Wow Denise! Wat ben ik toch verliefd op jullie Cheyenne.. Ze is echt zo te gek! Ben er maar HEUL trots op. Vooral die foto in het water is prachtig..
Welkom Koper! Wat leuk dat je met een IJsco rijdt Die heb ik nog geen voorbij zien komen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van je pony in westernoutfit Zal er stoer uitzien! Kun je het een beetje combineren? Het "ijslands" rijden en westernrijden? Omdat van IJsjes vooral veel oprichting gevraagd wordt om goed te kunnen tolten en western vooral lang en laag is.
Ik ben ook de enige op stal die western rijdt. Op mijn vorige stal stonden alleen quarters en toen zijn we er ook mee begonnen, en kregen we ook veel les en nu ik verhuist ben met paarden naar mn eigen woonplaats ben ik de enige. Mijn fjord x arabier heeft een tijd stil gestaan vanwege het weer en nu ga ik haar weer oppakken en ben nog een beetje opzoek naar een fijne instructeur hier in de buurt.
Dank jullie We zijn er ook heel, heel trots op en blij mee Echt een geweldig paard... Als mijn Dante maar voor de helft op Cheyenne gaat lijken ben ik een zeer tevreden penny mama
Koper
Geplaatst: 15-04-13 16:24
Dank je wel Shadow IJslanders worden inderdaad gefokt op snelheid en oprichting maar mijne heeft daar niet zo'n last van. Hij is nogal voorovergekiept gebouwd (korte voorpootjes) en is niet bespierd genoeg om met oprichting te kunnen tölten. Echt fatsoenlijk tölten lukt me pas sinds november, heb 3,5 jaar liggen klóten en het lukte maar niet, en dankzij mijn lesgeefmevrouw, die niet zo heel veel van die laterale dingen af weet, maar die mij wel goed leert om te voelen en paard te begeleiden in de takt (in de basisgangen, maar wat daar geldt geldt natuurlijk ook voor tölt) en die ondersteuning in het ritme bleek net te zijn wat er miste. Voornaamste is nu dat de takt in orde is: eerst de buikspieren sterker door kilometers te maken, en daarna achterhand sterker door bijv. tempowisselingen en dáárna pas de oprichting. Een IJslander kun je trouwens ook gewoon instellen Maar mijne dus alleen nog omlaag, en hij hoeft ook niet met z'n kop heel hoog. Belangrijker is dat de takt goed is, op den duur ook wat schuiven in het tempo en de houding moet passen bij z'n bouw.
Op IJsland worden paarden vanouds als veedrijverspaard gebruikt, in de herfst worden de kuddes schapen en paarden te paard uit de binnenlanden gehaald. Laatst was er een lezing vanuit het stamboek over achterbeengebruik, erg boeiend om te leren hoe de kracht en wendbaarheid vanuit een andere hoek (gewrichten) komt. De bouw speelt wel mee, net zoals bij bijv. cuttinggefokte quarters, maar op een andere manier.
Outfit ben ik mee bezig, een zadel heb ik nog niet of althans geen westernzadel. Eerst maar eens nieuwe inlages voor de onderlegger die eronder komt, en dan een bit. Ik wil hetzelfde mondstuk als mijn bustrens heeft, dat is een myler dus wordt even sparen... voorlopig rijd ik zonder zadel (onderlegger, blanket en dekensingel) en dat gaat prima in de bak. Sowieso kan ik hooguit 15 minuten rijden per keer, hij is niet fit en tot ik weet wat 'm mankeert wil ik 'm niet overvragen. Zal eens een foto maken van hoe z'n outfit er nu uitziet. Er bestaan wel (boomloze) zadels die korter dan 60 cm. zijn dus dat is mooi, nou de centen nog Ik ben me ook nog aan het oriënteren welke ik wil, Barefoot valt bij voorbeeld al af.
Fjord x arabier klinkt ehh niet makkelijk. Koppigheid van de fjord en uithoudingsvermogen van de arabier, stel ik me meteen voor of vergis ik me daarin?
