[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:00

Hengelen kan best nuttig zijn, maar dat ligt eraan hoe hoog je hengelt zeg maar...
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden toch?

Ik erger me meer aan ruiters die met de handen op of naast hun knieen rijden in het kader van, handen laag denk ik?

WSW

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:02

Het gaat er dus niet om hoe de bokkers zelf rijden? ( volgens mij ben jij de eerste die al terug krabbelt)
Wie beweert er dan dat zij zo niet rijden? Ik heb het over hoe uitleg van instructie uitgevoerd wordt, en dat heet rijden!
Ik wil nog verder gaan:
Zondag 27 november mag iedereen hier komen, ik geef les, gratis en iedereen mag komen kijken en meedoen! Ik stel de hele dag mijn manege en mijn paarden beschikbaar. Mag ook op je eigen paard, maakt mij niets uit.
Ik ga graag met iedereen in discussie over het rijden, ter plekke, want zoals ik al eerder zei: sommige willen het slechte lezen en zien om wat voor een reden dan ook. Die durven hun gezicht hier toch niet te laten zien, en wat blijft er dan over?
Maar wel van te voren aanmelden, dat is alles!!!
[edit Rom]telnummer per pb graag[/eid] voor wie mijn nummer niet kent.
Diana
PS een "full Broke Horse" is een paard wat absoluut klaar is! Dus op alle lichte hulpen direct feilloos reageert. Wie kent er zulke paarden van mensen hier op bokt? Buiten een paar eenzame top trainers ( waar ik mijzelf niet bij schaar) en hun paarden, bestaan deze helaas niet. Een Full broke horse hoor je trouwens weg te geven aan een dierbaar persoon, zo'n paard mag je niet verkopen. (Dit is een oude traditie).

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:17

Laten we er geen wellus nietus spelletje van maken mensen.

Ik denk dat iedereen die graag tegen bewijs ziet voor het negatieve in de Bit maar op het aanbod van WSW in moet gaan. Een schriftlijk vragenvuur over haar instructie methoden is niet terecht, gezien het feit dat de betrouwbaarheid van Bit zelf ook een discussiepunt is.

Het zou zonde zijn dat dit topic van een normal discussie uit zou lopen op het afbranden van een bepaalde manege/persoon en op slot zou moeten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:48

WSW schreef:

Je mag je hier melden, je mag gratis van mij 1x komen rijden, dan zet ik je op video en we bespreken naderhand je technieken, openlijk op bokt!
DIT GELDT VOOR IEDEREEN!
Ik denk dat er velen zullen zijn die dan leren wat het verschil is tussen trekken en flossen of zagen, of hoe je die onzin nog meer wilt noemen.
WIE MELDT ZICH?
Diana

IK

PS
Denk niet dat je mij hoeft te leren wat het verschil is
Bin there, Done that
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 14-11-05 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:49

WSW schreef:
Het gaat er dus niet om hoe de bokkers zelf rijden? ( volgens mij ben jij de eerste die al terug krabbelt)
Wie beweert er dan dat zij zo niet rijden? Ik heb het over hoe uitleg van instructie uitgevoerd wordt, en dat heet rijden!

Ben maar niet bang, ik krabbel niet terug! Ik blijf bij mijn mening. Als bij jullie niet zo les gegeven wordt, dan heeft het Bit een verkeerd beeld geschetst, want zoals ik al eerder schreef, ik baseer het op hun artikel en hoe volgens hun bij jullie les gegeven wordt. Maar als dat beeld dat ze schetsen klopt, dan vind ik het treurig dat er les wordt gegeven in 'flossen' en dat staat los van de beginnende ruiter die iets probeerd te leren.
Of te wel, het gaat hier om de instructie en niet om hoe de gene die les neemt rijdt want die volgt de instructies op die hem/haar gegeven worden. Van een instructuur die 'flossen' rechtvaardigd om een paard nageeflijk te krijgen, wil ik geen les.

