[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:41

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe de Barefoot zit Pmarena !
Hij ziet er ook mooi uit ! En hij lijkt me ook comfortabel zitten !

Groetjes Eliza

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:01

Zijn er al meer ervaringen met de western barefoot ?
Ben super benieuwd !

Whoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:25

Hey er staat in de bit van deze maand (als ie er nog ligt) een artikel over boomloze zadels. Misschien is dat handig?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:23

hoi,
ik heb deze week een western barefoot in gebruik gekregen, vond het heerlijk zitten, maar mijn paard dacht er dus duidelijk anders over... hij raakte helemaal in paniek en we zijn aardig de bak doorgestuiterd. Ik ga morgen nog een buitenrit maken met mijn dochter erbij (als het niet regent.. Haha! ) en als dat ook niet werkt, houd ik het bij mijn Circle a van Arthur's Westernstore. Overigens zegt Arthur dat de BM niet echt een boomloos zadel is, maar eentje met een flexibele boom. Ik weet niet of dit klopt en of dit al gemeld is in dit topic (had geen zin om 8 pagina's door te lezen.. Knipoog ) als je een foto wilt dan moet je me even mailen op jsfn@freeler.nl. Het zadel is pas sinds eind juni op de markt. Ik vind het niet te vergelijken met een goed westernzadel qua afwerking (de randen zijn bijv. van stof gemaakt) maar het is wel een mooie kwaliteit nubuck.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:54

Nou ik ben nog steeds super enthousiast over mijn barefoot western rijdt geweldig je plakt gewoon vast aan het zadel wel moet je inderdaad wat oppassen met je zithulpen want die komen veel direkter door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:21

Josefien schreef:
Overigens zegt Arthur dat de BM niet echt een boomloos zadel is, maar eentje met een flexibele boom.
En hij kan het weten Schijnheilig Cool

Dus of het aan de zithulpen ligt die sterker overkomen of dat je paard misschien blij was eindelijk van zijn wellicht klemmende zadel verlost te zijn Verward wie zal het zeggen. Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:31

Paarden die zonder zadel niet blij zijn , zijn dat met een boomloos zadel vaak ook niet ... dat is meestal de oorzaak van erg kriebelig zijn tijdens een testweek , sommige paarden vinden het maar eng om echt het mens op hun rug te voelen Clown

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:01

Banjer en ik zijn steeds meer blij aan het worden met de BM... Haha!
het zit steeds geweldiger, en het staat haar zo mooi.... Kwijl

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:35

OK dan!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:49

SmithsGirl schreef:
Banjer en ik zijn steeds meer blij aan het worden met de BM... Haha!
het zit steeds geweldiger, en het staat haar zo mooi.... Kwijl

Tja, dat kunnen wij alleen beamen, als we foto's te zien krijgen Schijnheilig

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:53

mijn rolletje is nog niet ontwikkeld... Verdrietig

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:50

Ik ga binnenkort denk ik een "barefoot-testpakket" aanvragen. (nadat ik mijn ouders overtuigd heb dat testen nog geen kopen is Bloos ). Ik ben heel benieuwd. Eigenlijk heb ik tot nu toe alleen positieve dingen gehoord.
Maarja, wat nou als ik het super vind. Dan zal ik moeten sparen...... Knipoog

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:08

even een vraagje, is BM het zelfde als western barefoot ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:18

Nee een BM (Bob Marshall) is iets anders als een BareFoot.
Het Bob Marshall Sportsaddle ( www.sportsaddle.com ) wordt in Amerika gemaakt en is te krijgen in diverse modellen/uitvoeringen.
De BareFoot is van Duitse/Indiase makelijk en er is slechts 1 westernmodel beschikbaar (tot nu toe).

