[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:44

zaartje schreef:
Waarom?
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom er vooral in de westernsport zoveel in de mond "gerukt" wordt van het paard???
Is het de bedoeling dat de paarden door dit zagen verzameld worden of zo?
Ik erger mij hier echt vreselijk aan en denk dit absoluut niet nodig is. Zeker niet goed om van het "cowboy en indianen" image af te komen.......

Hoe krijgt een springruiter zijn paard terug voor/na een hindernis? Juist ja, door het paard in de mond te hangen.
Hoe rijdt een dressuurruiter: met een teugel die altijd op spanning staat en waar regelmatig te hard aan getrokken wordt.
Hoe rijdt een westernruiter: Zo min mogelijk met de teugel. Alleen om het paard in de juiste houding te krijgen wordt de teugel gebruikt. Voor de rest gaat (bijna) alles op zit en stem.

Ik vraag me af waar jij western hebt gezien (land van ooit ofzo), want als je op een wedstrijd gaat kijken zie je dat het wel anders is. Als iemand daar de teugel gebruikt wordt dat met strafpunten afgestraft.
Dat wordt het bij dressuur op een gegeven moment ook wel, maar daar wordt veel meer toegelaten.
Met springen is het helemaal een drama als je het op jouw manier bekijkt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:49

gabyfedde schreef:
Als iemand daar de teugel gebruikt wordt dat met strafpunten afgestraft.

Huh? Verward Dat geldt zeker niet voor het NK Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:57

gabyfedde"]
Hoe krijgt een springruiter zijn paard terug voor/na een hindernis? Juist ja, door het paard in de mond te hangen.
Hoe rijdt een dressuurruiter: met een teugel die altijd op spanning staat en waar regelmatig te hard aan getrokken wordt.
Hoe rijdt een westernruiter: Zo min mogelijk met de teugel. Alleen om het paard in de juiste houding te krijgen wordt de teugel gebruikt. Voor de rest gaat (bijna) alles op zit en stem.
[/quote]

Nu nog westernruiters vinden die het zo doen Cool
Op het NK (wat dan toch een toonbeeld voor nederland is) heb ik ze niet veel gezien....

[quote="gabyfedde schreef:
Ik vraag me af waar jij western hebt gezien (land van ooit ofzo), want als je op een wedstrijd gaat kijken zie je dat het wel anders is. Als iemand daar de teugel gebruikt wordt dat met strafpunten afgestraft.
Dat wordt het bij dressuur op een gegeven moment ook wel, maar daar wordt veel meer toegelaten.

En waar kom jij vandaan, uit een ei?? Haha!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:02

Citaat:
De ruiter en/of eigenaar van het betreffende paard bepaalt wat hij/zij goed vindt voor zijn/haar paard. Het spijt me buitengewoon maar ik denk dat mensen zelf moeten bepalen wat ze wel en niet prettig vinden en daarnaar handelen.

Zolang dit binnen bepaalde grenzen is en het paard niet het kind van de rekening wordt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:05

Cer"]
[quote="gabyfedde"]
[/quote]

Nu nog westernruiters vinden die het zo doen Cool
Op het NK (wat dan toch een toonbeeld voor nederland is) heb ik ze niet veel gezien....

En waar kom jij vandaan, uit een ei?? Haha!
[/quote]

Aangenaam, Calimero is de naam Haha!
Wat ik in demo's heb gezien (en nee, niet in mijn ei) ging het er toch heel behoorlijk aan toe. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die het niet goed doen, maar dat houd je altijd.
Maar heb in een springparcours nog nooit een ruiter gezien die nìet aan de teugels hing.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:09

Ik geloof ook niet dat Paulus hier bedoelt wordt? Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, en ben alleen zondag geweest. Hoewel het over het geheel genomen wel meeviel, zaten er toch wat missers tussen.
En ik ben niet bij de inrijbak geweest , dus daar kan ik ook niets over zeggen, maar misschien hebben mensen daar wel andere dingen gezien (die al jaren gebeuren, dus dat het nu gebeurt, zou me niets verbazen).

