[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:04

Nee, niemand die zo met voer bezig is als ik. Zij voeren het liefst wat het goedkoopste is en denken dat alles hetzelfde is en Havens is bij ons popie en in hun ogen daarom het beste. Hooi wat gevoerd wordt is heel slecht, koop daarom mijn eigen, maar is goedkoop Geld, geld!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:28

Francis schreef:
@ El Cid: Hoeveel graan voer jij gemiddeld per dag? (afgezien van die grote dan..)
Dot krijgt nu 3 keer daags ongeveer een halve voerschep, zal zo'n 600 gram zijn ofzo? (zal't vanmiddag es wegen). dus iets meer dan 1,5 kilo per dag. Op zich ziet ze er goed uit en doet ze't goed, ze is heel iets afgevallen, maar dat mocht ook wel, ze begon té worden, maar meer mag er nu niet af. Wel heeft ze nog steeds een grasbuikje, maar dat komt van't oude hooi en ik voer sinds een week nieuw en erg goed hooi. Hoop dus dat die buik er snel af is.

Onze Arabier krijgt ca. 1, 75 schep per dag + 1 x per dag slobber van zemelen en geplette haver, onze paint van 15 maanden ca. 2 scheppen + slobber. De slobber is ongeveer 1 schep. De paint krijgt er ook 1,5 schep Lucerne bij en allemaal net zoveel hooi als ze op kunnen. De lucerne willen we starks aan alledrie gaan voeren.
Ik ben overigens van de bietenpulp afgestapt, de slobber maak ik zelf, dus geen kant en klare omdat daar ook vaak weer melasse inzit.
We hebben de zakjes Lucerne van Subli binnen. De Lucerne is veel grover dan die van Hartog, er zitten vrij lange stelen tussen, het ruikt erg goed. Op de zak staat dat deze uit Frankrijk komt en zongedroogd is,met 5 % soja olie. Paarden vinden het ook lekker.
Wat mij wel opvalt is dat er anders uitziet dan de Amerikaanse lucerne, dat geldt voor alle lucerne die ik in Nederland gezien heb, het is veel minder groen en minder bros.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:42

Dat laatste zal door de manier van drogen komen denk ik. Luchtvochtigheid, aantal dagen dat het op't land ligt, snelheid waarmee 't droogt en eventueel weer vochtig wordt van dauw of regenbui.. allemaal factoren die dat uiterlijk kunnen bepalen.
't Klinkt in ieder geval goed en als't hooi idd 4 euro de baal gaat worden hier, zal ik er zeker ook meer dan 1 scheppie per dag van gaan voeren.
Ben Dot weer heel iets aan't opvoeren in graan... heel ietsje maar, heb toch 't idee dat er net wat meer af drijgt te gaan dan de bedoeling was. Hooibuik lijkt (maar de wens kan de vader van die gedachte zijn) al iets minder te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:38

Francis 4 euro per baal? Waarom kom je dan niet naar brabant om je hooi te halen? 2,25 per baal en heb ik nog een adres, absoluut onkruidvrij, grote balen 3 euro per baal. (denk ong. 20 kg per baal en de kleinere ongeveer 16 tot 18 kg)

Dat van de lucerne klinkt idd goed. Voer je nu de lucerne ipv het hooi? Dus 4 plakken per dag of zo zoals ik hooi voer?

Alfalfa waar jullie in het topic over spraken is, dat dezelfde die wij bij de supermarkt kopen? Zo ja kunnen we het zelf toch maken? Lucerne zaadjes laten ontkiemen en laten drogen, toch? of wordt het vers gegeven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:46

russel schreef:
Francis 4 euro per baal? Waarom kom je dan niet naar brabant om je hooi te halen? 2,25 per baal en heb ik nog een adres, absoluut onkruidvrij, grote balen 3 euro per baal. (denk ong. 20 kg per baal en de kleinere ongeveer 16 tot 18 kg)

Dat van de lucerne klinkt idd goed. Voer je nu de lucerne ipv het hooi? Dus 4 plakken per dag of zo zoals ik hooi voer?

Alfalfa waar jullie in het topic over spraken is, dat dezelfde die wij bij de supermarkt kopen? Zo ja kunnen we het zelf toch maken? Lucerne zaadjes laten ontkiemen en laten drogen, toch? of wordt het vers gegeven.

