[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diiamondds_

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:00

ik heb een few spot appaloosa (bright)
hij is nu 1,5 jaar en ik kan er niet over klagen.
hij is braaf met kinderen en als ik met hem wandel loopt
hij mooi langs me.
hopen dat hij zo braaf blijft :)

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:55

Mijn allerbeste vriend is mijn Appaloosa Dreamer! Een grotere lieverd is er gewoon niet...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:37

ik heb ook nog nooit een paard gekend wat zo lief en gentle was als mijn appie.

hij is van mij sinds hij 4 maanden oud was en heeft nog nooit getrapt of gebeten, ook is hij pas met 2,5 jaar geruind, hij was als hengst ook zooooo lief!
nu onder het zadel is het ook absoluut geen rot knol, hij is jong en moet nog veel leren en heeft veel leiding nodig, maar hij is niet vals of lelijk naar de ruiter toe

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:24

Hey,

Ik heb zelf ook een appaloosa ruin van 10j.
Hij is wel braaf, maar heb er toch geregeld probleempjes mee :)
Hij is wel rustig van karakter maar heel eigenwijs en zelfstandig.
Hij is een zoon van:
http://ttmightyjunior.com/
Er bestaan dus wel goede appaloosa's.
Groetjes,
Jan

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:35

Heerlijk ras, lekker eigewijs maar toch hart voor zijn/haar baas!
Ben er ook helemaal gek van!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:50

spatter schreef:
we zitten hier op western WN en de meeste snappen dan wel dat we het over het ras amerikaanse appaloosa hebben en niet over spikkelpony's
een shet-spikkel of een welsh-spikkel zijn nu eenmaal andere rassen die toevallig ook het spikkelgen hebben meegekregen

Grappig dan dat er zoveel karaktereigenschappen aan de kleur worden opgehangen. :D

Terwijl die natuurlijk bepaald worden door de bloedlijnen. Overigens zijn er ook NAS appies met Amerikaans appaloosabloed in hun genen.

Verder kán een reden voor de 'eenkennigheid' van de appie zijn, dat de homozygote vorm (white blanket en few spot) behoorlijk nachtblind kan zijn en dan heel heftig kan reageren in de omgang, gewoon omdat ze niets zien.
Maar verder zitten karakters natuurlijk gewoon in bepaalde bloedlijnen en ja, het zal best dat bepaalde lijnen met de appaloosakleur toevallig een wat apart karakter hebben, zoals ook heeeeeel effen bepaalde KWPN-lijnen dat hebben. :+
Wij hebben 'aparte' mini-appies, maar ook hele coole en simpele van karakter.

Overigens vind ik het wat apart dat de naam appaloosa hier geclaimd wordt door de westernappieliefhebbers, aangezien dat gewoon een kleur is. En je kan een stamboek best aan een kleur ophangen, maar dan heb je nog niet het alleenrecht om die kleur als naam te voeren.

Mijn kleinste mini-ap is trouwens ook een Amerikaan. :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:54

Maar de NAAM Appaloosa hangt wel officieel vast aan het amerikaanse ras, de KLEUR niet. Maar het is wel lichtelijk verwarrend ja ;-)

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:02

Appaloosa is een officieel ras (http://www.appaloosa.com/), de kleur appaloosa is naar deze paarden genoemd.
Enkel paarden met American Appaloosa Horse Club stamboek zijn appaloosa's, al de rest niet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:14

Het is natuurlijk ook wel logisch dat de Am. Appies bepaalde karaktereigenschappen hebben. Als er met bepaalde bloedlijnen op deze kleur wordt gefokt, dan komen daar ook automatisch karaktereigenschappen bij die onbewust mee worden doorgefokt. Geldt ook voor lichamelijke gebreken zoals pssm, helaas. Dus is ook gewoon logisch.

Maar bij de NAS is het puur een kleurtje en dus van alle rassen komen er voor. Dus daar kan het nauwelijks meer van toepassing zijn.

Dit topic zo door lezende ben ik gewoon trots aan het worden dat ik een Am. App. heb en dat ik er zo fijn mee overweg kan. :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:17

Daar mag je ook trots op zijn Duke! alleen al op het feit dat je er een hebt ;-)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:22

fanci_mike schreef:
Daar mag je ook trots op zijn Duke! alleen al op het feit dat je er een hebt ;-)

:D ;)

Ik las dit op de AAHCH site. Ik weet niet hoe betrouwbaar dit stukje tekst is, maar het is wel verhelderend waarom de NAS-jes eigenlijk weinig met de Am. Appies te maken heeft:
Citaat:
Een veel voorkomende fout is echter dat elk gevlekt paard een Appaloosa genoemd wordt. Dit is verre van juist! Er zijn namelijk ook nog andere, gevlekte rassen zoals bijvoorbeeld de Knabstrupper uit Denemarken en de Pinzgauer uit Oostenrijk. Veel gevlekte paarden in Nederland zijn ontstaan uit kruisingen met deze rassen en worden ten onrechte "Appaloosa" genoemd. Tegenwoordig spreekt men in Nederland vaak over Amerikaanse Appaloosas en Nederlandse Appaloosas. Eigenlijk is dit jammer en geheel overbodig; een Appaloosa stamt altijd af van de paarden uit Noord Amerika en heeft altijd een Amerikaans registratiepapier; het is het enige paard dat met recht APPALOOSA genoemd mag worden!

