[WN] WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:49

Jos schreef:
maar een groepje mensen die dat wil organiseren kunnen dat toch ook aanvragen?
het hoeft toch niet op een westernstal te zijn?

Tuurlijk! En het WRAN bestuur is heus niet zo star dat ze voor "de goede zaak" geen uitzondering willen maken. De bedoeling van het "verbod" was om de grote wilde wedstrijden weer onder WRAN vlag te krijgen, o.m. met de "D" wedstrijdstatus. Het was helemaal niet de bedoeling om de kleintjes de duperen, maar daar was (denk ik) gewoon nooit bij stil gestaan.

Citaat:
en als je alleen voor beginners houdt, is het probleem met de caps ook opgelost.

Het WRAN bestuur heeft ergens in het voorjaar besloten dat een cap/helm in plaats van hoed overal is toegestaan. Waarschijnlijk ivm die verzekering.

Bij een beginner- of "opstapper" vind ik het een heel goede zaak om die cap/helm toe te staan, maar ik denk dat je van een amateur en vooral een prof wel een hoed mag eisen. De verzekering zou kunnen stellen dat je door het eisen van een hoed de ruiter de mogelijkheid ontneemt zich adaquaat te beschermen dmv een helm. Maar inmiddels zijn er mogelijkheden van hoeden-met-bescherming, dus is dat argument niet meer van toepassing en kunnen we weer gewoon een westernhoed verplicht stellen bij amateur en open klassen.

Groeten,

Chris

PS: De ledenvergadering krijgt het nog druk met al die voorstellen OK dan!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:51

De tijd nemen, om deel te nemen aan dit soort van discussies ontbreekt. Dus als ik wel tijd heb, en die ook kan nemen, om het één en ander goed te verwoorden, meld ik mijn vanzelf wel weer. Anders schrijf ik niet tot ziens.

En ik dacht toch zelf, nu de indruk te hebben, dat dit epistel, wel duidelijk was.

Groetjes Peter tot ziens. Knipoog

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:54

@cornelie: je mag op een onderlinge wedstrijd helemaal zelf weten wat en hoe je het doet. Natuurlijk is het slim om je toch wel enigzins aan de regels te houden, al is het alleen al om verwarring bij de ruiters te voorkomen.

Maar voor de specifieke knelpunten: je mág het buiten op het gras doen, je hoeft géén reining uit te schrijven, je mag je beperken tot alleen beginnersonderdelen, en je manegepaard(en) mogen best 2, 3, 4x starten in trail (pleasure wordt wat lastig natuurlijk).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:55

@Peter: tof dat je je weer meldt. We wachten wel tot je de tijd hebt hoor Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:35

Anya schreef:
@Peter: tof dat je je weer meldt. We wachten wel tot je de tijd hebt hoor Lachen
nou wachten..... Knipoog we kunnen toch wel alvast doorgaan Haha! Vork

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:23

Jos schreef:
nou wachten..... Knipoog we kunnen toch wel alvast doorgaan Haha! Vork
hmm das ook wel een plan...
Iemand speciaal die je aan je vork wilt rijgen Jos?
Of was het een toevallige smiley Haha! Schijnheilig

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:45

nee niemand speciaal
meer zo van kom op .............nog even doorgaan met deze stevige discussie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:50

Hmm ik weet niet...is Blaze niet een idee... Die krijgt wel een heel lief imago sinds er foto's van een schattige veulenblaze op bokt staan Lachen Cool Vork

* duikt vast weg Schijnheilig *

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:59

Frayba schreef:
Het WRAN bestuur heeft bij bestuursbesluit twee jaar geleden het WRAN-jury's verboden om nog mee te werken aan "wilde" wedstrijden, maar vrijwel onmiddellijk wel de medewerking toegestaan aan wedstrijden met een "onderling karakter". Nou heb ik begrepen dat het bestuur desgevraagd toch wel coulant is met het begrip "onderling" en de situatie van Sonja een goede kans maakt om te voldoen. Of heeft het bestuur je verzoek al eens afgewezen?

Het WRAN bestuur kán dit besluit ook á-la minute terugdraaien. Het is misschien inmiddels niet meer zo nodig om dit "verbod" te laten voorbestaan omdat de "wilde wedstrijden" die er waren uit een soort van afzetten tegen de WRAN (maar wel profiteren van regelementen en voordelige jury's) er nu niet meer zijn. Dus misschien kan iemand die daar belang bij heeft op de ledenvergadering vragen het in te trekken?
Groeten,
Chris.
Weet het verschil tussen een onderlinge wedstrijd en een *wilde* wedstrijd.Maar als de wran coulant omgaat met het begrip onderling dan is het me weer niet helemaal duidelijk.

