[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:38

quarterH schreef:
jessix, sorrty met met je facebook pagina is jouw geloofwaardigheid in dit topic at mij betreft weg. je wilt hier alleen info ophalen om vervolgens, idd als sensatie, negatief te gebruiken op facebook en delen met nog meer leken die er geen snars van snappen en vooroordelen en onterechte conclusies hebben. dus dat je daar meer info zoekt is BS.
als je dat echt zoekt die je dat in usa bij haltermensen, niet op facebook bij een stel engelse penny's.

ik heb een 100% reining paint die qua breedheid redelijk kan meedoen met de halterkanonnen. totaal niet op gefokt. gewoon natuurlijk. en dan is hij pas 4.

Ik hoef ook niet geloofwaardig over te komen, ik beweer immers niets. Ik stel een vraag. Sensatie? Nee. Negatief beeld wel, maar die mening heb ik hier al gedeeld. Ik heb ook al geschreven een leek te zijn en er geen bal van te snappen, vandaar dat ik hier dan ook vragen stel.

Echt info zoek ik niet, zoals ik ook al heb geschreven. Ik vind het geen mooie paarden, dus mijn interesse is beperkt. Ik vind het wel jammer dat de liefhebbers hier zou reageren. Dat is iets wat ik totaal niet gewend ben vanuit het paardenwereldje waar mijn interesse ligt. Daar krijg ik gewoon naar alle eerlijkheid een antwoord.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:43

quarterH schreef:
[ Afbeelding ]

hier was hij 2 jaar oud..... nog niet echt getraint, geen halter bloedlijn. behoorlijk flinke jongen voor een 2 jarige zou ik zo zeggen...

Wat mij op is gevallen aan Quarters en Paints is hun aanleg voor bespiering. Ik heb al jonge veulens gezien met een gespierd kontje. Is het safe om te stellen dat dit genetisch bepaald is? En bij de halterlijnen misschien nog wel meer?

Ik heb jaren lang met dikbil koeien gewerkt en ook die kwamen gespierd uit de moeder. (met de keizersnee weliswaar) In de loop der jaren zie je ook hoe hun spieren zich ontwikkelen en deze zijn niet getraind. Is dat appels met peren vergelijken of zijn er overeenkomsten?

Woestein

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:29

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.
Weer stof tot nadenken!

Ik denk dat een heel stuk bespiering genetisch is bepaald.
Als ik bijv. naar mijn Haflinger kijk en dan met name de bovenkant van zijn hals is dat ook te zien bij zijn vader en halfbroers/zussen van vaders kant.
(nu weet ik toevallig ook dat je dat eigenlijk onder ehhhh vetweefsel moet en kan rekenen maar gaat even om het idee... hm komt er niet zo denderend uit..)
Terwijl je bij andere bloedlijnen dit weer minder tegen komt.

Heb trouwens niets tegen Quarters, wilde er graag zelf ook 1 maar mijn budget hield op bij een Haflinger :D

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:00

quarterH schreef:
dat heet een verkoopfilmpje callisto..... dan doen ze altijd alsof ze een uitzondering zijn en speciaal.

vorig jaar of het jaar daarvoor, is een en het zelfde paard aqha world champion halter en aqha world champion roping (of heading/healing dat weet ik niet meer exact) geworden.
toch wel best redelijk hoog niveau zou ik zo zeggen. heeft daarmee ook de all around titel gehaald dat jaar.

Tuurlijk, maar het is wel zo dat dit geen regel is, maar uitzondering. En verkoopfilmpje idem.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:02

My_Little_P schreef:
Callisto: Ze zijn er natuurlijk niet voor gefókt om op te rijden, maar ja, da's een Belgische knol of een Gelders paard ook niet. Daar rijden ook mensen leuk op rond.

