[WN] merk voer,juist voor quarters!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:55

Jeetje mina, als ik dit topic lees, hou ik me bezig met dierenmishandeling en -verwaarlozing!! Ze (de quarters) staan 24/7 op het land en eten gras en drinken water. Ze glimmen als spiegels, lekker in het vlees en zeer vrolijk.
Okee, de Paintjes worden meer vertroetelt, die staan op Equisanum, goed hooi en goed kuil en overdag bij droge bodem kunnen ze de weide in.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:42

FlyingHigh schreef:
Jeetje mina, als ik dit topic lees, hou ik me bezig met dierenmishandeling en -verwaarlozing!! Ze (de quarters) staan 24/7 op het land en eten gras en drinken water. Ze glimmen als spiegels, lekker in het vlees en zeer vrolijk.
Okee, de Paintjes worden meer vertroetelt, die staan op Equisanum, goed hooi en goed kuil en overdag bij droge bodem kunnen ze de weide in.

Ziellughhhh,............ Clown Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:44

Nee Flying High, dit kun je echt niet maken Clown .
Nou heb ik trouwens ook wel weer een leuke: mijn merrie wordt mager, ook al staat ze gewoon 24/7 op een goede wei. Haar moet ik dus altijd bijvoeren. Iemand enig idee waarom dat zo is??

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:58

Mac schreef:
Nee Flying High, dit kun je echt niet maken Clown .
Nou heb ik trouwens ook wel weer een leuke: mijn merrie wordt mager, ook al staat ze gewoon 24/7 op een goede wei. Haar moet ik dus altijd bijvoeren. Iemand enig idee waarom dat zo is??

Mmmmmmmm,....Tja,wat zou dat allemaal kunnen zijn?
-er zit nu minder voedingsstoffen in het gras ,dan in het eerste gedeelte van de zomer.
-Omdat het weer nu weer af gaat,verbrandt ze meer energie,dan toen het warm was, om zich warm te houden.
-Het is gewoon een merrie die een snelle verbranding heeft en dus moeilijk dik te krijgen is(is dat zo?)
-wormen.
-andere medische oorzaak.
-je rijdt haar 6 a 7 uur per dag,zonder krachtvoer,................. Clown Haha! ,....nee,grapje!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:39

Die van mij krijgt maar weinig krachtvoer omdat hij dus erg snel dik wordt. Ik zou hem wel alleen van gras kunnen laten leven, maar dan krijgt hij te weinig vit en min binnen. En aangezien hij al 18 a 20 is voer ik hem liever wat bij en hou ik de hoeveelheid gras beperkt. Dat is wel lastig, want hij staat ook 24/7 buiten Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:39

Als pride niks doet op een dag krijgt hij ook totaal geen krachtvoer oid. Hij krijgt wel onbeperkt hooi en verder krachtvoer naar werken.
De paarden die hier in het natuurgebied staan krijgen ook nog steeds geen bijvoeding, die zijn nog flink aan het gewicht.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:28

ik voer marstall.... heb het zelf ook geproefd.... het is lekker Haha! Knipoog

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:43

Sprite schreef:

Als cruesli- vervanger is het hartstikke lekker met yoghurt!!!! *LOL* OK dan!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:53

Sprite schreef:
Dat is zonder gein het eerste wat ik geleerd heb van mijn voedingsdeskundige.
veel brokken worden geperst met (al dan niet dierlijk!) vet.
Als je zelf zo'n brokje eet en je gehemelte wordt glad... is het geperst met vet, en dus slecht voor je paard.
Het zal je verbazen bij hoeveel merken brokken dat het geval is..... Verward

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:01

Niets vreemds aan, ik proef ook vaak even!! Maar muesli heb ik nog nooit geprobeerd, maar eens moet het de eerste keer zijn!!!
Plakken Marstalletjes niet aan je gehemelte?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:23

@Bonnigje: hoeveel merken heb je al getest Knipoog ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:25