Hier in de Achterhoek betalen we ook rond de 2,25/ 2,50 per baal prima landhooi.
Lucerne = Alfalfa, je kan de kiemen inderdaad bij de supermarkt en reformwinkel kopen. De hoeveelheden die paarden eten ligen iets hoger dan die kleine bakjes. Zoals je kan lezen wordt het gedroogd gegeven. Op zich een leuk idee, zelf ontkiemen maar dan moet je wel een aardig stuk land hebben om het te laten groeien en daarna nog een heleboel zon om het te laten drogen, al hebben we daar de laatste tijd geen gebrek aan Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:52

ElCid schreef:
russel schreef:

Hier in de Achterhoek betalen we ook rond de 2,25/ 2,50 per baal prima landhooi.
Lucerne = Alfalfa, je kan de kiemen inderdaad bij de supermarkt en reformwinkel kopen. De hoeveelheden die paarden eten ligen iets hoger dan die kleine bakjes. Zoals je kan lezen wordt het gedroogd gegeven. Op zich een leuk idee, zelf ontkiemen maar dan moet je wel een aardig stuk land hebben om het te laten groeien en daarna nog een heleboel zon om het te laten drogen, al hebben we daar de laatste tijd geen gebrek aan Knipoog .

Nee dat klopt, maar ik kwam op het idee omdat ik laatst maiskorrels had, die zijn hard, te hard voor een paard om te kauwen dus liet hij ze liggen. De korrels heb ik toen in een emmer gelegd en laten weken net zolang totdat ik ze door kon bijten, afgegoten en meegenomen in een plastik zak. Laat de ochtend erna er al een worteltje van ongeveer een halve cm aan zitten. Misschien is het laten ontkiemen van de lucernezaden tot alfalfa wel net zo makkelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:58

Alfalfa wat je voert aan paarden is niet het kiemplantje van de reformzaak maar gewoon de gemaaide plant nadat'ie flink heeft kunnen groeien in de grond. Net als met hooi alleen is't geen gras maar een 'klaverfamilieplantje' zeg maar.

Ik ga ook zéker op zoek naar goedkoper hooi, dan maar van wat verder weg. Vervoer is alleen een probleem voor mij, dus 't moet aan huis afgeleverd kunnen worden, maar dan wel een kleinere hoeveelheid (max. een baal of 25/30), want ik heb ook weer niet al te veel oplagruimte. Dus als iemand zo'n adresje voor me weet, met echt góede kwaliteit hooi, gegarandeerd zónder kruiskruid, dan hoor ik dat graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:11

Als je een trailer kan lenen, kun je al gauw een pak of 35 a 40 in kwijt, schat ik. Kun je weer even vooruit en anders rij de 2 keer dat weekend. Ik haal ook steeds een hoeveelheid.

Garderen is al een dik uur rijden van mij vandaan, jammer, weet een adres met super hooi.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:36

Is er ook iemand die hartog balance voert(10 % eiwit en 5% vet en vep 800) ? of een ander produkt van hartog ?

Wij zijn er nl erg enthousiast over , voeren maar 1 x daags onze quarters een kilo en natuurlijk onbeperkt hooi (ze staan 24/7 buiten op zand/beton en af en toe op een graslandje) bij laag trainings niveau en 3 keer 1 kilo bij intensieve (meerdagse)training. Hebben we een intensieve "uit" training geef ik de avond voor vertrek wat extra magnesium en bij heftig zweten na de training wat e-plus van pavo

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:03

russel schreef:
Als je een trailer kan lenen, kun je al gauw een pak of 35 a 40 in kwijt, schat ik. Kun je weer even vooruit en anders rij de 2 keer dat weekend. Ik haal ook steeds een hoeveelheid.

Garderen is al een dik uur rijden van mij vandaan, jammer, weet een adres met super hooi.

Die trailer is't probleem niet, heb hier de 'trailerboer' in't dorp waar ik voor niet al te veel een trailer kan huren... 'k moet alleen wel een auto hebben die em kan trekken en die heb ik dus ook niet meer... en nee, ook familie geen trekauto's meer.
Een uur rijden is voor mij geen probleem, rij voor minder belangrijke dingen grotere afstanden.
Viel me gister toen ik ff naar Haaksbergen reed idd wel op dat in de Achterhoek alles nog vreselijk groen is... hier écht niet meer...
Dat adres (of telefoonnummer) van dat superhooi wil ik wel..misschien valt er wat te regelen met ze óf kan ik nog trailer + auto regelen. Geen zin om de rest van't jaar 4 euro per baal te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:47

Je krijgt pb.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:37

Heeft iemand hier daadwerkelijk die luzerne van Subli in huis? Staat er ook Subli op de verpakking?

Ik heb het nl. via de plaatselijke Welkoop besteld, maar die werden door Subli verwezen naar de fourage-handelaar. Die zijn nu aan het kijken wat ze voor me kunnen regelen. Krijg zo telefoon als het goed is.