Wanneer is een wedstrijd *wild*??
Wat bedoel je met afzetten tegen de wran??
Waren de wedstrijden in Beverwijk en Uitgeest onderling of waren ze toch wild,en niet onder de vlag van de wran vanwege duidelijk financieele redenen,dus hoe kun je zeggen dat wilde wedstrijden er niet meer zijn??alleen omdat wij niet meer een wran jury vragen om te jureren??.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:02

Anya schreef:
Hmm ik weet niet...is Blaze niet een idee... Die krijgt wel een heel lief imago sinds er foto's van een schattige veulenblaze op bokt staan Lachen Cool Vork

* duikt vast weg Schijnheilig *
Jack the Ripper was gegarandeert vroeger een schattige baby Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:11

Blaze schreef:
Wanneer is een wedstrijd *wild*??
Uhm, gooi je haar los ~~}>

Chris, bedankt voor het duidelijke antwoord.

Misschien een zijstraatje maar tov helm/hoed is deze site er ook nog :

http://www.dressuurhoed.nl Haha!

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:52

Blaze schreef:
Waren de wedstrijden in Beverwijk en Uitgeest onderling of waren ze toch wild,en niet onder de vlag van de wran vanwege duidelijk financieele redenen,dus hoe kun je zeggen dat wilde wedstrijden er niet meer zijn??
Fijn dat je zegt dat je het niet begrijpt, Blaze, zodat ik een toelichting kan geven. Ik bedoelde niet de wedstrijden in Beverwijk en Uitgeest, laat dat duidelijk zijn.

De wedstrijden die ik wel bedoelde zijn er niet meer, zoals ik al zei. De statements die die mensen tóen gemaakt hebben zijn opgepakt door het bestuur van de WRAN en de problemen en conflicten van toen zijn uitgesproken en opgelost, ondermeer door invoering van de "D" wedstrijden.

Ik zie er werkelijk het nut niet van in om nu de details van toen weer boven water te halen. Dus, heb je het tóen niet meegekregen, prijs je dan gelukkig, je mist er niets aan.

Citaat:
alleen omdat wij niet meer een wran jury vragen om te jureren??.
Hoezo "niet meer"? Wanneer was er voor het laatst een WRAN-jury op je wedstrijd? Tot afgelopen zomer was je er stellig van overtuigd dat WRAN-jury's alleen WRAN erkende wedstrijden mochten jureren. Pas toen je bij ons was, heb ik verteld dat men voor onderlinge wedstrijden best WRAN-jury's mocht vragen. Ik meende toch een beetje een te zien...

We hebben het toen trouwens ook gehad over het verschil tussen "onderling", "wild" en "WILD". Jij gaf aan dat jullie wedstrijden sterk het onderlinge karakter hadden, maar dat dankzij internet (Bokt dus) het lokale karakter niet helemaal meer gold. Ik heb je toen geadviseerd met die argumenten bij het WRAN bestuur toestemming te vragen voor jurering door WRAN-jury's (alleen als je dat zou willen natuurlijk) en daarbij ook dat ik wel het vertrouwen in het bestuur had dat zij daarin toeschikkelijk zouden zijn, en m'n hulp aangeboden als je er niet uit zou komen met ze. Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik ga er vanuit dat alles in orde is gekomen.

Groeten,

Chris.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:37

Frayba schreef:
Het WRAN bestuur kán dit besluit ook á-la minute terugdraaien. Het is misschien inmiddels niet meer zo nodig om dit "verbod" te laten voorbestaan omdat de "wilde wedstrijden" die er waren uit een soort van afzetten tegen de WRAN (maar wel profiteren van regelementen en voordelige jury's) er nu niet meer zijn. Dus misschien kan iemand die daar belang bij heeft op de ledenvergadering vragen het in te trekken?

Groeten,

Chris.

Moet nu even weer uit de diepte opduiken Cool want er is toch een kleinigheidje recht te trekken.

Wat mij in diverse discussies steeds weer stoort is de uitdrukking "wilde wedstrijden". Deze uitdrukking is opgedoken sinds de heer JT bij de WRAN aan het bewind kwam als voorzitter. Gelukkig voor westernrijdend Nederland en héél gelukkig voor het voortbestaan van de WRAN, die op dat ogenblik de ene na de andere voorzitter versleet. Je kunt wel stellen, neem me maar niet kwalijk, dat het een rommeltje was, waar niet erg veel van de grond kwam en zeker geen WRAN wedstrijden. Het aantal jury leden was extreem minimaal. De juryleden die er waren hadden ook geen jury cursus gedaan en bestonden meestal uit westernruiters die aan de top meereden op AQHA/ApHC en APHA wedstrijden.

