zaartje schreef:Waarom?
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er vooral in de westernsport zoveel in de mond "gerukt" wordt van het paard???
Is het de bedoeling dat de paarden door dit zagen verzameld worden of zo?
Ik erger mij hier echt vreselijk aan en denk dit absoluut niet nodig is. Zeker niet goed om van het "cowboy en indianen" image af te komen.......
Hoe krijgt een springruiter zijn paard terug voor/na een hindernis? Juist ja, door het paard in de mond te hangen.
Hoe rijdt een dressuurruiter: met een teugel die altijd op spanning staat en waar regelmatig te hard aan getrokken wordt.
Hoe rijdt een westernruiter: Zo min mogelijk met de teugel. Alleen om het paard in de juiste houding te krijgen wordt de teugel gebruikt. Voor de rest gaat (bijna) alles op zit en stem.
Ik vraag me af waar jij western hebt gezien (land van ooit ofzo), want als je op een wedstrijd gaat kijken zie je dat het wel anders is. Als iemand daar de teugel gebruikt wordt dat met strafpunten afgestraft.
Dat wordt het bij dressuur op een gegeven moment ook wel, maar daar wordt veel meer toegelaten.
Met springen is het helemaal een drama als je het op jouw manier bekijkt.
Dat geldt zeker niet voor het NK

)
) dat het blijkbaar wel allemaal kan zonder 'hulp'middelen
) vind ik aan de ene kant terecht, want ja het gebeurd in elke tak. Alleen ik als dressuur muts heb wel een bit inhangen wat 4 x zachter is (dikker en niet van die scharen) als menig westernruiter. Dus als je dezelfde kracht uitoefend met het ene bit of het andere dan scheelt dat naar mijn idee de hele wereld. En aanleuning in de dressuur is heel wat anders als Ruk en Pluk werk. En wat ik zie is echt van die gemene venijnige rukjes ook als het paard stil staat
ik kan daar gewoon echt geen begrip voor opbrengen! En ook die maffe mega sporen (ze zijn wel mooi daar niet van
Sorry, maar dat wist ik niet! En alles gaat of staat met een zachte hand van de ruiter.