[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:51

nou ik denk dat ik inderdaad wel te maken zal krijgen met een communicatieprobleem .

Volgens mij is het woord zadelmak toch een soort van vakjargon. En wordt met het beleren toch meestal de termen beleren en inrijden gebruikt. Tot nu toe communiceerde ik altijd zo en dacht ik ook zo begrepen te worden.

Ga nu even op zoek naar een boekje waar deze term in uitgelegd wordt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:00

Voor mij is zadelmak dat een paard geen problemen heeft met een zadel op zijn rug. Wizkid is zadelmak, en zeiltjesmak en plasticmak en voetbalmak... maar niet ruitermak. Niet geprobeerd nog namelijk. Ga ik ook niet doen.

HC ik vind mijn antwoord wel degelijk relevant. Jij zet een statement neer. Ik ben het met je statement niet eens. Ik zie dat je het ook al weer nuanceert. Nu neem je als voorbeeld de Randstad. Nu weet ik toevallig dat er mensen zijn die in de randstad goudgeld betalen om hun paard toch weidegang te gunnen. Maar kennelijk is dat onvoldoende. Ook weer zo'n statement. Dat soort statements vind ik niet kunnen.

Bovendien meen ik mij te herinneren van een topic van al wat langer geleden, dat jij jouw merries inspuit met een in Nederland in ieder geval niet toegestaan middel om te voorkomen dat ze drachtig worden van jouw hengst. Ook jij hebt derhalve voor jezelf bepaalde normen naar eigen inzicht geinterpreteerd. Want je kiest ervoor om zowel een hengst als merries te houden. Bij elkaar. En de gevolgen niet echt te willen aanvaarden. Toch?

Dat is dus precies wat mij irriteert. Die zwaar normatieve veroordeling van de "ik denk niet als HC-paardenmensen", maar zelf ook keuzes maken die discutabel zijn.

Begrijp me goed. Het is je goed recht die keuze te maken. Het zou de mijne alleen niet zijn. Maar dat klinkt vind ik al een stuk milder zwaar en onaardig dan de allesomvattende veroordeling die jij je meent te mogen toeeigenen.

In veel van de dingen die je schrijft zit best een kern van waarheid. Maar ik vind (mening niet meer dan dat) dat je doorschiet. Zeker waar het de zwaar normatieve veroordeling van anderen betreft.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:14

Voor mij is zadelmak dus WEER wat anders, inderdaad eerst het leren accepteren van een pad op de rug, die er van alle kanten af mag vallen zonder dat het paard wegschiet, dan een longeersingel erop, niet te strak... Later wel strakker.. Dan zadel erop, lopen met zadel, longeren met zadel.. Alle comando's van freestyle ook met zadel op kunnen (staan blijven, komen, stappen, draven, stoppen).. En dan ook erop.. stilstaan.. erop zitten en rustig stappen en eraf stappen.. Na alle verhalen op bokt EN omdat ik Faith graag heel wil houden ben ik na 5x gestopt en heb besloten te wachten.. Hoelang??? Daar ben ik nog niet helemaal uit. In april wordt ze 3 en wilde ik haar eigenlijk verder zadelmak laten maken op de stal waar ik nu les.. (1 maand) en dan weer een half jaar de wei op.. Maar goed ik twijfel nu heel erg.. Ik ben wel een gevoelsmens en als het absoluut niet goed voelt voor mij gebeurt het ook niet.. Maar aan de andere kant heeft een mens ook zoveel aangeleerde normen.. zoals een paard dus zadelmak maken vlak voor of als tie 3 is.. Moeilijk hoor..

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:40

Dinopino schreef:
nou ik denk dat ik inderdaad wel te maken zal krijgen met een communicatieprobleem .

Volgens mij is het woord zadelmak toch een soort van vakjargon. En wordt met het beleren toch meestal de termen beleren en inrijden gebruikt. Tot nu toe communiceerde ik altijd zo en dacht ik ook zo begrepen te worden.

Ga nu even op zoek naar een boekje waar deze term in uitgelegd wordt

Vakjargon of niet, de manier van het paard leren vreemde dingen te accepteren zonder te vluchten staat naar mijn mening niet in het vakjargon. Zadelmak maken betekent dat dan enkel een zadel accepteren ? of bestaat ook de kunst erin dit een paard zo te leren dat hij dit niet onaangenaam vind, of in mensentaal dat hij het zelf leuk vind

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:28

Het laatste wat mij betreft. En inderdaad niet alleen stilstaand, maar ook in diverse gangen en activiteiten. Maar zadelmak betekent voor mij dus nooit ruitermak. Dat is heel wat anders.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:47

Wat houd beleren dan weer in??