Dat klopt ze is niet altijd de makkelijkste. Zelf zou ik er ook niet voor kiezen om een fjord met een arab te kruisen. Maar gelukkig heeft ze van beide rassen ook de positieve kenmerken geërfd. Ze kan zo koppig als een ezel zijn, maar ze kan ook heel lief en meewerkend zijn. Ze is iig wel heel erg slim, dat heeft ze van beide kanten meegekregen, en de ene dag gebruikt ze die slimheid om lekker onder het werk uit te komen en de andere dag gebruikt ze die slimheid om lekker met je mee te denken en werken. Het is in ieder geval niet snel saai
Groot gelijk dat je het even rustig aan doet met je IJs, tot je weet wat er precies aan de hand is. Hopelijk komen ze er snel achter. Misschien is een Bob Marshall zadel iets voor je? Kwalitatief goede boomloos zadels en ook wat korter dan de meeste boomzadels.
Koper
Geplaatst: 15-04-13 16:37
Klinkt qua karakter bekend Ik zie dat je in Oirschot woont, daar is mijn ruin geboren. Bij de Breidablik.
Ik heb even in je profiel gespiekt, wat een prachtige merrie! Mooie maat ook
Bob Marshall zal ik eens naar kijken! Ik wist niet dat die er ook in boomloos waren. Dank je wel voor de tip.
Dankjewel Ik vind haar zelf ook erg mooi inderdaad De Breidablik ken ik goed! Carla van Nunen heb ik ook een paar keer ontmoet, fijne stoeterij. Een aantal jaren geleden heb ik er een tijdje gelest met ijslanders. Ik blijf er wel een zwak voor houden
En een Bob Marshall is volgensmij altijd boomloos. Tip: Je kunt ook ebay goed in de gaten houden, vaak zijn ze goedkoper als je ze uit amerika laat importeren, want hier vragen ze er de hoofdprijs + wat de gek er voor geeft voor.
Welkom Koper! IJslanders vind ik schattige paardjes, ben benieuwd hoe die er met westernoutfit eruit zien!
Ik heb vanmiddag een lekker rustige stap buitenrit gemaakt van 2 uren! Heb ik heerlijk van genoten, en Friso ook Jullie ook nog wat interessants gedaan?
Koper
Geplaatst: 15-04-13 19:57
Dank je wel FL, lekker naar buiten geweest jij. Ik heb hele dag gewerkt Wat gaaf dat je een fries hebt.
Shadow ik hoor veel goeds over de breida inderdaad, Lags is ook heel fijn ingereden. Ben er nooit geweest en zou altijd nog graag eens op cursus gaan daar De staart van z'n moeder hangt er ook nog altijd in de kantine als het goed is, zij was het eerste fokproduct daar.
Ik merk net dat ik geen foto's heb van z'n hoofdstel zoals dat er nu uitziet. Wel heb ik één van m'n one ear-sidepull
Oortje heeft verder geen functie, zit er gewoon voor de gein aan.
En dit is zeg maar het verschil in maat met de standaardmaat:
Die witte sliertjes is dus het stuk wat ik heb uitgehaald op het passend te maken op dikkie:
Zal eens een keer foto's maken van z'n hoofdstel hoe het geworden is. Momenteel rijd ik met deze blanket, met een onderlegger eronder en een singel eroverheen. Dat bevalt goed: comfortabel, breed paard. Maar hij loopt er dus eigenlijk als een soort indianenpony bij, inclusief door hemzelf aangebrachte modder- en tufbeschilderingen overal in z'n haar
Ik heb vandaag geshopt Moest nog laarzen hebben. Blijkt er hier in de buurt een winkel te zitten die alleen maar boots verkoopt. Is eigenlijk een webwinkel, maar ik mocht komen passen. Ze importeren uit Amerika, dus scheelt aardig geld met in de winkel. Tig dozen met Ariats enzo Ik ben voor deze gegaan:
Nice boots Amanda! Wat is hun site? Ben wel benieuwd...
