gaan aan de maatschappelijke realiteit, waar "Veiligheid" de laatste jaren prioriteit heeft gekregen boven de traditie.
Een Zeeuwse of Volendammer vrouw dient op een bromfiets een helm te dragen, of dat nou "staat"bij haar klederdracht of niet.
Dit klopt ook alleen hier is de norm die ten grondslag ligt aan de gegeven bescherming, wettelijk vast gelegd, wat bij het gestelde niet het geval is.
rinse schreef:En, na dodelijke ongelukken, zijn zelfs de wielrenners in de Tour de France verplicht om een helm te dragen, terwijl toch niemand zal betwisten dat de renners die aan dat evenement deelnemen, tot "the top of the Bill"in die sport behoren!
Klopt ook alleen moeten wij de normen die ten grondslag liggen niet met elkaar verwarren.
Ruiter cap, wordt getoetst op de stootpetten norm.
Wielrenner cap wordt getoetst op de val helm norm.
rinse schreef:Dat Ruiters op L1 en L2-niveau geacht worden hun paard te beheersen is evident: Neemt niet weg, dat ook iedereen weet, hoe schrikachtig onze lieverdjes kunnen zijn, zeker als ze met meerderen in de ring verschijnen! Kortom: een ongeluk kan ook veroorzaakt worden door een ander ( een flitslicht van Tante Mien, bijvoorbeeld), met even desastreuze gevolgen als een weigerend paard in de "walk and jogg"!
Vandaar dat het is toegestaan dat jij je mag beschermen.
rinse schreef:Samenvattend: Anno 2007, hoe jammer misschien ook uit het oogpunt van Traditie ontkomt de WRAN er m.i. niet aan, de keuze voor Cap of Hoed vrij te laten. De WRAN kan zich niet buiten de maatschappelijke realiteit plaatsen: het is niet voor niets, dat de Amerikaanse Western-organisaties ( natuurlijk ook met het oog op kostbaar juridisch "gedoe") de keuze vrijlaten: in Nederland is dat inmiddels niet anders.
Ook hierop had ik al een antwoord gegeven, dat te begrijpen is dat deze organisaties het vrij geven daar deze hun ruiter niet kunnen toetsen op een kwaliteit van rijden, wat wel past binnen het nieuwe levelsyteem van de Wran. Nogmaals onderzoek is gaande hoe het één en ander zich juridisch zal verhouden.
rinse schreef:Wel zou ik het WRAN-bestuur het volgende willen voorleggen. Ik heb begrepen, dat er in Zwolle een Cap-fabrikant gevestigd is. Zou het voor zo'n fabrikant niet aantrekkelijk kunnen zijn, een hoed met ingebouwde veiligheid te fabriceren? Ik weet dat Troxel wel zoiets aanbiedt voor de dressuur, en ook weet ik, dat het een Nederlandse gewoonte is, om vooral op mijn voorstel te benoemen waarom dat niet of heel moeiljk zal kunnen, maar: "niet geschoten is altijd mis"!
Dit is een tip waar ik weer wat mee kan, hiermee ga ik ook aan het werk.
rinse schreef:Tenslotte.
Ik begrijp heel goed, dat het WRAN-bestuur veel waarde hecht aan het "indelingsvoorstel", wat toch de kern vormt van de ALV van a.s. zaterdag.
Ook begrijp ik zeer wel, dat discussie's over "de hoed" en de jeugdklasse ( waarin ik me ook gemengd heb), en wellicht ook andere onderwerpen die niet tot de kern behoren, het risico met zich meebrengen dat de discussie daarover het aanvaarden van het nieuwe indelingsvoorstel in de weg kan staan.
Vandaar dat ik u de suggestie doe, "hoed-en jeugd-discussies"waar nodig in handen te geven van bijvoorbeeld Werkgroepen, die bijvoorbeeld binnen een half jaar met uitgewerkte voorstellen op die punten komen.
Dit om te vermijden, dat leden, die het in feite wel eens zijn met uw indelingsvoorstel, zich gedwongen voelen "tegen" het hele voorstel te stemmen vanwege de hoed....
Ik wens u wijsheid,
J. *****
Bedank voor de verwijzing voor wijsheid, probeer ook met vele wijzen uit het land duidelijkheid te krijgen in de verschillende opvattingen die er zijn.
Ik reageer vanmorgen pas laat, omdat ik drie en een half uur met Interpolis aan het overleggen ben geweest rond deze zaak. Interpolis heeft mijn toegezegd om een commissie samen te stellen, die het voor en tegen gaat onderzoeken, en heeft mijn wel aangegeven verheugd te zijn dat de Wran zelf de stap zet naar de verzekeraar, met de vraag zijn wij goed bezig.
Wran wil niks anders dat de ruiter zich zelf van goede veiligheidsmiddelen kan voorzien, maar wil de nieuw gegeven feiten niet als klakkeloos aannemen, maar op maat laten toetsen.
Mijn inzien is dit wat u van een bestuur mag verwachten, daar u zelf al heel duidelijk stelt, dat de aansprakelijkheid van bestuurders ook gewaarborgd moet zijn op het gevoerde beleid.
Peter