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:53

Beleren is een andere naam voor het paard inrijden

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:55

Zolang we leven, leren we en als het goed is elke dag een beetje meer... Beleren is een ander iets leren, en daar moet je ook een beetje mee oppassen, want wie zegt dat jij weet wat goed is voor de ander.. maar ook daarvan kun je leren en toegeven wanneer het eens anders is dan jij dacht.. Sorry kunnen zeggen en SAMEN verder gaan..

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:02

PocoMisss schreef:
Zolang we leven, leren we en als het goed is elke dag een beetje meer... Beleren is een ander iets leren, en daar moet je ook een beetje mee oppassen, want wie zegt dat jij weet wat goed is voor de ander.. maar ook daarvan kun je leren en toegeven wanneer het eens anders is dan jij dacht.. Sorry kunnen zeggen en SAMEN verder gaan..

Ik leer iedere dag en jij? wie moet sorrie zeggen volgens jouw? en waarom?

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:06

Even GOED lezen Johnnie...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:18

Snap ik niet, maar jij mijn vraag ook niet denk ik. Zoeken we op zou ik zeggen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:18

@pocomiss mijn arabier heb ik nu net met 6 jaar zadelmak en ingereden.
Met natuurlijke een lange voorbereiding, maar niet eerder longeren ofzo. Ik geloof niet dat ze door het latere inrijden moeilijker is dan andere paarden. Ze is net zo nieuwsgierig en leergierig als een jong paard. Het voorbereiden bij het inrijden gaat meestal met longeren of round-pen werk. Dit is niet alleen voor jonge paarden een zware belasting voor de benen. Met het meenemen als handpaard kun je ze ook veel leren en lopen ze onbelast en rechtuit.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:05

ff ontopic blijven mensen, anders moet ik er nog meer tussenuit halen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:13

*gooit er een vraag tussendoor*

Ik ga niet alle topics en pagina's over dit onderwerp naspitten over mijn vraagje, want ik bok al lang genoeg in de baas z'n tijd .

Mijn vraag:
Ik hoor overal commentaar op het te jong inrijden van quarters. Maar is het ook mogelijk om een paard te laat in te rijden? Ik sta sinds kort op een pensionstal waar een pracht van een quartermerrie staat van 4,5 jaar oud. Alleen een halster omdoen en meelopen is alles wat ze kent.

We zijn nu aan de slag gegaan om haar beetje bij beetje te beleren. Alles op z'n gemak. Ze is ook best nerveus en we willen niet forceren. Met Parelli zijn we nu aan de gang zodat ze wat rustiger in de omgang wordt. We boeken tot nu toe flinke voorruitgang en het is een schat van een merrie.

Maar nu hoorde ik van iemand dat het beleren van zo'n paardje eigenlijk te laat is en dat ze altijd een soort van achterstand heeft en moeilijker te beleren is. Ik was het hier direct niet mee eens, maar ik ben toch gaan twijfelen. Eer dat deze merrie onder het zadel is, is ze waarschijnlijk 5 jaar oud. De bedoeling is om wel wedstrijden te gaan starten.

Hoe staan jullie tegenover de stelling dat een paardje wat met 5 jaar zadelmak wordt gemaakt, eigenlijk te laat wordt beleerd en altijd een achterstand heeft?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:20

Duke schreef:
Hoe staan jullie tegenover de stelling dat een paardje wat met 5 jaar zadelmak wordt gemaakt, eigenlijk te laat wordt beleerd en altijd een achterstand heeft?

Onzin

Wie zegt dat dan, dat dat te laat zou zijn? En wat wil de eigenaresse met t paardje gaan doen? Waar zou ze te laat voor zijn?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:27

Grote onzin.
Gewoon lekker rustig aan doen en niets forceren, dan heb je nog heel lang plezier van zo'n paard.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:37

Cer schreef:
Onzin

Wie zegt dat dan, dat dat te laat zou zijn? En wat wil de eigenaresse met t paardje gaan doen? Waar zou ze te laat voor zijn?

Te laat om er een leuk en rustig en snel lerend rijpaardje van te maken was, dacht ik, het argument. Dat een paardje wat later beleerd wordt meer moeite heeft met nieuwe dingen leren. Zeker omdat je nog vanaf het begin moet beginnen. En dan zou ze voor de wedstrijdsport minder geschikt zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's alvast. Ik was het er ook niet mee eens, maar ik heb niet zoveel contacten in de westernwereld om dergelijke stellingen ter discussie te brengen. Dan is bokt toch een mooi medium daarvoor .

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:42

De droom van de eigenaar is trouwens om er cuttingwedstrijden mee te gaan rijden. Daar is ze op gefokt in ieder geval.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:46

Als ze genoeg cowsense heeft hoeft ze dat niet te leren, alleen leren gebruiken

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:47

Oh, dat heeft ze zeker! Daarvan heeft ze al een mooi showtje gegeven. Daarom zijn we juist zo enthousiast met haar bezig.

