[WN] Western beslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Western beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:51

Dan heb ik jou verkeerd begrepen.
Ik dacht dat je paard op ijzers werd gezet om de bloedsomloop te stimuleren.

Maar het gaat jou om het bewegen.
Dat kan natuurlijk.

Gelukkig heb ik die keus niet hoeven maken ooit. Ik zou denk ik kiezen voor dan maar onbelaste beweging (al dan niet met verband ijzer) en dan maar geen trainingsschema.

Maar inderdaad: die luxe heb ik, wil ik ook hebben.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:51

Citaat:
PeterV:
Neem nou BV het stuk dat Vera geplaatst heeft in een ander topic, dit vind ik dus gevaarlijke info. Heeft even niks met beslag te maken, maar deze info gaat een eigen leven leiden en niemand maakt zich druk over de eventuele interpretatie ervan.

Ik neem aan dat je het stukje over dekens en buitenzetten bedoeld?
Staat gewoon op internet dus iedereen kan het lezen, zie niet in waarom dat gevaarlijk informatie is Blond
Heb een beetje vertrouwen in je medemens. Haha!
Als je dit als gevaarlijke informatie beschouwd dan kan het stukje tekst van Bo ook niet door de beugel door te zeggen dat paarden in boxen onder een dikke laag dekens pas goed voor je paard zorgen is en dat het mishandeling is om paarden bloot in de wei te zetten.
Want dan kun je uiteindelijk alles wel verkeerd interpreteren...... Lips are sealed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:52

@ElCamino: Ik zou niet rijden op een paard met een hoefzweer, maar die zou ik onbelast laten bewegen.. Dus nee, ik snap het niet hoor Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:00

DubbelDun schreef:
@Peter: dank voor je uitleg. Duidelijk verschil dus of je in de wereld van de 'sport' zit of de wereld van de dierenliefhebber die vasthoudt aan zijn principes.

DD niks te danken hoor, tussen iets privé houden of het zakelijk mee omgaan blijven principes eigelijk het zelfde, zolang deze maar niet op de proef gesteld worden.
Ik heb geleerd dat wanneer iemand schermt met zijn principes, denk ik altijd aan een kreupele die met zijn krukken zwaait.
En bedenk,
Het is gemakkelijker voor je principes te vechten dan ernaar te leven.
Laatst bijgewerkt door PeterV op 07-12-06 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:01

wat ik zo grappig vind is dat beweerd wordt dat je een paard niet nat buiten kan zetten na het rijden want dan wordt hij ziek, maar dat datzelfde paard blijkbaar niet ziek wordt als hij zelf gek doet in de wei en behoorlijk bezweet rond loopt
ik heb zo'n teddybeer, die altijd zweet als een otter, zomers en s'winters, tijdens werk maar ook gewoon met de andere paarden op de wei
ziek is hij nog nooit geweest daarom, hoewel ik mij daar toch wel zorgen om heb gemaakt, nu weet ik dus waarom hij daar niet ziek van wordt

het idee van de hoefzweer snap ik wel
als de smid de zweer heeft weggesneden, open heeft gemaakt, is de eigenlijke zweer weg en daarmee de pijn ook
wat overblijft is een beschadigde hoef die met een ijzer weer herstelt kan worden
als je echter aan een verbandijzer moet gaan denken zou ik het toch maar rustig aan doen met zo'n paard

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:03

@ Spatter; pas op, is gevaarlijke informatie Knipoog Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:03

PeterV schreef:
Ik heb geleerd dat wanneer iemand schermt met zijn principes, denk ik altijd aan een kreupele die met zijn krukken zwaait.
En bedenk, Het is gemakkelijker voor je principes te vechten dan ernaar te leven.

Die uitspraak snap ik even niet?

Een kreupele die met zn krukken zwaait, omdat je bepaalde principes hebt??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:06

Cer schreef:
PeterV schreef:
En bedenk, Het is gemakkelijker voor je principes te vechten dan ernaar te leven.

Die uitspraak snap ik even niet?

Een kreupele die met zn krukken zwaait, omdat je bepaalde principes hebt??