Vaag ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:01

Ben net teruggebeld: wel leverbaar, idd zonder melasse maar of het nou onder de naam Subli is, is me nog steeds niet duidelijk. Het is maandag binnen iig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:05

Wij hebben het, of beter op de pensionstal. Cebeko heeft daar houtmot gebracht en als proef 2 zakjes ( a 13kg) meegenomen. Normaal bezorgen ze alleen per pallet of nu i.c.m. andere spullen. Ik heb begrepen dat de kleine zakjes niet per stuk te krijgen zijn, in ieder geval niet bij de Welkoop, mar dat het alleen per pallet gaat ( 48 zakken!) of dus mee laten bezoreg met iets anders. Bij de Welkoop hier in het dorp lukt dat dus niet, maar mooi dat het bij jou wel gaat.
Ons bevalt het goed, wat grover van structuur en de paarden eten het graag.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:41

Heb het binnen en voer het al. Mooi spul hoor en ze vinden het heerlijk! Ik heb een pallet besteld en een aantal mensen wilde zakken overnemen dus dat is zo op op deze manier. Mijn paarden krijgen het naast het hooi en dat is dan 2 kilo per paard wat ik bijvoer. je kunt het ook alleen geven en dan moet je zo'n 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht geven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:36

Jaaaaa, Cebeko!! Dat is de naam die ze noemden! Het product komt dus kennelijk direct van hen af! Ik krijg maandag een proefzak en als dat bevalt kan ik meer bestellen. Ik weet niet of ik dan gelijk een hele pallet moet nemen ... wat is de houdbaarheid van de zakken?

@anika: Da's nog aardig wat, 1 kilo per 100 kilo, want het spul weegt natuurlijk drie keer niks. Wat is de prijs eigenlijk per zak?

Ik heb nu als tussenoplossing de lucerne van Hartog. Daar zit 5% melasse in. Ik wil over op de melasseloze variant, maar zo kan ik iig wel mooi vergelijkend warenonderzoek doen Knipoog

Zouden ze trouwens een minder bolle hooibuik krijgen met de lucerne dan met alleen hooi?

Hooi (van mooi onderhouden land) kan ik trouwens tegenwoordig ook voor 2,25 de baal krijgen. Dan moet ik wel een "bliever" worden. Heb hem gezegd dat als hij echt goed hooi levert, ik graag "blief" Haha!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:20

De zakken kosten 5,56 per stuk dat is 13 kilo wat erin zit ze zijn houdbaar die ik heb tot Februari. Dus half jaartje. Of ze minder buik ervan krijgen geen idee!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:26

Ik ben ook die Lucerne van cebeko aan het voeren, via subli besteld en direct doorgestuurd naar Cebeko
het werd geleverd op een pallet ,waar dus 48 zakken op liggen.
De paarden vinden het heerlijk, ik voer nu 2 keer per dag een flinke prop (voerbak 3 kwart vol)en minder het hooi.
Ze zien er goed uit,maar het is eignlijk nog te vroeg om te zeggen hoe het werkt en of het uitmaakt, hooi of lucerne.
Ik zal eens een foto maken van het spulletje,...................

Komttie:

De lucerne:
Afbeelding

het etiket:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:47

Het ziet er netjes uit, maar welk rijk aanbod van gezonde voedingsstoffen bevat het dan, volgens het etiket? Zie alleen fosfor en calcium staan. Als ruwvoer lijkt het mij wel lekker voor de paarden.

Weet eigenlijk niet meer wat de doorslag was voor jullie om lucerne te gaan voeren.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:14

russel schreef:
Weet eigenlijk niet meer wat de doorslag was voor jullie om lucerne te gaan voeren.

Voor mij is het,dat ik graag wil ,dat mijn paarden er net zo op staan ,als vele paarden in de USA, veel voller, gespierder,glimmender en ja, veel vroeger "groot". Bloos
Een groot verschil met hier voeren en daar voeren is dat in de USA lucerne een veel gebruikt ruwvoer op (sport-)stallen en het krachtvoer heeft een veel hoger vet-percentage en een lager suiker-percentage.
Dus dit is een experiment voor mij, alhoewel wij 1 van de belangerijkste factoren toch niet kunnen veranderen, namelijk ons klimaat!
Zou ik mijn jaarlingen bv meer binnen houden in de winter, zulen ze vast sneller groter en voller zijn, maar ja ,kost ook weer plaats binnen...........

Ach en altijd handig om dit produkt al te kennen, misschien komt er wel hooi-schaarste dit jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:27

Mij is bekend dat er in amerika veel meer grassoorten groeien dan hier. Wij hebben hier eiwitrijk zacht verteerbaar koeiengras. Lucerne is misschien wel zwaarder verteerbaar dus beter voor de paarden. De darmbacterien zullen zich daar ook op moeten aanpassen. Ik hoop dat onze paarden die bacterieculturen nog wel heeft.