Vraag aan eender welke fokker in de VS die een beetje verstand heeft en halter + performance is absoluut uitzonderlijk. Het ging hier over halterpaarden, geen nederlandse paarden die in diverse wedstrijden gebracht worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:55

Prachtige paarden! De extreme types zijn ja, nogal extreem. Zoals bij elke sport/wedstrijd zijn er mensen die dat teveel vinden, prima. Maar laten we elkaar aub wel in elkaars waarde laten!
En de vraag of je dan niet tegen de natuur van een paard ingaat vind ik eigenlijk wat bijzonder aangezien we hier op een forum zitten waarbij verreweg het grootste deel van de gebruikers paarden rijdt danwel op een andere manier dit dier gebruikt voor het eigen genot/verdiensten. Lijkt me niet zo bijster natuurlijk. Als je je echt druk maakt over de vraag of we niet tegen de natuur van een paard ingaat dan laat je je paarden vrij en geniet je er enkel nog van op afstand met een verrekijker..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:58

troi schreef:
Prachtige paarden! De extreme types zijn ja, nogal extreem. Zoals bij elke sport/wedstrijd zijn er mensen die dat teveel vinden, prima. Maar laten we elkaar aub wel in elkaars waarde laten!
En de vraag of je dan niet tegen de natuur van een paard ingaat vind ik eigenlijk wat bijzonder aangezien we hier op een forum zitten waarbij verreweg het grootste deel van de gebruikers paarden rijdt danwel op een andere manier dit dier gebruikt voor het eigen genot/verdiensten. Lijkt me niet zo bijster natuurlijk. Als je je echt druk maakt over de vraag of we niet tegen de natuur van een paard ingaat dan laat je je paarden vrij en geniet je er enkel nog van op afstand met een verrekijker..

Waar zie jij staan dat iemand beweert dat het tegen de natuur van het paard in gaat? :?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:14

ik volg het niet zo uitgebreid meer hier gezien de discussies een beetje respectloos werden maar vraag me nu wel af of deze hengsten normaal kunnen dekken. Lijkt mij toch dat de enorme spier massa ze belet in het 'klemmen' van de bok(neem aan dat ze niet natuurlijk dekken). Wordt er met zaad extractie gewerkt of aangepaste bok oid?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:15

Volgens mij is er geen KI binnen de QH :) dus alles gebeurt natuurlijk
Kan het fout hebben maar meen te herinneren dat er ooit een hele discussie over was betreft het klonen en KI met QH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:18

Geen KI met de quarters? Hoe krijgen we dan al die frozen semen in Europa van de Amerikaanse hengsten? Quarters zijn veel te duur om die maar in een wei te flikkeren met wat merries.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:20

Dan had ik iets fouts begrepen :) Ik dacht dat je bij Quarters geen KI had, maar ik zal het wel fout hebben :P Vond het zelf ook al vreemd lol :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:23

lees net een artikel op een site over KI en ET dus denk het wel :) alleen kan ik me niet voorstellen dat Arnold Schwarzehorse op een bok moet klauteren :)

Engels Volbloeds accepteren geen KI en ET. Enkel natuurlijke dekkingen en natuurlijke drachten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:24

dus ik had toch gelijk betreft geen KI bij quarters? of niet? :')
Man het is laat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:26

Een Engels volbloed is toch geen Quarter?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:27

we komen er wel renee :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:28

lifaya schreef:
dus ik had toch gelijk betreft geen KI bij quarters? of niet? :')
Man het is laat :')

Denk je dat ze die paarden iedere keer over laten vliegen om een merrie natuurlijk te dekken? :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 22:30

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:31

klonen is een heel ander verhaal en daar moet niemand in de wereld zich mee bezig houden! Onethisch, zo verkeerd!

KI heb ik niet veel moeite mee...maar ET vind ik al een verkeerd iets.

Komt HYPP eigenlijk ook bij andere rassen voor?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:57

ach, als ze een goeie hengst zouden klonen die ik graag nog eens zou willen zien, dan mag het mij wel. maar daar zitten idd wat meer haken en ogen aan dan gewone KI of ET. ET vind ik al ver gaan. wel veulen willen, maar niet je merrie een jaar kwijt willen zijn. tja... kiezen tussen 2 kwaden en dan maar zo'n oplossing.

ook die vinden we in de mensenwereld wel weer terug.. (draagmoederschap)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:11

vind ik ook niet correct. vind KI bij mensen ook al niet correct. Enkele uitzondering is als de vader verlamd is maar wel actief zaad heeft dat het middels zaad extractie gebeurd. Eigenlijk...is dat de enige uitzondering, of een man moet geen (functionerende) piemel hebben ;)