Er zijn dus sowieso drie rassen met stippen die gebruikt zijn voor kruisingen om de NAS-paarden te krijgen. Daaronder vast ook Amerikaanse. Maar dat hoeft dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:38

Grappig topic, veel herkenning. :D

Ik hoor ook vaak dat mensen niet gecharmeerd zijn van het ras en ik moet toegeven: Die mensen kan ik dan maar beter niet meenemen naar mijn paard om het tegendeel te bewijzen. :+ Aan sommige 'vooroordelen' voldoet ze wel, maar het is maar welke draai je er zelf aan geeft...

Ze is enorm eigenzinnig en intelligent, maar bovenal goudeerlijk. Ik heb nog nooit zo'n expressief paard meegemaakt, je moet echt enorme oogkleppen op hebben wil je niet kunnen aflezen wat zij denkt. :D Ik heb zo mijn problemen met haar gehad, al kwamen die bij mij vandaan en niet bij haar. Ik had me dan ook geen beter paard kunnen wensen, ze is zo'n ultiem spiegelpaard dat je niet anders kunt dan naar jezelf kijken en daar actie op ondernemen. En wanneer je dat doet gaat ze dus ook voor je door het vuur. :j Ik heb er echt een wereldpaard aan. Heerlijk om mee te werken ook, ze vindt het geweldig om iets voor je te doen.

Niet elk ras/karakter past bij ieder mens, dat is toch juist mooi? Wat zo jammer is, is dat veel mensen eerst een dier (ik zie het in de hondenwereld ook vaak) aanschaffen en zich dan pas gaan beseffen dat dit ras het toch niet helemaal is voor hen...Wat mij betreft zijn er geen moeilijke en makkelijke rassen, alleen desastreuze of juist wereldse combinaties. En als mens/eigenaar heb je daar toch het grootste aandeel in, bezit eer ge begint!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:55

Duke schreef:
fanci_mike schreef:

:D ;)

Ik las dit op de AAHCH site. Ik weet niet hoe betrouwbaar dit stukje tekst is, maar het is wel verhelderend waarom de NAS-jes eigenlijk weinig met de Am. Appies te maken heeft:
Citaat:
Een veel voorkomende fout is echter dat elk gevlekt paard een Appaloosa genoemd wordt. Dit is verre van juist! Er zijn namelijk ook nog andere, gevlekte rassen zoals bijvoorbeeld de Knabstrupper uit Denemarken en de Pinzgauer uit Oostenrijk. Veel gevlekte paarden in Nederland zijn ontstaan uit kruisingen met deze rassen en worden ten onrechte "Appaloosa" genoemd. Tegenwoordig spreekt men in Nederland vaak over Amerikaanse Appaloosas en Nederlandse Appaloosas. Eigenlijk is dit jammer en geheel overbodig; een Appaloosa stamt altijd af van de paarden uit Noord Amerika en heeft altijd een Amerikaans registratiepapier; het is het enige paard dat met recht APPALOOSA genoemd mag worden!

Er zijn dus sowieso drie rassen met stippen die gebruikt zijn voor kruisingen om de NAS-paarden te krijgen. Daaronder vast ook Amerikaanse. Maar dat hoeft dus niet.

De kleur heet in Nederland Appaloosa. Dus niet zo gek dat mensen die een stamboek oprichten om paarden met die kleur te fokken, zichzelf Appaloosa Stamboek noemen.
Dat is dus geen verwijzing naar amerikaanse appies, maar naar de kleur. Gebeurt in veel landen trouwens, zou er me verder maar niet druk over maken.

Al voelt het vast goed om een Echte te hebben. :P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:16

Ik maak me er totaal niet druk om, maar ik dacht dat dit misschien wat meer duidelijkheid gaf, omdat er nogal wat verwarring was over wat nu het verschil precies was. ;)

maud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:16

Ik heb ook een appaloosa, een top-paard!
Goud eerlijk, zet geen stap verkeerd, heel betrouwbaar!
Enige streek is dat hij niet altijd wil komen uit de wei, maar dan gaat mijn zoontje van 5 de wei in en die kan hem altijd pakken, loopt als een lammetje achter hem aan...

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:20

maud01 schreef:
Ik heb ook een appaloosa, een top-paard!
... Enige streek is dat hij niet altijd wil komen uit de wei, maar dan gaat mijn zoontje van 5 de wei in en die kan hem altijd pakken, loopt als een lammetje achter hem aan...

