[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:41

Wranglerbutt schreef:
En nou maar hopen dat de no-nonsensefiguren niet te grote ego's ontwikkelen

Daar is Bokt dan voor om ze weer op hun plek te zetten.of was het dat Bokt de plek is voor ze,of was het dat er geen plek is voor ze op Bokt??? ben het ff kwijt

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:43

Vippie schreef:

Zou kunnen ik weet niet hoe oud blaze is/was, mn neus is een beetje verstopt dus kan dat niet ruiken helaas

Hij is geboren in 1997 en waar ik over praat was in 2001

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:08

Ik vind wel dat enkele mensen hier nu doen alsof een shanks een smerig woord en een nog smeriger martelwerktuig is. Misschien toch eens goede les halen cq goed boek lezen cq bij een fatsoenlijke ruiter op bezoek gaan?

Halloway

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:38

Als ik dan nog even het andere topic erbij mag halen (dat over de rassen).

Mag ik dus concluderen uit deze twee topics dat er heel wat mensen zijn die vinden dat je met een niet QPA op trens de beste combi hebt om ver te komen in de westernsport?

Iemand nog suggesties hoe de toekomst eruit gaat zien!!
Dan kan ik daar mijn fokprogramma misschien op aanpassen.

@Peter: Zoals je zelf kunt concluderen wijzen de neuzen van de ruiters/leden alle kanten op, dus misschien is het nog te hoog gegrepen om de verenigingen samen een richting te laten bepalen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:53

Toch maar die Quarabs fokken dan?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:54

Dat is een mooie conclusie Halloway.
* gaat trensje kopen *

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:58

Je mag inderdaad concluderen dat hier op wat bokt betreft een niet QPA op een trens onverslaanbaar is.

Maar je mag zeker niet er van uitgaan dat wat hier op bokt wordt geschreven cq gedacht de gemiddelde mening is van de ruiters/leden.

Dit impliceert dus dat ook alinea 1 van geen enkele waarde is

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:02

En alle posts van pakweg Blaze en Anya ook nergens op slaan

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:25

Ik zou natuurlijk nu kunnen zeggen *uitzonderingen bevestigen de regel*(het topic gaat tenslotte over regels )maarja als ik dat zou doen dan kan dit opgevat worden als een te hoog ego gehalte waarvan duidelijk is geworden dat als je no-nonsens bent je geen te hoog ego mag hebben

En aangezien je nooit van jezelf mag zeggen dat je een no-nonsens persoon bent (want dan heb je weer een te groot ego) of was het dat je een ego nodig hebt om no-nonsens te zijn of nee uhhh als je no-nonsens bent dat krijg je een te groot ego of zoiets

Whatever ik ben weer ff de weg kwijt
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 25-02-06 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:26

Iski had toch een routebeschrijving voor trailruiters.
Gewoon trail gaan rijden dan

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:29

ik vat niks van jullie taaltje:)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:31

Komt wel als je 13 bent

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:31

nog een paar maandjes wachten......

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:39

Blaze schreef:
Ik zou natuurlijk nu kunnen zeggen *uitzonderingen bevestigen de regel*(het topic gaat tenslotte over regels )maarja als ik dat zou doen dan kan dit opgevat worden als een te hoog ego gehalte waarvan duidelijk is geworden dat als je no-nonsens bent je geen te hoog ego mag hebben

En aangezien je nooit van jezelf mag zeggen dat je een no-nonsens persoon bent (want dan heb je weer een te groot ego) of was het dat je een ego nodig hebt om no-nonsens te zijn of nee uhhh als je no-nonsens bent dat krijg je een te groot ego of zoiets

Whatever ik ben weer ff de weg kwijt

8 geplaatste 'post's' hierboven was je de weg ook al kwijt....en tussendoor lezende meende ik dat je weer op spoor zat...maar nu ga ik toch weer twijfelen. Wat is er Blaze...jongen...gaat het wel goed met je. Misschien zou je eens een vakantie moeten nemen en dan ff een tijdje bij PV uit de buurt blijven......kan hij het glaswerk weer op voorraad brengen...