@jessiejanes: ze valt idd enorm af als het koud word. Ik ben er dit jaar dus vroeg bijgeweest met dekentjes en tot nu toe gaat het lekker. En als ze stress heeft zie je ook de kilo's eraf vliegen. Ze zit nu lekker in het vlees en glimt tegen je op, dus ik mag er naar mijn mening vanuit gaan dat ze happy is Haha!
Oh ja: paard is dit jaar nog grondisch medisch doorgelicht, dus daar zit 't 'm gelukkig niet in. Of misschien ook wel ... misschien dat ze het nu beter doet omdat ze geen pijn meer heeft (heup stond scheef -> is rechtgezet)? Zou dat kunnen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:36

Mac schreef:
Zou dat kunnen?

Jazeker!! Pijn kost enorm veel energie. Paarden kunnen alleen van het hebben van pijn enorm afvallen.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:18

Citaat:
Plakken Marstalletjes niet aan je gehemelte?

hahaha, karen ik heb er aan geknabbeld, geen voederschep naar binnen geschoven Knipoog
.... ik heb trouwens geen dierlijk vet geproefd.... gelukkig maar want ik ben veggie *LOL*

mijn knollies doen het goed op marstall. de mensen die het hier in noord nederland verkopen zijn zowel kundig als idealistisch... als er iets schadelijks in zou zitten zouden ze er zeker meteen wat aan doen, daar heb ik alle vertrouwen in.
ik vind het ook wat aan de prijs, maar echte kwaliteit mag wat kosten... dus dan dineren wij gewoon zelf eens in de week met droge crackertjes Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 07:26

Ooit wel eens de vCooten brok geproeft? Tjonge, die zijn vies!!
Of mijn gehemelte glad werd ivm dierlijk vet weet ik niet meer

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:47

En ja hoor, ook ik ben nu sinds gisteren Marstall (type-E) gaan voeren. Sinds een maand staat mijn 2 1/2 jarige quarter op een pensionstal, maar "doet" het niet echt goed op de onderhoudsbrok van de lokale veevoederboer dat daar wordt gevoerd. Aanvullend veulenbrok van hetzelfde merk (op advies van die leverancier) ook niet echt, dus ben ik me toevallig ook eens gaan verdiepen in andere merken.

Op een gegeven moment zat ik met de vorige brokken op 6 kilo, daarbij krijgt hij volop kuil en tussendoor Luzerne met aanvullend Equitop en Equiflexion (paardendrogist). Hij heeft ondertussen een aardig vetlaagje opgebouwd, maar voor mijn gevoel niet echt vlees. Ik ging hem "Holle Bolle Gijs" noemen...hij blijft maar kanen. Nu is hij nog volop in de groei, dus heeft nog veel nodig. Ik ben benieuwd hoe hij het op Marstall gaat doen...Iemand verder nog adviezen?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:16

radicalM schreef:
Op een gegeven moment zat ik met de vorige brokken op 6 kilo, ?

Wow! Wow! Wow! ,...Das veel!

Uhm ,in ieder geval een veel geconcentreerde brok/meusli,zodat hij niet zoveel "volume" hoeft te eten!
Een "normale" onderhouds/basisbrok ,zal een quarter/paint het niet echt goed op doen,gewoonweg veels te karig,straks krijgt tie nog koliek van zoveel maagvulling!

Met Marstal E zit je al een heel eind op weg;heb je de cornmeusli al gezien van Marstall?.Veel mais,worden ze lekker vol van,misschien nog een optie als de Marstal E nog net niet genoeg doet,kan je hem hiermee op gewicht krijgen.Verder kan je nog (zonnebloem-)olie over het voer doen,niet een scheutje,echt een klein kopje vol ,ieder dag,worden ze ook vol van en gaan ze nog meer glanzen.
Omdat Marstal E extra vit/min heeft zal je verder geen suplementen(Equitop en Equiflexion ) hoeven te voeren,dit doet al heel veel voor de weerstand!Waarvoor is Equitop en Equiflexion ?
Je zal je 3 maanden moeten uittrekken,voordat je het echte resultaat ziet!

