Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Francis schreef:@ El Cid: Hoeveel graan voer jij gemiddeld per dag? (afgezien van die grote dan..)
Dot krijgt nu 3 keer daags ongeveer een halve voerschep, zal zo'n 600 gram zijn ofzo? (zal't vanmiddag es wegen). dus iets meer dan 1,5 kilo per dag. Op zich ziet ze er goed uit en doet ze't goed, ze is heel iets afgevallen, maar dat mocht ook wel, ze begon té worden, maar meer mag er nu niet af. Wel heeft ze nog steeds een grasbuikje, maar dat komt van't oude hooi en ik voer sinds een week nieuw en erg goed hooi. Hoop dus dat die buik er snel af is.
russel schreef:Francis 4 euro per baal? Waarom kom je dan niet naar brabant om je hooi te halen? 2,25 per baal en heb ik nog een adres, absoluut onkruidvrij, grote balen 3 euro per baal. (denk ong. 20 kg per baal en de kleinere ongeveer 16 tot 18 kg)
Dat van de lucerne klinkt idd goed. Voer je nu de lucerne ipv het hooi? Dus 4 plakken per dag of zo zoals ik hooi voer?
Alfalfa waar jullie in het topic over spraken is, dat dezelfde die wij bij de supermarkt kopen? Zo ja kunnen we het zelf toch maken? Lucerne zaadjes laten ontkiemen en laten drogen, toch? of wordt het vers gegeven.
ElCid schreef:russel schreef:Francis 4 euro per baal? Waarom kom je dan niet naar brabant om je hooi te halen? 2,25 per baal en heb ik nog een adres, absoluut onkruidvrij, grote balen 3 euro per baal. (denk ong. 20 kg per baal en de kleinere ongeveer 16 tot 18 kg)
Dat van de lucerne klinkt idd goed. Voer je nu de lucerne ipv het hooi? Dus 4 plakken per dag of zo zoals ik hooi voer?
Alfalfa waar jullie in het topic over spraken is, dat dezelfde die wij bij de supermarkt kopen? Zo ja kunnen we het zelf toch maken? Lucerne zaadjes laten ontkiemen en laten drogen, toch? of wordt het vers gegeven.
Hier in de Achterhoek betalen we ook rond de 2,25/ 2,50 per baal prima landhooi.
Lucerne = Alfalfa, je kan de kiemen inderdaad bij de supermarkt en reformwinkel kopen. De hoeveelheden die paarden eten ligen iets hoger dan die kleine bakjes. Zoals je kan lezen wordt het gedroogd gegeven. Op zich een leuk idee, zelf ontkiemen maar dan moet je wel een aardig stuk land hebben om het te laten groeien en daarna nog een heleboel zon om het te laten drogen, al hebben we daar de laatste tijd geen gebrek aan.
russel schreef:Als je een trailer kan lenen, kun je al gauw een pak of 35 a 40 in kwijt, schat ik. Kun je weer even vooruit en anders rij de 2 keer dat weekend. Ik haal ook steeds een hoeveelheid.
Garderen is al een dik uur rijden van mij vandaan, jammer, weet een adres met super hooi.
russel schreef:Weet eigenlijk niet meer wat de doorslag was voor jullie om lucerne te gaan voeren.
russel schreef:Mij is bekend dat er in amerika veel meer grassoorten groeien dan hier. Wij hebben hier eiwitrijk zacht verteerbaar koeiengras. Lucerne is misschien wel zwaarder verteerbaar dus beter voor de paarden. De darmbacterien zullen zich daar ook op moeten aanpassen. Ik hoop dat onze paarden die bacterieculturen nog wel heeft.
De weides in amerika zijn gewoon veel beter voor de paarden dan hier. Melkkoeien zullen het daar op die weides belabbert doen. Het zou mooi zijn als er amerikaans hooi ingevlogen zou worden, onbetaalbaar natuurlijk. Maar als de paarden hier net zo lang over de vertering van hun ruwvoer kunnen doen als daar en ook veel kruiden mee krijgen, zal dat er al anders uit zien.