Wat ik bedoel te zeggen Cer,
Het geluk loopt wel eens de tegenovergestelde richting uit van je principes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:07

@Spatter: als een zweer wordt weggesneden is de druk van de zweer weg, dus idd een gedeelte van de pijn. Maar omdat een zweer behoorlijk diep kan zitten en zeker als hij ver genoeg uitgesneden wordt je dichtbij het leven zit, kun je mij niet wijsmaken dat dan de pijn ook ineens weg is.
Het zit in een paard zijn genen om zo weinig mogelijk pijn te laten zien, dat houdt niet in dat ze het niet hebben.

@Peter: het blijven keuzes; je kunt je nog altijd omdraaien en je principes achterna lopen Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:11

Of het met geluk te maken heeft of principes zal mij aan mn achterwerk oxideren (en dat is best behoorlijk Haha! )

Waar ik af en toe een beetje moe van wordt is dat mensen blijkbaar dingen doen waar ze niet geheel achterstaan, maar wel moeten omdat ze nu eenmaal moeten (anders gebeurt er iets heel ergs ofzo).

Dat vind ik een beetje vreemd. Zeg dan gewoon dat je dingen doet, omdat je ze doet en dat je dat prima vindt. Zeg niet 'ja ik wil het eigenlijk niet maar ik moet wel'. Want dat is inderdaad een keuze. Je hoeft helemaal niks.

Maar doe niet heel kinderachtig tegen mensen die hun principes nastreven. Alsof die juist de dommerikken zijn, want imo is dat omgekeerd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:12

vera hihi, zelfs spatter die met een deken staat, gaat na het rijden eerst zonder deken nog los in de rijbak om even te rollen en uit te lopen
pas na een uur ofzo gaat hij weer naar binnen, kan ik gaan poetsen en krijgt hij zijn deken weer op
ik moet er wel bijzeggen dat mijn paarden totaal geen paarden zijn die rustig in een hoekje gaan staan
zeker na het rijden moeten die nog even los uitkuren

DD dan heb je het over een diepe zweer en niet over een oppervlakkige, die vaker voor komt
bij een diep zweer heb je ook echt een wond en komt er meer verzorging bij kijken als alleen een ijzertje eronder

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:13

DubbelDun schreef:
@Peter: het blijven keuzes; je kunt je nog altijd omdraaien en je principes achterna lopen Knipoog

In principe zal ik dat kunnen doen, maar de gemaakte keuze maken het er in principe naar dat ik alleen nog maar vooruit kan denken.
Dit pas ook veel meer bij mijn principes want wat geweest is geweest, en omdraaien zie ik een beetje als voor de feiten weglopen.
Maar in principe heb je gelijk, ik zou dat kunnen doen. Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:15

@Cer: thanks, ik had het niet beter kunnen zeggen.

@Spatter: over dat soort zweren heb ik het idd, ondiepe zweren zal een paard idd weinig last meer van hebben als de druk er af is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:19

Is wel een heel politiek antwoord hoor Peter.
Churchill zei al: " those are my principles. If you don't like them, I have others ".

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:22

Cer schreef:
Of het met geluk te maken heeft of principes zal mij aan mn achterwerk oxideren (en dat is best behoorlijk Haha! )

Waar ik af en toe een beetje moe van wordt is dat mensen blijkbaar dingen doen waar ze niet geheel achterstaan, maar wel moeten omdat ze nu eenmaal moeten (anders gebeurt er iets heel ergs ofzo).

Dat vind ik een beetje vreemd. Zeg dan gewoon dat je dingen doet, omdat je ze doet en dat je dat prima vindt. Zeg niet 'ja ik wil het eigenlijk niet maar ik moet wel'. Want dat is inderdaad een keuze. Je hoeft helemaal niks.

Maar doe niet heel kinderachtig tegen mensen die hun principes nastreven. Alsof die juist de dommerikken zijn, want imo is dat omgekeerd.

Doe helemaal niet als of andere dommerikken zijn, probeer begrip te vragen voor feiten die een situatie met zich meebrengen
Kijk er zijn mensen die zich verbeelden er goede principes op na te houden omdat zij alles in anderen afkeuren. Probeer hier uitleg aan te geven vanuit mijn situatie en lees is terug hoe kinderachtig je reageert.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:28

ron , bedankt voor de uitleg. weer een tipje om het kaf van het koren te scheiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:31

@peter : een principe is een vrij zwart/wit gebeuren ; je hebt het en je leeft er naar of je hebt het niet. <- note dikke punt )
Van een principes afstappen omdat een situatie dit niet meer toelaat is een keuze, maar beroep je dan niet op 'ik kan niet anders'.
Want zo werkt het gewoon niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:34

PeterV schreef:
Doe helemaal niet als of andere dommerikken zijn, probeer begrip te vragen voor feiten die een situatie met zich meebrengen
Kijk er zijn mensen die zich verbeelden er goede principes op na te houden omdat zij alles in anderen afkeuren. Probeer hier uitleg aan te geven vanuit mijn situatie en lees is terug hoe kinderachtig je reageert.

