hij is nu 1,5 jaar en ik kan er niet over klagen.
hij is braaf met kinderen en als ik met hem wandel loopt
hij mooi langs me.
hopen dat hij zo braaf blijft
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spatter schreef:we zitten hier op western WN en de meeste snappen dan wel dat we het over het ras amerikaanse appaloosa hebben en niet over spikkelpony's
een shet-spikkel of een welsh-spikkel zijn nu eenmaal andere rassen die toevallig ook het spikkelgen hebben meegekregen

fanci_mike schreef:Daar mag je ook trots op zijn Duke! alleen al op het feit dat je er een hebt

Citaat:Een veel voorkomende fout is echter dat elk gevlekt paard een Appaloosa genoemd wordt. Dit is verre van juist! Er zijn namelijk ook nog andere, gevlekte rassen zoals bijvoorbeeld de Knabstrupper uit Denemarken en de Pinzgauer uit Oostenrijk. Veel gevlekte paarden in Nederland zijn ontstaan uit kruisingen met deze rassen en worden ten onrechte "Appaloosa" genoemd. Tegenwoordig spreekt men in Nederland vaak over Amerikaanse Appaloosas en Nederlandse Appaloosas. Eigenlijk is dit jammer en geheel overbodig; een Appaloosa stamt altijd af van de paarden uit Noord Amerika en heeft altijd een Amerikaans registratiepapier; het is het enige paard dat met recht APPALOOSA genoemd mag worden!

Aan sommige 'vooroordelen' voldoet ze wel, maar het is maar welke draai je er zelf aan geeft...
Ik heb zo mijn problemen met haar gehad, al kwamen die bij mij vandaan en niet bij haar. Ik had me dan ook geen beter paard kunnen wensen, ze is zo'n ultiem spiegelpaard dat je niet anders kunt dan naar jezelf kijken en daar actie op ondernemen. En wanneer je dat doet gaat ze dus ook voor je door het vuur.
Ik heb er echt een wereldpaard aan. Heerlijk om mee te werken ook, ze vindt het geweldig om iets voor je te doen. Duke schreef:fanci_mike schreef:Daar mag je ook trots op zijn Duke! alleen al op het feit dat je er een hebt![]()
Ik las dit op de AAHCH site. Ik weet niet hoe betrouwbaar dit stukje tekst is, maar het is wel verhelderend waarom de NAS-jes eigenlijk weinig met de Am. Appies te maken heeft:Citaat:Een veel voorkomende fout is echter dat elk gevlekt paard een Appaloosa genoemd wordt. Dit is verre van juist! Er zijn namelijk ook nog andere, gevlekte rassen zoals bijvoorbeeld de Knabstrupper uit Denemarken en de Pinzgauer uit Oostenrijk. Veel gevlekte paarden in Nederland zijn ontstaan uit kruisingen met deze rassen en worden ten onrechte "Appaloosa" genoemd. Tegenwoordig spreekt men in Nederland vaak over Amerikaanse Appaloosas en Nederlandse Appaloosas. Eigenlijk is dit jammer en geheel overbodig; een Appaloosa stamt altijd af van de paarden uit Noord Amerika en heeft altijd een Amerikaans registratiepapier; het is het enige paard dat met recht APPALOOSA genoemd mag worden!
Er zijn dus sowieso drie rassen met stippen die gebruikt zijn voor kruisingen om de NAS-paarden te krijgen. Daaronder vast ook Amerikaanse. Maar dat hoeft dus niet.
maud01 schreef:Ik heb ook een appaloosa, een top-paard!
... Enige streek is dat hij niet altijd wil komen uit de wei, maar dan gaat mijn zoontje van 5 de wei in en die kan hem altijd pakken, loopt als een lammetje achter hem aan...
) en in mijn zoektocht op internet ben ik maar iets van 10 echte ApHC's tegen gekomen die te koop staan.abba schreef:Ik heb er zelf geen, ik ken er weinig, maar Appaloosa is toch geen ras? Dan kan het karakter werkelijk alle kanten opgaan volgens mij. Van superbraaf tot superstout. Vind het dus een beetje raar dat zoveel mensen negatief reageren. Ik denk dat je bij een kleurfokkerij per paard moet kijken en niet naar de kleur of de naam.
abba schreef:Ik heb er zelf geen, ik ken er weinig, maar Appaloosa is toch geen ras? Dan kan het karakter werkelijk alle kanten opgaan volgens mij. Van superbraaf tot superstout. Vind het dus een beetje raar dat zoveel mensen negatief reageren. Ik denk dat je bij een kleurfokkerij per paard moet kijken en niet naar de kleur of de naam.