[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:13

een merrie krijgt maar 1 veulen per jaar, als het meezit. een hengst kan er tientallen verwekken , per jaar.
vraag je het aan mij, zou ik altijd zeggen ; absoluut allebei.
maar dat is bij geen enkel stamboek haalbaar. de hengsten worden verplicht gekeurd. de merries op vrijwillige basis.
daarom zou een keuring voor de hengsten al een stap in de goede richting zijn.

superpony

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:40

Maar je bereikt alleen de mensen die het ook goed willen doen. Die mensen zijn al bezig met 5 panel testen, keuringen etc. Zowel merrie als hengsten eigenaren.

Wat doe je met de rest?
Mensen die een merrie hebben staan en voor de leuk een keer een veulen willen. De een gaat voor een tophengst met naam etc, ook al is dat misschien geen combi. Maar mensen willen dan een toppaard voor de toekomst of ze denken dat het makkelijker verkoopt met de naam van de hengst.

Of degene die een merrie hebben staan en een leuk veulen willen, maar niet teveel willen betalen? Ze gaan bezuinigen op de juiste combi en bij het kiezen van een goede gezonde hengst. Eigen merrie niet getest of gekeurd.
Ik heb ook weleens gehoord dat mensen hun merrie de eerste keer door de hengst om de hoek laten dekken om te zien hoe ze het doet en wat ze ongeveer geeft. Maar dat beestje moet toch ook correct zijn?

En dan de hengsten die buiten het stamboek dekken? Haflingers, KWPN, NRPS, Fjord, Fries, Tinker en ga zo maar door..........Ik zou al nooit meer naar een hengst gaan kijken, waar de eigenaren dat doen.

Maar goed, bij kwaliteit moet betaald worden en er zijn zat mensen die dat niet willen, dus dan sowieso al bij die mindere hengst uitkomen of voor gemak en dichtbij kiezen etc.

Natuurlijk kan de hengsteneigenaar niet overal iets aan doen. Maar elke merrie eigenaar heeft een hengst nodig voor een dekking. Als je daar begint dat hengsteneigenaren kieskeurig worden met welke merrie wel of niet te dekken, kan de merrie eigenaar al niet meer doen dan OF de merrie leeg laten OF wel verder kijken, keuren, testen, goede combi zoeken etc......Nu kun je altijd wel ergens terecht met je merrie en blijven mensen dat doen.
Je leert ze pas dat het anders moet, als ze meer moeite moeten doen.

Overigens mogen beestjes best simpel zijn, als ze maar goed en gezond zijn, want ook de recreatieruiter en amateur willen een gezond paardje en ook de ''normale'' prijsklasse mag blijven bestaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:59

gezondheid moet de basis worden, waar je van uit moet kan gaan.
en mensen, die onverantwoordelijk bezig zijn, blijf je houden.
helaas is onwetendheid vaak zelfs geen excuus,maar worden er bewust risico's genomen..
ik weet er op dit moment zelfs 1 .
maar goed, je kan de wereld niet veranderen, alleen jezelf. :)
(makkelijk praten , voor iemand met een ruin. maar hiervoor had ik een merrie, waar ik bewust niet mee heb gefokt ).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:17

Ik bedoel het ook niet rot en weet dat veel hengsteneigenaren hun best doen.

Maar toch kun je daar wel een begin maken om veel problemen te voorkomen en verstandiger te fokken. Zoals ik al zei. Als hengsteneigenaren hun paarden testen en keuren ben je al op de helft.

Als je als hengsteneigenaar dan ook alleen geteste en gekeurde merries die passend zijn bij je hengst dekt, kunnen merries al niet meer overal klakkeloos terecht.

Gaat niet 100% werken, want niet iedereen werkt mee.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:22

Ik blijf het er niet mee eens. Een slechte hengst zal niet dekken. Als goede hengsten in Nederland 3 merries per jaar hebben mogen ze in hun handjes knijpen. Nogmaals, het geldt voor beide partijen. Om een fatsoenlijk veulen op de wereld te zetten heb je TWEE fatsoenlijke ouders nodig.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:25

je kan een paard in de halter hebben die wint maar zwaar verrotte benen hebben...
in de halter wordt niet gekeken naar gezondheid.
in de halter wil men juist bv dunne benen en kleine hoeven zien met een dikke gespierde kont erop en een stijl achterbeen. dit is mooi voor de rasstandaard.
maar, dat maakt dit niet medisch het beste natuurlijk... en je kan door ze juist neer te zetten inderdaad veel fouten er toch goed uit laten zien. (ik heb bv eens een (niet speciaal halter geprept) veulen in een (duitse) futurity klasse met meer dan 35 deelnemers op een 7e plaats gehad, ondanks dat deze een flinke bokhoef had. ik kon die prima verstoppen in het zand :-) ).

laten we ook niet vergeten dat de best presterende halterlijn de lijn is die vol zit met Hypp (Impressive).