En ik zal wel een heel klein ego hebben......ik ben namelijk uitsluitend non-sense.....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:56

Halloway schreef:
Als ik dan nog even het andere topic erbij mag halen (dat over de rassen).

Mag ik dus concluderen uit deze twee topics dat er heel wat mensen zijn die vinden dat je met een niet QPA op trens de beste combi hebt om ver te komen in de westernsport?

Bedoel je daar oa mij soms mee???? (ja ik heb mn schoenen aan)

Even ter info ik heb vroeger mij KWPNer ook niet met stang en trens gereden in het Z, zag daar de noodzaak niet van (was toen nog niet verplicht) want hij deed het ook super op zn trensje...
Dus niet zo gek dat ik netjes vraag wat de noodzaak van de shanks is vanaf 8 jaar? Bedoel er zal naast het rijden met 1 hand vast nog meer te vertelen zijn over de achtergrond van deze regel, en aangezien hier mensen schijnen te zitten die ALLES menen te weten...

Probeer er aleen maar wijzer van te worden en de noodzaak ervan in te zien (ongeacht wel/geen AQP) mochten we ooi zo ver komen, aangezien ik niet van plan ben mn paard te verkopen en een AQP aan te schaffen om maar bij de clup te horen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:29

Er wordt nu wel alles bijgehaald dames en heren.

Een goede ruiter met een kundige hand en een scherp bit is altijd zachter dan een dan een botterik zonder gevoel en timing met een touwhalster.

ik lees ook dat we gelijk maar manegehouders een gummiknuppel en kepie moeten geven en oom agent laten spelen. nou,nou?

Over regelementereing van bitten gesproken, de NRHA bv zegt dat je enkel in snafflebit/hackamore klassen op 2 handen mag starten met een snaffle of bosal. Verder mag je in elke (NRHA)klasse starten met een snaffle of bosal, als je dit maar op 1 hand doet. Op de wedstrijd in Mechelen/Belgie was er vorig jaar een open ruiter die dit deed en daar behoorlijk hoog mee eindigde. Er moet dus niet per definitie een shankbit in.

Trouwens, aan Halloway, als Michael Schumacher in zijn hagelnieuwe ranch in Zwitserland de bak wil slepen zal hij echt een Ferrari tractor moeten gebruiken ipv zijn F1 bolide want die is daar helemaal niet voor geschikt. Zou deze redenering ook door te trekken zijn naar paardenrassen ?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:51

Goh, wist niet dat er ook Ferrari tractoren bestonden, chique hoor.

Doortrekken naar paardenrassen? Ach volgens verschillende mensen die hier ook op bokt zijn, kun je zelfs met een Belgisch Koudbloed western rijden. dus wat is het probleem.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:00

Het probleem is dat dat uitspraken zijn van div,bokkers en derhalve ook moeten worden gezien als dusdanig

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:02

met een Belgisch trekpaard hé ? Toch zie ik die niet op geen enkele reining show in Europa of de States en ik zie er nogal wat op jaarbasis. Misschien kan dit verklaard worden door het geringe aantal paarden binnen dit ras. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de gemiddelde eigenaar van een Belgisch Trekpaard slimmer is en zijn paarden gebruikt waarvoor ze gefokt zijn, namelijk het trekken van vrachten.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:05

Belgische trekpaarden worden overigens wel op een shankbit op 1 hand geleid

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:12

Hmm je kunt op ieder paard western rijden en dus ook op een belg. Het is immers een rijstijl. Het is wel de vraag of je een eind komt als je wedstrijden gaat rijden op een belg. Dat denk ik weer niet. Maar er zullen uitzonderingen zijn. Zo ken ik iemand die Z2 dressuur rijdt op een russische koudbloed. Ik heb helaas geen foto, maar dat ziet er prachtig uit. Ze vertelt er wel altijd bij dat het heel erg hard werken is en dat ze echt op onderdelen ervoor kiest om dan maar een onvoldoende te rijden om dat met precies rijden elders weer goed te maken.