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 02:24

mijn paarden begin ik meestal met 2,5 / 3 jaar zadelmak te maken
(ligt aan de grootte en sterkte e.d.) dan longer ik ze eerst een paar maanden! Eerst maar 5 min , week later 10 min en zo verder opbouwen,

na een maand of 2 ga ik er meestal zo eens 1 of 2 keer in de week op zitten, beetje stappen,verder niks

Pas als ze sterk genoeg zijn en braaf zijn met longeren, Enkele longe, dubbele longe, met singel, met zadel, ( ze kunnen dan al aan de longe stap, draf, galop, versnellen en vertragen op commando ( speed control min of meer) , stoppen( m.b.v. Who) en e.v.t wijken En onder t zadel braaf zijn met stappen en nageven ga ik ze pas in draf doorrijden en in galop, heeft tot nu toe altijd super gewerkt!!! heb ik zo ook altijd met mijn engelse paarden gedaan en nu met mij westernpaarden en denk dat t een goede manier is zolang er maar rust is en geduld, niet te snel teveel willen mijn paarden hoeven niet op 2,5 al te glijden e.d. heb er graag ook nog plezier van als ze 15 zijn dus ik vind persoonlijk rust het belangrijkst!!

sunretirres

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 01:13

heb een kleine vraag wat zijn de verschillen tussen een quarter/paint/breading-stock en een arabier kwpner e.d.
naar mijn verstanden is dit dat een arabier e.d. tot een groter paard berekend worden.
De quarter is meer gefokt (sorry dudes) als ponny
bijkomend voordeel van een ponny is dat deze qua botstruktuur al bij de 6e jaar volgroeid zijn en van een paard pas bij 8 a 9
zou dat eenreden mogen zijn dat we ze dan iets eerder beleren??
2 kijk naar ons zelf kinderen moeten toch ook al leren schrijven op hun 6e jaar en het liefst op hun 4e ik dwaal niet af maar wil alleen maar zeggen dat als je er vroeg mee begint (2.5 jaar ) je ze naa een paar weken nog even lekker kan laten dollen op het land en je bij 3 jaar echt kan gaan op pakken (stap draf lichte galop) nice and easy
jong geleerd blijft oud gedaan
ik kan een paard van 6 ook mollen maar als je ze bij de 3e beleerd hebben ze nog niet zoveel vrees en nog niet de kracht en energie om zichzelf te verwonden

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 07:58

Waarom niet gewoon gelijk bij 3 beginnen? Wat is het grote voordeel van bij 2.5 beginnen?

Als je verder in het topic gelezen had, had je ook gelezen dat we paarden niet met mensen kunnen vergelijken.

De kracht en energie om zichzelf te verwonden heeft een paard al heel vroeg. Als jaarling zijn ze vegeleken met ons al berensterk.
Maar jij gaat er dus vannuit dat een paard zich doormiddel van zijn kracht en energie zal verwonden tijdens het inrijden??
Heb je weleens een paard ingereden? Als je dat op een rustige, opbouwende manier doet dan mol je geen enkel paard. Hoe krachtig ze ook zijn. Er gebeurd dan ook helemaal niks "raars" of ze nou 3 zijn of 5, van de zomer heb ik een 5 jarige ingereden en dat gaat misschien nog wel makkelijker dan een 3 jarige, juist omdat ze geestelijk al wat volwassener zijn en meer met hun lijf overweg kunnen.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:25

sunretirres schreef:
De quarter is meer gefokt (sorry dudes) als ponny

Goh, dat werpt een geheel nieuw licht op de historie van het Quarterhorse!
En ik maar denken dat het ras is onstaan door
Arabische & Iberische rassen, die door de Spanjaarden naar Amerika werden gebracht, te kruisen met rond het jaar 1600 ingevoerde Engelse volbloeds.

Citaat:
bijkomend voordeel van een ponny is dat deze qua botstruktuur al bij de 6e jaar volgroeid zijn en van een paard pas bij 8 a 9 zou dat eenreden mogen zijn dat we ze dan iets eerder beleren??

Dat is ook nieuws voor mij! Een pony is dus eerder volgroeid dan een paard? Waarom wachten die sukkels in IJsland dan eigenlijk met het beleren van hun pony's tot ze 5 zijn?

@Sunretirres: Ik weet niet welke bronnen je hebt, maar jij hebt duidelijke andere boeken gelezen dan ik!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:16

Ik val niet snel van mijn stokkie maar wat ik hier lees Ik heb wel een quarter, beduidend groter als een ponny hoor