De weides in amerika zijn gewoon veel beter voor de paarden dan hier. Melkkoeien zullen het daar op die weides belabbert doen. Het zou mooi zijn als er amerikaans hooi ingevlogen zou worden, onbetaalbaar natuurlijk. Maar als de paarden hier net zo lang over de vertering van hun ruwvoer kunnen doen als daar en ook veel kruiden mee krijgen, zal dat er al anders uit zien.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:47

@Mac, ze krijgen inderdaad veel minder/geen hooibuik van Lucerne. Scheelt echt wanneer je een paard wil "fitten" en je hem van hooi op lucerne zet.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:46

russel schreef:
Mij is bekend dat er in amerika veel meer grassoorten groeien dan hier. Wij hebben hier eiwitrijk zacht verteerbaar koeiengras. Lucerne is misschien wel zwaarder verteerbaar dus beter voor de paarden. De darmbacterien zullen zich daar ook op moeten aanpassen. Ik hoop dat onze paarden die bacterieculturen nog wel heeft.

De weides in amerika zijn gewoon veel beter voor de paarden dan hier. Melkkoeien zullen het daar op die weides belabbert doen. Het zou mooi zijn als er amerikaans hooi ingevlogen zou worden, onbetaalbaar natuurlijk. Maar als de paarden hier net zo lang over de vertering van hun ruwvoer kunnen doen als daar en ook veel kruiden mee krijgen, zal dat er al anders uit zien.

Amerika is groot en er zijn daar heel veel verschillende soorten weides. Ook weides die heel goed zijn voor koeien en er voor een nog hogere productie zorgen dan in Nederland.
En het hooi is daar ook niet allemaal beter dan hier, het hooi wat daar verkocht wordt, wordt akkerbouwmatig geteelt meestal uit maar één grassoort en is helemaal vrij van "onkruiden" simpelweg omdat het anders niet vervoerd mag worden. En ook met luzerne hooi zit je daar niet zonder problemen er kunnen namelijk teveel blisterbeetles inzitten wat dodelijk kan zijn voor paarden.
Er wordt daar ook veel hooi verbouwd voor de export maar dat is dus allemaal monocultuur Haha! en gaat in hoofdzaak naar Japan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:33

Jessiejanes, ik zit ook te denken het te gaan voeren, want mijn paard blijft magertjes. Maar ik zie dat er wordt geadviseerd voor eind januari 2007 te gebruiken. Dat is dus nog 5 maanden, dus dat wordt ongeveer 10 zakken per maand. Is dat niet duur voeren? Komt ongeveer op 2,5 zak per week en dat klopt dan wel weer met de voorgeschreven hoeveelheid. Wat denken jullie als ik de zakken een paar maanden over de datum ga voeren? Ik wil het er nl bij gaan voeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:41

spuit elf breekt even in ..

Nav een voedingsadvies ben ik op zoek naar voer wat laag in suikers is. Volgens mij schrijft Francis daar ook al over.

Wat ik tot nu toe uit dit topic begrijp is dat Subli met een nieuwe lucerne is gekomen zonder melasse, dus minder suiker. In tegenstelling tot de bekende lucerne van Hartog. En dat men aan het testen is Haha!

Degene die het over de suikers had, raadde mij Equiral Qi aan. Volgens de site heeft dat 32% suiker en 5,5% ruw vet. Best veel, vooral als ik het vergelijk met de
fiberstructuurmix van Equisanum (14% suikers, 4% vet) of de Masters Seniorenslobberbrok (11% suikers !!, 10% vet).

Nu las ik echter op de site van Pavo dat hun Nature's Best wordt aangeraden voor bijv. bevangen paarden, met een suikergehalte van 2% ! (3,5% vet). Echter, in hun overzichtje staat ook nog genoemd suiker en zetmeel en dat is dan ineens weer 32%.

Wat is het verschil tussen de aanduidingen suiker, en suiker en zetmeel op de verpakking van voer? Weet iemand dat?
En is er iemand die nav dit onderwerp misschien al wat meer samenstellingen weet dmv mails oid? Anders ga ik misschien voor de zesde keer de voerfabrieken mailen Bloos

Overigens, ik dacht dat uit dit topic het suikergebeuren nog niet echt naar voren kwam, als dat wel zo was, excuses voor mijn vraag. Maar dan heb ik t dus niet goed begrepen en misschien kan iemand het nog even uitleggen Tong uitsteken