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:56

Pagina 8, sorry Blaze ik ben een pietje in alles!
Ik kom tot de ontdekking dat 27ste we naar een (ruk en pluk) wedstrijd moeten, dus de eerste volgende mogelijkheid is 11 december 2005 ( om geen misverstanden te krijgen)
Beste Blaze, ik vermelde met mijn definitie van een Ruk of Trekken, juist wat daarmee bedoelt wordt.
Dit is dus waarom het erover praten of schrijven geen zin heeft. Kom het doen! (Dus, niet doen!)
En wat nou voorberijd. Denk je dat ik snel een cursus lesgeven ga volgen, om te zorgen dat we het hier dan wel kunnen? ( met een zeer vragend gezicht erbij denkend)
Net als die iemand die reageert dat ze zich dood zou schamen als zij niet met een fully broke horse naar een clinic zou komen ( MEID, dan heb jij geen clinics meer nodig!)
Ik wil juist graag dat iedereen gezamenlijk laat zien wat onder trekken, rukken etc wordt verstaan. Of dus hoe men het zonder doet, ik probeer dit mensen al jaren te leren en weet hoe moeilijk het is. "hengelen" is er vanzelf al bijgekomen, wij noemen dat "monkey Style" en voor je het weet doen we dat hier ook al.... Tenminste dat verzind men er zo maar bij! Ik hoop oprecht dat er mensen reageren, ben alleen bang dat het erg stil gaat worden.
Ik hou iedereen op de hoogte, iedere dag meld ik hoeveel zich al hebben aangemeld.
Tot nu toe....uh, niemand!
Diana

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:59

Goed idee Daan..

Maar of je aanmeldingen krijgt? Geen idee, de beste stuurlui staan tenslotte aan wal!

WSW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:03

Blaze:
Ik las net toch een heel andere reactie van jou, of wordt het nu te gek? Ik reageer op iets wat jij schrijft en vervolgens is dat weg!!!
Rare wereld die bokt?
Okay, Blaze is dus de eerste!! Goed zo, als er een schaap over de dam is....
Diana

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:07

WSW schreef:
Blaze:
Ik las net toch een heel andere reactie van jou, of wordt het nu te gek? Ik reageer op iets wat jij schrijft en vervolgens is dat weg!!!

Rare wereld die bokt?

Okay, Blaze is dus de eerste!! Goed zo, als er een schaap over de dam is....
Diana

Wist je dat nog niet?

Tot morgen Daan!

*houdt nu echt op hier, in dit topic *

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:23

Klaasje je bent en blijft een grappig ventje
Jij doet toch ook mee met mij

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:42

Blaze schreef:
Klaasje je bent en blijft een grappig ventje
Jij doet toch ook mee met mij

Is goed, dan kunnen we samen (of jij het dan nog kan weet ik niet! Denk het niet!) loltrappen op WSW!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:42

Ik wil me wel aanmelden voor die gratis les hoor Diana...mag ook wel een filpje op bokt, kan wel tegen kritiek

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:43

Hengelen wordt hier een beetje uit zn verband getrokken vrees ik....
Nee ik meld me niet aan, heb ik geen reden toe gelukkig! Ik ben nooit op wsw geweest, en weet ook niet hoe daar gereden wordt. Wel weet ik dat het lastig is te bepalen of mensen doen wat ze zeggen. De enige optie is gaan kijken, dus inderdaad, gewoon gaan kijken en proberen!

Wat ik me wel afvraag is hoe de mensen die er daadwerkelijk geweest zijn en een negatief beeld schetsen (voor hun gevoel behandeld worden als een m*ngool zelfs) dan die ervaringen opgelopen hebben? Wellicht ook miscommunicatie?

[size=9]ps. berichtjes editten heb ik nog nooit gedaan, wel staan achter wat je beweert, toch [/size]

Paintless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:14

ik meld me ook aan, dus bij deze, of mogen WSW mensen niet mee doen.
ik les er al en weet dat er niet geplukt wordt, maar ik ben wel benieuwd hoeveel anderen er durven te komen. of gaan we met zijn 3en lessen want dan neem ik Sip ook mee haha

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:37

In dit topic alleen discussieren over het artikel in de Bit graag.
Geen aanmeldingen, discussies over of ruk&pluk goed is ja of nee in dit topic.
Als mensen bewijs willen, kunnen ze terecht bij WSW. Ik zie namelijk een voor,- en tegenpartij (en een paar neutralen) die alleen IRL het laatste oordeel kunnen vellen met en over elkaar. Doe dat IRL en niet op bokt.