Maar terug bij het onderwerp :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:07

Woogy schreef:
vind ik ook niet correct. vind KI bij mensen ook al niet correct. Enkele uitzondering is als de vader verlamd is maar wel actief zaad heeft dat het middels zaad extractie gebeurd. Eigenlijk...is dat de enige uitzondering, of een man moet geen (functionerende) piemel hebben ;)

Maar terug bij het onderwerp :)

Tja, het is maar gelukkig dat de mensen met een hartenwens voor een kind en geen andere mogelijkheden zich niks hoeven aan te trekken van wat jij 'correct' vind..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:47

Vroeger mocht kje alleen natuurlijk dekken met quarters. En hollywood dat hoeft niet in de wei hoor, kan gewoon aan de hand :p.
Maar ergens in de afgelopen 10 jaar zijn ze akkoord gegaan met KI waarbij wel altijd dna test moet zitten voordat je papieren krijgt.
Embrio transfer mag sinds een paar jaar ook gewoon, ook niks mis mee lijkt me.
Alleen klonen mag inderdaad (nog?) Niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:48

Maar terugkomen op de orginele vraag: tuurlijk kunnen ze gewoon op een bok springen en geloof maar dat schwarzennegger ook gewoon sex had hoor :p

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:14

Quarter veel te duur om in de wei te flikkeren om te dekken. Dat is niet direct de reden zou ik zo denken.

De toppaarden moeten zich steeds weer bewijzen en zijn daardoor ook steeds op wedstrijd. Inspannende wedstrijden en dekken, zijn twee dingen die niet echt samen gaan. Zeker als er veel dekkingen gevraagd zijn. Vandaar tijdens een rustige wedstrijdperiode, mogen ze op de bok.
De kans van drachtigheid van je merrie is echter veel kleiner als met natuurlijke dekking. Ik heb ook liever natuurlijke dekkingen voor de merries. Maar daar ging het hier niet over.

Klonen, ben ik absoluut tegen, hoewel ik best een kloon van mij once in a lifetime reiner zou willen hebben. Maar niet op die manier.

En uhh nee, een Engels volbloed is geen Quarter. De enige die het wel tot die eer heeft gebracht is dus Three Bars, maar dat is een titel die hij voor zijn grote verdienste en betekenis voor Quarter Horse industry heeft gehad.

En ja, Quarter hengsten kunnen net als alle andere hengsten gewoon dekken. Ik snap niet wat verschillende mensen met wat meer spiermassa hebben. Een Belgisch koudbloed kan ook dekken en is een grote brok spieren. En de Shire kan het ook :).

Terug naar HYPP. Ja, het kan bij ieder ras voorkomen. Daar er zo te lezen hier nog steeds heel weinig over bekend is, ondanks de vele onderzoeksresultaten die te vinden zijn en de vele onderzoeken die er uitgevoerd zijn het volgende.
In principe wordt aangenomen of werd aangenomen dat de hengst Impressive de eerste drager van het defecte gen was.
Er zijn daarna nog veel meer onderzoeken geweest. Laten we het maar erop houden, dat het ook bij andere rassen kan voorkomen.

@quarterH: LOL

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:15

quarterH schreef:
Vroeger mocht kje alleen natuurlijk dekken met quarters. En hollywood dat hoeft niet in de wei hoor, kan gewoon aan de hand :p.
Maar ergens in de afgelopen 10 jaar zijn ze akkoord gegaan met KI waarbij wel altijd dna test moet zitten voordat je papieren krijgt.
Embrio transfer mag sinds een paar jaar ook gewoon, ook niks mis mee lijkt me.
Alleen klonen mag inderdaad (nog?) Niet.

de the American hQrses stond vorige maand een heel stuk over klonen. er lopen wel wat in de sport mee daar aan de andere kant van de plas. alleen is er opnieuw een discussie opgelaaid, voor zover ik het begrepen had. (was in engels en het was druk hier, dus kon me niet concentreren op het lezen. )