Maar inderdaad. Ik zou op bijvoorbeeld Wiz ook wel western willen gaan rijden. Maar ik doe er mezelf en mijn paard echt geen plezier mee om dat te willen. Niet als ik wedstrijden wil rijden tenminste. Dat gaat gewoon niet lukken. Niet omdat hij niet lopen kan, maar omdat alles aan Wiz met zijn 1 meter 80 te groot is voor de westernsport.

Want laten we eerlijk zijn: de westernsport gaat uit van pony-maten. Omdat qpa's nu eenmaal pony-maten hebben.

Een paard als Wiz of die bewuste belg krijg je no way ooit tussen de balkjes van de trail of de pion-afstanden van de horsemanship. Lan is al groot. Wiz is zo maar weer een heel stuk groter.

Dus hoe rot ik het persoonlijk ook vind omdat ik liever western rijd: er zijn grenzen. En ik ben dus niet het type mijn paard dan maar te verkopen.

Afbeelding

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:28

Oeps. Ik zie dat twee topics door elkaar aan het lopen zijn. Bit of niet en ander ras of niet. Raar vergelijk, hoe dat zo is gekomen???

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:13

Blaze schreef:
Het probleem is dat dat uitspraken zijn van div,bokkers en derhalve ook moeten worden gezien als dusdanig

Dat geldt dus dan ook gewoon voor een bokker als Blaze, toch?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:18

dofuzz schreef:
met een Belgisch trekpaard hé ? Toch zie ik die niet op geen enkele reining show in Europa of de States en ik zie er nogal wat op jaarbasis. Misschien kan dit verklaard worden door het geringe aantal paarden binnen dit ras. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de gemiddelde eigenaar van een Belgisch Trekpaard slimmer is en zijn paarden gebruikt waarvoor ze gefokt zijn, namelijk het trekken van vrachten.

Westernrijden bestaat niet alleen uit reining en vrachten worden tegenwoordig gewoon met een vrachtwagens over de weg vervoerd. Overigens lopen ook QAP's gewoon voor de kar, dus wat heet slim.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:44

Het bit of snaffle is zo scherp van inwerking als de hand van de ruiter, naar mijn bescheiden mening maakt het niet uit op wat voor
paard de betreffende ruiter rijd, belg of quarter.
Ik denk ook dat er hele vervelende snaffles bestaan,twisted wire
screwwire van 3mm dik, al dan niet ongelijkzijdig.... Waar hulpteugels en,, trainingsbitten" beginnen eindigt de rijkunst....
Persoonlijk ryd ik liever op shanks omdat ik van mening ben dat indien ze goed gebruikt worden, ze zachter en minder direct in-
werken als een snaffle,dwz eerst druk op de kin, dan achter de oren en dan in de mond. De scharen kunnen weliswaar een grotere
druk veroorzaken , het paard heeft ook wat langer tijd om te reageren( natuurlijk ook afhankelijk van het type bit en de ruiter aan de andere kant van de teugel) Een snaffle is directer en kan
de tong samenknijpen , dubbelgebroken is ook niet zo vriendelijk
als veel mensen denken, veel meer druk op de lagen.
Niet elk paard heeft een zelfde mond , dikke of dunne tong, brede mond met dikke lippen (veel bescherming van de lagen)etc zijn allemaal factoren die meespelen in de gevoelighyd van een paard
voor een bit, pas als je dit kunt beoordelen , kun je een goed bit
voor je paard uitzoeken, er van uitgaande dat je de rijkunst voldoende beheerst om er ook deskundig mee om te kunnen gaan. Komen we by het volgende punt , wie kan dit , of meent dit te kunnen.....De heren en dames tack verkopers smeren absolute beginners met het grootste gemak een op zijn zachts gezegd onregelementair bit aan , als deze een probleem met het rijden heeft..... Ook een probleem, denk ik, dat dit soort martelwerktuigen gewoon te koop is .