Back to the topic (een discussie over het artikel c.q. bit dus ) en anders ruk en pluk ik de stekker eruit

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:40

mag ik me even voorstellen, mijn naam is Rina. ik rij toch al een paar jaartjes rond in het westerncircuit en ben van oorsprong een dressuurprikker. ik heb geen belangen in WSW. maar kan wel uit eerste hand vertellen hoe het daar toegaat.

ruk en plukwerk heb ik daar nooit gezien. dat zou ook het eerste zijn waarover ik zou vallen op een manege (gezien mijn engelse achtergrond).
het sturen word gedaan op een zijwaarste manier en niet naar achter zoals hier door een aantal gesuggereerd word.

ik ben daar geweest omdat: een van mijn paarden daar gecorrigeerd is. dit paard is daar 1 maand in training geweest omdat we (lees met name ik) een probleempje hadden met de galop. na die maand heb ik een les gehad om te voelen hoe mijn paard nu ging.

de uitleg vond ik goed, en duidelijk. tevens kon men mij uitleggen waarom je iets doet, en waar je naar toe werkt. iets wat ik al heel wat vind aangezien ik ook instructeurs ken, die mij in hun les oefeningen opdragen en dan niet eens kunnen uitleggen waarom je dat doet.

in de maand dat mijn paard daar was ben ik verschillende keren daar geweest en heb toen ook een aantal manegelessen gezien. ik kan alleen maar zeggen dat menig manege zich in de handen zou knijpen met zulke lespaarden. dat wil zeggen paarden die door een beginnend en gevordert ruiter fatsoenlijk (zonder ruk en plukwerk) gereden kunnen worden, en nagevelijk zijn zonder dat je met 50 KG moet hangen aan de teugels.
en ook in deze lessen heb ik geen zaagwerk gezien.

Ik heb het artikel in de Bit niet gelezen, maar wilde jullie wel mijn ervaringen met deze manege laten weten.

[edit Romkabouter]aanmeldingen niet hier, maar per pb zoals ik eerder aangaf[/edit]

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:59

Ik lees ook en discussiër ook op een ander forum, waar men erg alert is op b.v bronvermelding, dat de artikelen in Bit niet altijd even onafhankelijk zijn en dat er vaak veel moeite moet worden gedaan om iets gerectificeerd te krijgen. Ik vraag me af hoeveel waarde je aan dit artikel moet hechten. eerst maar eens kijken lijkt mij voordat er geoordeeld wordt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:06

WSW schreef:
Ik hoop oprecht dat er mensen reageren, ben alleen bang dat het erg stil gaat worden.
Ik hou iedereen op de hoogte, iedere dag meld ik hoeveel zich al hebben aangemeld.
Diana

Ik hoef me niet te bewijzen en anderen hier net zo min, ook jij niet Blaze! Het gaat er nog steeds niet om hoe wij rijden, het gaat om de instructie zoals die in het Bit beschreven wordt. Ik vind de manier waarop je nu reageerd door mensen zo ongeveer voor ´hypocriet´ neer te zetten omdat ze niet bij jou komen bewijzen dat ze niet zo rijden eerlijk gezegd op zijn lichtst uitgedrukt vrij treurig. Het gaat niet om ons bokkers. Maar goed, nu zul je wel weer vinden dat ik terugkrabbel.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:14

Misschien een mailtje naar de Bit om te vragen of ze hier ook willen reageren

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:51

Jolande schreef:

Ik hoef me niet te bewijzen en anderen hier net zo min, ook jij niet Blaze!

Nee natuurlijk kom ik niet.Als iemand wil zien hoe ik rij kunnen ze dat elke dag zien op de veca stables.Ik hoef me niet te bewijzen anderen blijkbaar wel

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:05

Jolande schreef:
WSW schreef:
Ik hoop oprecht dat er mensen reageren, ben alleen bang dat het erg stil gaat worden.
Diana

Ik hoef me niet te bewijzen en anderen hier net zo min, ook jij niet Blaze! Het gaat er nog steeds niet om hoe wij rijden, het gaat om de instructie zoals die in het Bit beschreven wordt. Ik vind de manier waarop je nu reageerd door mensen zo ongeveer voor ´hypocriet´ neer te zetten omdat ze niet bij jou komen bewijzen dat ze niet zo rijden eerlijk gezegd op zijn lichtst uitgedrukt vrij treurig. Het gaat niet om ons bokkers. Maar goed, nu zul je wel weer vinden dat ik terugkrabbel.