Gelukkig voor al deze ruiters, die toch ook wel graag wedstrijden wilden rijden, organiseerden enkele specifieke westernstallen onderlinge wedstrijden. Daar het aanbod van de WRAN wedstrijden miniem was, deed de mond tot mond propaganda (bokt was er nog niet of niet zo als nu) het opperbest. Deze onderlinge wedstrijden werden dan ruim bezocht ook door mensen van buiten af. Ze werden ondertussen zo goed bezocht dat er dikwijls al twee dagen voor uitgetrokken moesten worden. De stalhouders die dit organiseerden, deden dit met echte inzet en veel plezier en met hulp van talloze vrijwilligers. Dit ging jarenlang zo. Dat er hier en daar wel eens wat mis ging vanwege de intepretatie van de regelgeving of de regelgeving van dat ene oude regelboekje van de WRAN en het nieuwe van de AQHA wel eens door elkaar gehaald werden en daardoor voor wat commotie hebben gezorgd valt niet te bestrijden.

Maar Chris, er was NIKS anders. Dan kun je ten eerste niet zeggen dat men alleen maar op goedkope wijze geprofiteerd heeft van de regeltjes van de WRAN en ten tweede dat de wedstrijden wild waren en nu nog zijn. ER bestaan namelijk geen wilde wedstrijden. Iedereen in NL kan op ieder gebied een wedstrijd organiseren indien hij/zij daar de mogelijkheden toe heeft en er gebruik van wordt gemaakt. Dit kan door niemand verboden worden indien daarvoor de wettelijke bepalingen in acht zijn genomen.

Ten tweede werden deze wedstrijden beslist niet georganiseerd om zich van de WRAN af te zetten. Er was immer niks om zich tegen af te zetten.

Goedkope juryleden??? Nou nee, de mensen die hiervoor werden gevraagd bepaalden zelf hun gage. Het gevraagde bedrag voor jurering, plus reiskostenvergoeding plus alle consumpties werd gewoon zonder problemen voldaan. Er stond geen bepaald bedrag voor. De ene jury vroeg meer/minder als de andere. Dat hadden ze dus allemaal zelf in de hand. Deze uitspraak is dan óók onterecht en had ik zeker van jou niet verwacht.

Dat de WRAN bij monde van de voorzitter dan plotseling deze wedstrijden als wilde wedstrijden bestempelde, dat heeft ook mede het kwade bloed gezet bij die mensen die zich er voor ingezet hebben de westersport door middel van juist deze wedstrijden te organiseren, te promoten. Zoveel ik weet heb jij zelf er ook ettelijke van gejureerd.

Gelukkig heeft de voorzitter ondanks deze wat nare uitspraken de zaak wel goed aangepakt en waren er na verloop van tijd eindelijk meer WRAN wedstrijden met als eind resultaat vandaag veel WRAN wedstrijden en een groot WRAN NK.

Ik denk dat we gewoon afmoeten met uitspraken als "wilde" wedstrijden, op een verbod hiervan door de WRAN of mensen uit te sluiten als ze het "wagen" aan dit soort wedstrijden/jes meewerken of zelfs deelnemen.
Want zowel verboden of uitsluitingen zijn niet terecht.

Ik denk eerder dat de WRAN blij moet zijn dat dit wedstrijdgebeuren door enkele grote westernstallen al was opgestart, ondanks achteraf gezien de onvolkomenheden hiervan, ze kon er nu inspringen en het in betere en officiële banen te voeren. De tijd was er ondertussen rijp voor geworden.

Met dank aan juist die westernstallen die het mogelijk gemaakt hebben en aan de voorzitter van de WRAN die op het juiste moment de zaak wel goed heeft opgepakt (ondanks de uitspraken).

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:50

Frayba schreef:
Hoezo "niet meer"? Wanneer was er voor het laatst een WRAN-jury op je wedstrijd?

verkeerd geschreven,bedoelde *omdat wij geen...*

Tot afgelopen zomer was je er stellig van overtuigd dat WRAN-jury's alleen WRAN erkende wedstrijden mochten jureren. Pas toen je bij ons was, heb ik verteld dat men voor onderlinge wedstrijden best WRAN-jury's mocht vragen. Ik meende toch een beetje een te zien...