Wel is het goed dat mensen meer gaan zien, en minder 'pikken'.. Als ik engels rijdende vrinden mee had genomen, hadden die ongetwijfeld hun vraagtekens bij bepaalde handelingen gezet, en ik kan ze dat dan ook niet uitleggen.
(ik neem ze niet eens meer mee naar 'bepaalde' westernstallen omdat ik het echt niet kan uitleggen, wat daar gebeurt, en dat vind ik jammer).

het is maar net de vraag wie bepaald wat goed is, en dat is een moeilijke vraag. Maar met niks doen schiet ook niemand wat op. En wat is dan de grens van het toelaatbare en overdrijven? Das lastig...

En eigenaren moeten juist misschien wel door derden op bepaalde zaken gewezen worden. Vooral mensen die pas met de sport beginnen weten niet altijd van de hoed (:D) en de rand, en er wordt ze wat wijsgemaakt. Ik hoop dat die mensen door dit soort berichten gaan nadenken.

En laten er vooral meer ruiters als Paulus komen en hoog geplaats worden (nogmaals, de run van Mireille vond ik zeer ondergewaardeerd). maar laten we de rest niet vergeten....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:11

gabyfedde"]
Wat ik in demo's heb gezien (en nee, niet in mijn ei) ging het er toch heel behoorlijk aan toe. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die het niet goed doen, maar dat houd je altijd.
[/quote]

Oh maar een demo is ook om klanten te werven, dus dan moet je wel goed voor de dag komen.. later kan je uitleggen dat er een hoop geruk en gepluk nodig is om uiteindelijk bij de ontspanning uit te komen (of onderdrukte robotjes, is maar net hoe je het ziet Knipoog )

Maar heb in een springparcours nog nooit een ruiter gezien die nìet aan de teugels hing.

En ik heb wel eens een springruiter gezien die met bosal springt... Het is toch allemaal een kwestie van kijken Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:12

gabyfedde schreef:

Ik vraag me af waar jij western hebt gezien (land van ooit ofzo), want als je op een wedstrijd gaat kijken zie je dat het wel anders is.

Ik vraag me af waar jij dressuur hebt gezien? Of springen etc? Zoals al eerder te lezen is, in elke discipline komen excessen voor en zo onderhand elke discipline heeft wel weer een (voor)oordeel over de ander. 'Gelukkig' plaats ik mijzelf niet in 1 discipline, ik ben gewoon een meisje met een paard dat niet tegen onrecht kan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:26

cornelie"]

Ik vraag me af waar jij western hebt gezien (land van ooit ofzo), want als je op een wedstrijd gaat kijken zie je dat het wel anders is.

Ik vraag me af waar jij dressuur hebt gezien? Of springen etc? Zoals al eerder te lezen is, in elke discipline komen excessen voor en zo onderhand elke discipline heeft wel weer een (voor)oordeel over de ander. 'Gelukkig' plaats ik mijzelf niet in 1 discipline, ik ben gewoon een meisje met een paard dat niet tegen onrecht kan.
[/quote]

Dressuur: wereldbekerwedstrijden, hippiade en nog veel meer andere 'grote'wedstrijden.
Springen: wereldbekerwedstrijden, grote prijzen, hippiade en nog veel meer.
Inderdaad komen er in elke discipline excessen voor.
Ook ikzelf plaats me niet in 1 discipline, ik heb gewoon lol met mn paard en hoop ook dat hij het met mij heeft!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:28

gabyfedde schreef:
want als je op een wedstrijd gaat kijken zie je dat het wel anders is.

Oh, dus je hebt toch meer gezien dan alleen een clinic!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:34

het blijft toch altijd een moeilijk punt.

vooral omdat er nog veel mensen zijn die met hun mond niet weten wat hun handen en benen doen.
een soort van miscommunicatie met je eigen lijf Haha!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:50

Ik heb het al veel vaker gezegd, wat voor de ene persoon een gruwel is, is voor een ander persoon heel normaal.
(Bijvoorbeeld, iemand heeft een hond aan een slipketting en vind dit normaal, ik kan dat wel heel afschuwelijk vinden. De ene persoon vind een low port bit normaal, voor de ander is een snaffle al heftig. De ene rijdt zonder spoor, de andere met giga-sharpies)

Ik nam verder zelf Paulus als voorbeeld, puur om aan te geven dat er ook nog mooie dingen te zien zijn als je ernaar kijkt. Ik vind ook weleens dat Nederlanders al snel in een "negatieve" tendens vervallen.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:52

Maar wat is Flash dan voor een bijzonder paard (of Paulus een bijzondere ruiter Lachen ) dat het blijkbaar wel allemaal kan zonder 'hulp'middelen Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:03

Gisela schreef:
Ik vind ook weleens dat Nederlanders al snel in een "negatieve" tendens vervallen.