Halter zegt dus uiteindelijk voor de fok niet zoveel (als je kijkt naar gezondheid).
als dan zou je misschien eerder naar medische keuringen ofzo moeten kijk.
maaaaaaar wij kunnen hier vanalles verzinnen, maar dit gaat allemaal tegen het statement van de AQHA in en zal dus nooit uitgevoerd gaan worden vanuit daar.

persoonlijk ga ik mee met het statement van de AQHA, in mijn ogen is dit een 'survival of the fittest' verhaal (de besten dekken en overleven, afhankelijk van vraag en aanbod).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:34

Gisela schreef:
Ik blijf het er niet mee eens. Een slechte hengst zal niet dekken. Als goede hengsten in Nederland 3 merries per jaar hebben mogen ze in hun handjes knijpen. Nogmaals, het geldt voor beide partijen. Om een fatsoenlijk veulen op de wereld te zetten heb je TWEE fatsoenlijke ouders nodig.

Ik snap je wel hoor. Maar er zijn wel mindere hengsten die dekken, ook buiten het ras bijv. Die vragen dan ook maar 250 tot 700 euro dekgeld bijv.
En je krijgt er gewoon je papiertje bij.

Natuurlijk zijn beide ouders belangrijk en moeten ook beide eigenaren verantwoordelijkheid nemen. Maar voor veel merrie eigenaren is het een keer voor de leuk en kiezen niet bewust genoeg.
Goede hengsteneigenaren kunnen het verschil maken. Als merries niet meer overal terecht kunnen omdat ze niet gekeurd en getest zijn of de combi niet oke is, kunnen de merrie eigenaren niet meer zomaar klakkeloos fokken. Ze hebben namelijk altijd de hengst nodig.

Jullie hebben misschien een goed beleid en bij jullie komen vast mensen die heel goed hebben gekeken naar jullie hengsten en of de combinatie goed is etc.
Maar je hebt nog een hele groep die gewoon een veulen willen en dan heel graag van of een bekende naam of zo goedkoop mogelijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:36

de besten in de sport dekken. dus dan word er op prestatie gefokt.
ik ken wel enkele voorbeelden, waarbij de hengst echt niet in orde is. geluk is dan bij een ongeluk, dat ze niet veel dekken.al weet ik er 1 , die wel ontzettend veel gedekt heeft. (niet hier dan)
als hengsteneigenaar moet je je verantwoordelijkheid nemen, als merrie-eigenaar ook.
en het survival of the fittest werkt hier dus niet. in theorie zou het wel moeten. maar anders was deze discussie er niet. het blijkt dat er gewoon met veterinair slechte paarden word gefokt. zowel hengsten, als merries.

in de halter leeft ook de HYpp nog steeds.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:46

ownee? hoeveel HTK quarters staan er nu niet te koop voor een habbekrats? en komen ze niet kwijt?
dat komt door een overschot aan dit type paarden en een slechte markt... men gaat dus minder fokken.

ook grote stallen die bv voorheen 35 veulens per jaar fokten fokken er nu nog maar 15 of 20. tuurlijk speelt men in op de markt.

en als je momenteel een 'beter' paard krijgt voor dezelfde prijs van een 'minder' paard, zal ieder normaal denkend mens voor het betere paard gaan....
zo neemt de vraag naar de HTK paarden steeds meer af en zal de slimme HTK fokker 2 keer nadenken voordat hij weer fokt.

mensne die puur fokken voor zichzelf hou je ook, die fokken op sentiment. dat ga je toch nooit veranderen.

(HTK = Huis Tuin & Keuken)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:51

Maar wat moet bijv je als hengsteneigenaren reclame maken over het geweldige kleurtje dat de hengst doorgeeft? ( amper of niet gereden )
Zat mensen die daar echt voor gaan. Je leest het op bokt ook. Ik wil graag een hengst met leuk kleurtje voor mijn merrie. Tja, dat kan leuk meegenomen zijn, maar mag echt niet een reden zijn. Tenzij bij de paints, waar je wel goed moet opletten.

