Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

). Gisela schreef:Ik blijf het er niet mee eens. Een slechte hengst zal niet dekken. Als goede hengsten in Nederland 3 merries per jaar hebben mogen ze in hun handjes knijpen. Nogmaals, het geldt voor beide partijen. Om een fatsoenlijk veulen op de wereld te zetten heb je TWEE fatsoenlijke ouders nodig.
spicegirl schreef:halterpaarden zijn juist afwijkend van de rasstandaard.met die ernstig overbouwde konten, ultiem steile benen, en niet kunnen lopen.
ik zou pleiten voor een veterinaire keuring, en zeker voor hengsten met X rays.
performance halter lijkt er meer op.maar je ziet toch vaak paarden met afwijkende beenstanden, die het aangeleerd word, ze netjes neer te zetten.
spicegirl schreef:de besten in de sport dekken. dus dan word er op prestatie gefokt.
ik ken wel enkele voorbeelden, waarbij de hengst echt niet in orde is. geluk is dan bij een ongeluk, dat ze niet veel dekken.al weet ik er 1 , die wel ontzettend veel gedekt heeft. (niet hier dan)
als hengsteneigenaar moet je je verantwoordelijkheid nemen, als merrie-eigenaar ook.
en het survival of the fittest werkt hier dus niet. in theorie zou het wel moeten. maar anders was deze discussie er niet. het blijkt dat er gewoon met veterinair slechte paarden word gefokt. zowel hengsten, als merries.
in de halter leeft ook de HYpp nog steeds.
spicegirl schreef:halterpaarden zijn juist afwijkend van de rasstandaard.met die ernstig overbouwde konten, ultiem steile benen, en niet kunnen lopen.
ik zou pleiten voor een veterinaire keuring, en zeker voor hengsten met X rays.
performance halter lijkt er meer op.maar je ziet toch vaak paarden met afwijkende beenstanden, die het aangeleerd word, ze netjes neer te zetten.
quarterH schreef:als iemand dat voor eigen gebruik wilt, omdat hij een leuk kleurtje wilt, prima toch?
je kan nooit de behoefte van mensen sturen. en aanbod zal er altijd komen als er behoefte is.
het is toch ook prima als er ook voor de recreatie wordt gefokt? als men dat wil, en daardoor die prijs voor die paarden laag houd.... prima toch.
het zou inderdaad slim zijn als ze ook kijken naar gezondheid.
maar een paard met als doel recreatief te lopen in de lagere prijsklasse hoeft geen performende ouders te hebben natuurlijk.
alleen verwacht dan ook niet het paard later voor 7K plus te kunnen verkopen. want dat past niet bij de markt.
spicegirl schreef:juist wel ! hoe meer door de hakken, hoe lager !
hoe steiler het achterbeen, hoe hoger.
ik kan, om privacy regels, helaas geen voorbeeld plaatsen
spicegirl schreef:juist wel ! hoe meer door de hakken, hoe lager !
hoe steiler het achterbeen, hoe hoger.
ik kan, om privacy regels, helaas geen voorbeeld plaatsen