Koper
Geplaatst: 15-04-13 20:42
Oh wauw Amanda, wat gaaf! Nu nog sporen erbij
De Bob Marshalls die ik zo gauw kan vinden zijn toch wel maatje verzuip hoor... ter beeldvorming: die blanket is 70 centimeter, m'n padje 65. Langer dan 55 - 60 cm moet m'n zadel niet wezen...
En dan nog een keer een nieuw hoofdstel waarvan echt alles bij elkaar past. Heb nu een 2dehands van prima kwaliteit. Maar teugels en kinriempje zijn een andere kleur
Friso_lover
Geplaatst: 15-04-13 20:48
Dankje! Wel een beetje een drukke site, of het ligt um aan mn laptop... xD
Mijn teugels hebben ook een andere kleur, net een tint lichter dan mijn hoofdstel xD
Mijn paard, Walter, is trouwens een kruising kwpn x arabier. Meest logische keuze voor een westernpaard ook Nou ja, op zich valt dat trouwens nog wel mee... hij heeft van nature wel vlakke gangen (alleen wel heel erg ruim) en halshouding is ook niet overdreven hoog. We zijn niet echt bezig in een specifieke westerntak, maar er zijn wel takken die definitief afvallen: pleasure en trail. Voor beide heeft meneer geen geduld, en ik moet ook toegeven dat ik zelf ook meer voor de snellere disciplines ga
Wendy: herkenbaar Kom je nog bepaalde problemen tegen door bijvoorbeeld de bouw van je paard, of het karakter?
Ik neig vooral richting HMS en reining. We nemen ook al veel reiningdingen mee in de training. Stopjes, rollback, we hebben zelfs een begin met (heel langzaam ) spinnen gemaakt. Zomaar een kwart of een halve en dan er weer uitrijden. Kicken is dat
Koper
Geplaatst: 16-04-13 10:15
Grappig om te lezen hoe mensen voor een bepaalde discipline kiezen, het is toch een beetje behelpen met onze niet-QPA's Voor ons vallen reining en cutting definitief af, hij heeft er de bouw gewoon niet voor. Kan me trouwens goed voorstellen dat pleasure voor een paard met heul ruime gangen ook niet handig is nee Wendy. Heb je een foto van je paard? Arabieren zie je toch wel meer in de western, ben benieuwd hoe jouw kruising eruitziet
Ik ben toch wel voor trail gevallen hoor... schouders plaatsen, achterhand plaatsen, dat soort dingen vind ik sowieso leuk om mee te pielen. Ik heb ook een paard dat best dapperder mag worden en de obstakels helpen daarbij. Ik ben van plan om een brug te bouwen, zou een pallet met daarop een stevige plaat hout geschikt zijn denken jullie?
Lags is nu nog wel wollie ja, die foto is van een paar weken geleden. In de zomer zit hij net zo strak in z'n vacht als elk ander paard
Vind men het vervelend als ik het af en toe ook over mijn Quarter heb? Heb twee paarden, arabische kruising en m'n Quarter .. die is nog niet beleerd..
Maar als men dat vervelend vind dan moet ik er wel eventjes op letten
Nee natuurlijk niet Denies! De insteek was om een topic te openen waar iedereen welkom is, ongeacht ras, leeftijd en opleidingsniveau. Ik vind het mooi om te merken dat er over vanalles en nog wat gekletst wordt en dat de drempel om aan te sluiten laag is, dat was de bedoeling. Het laatste wat wij dus willen is jouw Quarter discrimineren Gewoon lekker blijven posten hoor over allebei je paardjes.
Daihyo
Geplaatst: 16-04-13 11:20
Wanneer ga je hem beleren?
Waar ik eigenlijk dan vooral nieuwsgierig naar bent, waar loop je met een kruising of ander ras tegenaan t.o.v. een westerngefokt paard? Dus wat gaat makkelijker, wat geeft problemen?