Ik zeg eerlijk dat wij onze oude fokmerrie terug hebben gekocht. Wij hebben veulentjes gehad met haar en daarna heeft zij er nog een aantal gehad. Leuke nakomelingen, echt waar. Ze kan nog wel gedekt worden ook, maar ik twijfel meer dan vroeger. Je weet ook zoveel meer en daar ga ik niet aan voorbij om per se een veulen van eigen merrie te hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:56

als iemand dat voor eigen gebruik wilt, omdat hij een leuk kleurtje wilt, prima toch?
je kan nooit de behoefte van mensen sturen. en aanbod zal er altijd komen als er behoefte is.
het is toch ook prima als er ook voor de recreatie wordt gefokt? als men dat wil, en daardoor die prijs voor die paarden laag houd.... prima toch.
het zou inderdaad slim zijn als ze ook kijken naar gezondheid.
maar een paard met als doel recreatief te lopen in de lagere prijsklasse hoeft geen performende ouders te hebben natuurlijk.
alleen verwacht dan ook niet het paard later voor 7K plus te kunnen verkopen. want dat past niet bij de markt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:58

spicegirl schreef:
halterpaarden zijn juist afwijkend van de rasstandaard.met die ernstig overbouwde konten, ultiem steile benen, en niet kunnen lopen.
ik zou pleiten voor een veterinaire keuring, en zeker voor hengsten met X rays.
performance halter lijkt er meer op.maar je ziet toch vaak paarden met afwijkende beenstanden, die het aangeleerd word, ze netjes neer te zetten.

Eigenlijk zou de jurering in de halter moeten aangepakt worden. Een rassstandaard opstellen of terug bovenhalen en afwijkingen die structureel zijn zwaar negatief laten doorwegen. Die achterbenen, die overdreven bespiering, veel te kleine hoeven tov de massa erboven, etc.
Halter moet eigenlijk weergeven in welke mate een paard qua bouw geschikt is als wedstrijdpaard. Of het dan echt een sportpaard wordt hangt af van andere factoren zoals training, karakter, ...
Op die manier is het ook veel realistischer een halter + performance paard in de fokkerij te hebben. Die geeft dan zowel qua bouw als qua wedstrijdmogelijkheden goeie dingen door. Nu moet je kiezen. De performance halter is misschien zo bedoeld, maar uiteindelijk is het gewoon éénoog in het land der blinden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:59

spicegirl schreef:
de besten in de sport dekken. dus dan word er op prestatie gefokt.
ik ken wel enkele voorbeelden, waarbij de hengst echt niet in orde is. geluk is dan bij een ongeluk, dat ze niet veel dekken.al weet ik er 1 , die wel ontzettend veel gedekt heeft. (niet hier dan)
als hengsteneigenaar moet je je verantwoordelijkheid nemen, als merrie-eigenaar ook.
en het survival of the fittest werkt hier dus niet. in theorie zou het wel moeten. maar anders was deze discussie er niet. het blijkt dat er gewoon met veterinair slechte paarden word gefokt. zowel hengsten, als merries.

in de halter leeft ook de HYpp nog steeds.

Het is eerder survival of the richest.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:59

.. " Tenzij bij de paints, waar je wel goed moet opletten."
precies ! ik ken iemand, die bewust 2 OLWS positieven bij elkaar heeft staan.eigen hengst x eigen merrie.dat hou je nooit tegen..

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:00

spicegirl schreef:
halterpaarden zijn juist afwijkend van de rasstandaard.met die ernstig overbouwde konten, ultiem steile benen, en niet kunnen lopen.
ik zou pleiten voor een veterinaire keuring, en zeker voor hengsten met X rays.
performance halter lijkt er meer op.maar je ziet toch vaak paarden met afwijkende beenstanden, die het aangeleerd word, ze netjes neer te zetten.