Konstruktief gezien verschillen ze niet zo heel veel, behalve de rigging en bevestiging van de stijgbeugels.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:54

Eerlijk gezegd ben ik ook steeds meer geneigd om een BM aan te schaffen. Geen gedoe en gepruts meer met die zadels Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:59

Als die van mij er is mag je hem komen uitproberen Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:08

Nou, daar hou ik je aan hoor!!!!
( uhm, kamp??????? )

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:17

je mag ook de mijne proberen Cornelie... dan voel je het verschil tussen de verschillende modellen... Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:48

Mijn zadel is een 15½/16" en heeft lekker veel been ruimte ( 24 cm) Misschien moet ik even de 16 " variant afwachten dan. ~edit. ik lees net op de site dat dit een maat 2 is... pompiedom~

En ik maak me geen zorgen over de lengte hoor ( mijn roundskirt is ook 60 cm) maar vooral om de squareskirts dat die niet bij zijn heupen-knieen in de weg gaan zitten. Ja ik heb een hele kleine korte brede pony..mmm net als ik eigenlijk hahah!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:24

pmarena schreef:
Paarden die zonder zadel niet blij zijn , zijn dat met een boomloos zadel vaak ook niet ... dat is meestal de oorzaak van erg kriebelig zijn tijdens een testweek , sommige paarden vinden het maar eng om echt het mens op hun rug te voelen Clown

Klopt, zonder zadel in de wei vindt hij ook maar niks en ik voel dan meteen aan hem dat hij raar wil gaan doen. Met mijn stem weet ik hem dan wel rustig te houden, maar ik vind het zelf ook eng, we zijn geen 18 meer, haha! Haha! Vroeger sjeesde ik net als mijn dochter nu, ook zo door de wei, maar doe ik al lang niet meer! Morgen met de buitenrit laatste poging en dan beslis ik of het iets is voor mij. Helaas vind ik het te duur om er een Barefoot "bij" te kopen, dus die optie heb ik niet!

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:02

Josefien schreef
Citaat:
Overigens zegt Arthur dat de BM niet echt een boomloos zadel is, maar eentje met een flexibele boom.

en Sugarmiss schreef
Citaat:
en hij kan het weten

Nou, nee dus, in een Bob Marshall zit GEEN boom, wel een laag suede, 2 lagen neopreen, weer een laag leer met daaronder een bontlaag.
Die 5 lagen zorgen ervoor dat het zadel soepel maar toch ook stevig is, het kost moeite om het zadel dubbel te klappen, anders dan met een torsion die je zo dubbel vouwt.

Dus nee, Arthur weet het niet!! ~~}>

See y'all
Liesbeth

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:09

Er stonden bij mij niet voor niets die emoticons bij Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:26

Dat is juist het goede aan een Torsion e.d. , die buigt overal in mee.

Een "harde" BM e.d. zie je nogal eens met een knik op Ebay staan....
omdat hij niet zo zacht meevormd maar dus blijkbaar zo stevig is dat hij doorknikt.... zal dan wellicht ook op een paard met te diepe rug / te hoge schoft gelegen hebben ofzo , maar feit blijft Bloos

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:20

ik heb het juist andersom. ALs ik met mijn westernzadel rij dan vliegen we door de bak vind ze alles eng en achter elk bosje zit een monster. Zeer kijkerig en ik kon NOOIT alleen een buitenrit maken.

Sinds ik mijn barefoot heb hebben we al heel wat km saampjes door de polder heen getourd. Ik heb hem nu vanaf Novenber 2003 en dit weekend dacht ach laat ik toch eens mijn westernzadel proberen want ik moet een zadel met knop voor de wedstrijd waar ik me op aan het voorbereiden ben. En wat denk je geen land mee te bezeilen alles was weer eng en spooky, hup zadel eraf barefoot erop en ze liep weer vol zelfvertrouwen in het rond..................close contact?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:38

pmarena schreef:
Een "harde" BM e.d. zie je nogal eens met een knik op Ebay staan....omdat hij niet zo zacht meevormd maar dus blijkbaar zo stevig is dat hij doorknikt.... zal dan wellicht ook op een paard met te diepe rug / te hoge schoft gelegen hebben ofzo , maar feit blijft Bloos

Diegene met die knik zijn niet de echte Bob Marshall Sportsaddle's maar de goedkopere 'namaak' variant van Circle Y.
Juist voor paarden met een hoge schoft heeft BM de mogelijkheid om het zitkussen hoger in de pommel te plaatsen (peaked pommel), zodat je dus geen last kunt krijgen van die knik.

Verder heeft de iets stuggere BM dus een iets groter draagvlak en dus een betere drukverdeling.

Zo heeft elk nadeel ook weer zijn voordeel Haha!