Dat zag je goed Tong uitsteken Maar je schrijft zelf nu dat het bij wilde wedstrijden verboden was/is voor wran jury leden om te jureren.En het was mij niet totaal duidelijk of wij WILD of wild zijn.
Wat de nare ervaringen waren van de wran met wilde wedstrijd organisatoren hebben we toen maar niet besproken Tong uitsteken

We hebben het toen trouwens ook gehad over het verschil tussen "onderling", "wild" en "WILD". Jij gaf aan dat jullie wedstrijden sterk het onderlinge karakter hadden, maar dat dankzij internet (Bokt dus) het lokale karakter niet helemaal meer gold. Ik heb je toen geadviseerd met die argumenten bij het WRAN bestuur toestemming te vragen voor jurering door WRAN-jury's (alleen als je dat zou willen natuurlijk) en daarbij ook dat ik wel het vertrouwen in het bestuur had dat zij daarin toeschikkelijk zouden zijn, en m'n hulp aangeboden als je er niet uit zou komen met ze. Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik ga er vanuit dat alles in orde is gekomen.

“Toen” was nog niet aan de orde hetgeen nu allemaal gaande is,”toen” was het de alleen een mededeling van mij dat het niet mag,en jouw mededeling dat het wel mag.een AHA erlebniss voor mij.”Toen” was er voor ons een opening om in de toekomst eventueel een beroep te doen op een wran jury ,zonder wran herkenning.Mits financieel aantrekkelijk.
Groeten,

Chris.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:58

Met belangstelling heb ik de discussie gevolgd en ik wil er graag dit aan toe voegen:
Het verbod van het bestuur van de WRAN aan haar juryleden om mee te werken aan wedstrijden die niet worden erkend door een officiele landelijke organisatie komt voort uit het feit dat op het moment dat dit verbod van kracht werd er regelmatig wedstrijden werden georganiseerd waar werd geschermd met het WRAN regelboek, maar gebruik werd gemaakt van een zeer vrije interpretatie. Dat er niet een show deugde is zeker niet waar, integendeel er waren zeer goede shows bij en zoals opgemerkt, er was niet anders. Het is zeker zo dat er goed georganiseerde niet WRAN erkende wedstrijden zijn geweest die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de sport in Nederland.
Het is nooit de intentie van het WRAN bestuur geweest om jury's ervan te weerhouden aan trainingen, onderlinge wedstrijden clinic's etc mee te werken die tot doel hebben om mensen te laten kennismaken met de wedstrijdsport.
We zijn ondertussen bijna 5 jaar verder en zoals reeds opgemerkt is de situatie intussen duidelijk veranderd.
Wanneer een organisatie of persoon een beperkte wedstrijd voor beginners o.i.d. wil organiseren met als doel mensen te laten "instappen" in de sport of een wedstrijd met een onderling karakter en het WRANbestuur haar plannen kenbaar maakt, denk ik dat het bestuur wel toestemming geeft om daar een wran jury voor in te huren.
Ik denk wel dat het bestuur vooraf in kennis gesteld wil worden om te voorkomen dat hiervan misbruik wordt gemaakt.
Voor het organiseren van shows vanaf D denk ik dat het bestuur zich zal houden aan de WRAN erkenning.

Ik schrijf dit met enig voorbehoud, omdat ik natuurlijk niet namens het bestuur kan spreken voordat dit in het bestuur besproken is en er een bestuursbesluit is gevallen.

Jan

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:24

Nog even terugkomend op het regelboek van de WRAN waar op verkeerde wijze gebruik van gemaakt werd. Ik denk dat dit kwam doordat de intepretatie van deze regels niet goed werd gedaan. Waar ik bij moet stellen dat niet alle regels in juist dit boekje ook niet altijd even duidelijk voor iedereen waren. Het door elkaar gebruiken van de regeltjes van de AQHA en het oude WRAN regelboekje en voor veel van deze organisatoren de onwennigheden een wedstrijd te organiseren. Maar al doen de leert men. Ik heb het hier over de tijd totdat de WRAN zich met nieuw elan op het wedstrijdgebeuren ging richten, dus van voor 1999/2000. In de tijd dat veel zaken echt op hun gat lagen om het zo maar uit te drukken.

Met grote stallen bedoel ik dan ook diegene die beschikten over bepaalde facliteiten zoals een binnenbak en een inrijbak. Er waren ook reuze grote western maneges die geen reet, oh pardon bips, hebben gedaan om de westernsport voor anderen bereikbaar en leuk te maken. M.n.o.a. voor die vele mensen die zich geen eigen paard konden en kunnen veroorloven en met plezier op manegepaarden rijden. Let wel onder andere!!