Ik denk dat WSW juist wil proberen om mensen te laten zien hoe er bij hun wordt lesgegeven. Dus hoe de instructie daadwerkelijk is. En wat de gedachte erachter is.
Dit heeft dus niks te maken met jezelf bewijzen. Als iemand wil zien hoe jij rijdt kunnen ze toch lekker bij jou komen?

Dus mensen die echt willen weten hoe het daar gaat of hoe het anders/beter moet, moeten maar langs komen.
We willen toch allemaal dat de westernsport in een positiever daglicht komt te staan?
Als iedereen achter zijn PC blijft zitten om elkaar via bokt aan te vallen, daar wordt de westrnsport echt niet beter van.
Er is nu de mogelijkheid om van elkaar te leren, dus neem die kans!

Ik kreeg in het weekend trouwens nog een PB van iemand of er binnenkort nog een clinic op WSW georganiseerd wordt, want deze persoon was erg nieuwsgierig geworden, nou bij deze dus!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:20

Jannie schreef:

Als iedereen achter zijn PC blijft zitten om elkaar via bokt aan te vallen, daar wordt de westrnsport echt niet beter van.
Er is nu de mogelijkheid om van elkaar te leren, dus neem die kans!

Dat is nu eenmaal het gemak van een PC en tja Bokt is Bokt

Als het artikel waar is is het niet goed voor de westernsport.
Maar ook als het niet waar is is het niet goed voor de wesetrnsport.

De meeste Bokkers hebben weinig te verliezen dus hoeven zich ook niet te bewijzen.
WSW heeft wel wat te verliezen en als vertegenwoordiger van de profs bij de Wran heeft ook Diana Pieters iets te verliezen.

Het artikel in de Bit is een feit dat wis je niet weg door op 11 december een lesje te geven.

Ik denk dat het veel verstandiger is om wat minder moeite te doen om het te verdedigen dan wel het op een andere manier te doen

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:29

Blaze schreef:
Ik denk dat het veel verstandiger is om wat minder moeite te doen om het te verdedigen dan wel het op een andere manier te doen

Blaze, ik ben niet aan het verdedigen ik vind het alleen jammer dat mensen denken doordat WSW een les aanbiedt, dat ze zichzelf moeten bewijzen. Want ik geloof niet dat dat de opzet is van die dag.

Maar wat is jouw andere manier dan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:37

Waar het denk ik vooral om gaat is dat het opleidingsniveau op heel veel Nederlandse maneges bedroevend is. Een voorbeeld hiervan is een andere discussie die op dit moment op Bokt gaande is over het gebruik van sporen bij manegepaarden. Dan blijkt dat men het op heel veel maneges heel normaal vind om sporen te gebruiken om een paard voorwaarts te krijgen.

Ik denk dat het alleen maar goed is, dat dit gesignaleerd wordt en dat er tegenin gegaan wordt. Het doel van een manege is tenslotte voornamelijk mensen de basis van de rijkunst bijbrengen. En als het in de basis normaal gevonden wordt met slaan, schoppen en trekken te rijden, dan betekent het dat slecht rijden steeds meer de gewoonte zal worden.

Persoonlijk kan ik niks over Western Stables zeggen, mijn mening was puur gebaseerd op Bit en wat een aantal andere posters over deze manege gezegd hebben. Ik hoop dat deze het mis hebben en dat er juist wel goed les gegeven wordt, waardoor mensen vanaf het begin op de juiste manier leren rijden.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:40

waarom wordt zo'n artikel in Bit direkt geloofd en de uitleg van een van ons niet, dat vraag ik mij eigenlijk af. Kent iemand de schrijver/ster/s en hun persoonlijke prestaties? In hoeverre zijn ZIJ geloofwaardig, of is het puur omdat het in Bit staat dus dan zal het wel zo zijn? Waarom gaan mensen direkt van de slechte invloed van de trainer uit, en wie bepaald dat eigenlijk , de mensen van bit , bokkers of de klanten van WSW? Ik ken de trainer niet persoonlijk, WSW ook niet dus geen belang van mijn kant overigens.