Heb je enig idee hoeveel voedingswaarde de kuil en hooi wat hij krijgt ,heeft?Tis natuurlijk logisch,hoe beter de kwaliteit van het ruwvoer,hoe beter je paardje erbij staat.Dit is tenslotte het HOOFDVOER,en alles wat hierboven staat is bijvoer(meusli/brok/olie/suplementen).

Even een voorbeeld wat mijn quarters zo krijgen.Hier een voorbeeld van een quarter die regelmatig werkt,ook nog op de wei komt en ongelimiteerd ruwvoer--> deze krijgt 1 bak(ong. 900 gram) meusli per dag!In dit geval van Equisanum kern,maar Marstal E is soortgelijk.
voor hetzelfde paard,maar dan eentje die wat sneller verbrand en wat nerveuzer is,-->deze krijgt dan in dezelfde situatie 2 bakken(1,8 kilo) per dag van deze meusli.
Dit zal je toch al genoeg moeten zeggen!

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:34

Francis schreef:
Verhoudingen weet ik zo niet van Vit.E en Selenium. Voor zover ik begrepen heb kan een te veel aan Vit. E geen kwaad, een teveel aan Selenium wel.

Voor mij is het op dit moment belangrijk dat ik een normaal gehalte eiwitten heb, omdat m'n paard nog in de groei is.
Voldoende energie om te groeien, maar 'langzame' energie, zodat ze niet 'heet' wordt, dus weinig suikers, laag in het zetmeel en hoog in vetten.
Omdat 'vette' voeders in Nederland nauwelijks te krijgen zijn (vetgehalte 14% of hoger) geef ik dus een kopje sojaolie per dag.
Ik wil dus graag zo 'puur' mogelijk voer (geen brok dus) met geen of zo min mogelijk melasse. Veel vezels voor een spijsvertering vandaar dat ik lucerne toevoeg (wat direct het erg lage eiwitgehalte van mijn voer iets opkrikt). Helaas nog van Hartog, ben nog op zoek naar melasse vrije lucerne, maar heb het in mijn omgeving nog niet kunnen vinden.
Ik voer Marstall E wat dus extra vitaminen heeft, maar wil toch nog zemelen bij gaan voeren 1 x per dag, om de Ca/F verhouding (die door de lucerne scheef getrokken wordt) beter te krijgen.

Is dat een beetje wat je bedoelde??

Welke vitamine of suplementen je ook geeft gebruik het met mate en houd je aan de aangegeven doseringen.Te veel geven kan tot beschadiging lijden van nieren lever en andere organen ook kan het hoefbevangenheid tot gevolg hebben (hoefbevangenheid had iemand al opgemerkt volgens mij)

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:11

Ok OK dan! ...bedankt zover voor jullie info!

Equitop: was voor de nodige extra vitamines omdat hij juli/augustus echt een groeispurt heeft gekregen met als gevolg dat hij wat "hoekig" werd.

Equiflexion: omdat hij door dat flinke groeien zichtbaar niet goed in zijn vel zat, was stram, leek spierpijn te hebben. Gewoon een extra "booster" voor spieren, botten e.d. Er zit namelijk een extra dosis zwavel en andere stoffen in, die gunstig zijn voor het bewegingsapparaat en opgroeiende paarden (heb ik begrepen Verward ).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:22