Wat ik ook probeer is de discussie algemeen te houden. Als dat kinderachtig is, prima.
Begrip vragen is ook prima, maar als je tijdens dat begrip vragen mensen die zich aan hun principes (welke dat dan ook zijn) vasthouden en daar naar handelen, gaat vergelijken met kreupelen met stokken, dan snap ik het niet meer zo goed. Nu lees ik ook niet altijd helder natuurlijk..

Maar dan even op de man:
Wat vraag je nu eigenlijk?
Je laat een paard doorlopen met pijn, omdat hij een show moet lopen, en daar wil je begrip voor? Zoiets? En dan vergelijk je mensen die dat niet doen met een my little pony club structuur??
Nu moeten we de hoefzweer in deze niet gaan uitkouwen, want dat is niet belangrijk genoeg misschien.

Maar wat doe je dan als je paard van de wagen afkomt op een grote show, loopt niet helemaal rad. Maar ja, hotel, inschrijvingen, alles is al geregeld. Je kan hem een injectie geven zodat hij het kostbare prijzengeld bij elkaar kan lopen. Je kan ook naar huis gaan, maar dat kost je teveel geld.
Wat doe je dan met dat paard wat in je hart gesloten is?
Van mij mag je kiezen voor die injectie hoor, dat snap ik best Ja

Maar ga iemand die dat niet doet, niet uitmaken voor kreupele of penny. Want voor de laatste heb ik persoonlijk meer respect. Maar dat is persoonlijk natuurlijk Ja
En dat is niet kinderachtig, maar dat is zoals de industrie in elkaar zit. En je kiest om mee te draaien in die industrie.

Als je dat niet bedoeld, heb ik het verkeerd begrepen, bij voorbaat excuses..

En we dwalen af....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:49

Cer schreef:
Als je dat niet bedoeld, heb ik het verkeerd begrepen, bij voorbaat excuses..

Ohw is niet nodig hoor, maar bedankt. Tong uitsteken

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:12

Over zwetende paarden:

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

· Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.

· Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.

· Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.

· Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.

· Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.

Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan. Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:23

@Cer: hij heeft dan geen hoefzweer meer, is door de Hoefsmid heel vakkundig uitgesneden en dan kun je gewoon weer rijden als het paard niet kreupel loopt.
Zo doen we het altijd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:50

tja. zwijg mij over hoefzweren. Mijn ene paard had een diepe hoefzweer en we hebben weken gedacht dat het hko was. Huilen (tot de zweer uitbrak) Nu heeft mijn andere paard een diepe hoefzweer en heeft er een straalontsteking aan overgehouden. Huilen Huilen En nu ontopic : hij krijgt dus, nadat de straal proper opgekuist is, een ijzertje onder die achtervoeten. Zo loopt hij wat hoger en wordt de zool wat gespaard. Een therapeutisch beslag zeg maar. Hij mankt wel niet, maar ik heb toch een naar gevoel bij het rijden met een paard met een ontsteking in de voet. Ben een beetje penny zeker ? Waar is die little pony club ? *meldt zich aan* Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:09

@ElCamino: Is dat dan speciaal beslag?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:20

nee, gewoon een licht ijzer zonder lip. Maar met "therapeutisch" bedoel ik dat het er speciaal onder gezet wordt omdat hij nu een straalontsteking heeft, en hij loopt op zijn stralen nu, met die ontsteking op de grond, in de vuiligheid en de modder, dus da's even niet ideaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:18

@Cer, geen idee of een verbandijzer echt speciaal beslag is.... het is al zo'n tijd geleden maar toen deed Ronald mijn paard nog dus die kan het je goed uitleggen denk ik. Ook al denk ik niet dat hij er hier op in zal gaan omdat het een topic over western-beslag is Haha!
Ik weet wel dat hij er even op heeft gelopen en daarna weer zijn gewone ijzers.
Nu waren dat plates achter en destijds aluminium voorijzertje, misschien vandaar een ander "verbandijzer". Dat durf ik je niet te zeggen.