Sorry dat het al de 3e post van jou is die ik quote, maar een paard kan toch niet tesamen ernstig overbouwd zijn en te steile achterbenen hebben.
ETA: ik had dit bij de eerste reactie moeten zetten, nu quote ik al 2 x hetzelfde, sorry.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:02

juist wel ! hoe meer door de hakken, hoe lager !
hoe steiler het achterbeen, hoe hoger.
ik kan, om privacy regels, helaas geen voorbeeld plaatsen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:09

quarterH schreef:
als iemand dat voor eigen gebruik wilt, omdat hij een leuk kleurtje wilt, prima toch?
je kan nooit de behoefte van mensen sturen. en aanbod zal er altijd komen als er behoefte is.
het is toch ook prima als er ook voor de recreatie wordt gefokt? als men dat wil, en daardoor die prijs voor die paarden laag houd.... prima toch.
het zou inderdaad slim zijn als ze ook kijken naar gezondheid.
maar een paard met als doel recreatief te lopen in de lagere prijsklasse hoeft geen performende ouders te hebben natuurlijk.
alleen verwacht dan ook niet het paard later voor 7K plus te kunnen verkopen. want dat past niet bij de markt.

Ben ik het wel mee eens, als wel gelet wordt op gezondheid. Natuurlijk is de markt voor recreatie ook groot, dus daar is ook vraag naar een leuk betaalbaar paard. Nu is het ook vaak, wat het net niet redt of ''zomaar'' gefokt is. Helaas zijn de goedkopere paarden dan de paarden met probleempjes en die moet je dan wel of niet accepteren. Toen wij keken, vroeg ik naar de testen. 2x was er positief getest, maar probeerde de verkoper daar een verhaaltje omheen te breien. Als het paard een leuk kleurtje heeft en de verkoper een goed praatje, werkt dat vast ook nog wel bij de nieuwe koper die blij is een quarter te vinden van 3000-7000 euro.
Veel mensen zeggen voor zichzelf te fokken en moeten toch verkopen. Alleen vanwege een kleur de prijs omhoog gooien of omdat de hengst/merrie bekende ouders/grootouders had, kan eigenlijk niet meer dan. Het is wat de gek ervoor geeft en braaf is ook heel wat waard in die categorie.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:24

spicegirl schreef:

Dat is toch gewoon de manier van opstellen? Overbouwd zijn wil toch zeggen dat het achterbeen te lang is in vergelijking met de schofthoogte? Of wat bedoel je met overbouwd? Beetje verwarrend allemaal soms.
Halterpaarden hebben typisch een korter achterbeen (post hocked) dacht ik. De zware bespiering is ook niet structureel (mss wel genetisch, maar vaak toch gevolg van training en dieet).

"Post hocked is a horse who's hind leg is too short and who's angles are too open (all of them in the hind leg not just the hock). A sickle hocked horse has too long hind legs and all his angles are too closed. Doesn't matter how you stand either type they will still be either too long or too short. You can't change the length of the limb by making them stand differently!"

ETA: ik denk dat we over iets anders praten. Je bedoelt wat ze in het engels downhill noemen. Ja, dan heb je wel een punt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:42

Joh het is allemaal toch helemaal niet zo moeilijk! Kijk naar wat er geshowd word, kijk naar de populaire lijnen die rond lopen en het goed doen in de showpen in zowel NP als Open klasses. Je kan toch best een gok wagen met keuren enz op een paard met goede ouders waarvan er meer nakomelingen het goed doen!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:44

spicegirl schreef:

Google eens rond en je vindt zeker wel een voorbeeld van steile achterbenen en hengsten als KIds Classic Style wonnen alle prijzen maar konden niet normaal lopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:18

weet ik, maar ik vind het niet netjes om dat hier neer te zetten (foto althans ). ik denk dat we allemaal wel begrijpen , wat er bedoeld word. ;)
ik bedoel idd down hill. je ziet weleens paarden, waar technisch gesproken geeneens een zadel op de rug zou passen, qua formaat, en helling.
ik vind halterpaarden wel mooi, maar ze moeten wel functioneel (te rijden ) zijn. dus niet extreem steil op de benen..

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:22

Kids Classic Style en een downhill voorbeeldje.

Afbeelding
Afbeelding

Dat downhill zijn is natuurlijk een beetje rastypisch, maar wordt dan in het extreme getrokken. Kids Classic Style staat trouwens niet op een vlak terrein, voorbenen staan hoger tov de horizon.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:02

ik heb nog veel erger gezien, en hier in NL.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:51

Zonder foto's geloof ik je niet :) .

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:52

Hoe gaat het ondertussen met de aankoop van dat laatste paardje? Alles nog ok?