RadicalM, ik zou die twee vitamine preparaten achterwege laten als je Marstall E voert. Dit voer heeft dubbele vitamine gehaltes en door dan ook nog eens zelf extra vitamines/mineralen te voeren breng je de boel wel heel erg uit evenwicht. Overdaad schaadt...
Wel kun je eventueel extra olie voeren zodat je groeiende paard daar extra energie uit kan halen zonder risico te lopen op bevangenheid en dat soort dingen, maar ik zou als ik jou was voorlopig eerst de Marstall z'n werk even laten doen.
Die 'coöperatievoeders' zoals ik ze noem zijn zowiezo over het algemeen niet echt te beste voeders. Veel 'ballaststoffen' die een paard alleen maar moet verwerken zonder er wat uit te kunnen halen. Vaak zijn ze ook niet vrij van dierlijke bestanddelen, omdat in veel van dit soort fabrieken voeders voor verschillende dieren gemaakt wordt. Op maandag varkensvoer, op dinsdag paardenvoer. De productielijn is dan voor paardenvoer 'vervuild' met bestanddelen van varkensvoer (waar dus bijv. wél dierlijke bestanddelen in zitten). Ook worden er meestal goedkope grondstoffen gebruikt van mindere kwaliteit, wat ook het voedingsgehalte niet ten goede komt. Kortom, ik vind het persoonlijk niet bepaald goed voer. Maar daar was je zelf inmiddels ook al achter Knipoog

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:22

radicalM schreef:
Ok OK dan! ...bedankt zover voor jullie info!
Equiflexion: omdat hij door dat flinke groeien zichtbaar niet goed in zijn vel zat, was stram, leek spierpijn te hebben. Gewoon een extra "booster" voor spieren, botten e.d. Er zit namelijk een extra dosis zwavel en andere stoffen in, die gunstig zijn voor het bewegingsapparaat en opgroeiende paarden (heb ik begrepen Verward ).

Quarters hebben juist vit E en selenium nodig,genoeg,...heeft met het soort spiercellen en spierstofwisseling(verzuring) te maken,wat ik ook niet even 1,2,3 kan opschrijven hier.Sinds ik oplet dat er genoeg vit E/selenium in het rantsoen zit ,heb ik geen stramme stijve paarden meer! OK dan!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:23

mijn jaarling had dit voorjaar ook een flinke groeispurt. hij schoot de lucht in en begon te lopen als een shet Knipoog omdat hij veel op de wei staat, heb ik hem lager in het voer gezet en ben msm bij gaan voeren (advies van de da)
radicalM, een jong paard moet zo ‘dik’ zijn dat je zijn ribben net niet of net wel kan zien… het is erg slecht voor zijn groeiend gestel als hij te dik is.

een jong paard dat een groeispurt krijgt kan stijf gaan lopen omdat zijn botten als het ware harder groeien dan zijn pezen. door msm (is pure zwavel) bij te voeren bevorder je het groeien van de pezen. mijn jaarling loopt weer super nu Lachen

Citaat:
MSM is een vorm van organisch gebonden Zwavel die goed door het lichaam wordt opgenomen en gebruikt kan worden. MSM is veilig, 100% natuurlijk en absoluut geen medicijn of doping.
Zwavel is een belangrijke verbindingstof van collageen, het belangrijkste bestanddeel van kraakbeen en bindweefsel. MSM is grondstof voor de aanmaak van nieuwe cellen. Zorgt voor een goede doorbloeding.
Speelt een belangrijke rol in de lichamelijke ontstekingsremmende processen en vermindert daardoor de pijn. Zwavel verzacht en versoepelt de celwanden, waardoor “vreemde stoffen” gemakkelijker kunnen worden afgevoerd.

Bron: http://www.pardoesaurora.nl/ dat is de leverancier van marstall in het noorden, waarschijnlijk kun je msm ook wel bij jouw marstall leverancier krijgen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:10

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:01

Nog een vraag: als je, zoals ik, de overstap maakt (van gewone onderhoudsbrok naar Marstall-type E), moet ik dan nog even half/half voeren en hoe lang? Wat vinden jullie?
O ja, en dat MSM zwavel, waar jij het over hebt Sprite, is het belangrijkste bestanddeel van Equiflexion Plus. Zat dus zelf ook een beetje in die richting...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:02

Ik heb kennelijk geen gevoelige paarden want ik stap gewoon over zonder mengen.... Vingers aflikken