Hé, nog zo eentje als diegene die ik ken.
Heb vroeger ook nog een gezelschapspaard op de wei gehad, ook een appie. Die was lief in omgang maar heel gedreven tijdens het rijden. Volgens zijn baasje ging hij graag op wandeling en moest in een rengalop niet onderdoen voor grote, hete BWP'ers/KWPN'ers.
Maar pistewerk was ook nooit zijn ding, dan kwam hij eerder koppig uit de hoek, als het dochtertje hem reed.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:20

zo te lezen zijn er dus wel behoorlijk appie fans (de amerikaanse wel te verstaan ;) ) en in mijn zoektocht op internet ben ik maar iets van 10 echte ApHC's tegen gekomen die te koop staan.

waarom krijg ik dan zo weinig reacties op de mijne die te koop staat?

veel mensen kopen een appie vanwege de kleuren en komen dan later pas achter het karakter van zo'n paardje. in mijn geval kocht ik hem als veulen (samen met zijn drachtige mammie) en heb nog nooit een liever paard gekend als hij, maar hoe het is om hem te rijden kom je toch pas achter als hij oud genoeg is.
en het is absoluut heen rotzak onder het zadel, hij heeft gewoon veel leiding nodig, hij is erg onzeker, maar lelijk op de ruiter heeft hij nog nooit gedaan.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:35

Ik heb er zelf geen, ik ken er weinig, maar Appaloosa is toch geen ras? Dan kan het karakter werkelijk alle kanten opgaan volgens mij. Van superbraaf tot superstout. Vind het dus een beetje raar dat zoveel mensen negatief reageren. Ik denk dat je bij een kleurfokkerij per paard moet kijken en niet naar de kleur of de naam.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:43

abba schreef:
Ik heb er zelf geen, ik ken er weinig, maar Appaloosa is toch geen ras? Dan kan het karakter werkelijk alle kanten opgaan volgens mij. Van superbraaf tot superstout. Vind het dus een beetje raar dat zoveel mensen negatief reageren. Ik denk dat je bij een kleurfokkerij per paard moet kijken en niet naar de kleur of de naam.

Appaloosa is een RAS en de kleur heeft die naam ook gekregen, maar is in eerste geval een ras, een amerikaans ras wel te verstaan.
dus kenmerken zijn wel degelijk ras gebonden en hebben totaal niks te maken met een paar stippen die op welk ras dan ook toevallig een keertje voorkomen.

het zijn, net als de paints en quarters, echte westernpaarden en net zo 50-50% verhouding gebouwd.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:52

abba schreef:

De Amerikaanse Appaloosa is wel degelijk een ras. Dat is de laatste paar bladzijdes uitgelegd. :)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:57

@Mister01 and @YouthReiner: Wilde niemand beledigen, maar tegenwoordig is iedere stippelpony een 'Appaloosa'. Ik wist niet dat het een écht ras was, maar het lijkt me dat in de rasbeschrijving dan ook bouw enz. enz. benoemd worden en dat het niet alleen om de kleur gaat.

Misschien zie ik het verkeerd, maar in de meeste rasfokkerijen wordt er toch ook geselecteerd op karakter. Dat gebeurt vaak doordat fokkers bepaalde lijnen niet meer gebruiken omdat die als 'moeilijk, of slecht' bekend staan, maar ook tijdens selectie van de hengsten?

Ik denk dat je nl. NOOIT een heel ras mag veroordelen op bepaalde karakterkenmerken, 'kwaaie' paarden worden vaak zo gemaakt, niet zo gefokt en anders is er iets goed mis binnen de rasfokkerij!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:16

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:27

@sflj Thanks, dan dit:

"Today, the beautiful spotted horse is one of the most beloved of American horse breeds and can be found throughout the world, excelling in disciplines including western pleasure, games, working cow horse and dressage. Appaloosas are prized for their easy-going dispositions and their reliability as family horses."

Dus..... Appies zijn géén vervelend ras!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:15

Ja duh, wij van WC eend raden aan: WC eend :D

@mister01: Ik vind jou paard gewoon niet mooi, misschien zijn er meer mensen die dat vinden.
Volgens mij is een ramshoofd niet heel gewild meer. Smaakgevoelig: uiteraard.
Maar ondanks dat het een goed paard is/zou kunnen zijn, wil het oog ook wat en wellicht krijg je daardoor geen reacties?

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:34

@mister01 / Romkabouter: Ik vind hem niet bijzonder mooi of niet mooi. Als ik een paard zou zoeken, zou ik hem zeker in overweging nemen. Wel zou ik hem wellicht wat te jong vinden, omdat ik geen ervaring heb met zulke jonge / onervaren paarden. (Verzorgpaarden die ik heb gereden / nu nog verzorg waren altijd tenminste 14 jaar).
Dat zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn dat je geen reacties krijgt.