Betreffende de betaling van de jury daar bedoelde ik Chris nu niet persoonlijk mee, zou dat iemand hebben gedacht. Dit was in zijn algemeenheid bedoeld en niet op een bepaalde persoon gericht. Ik bedoelde daarmee dat Chris die tijd ook heeft meegemaakt en hij dat eigentlijk wel zou weten.
En nee, ik krabbel niet op mijn uitspraken terug, het is gewoon mijn mening.

In ieder geval hoop ik, mede door deze discussie, dat iedereen nu zo'n beetje een idee heeft hoe alles gelopen en gekomen is en dat het geouwemutspruts eindelijk eens afgelopen is. We moeten gewoon verder aan de toekomst werken en wel met z'n allen. Dit kan alleen gezamenlijk. We leren allemaal van de fouten die er ooit zijn gemaakt en die in de toekomst beslist niet zullen uitblijven. Het kan er alleen maar beter van worden. Jeetje, ik lijk wel een prediger op de berg Cool.

In deze discussie zijn best wel wat goede voorstellen gedaan, een idee om die eens mee te nemen in een bestuursvergadering i.p.v. op de voorstellen in een ledenvergadering te wachten?

Mag ik nog een opmerking maken richting WRAN? Misschien kan de jury cursus een beetje goedkoper gemaakt worden, zodat er meer mensen deze (financiëel) volgen kunnen. Krijg je ook direct een beter inzicht in de regelgeving en minder strubbelingen over de intepretatie ervan. Het is namelijk voor iedereen aan te raden eens een dergelijke cursus te volgen ook al wil je geen jury lid worden.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:35

dance in the old fashion way. sorry even offtopic.
denk dat het een goed idee is om het wranboekje te nemen,en van daar te werken.
ik bedoel hiermee:regelementen stuk voor stuk begrijpend te lezen,
en de veranderingen die wenselijk zijn, er naast te leggen,evalueren,en indienen bij het bestuur,voor de alg.ledenverg.

is dat een idee???????

rinus

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:41

volgens mij kan je bij Chris een weekend op 'regelboek en jury les'.
in juli of augustus van dit jaar is dit een keer geweest.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:18

westernworld schreef:
denk dat het een goed idee is om het wranboekje te nemen,en van daar te werken.
ik bedoel hiermee:regelementen stuk voor stuk begrijpend te lezen,
en de veranderingen die wenselijk zijn, er naast te leggen,evalueren,en indienen bij het bestuur,voor de alg.ledenverg.

is dat een idee???????

rinus
Volgens mij heb je de topics WRODL nog niet gelezen Cool

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:00

Ja blaze geweldige opmerking blaze.
wrodl niet op bokt bespreken maar ergens met elkaar!!!!!!!!!!!!!!!!!
als jij de topics ook gelezen hebt,heb je ook gelezen dat het voor een aantal mensen niet meevalt,en dan kan je het hier neerzetten voor het zgn.brainteam,maar beter is om een meeting te organiseren waar je direct er over kan debateren,en direct voorstellen op papier te zetten.
niet iedereen heeft ook een wran boekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:05

Organiseer een thema-meeting

Of ehhhh Haha! een weekeinde 'Meet the judge' Knipoog

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:30

westernworld schreef:
rinus

Cool Haha! Schijnheilig sorry, ook off topic.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:03

Of vraag of je als schrijfster mee mag lopen bij een wedstrijd.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:32

westernworld schreef:
Ja blaze geweldige opmerking blaze.

Nee hoor niet geweldig,wel waar Knipoog

wrodl niet op bokt bespreken maar ergens met elkaar!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nouja op het moment vind ik degene waar ik het mee bespreek meer dan voldoende.maar heee wie houd je tegen om zelf ook iets op te zetten.

als jij de topics ook gelezen hebt,heb je ook gelezen dat het voor een aantal mensen niet meevalt,

??wat valt niet mee??

en dan kan je het hier neerzetten voor het zgn.brainteam,maar beter is om een meeting te organiseren waar je direct er over kan debateren,en direct voorstellen op papier te zetten.

Dat gebeurt al Cool

niet iedereen heeft ook een wran boekje
Cursus volgen bij Chris,krijg een boekje erbij.Heb ik ook gekregen en ben niet eens lid Tong uitsteken

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:53

leuke naam ....'brainteam" Schijnheilig Haha!

mogen we weten wie er in zitten