Ik hoop dat in dit geval men niet zo tegen mijn brief aankijkt Scheve mond

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:04

Sugarmiss schreef:
Maar wat is Flash dan voor een bijzonder paard (of Paulus een bijzondere ruiter Lachen ) dat het blijkbaar wel allemaal kan zonder 'hulp'middelen Cool

Paulus heeft wel hulp middelen hoor.
nl. Gisela Haha!
heeft ze zelf verteld, die loopt elke dag met Flash OK dan!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:05

Ik denk dat deze ruiter zich dan toch wat beter heeft verdiept in de rijkunst. Paulus snapt het dus. In principe kan elk paard gereden worden op de lichtste hulpen als hem dat op de voor hem juiste manier geleerd word.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:08

als ik dit zo lees allemaal, ben ik blij dat ik een goede instructrice heb... Lachen
drijf ik ten onrechte, of zit ik teveel in de mond... dan krijg ik gelijk een opmerking naar mijn hoofd... Haha!

En over het NK: Van onze stal zijn er ook 2 dames geweest... die zeiden dat een KREUPEL paard eerste werd met de reining???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:09

bubbels schreef:
In principe kan elk paard gereden worden op de lichtste hulpen als hem dat op de voor hem juiste manier geleerd word.

Dus snappen de ruiters de paarden niet of begrijpen de paarden de ruiters niet Cool
Doet me een beetje denken aan wat ik vroeger nogal eens bij Duitsers mee heb gemaakt. Als je hun niet begrijpt gaan ze gewoon harder praten Cool

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:17

Enig inzicht hebben in het karakter van je paard en kunnen beoordelen wat het beste trainingsritme voor je paard is, in wat je van je paard verlangt, het kundig inschatten wat voor je paard mogelijk is om te behalen, jezelf goed kennen en van jezelf weten wat je absoluut wel en absoluut niet wil.

Om dat even te koppelen aan Flash en dus ook aan Paulus:
Flash is een heel meegaand paard dat gewoon graag onder het zadel werkt.
Als Flash goed loopt, rijdt Paulus zonder sporen, is Flash een beetje uit humeur en heeft hij niet zo'n zin, even een spoortje aan, nogmaals rustig proberen, bij gewenst resultaat gaat het spoortje weer af. Geldt ook voor de hand in combinatie met het been, vragen met de hand en been erbij, reactie van het paard = toegeven, reactie ruiter = loslaten en pas herhalen als het paard weer de fout ingaat.
Trainingsritme van Flash, 2 keer per maand oefenen op stops en spins, vlak voor een wedstrijd iets meer, van de 7 dagen per week: 2 dagen per week wandelen en grazen, 4 dagen basis western, inbuigen, cirkels, rechte lijnen zonder stops (gewoon terug naar draf of stap of vanuit handgalop stop), 1 keer per week dressuurles met mij erop.
Wij verlangen van Flash dat hij een leuk reining pattern loopt (inschatten van een stukje kwaliteit van je paard of weten dat het paard het kan omdat hij/zij al wat ouder is). We weten bijvoorbeeld dat Flash nog wat beter kan dan zijn reining pattern van afgelopen zondag. (De ruiter moet dat er uit kunnen rijden en afgelopen zondag was voor Paulus het maximaal haalbare maar dus niet voor Flash zijn kwaliteit.)
Kundig inschatten wat voor je paard mogelijk is. Kijk zelf eens heel reeel naar je paard en de manoevres die het paard moet uitvoeren in bijvoorbeeld reining en probeer dit goed te beoordelen in een soort "gemiddelde" score. Als het paard het in zich heeft om een 73 score te lopen, zal hij dit ook misschien niet elke wedstrijd kunnen bereiken (op een topdag van zowel ruiter als paard kan dit dan wel). Maar probeer nooit of te nimmer van deze score een 75 te maken op de wedstrijd want dan ga je geheid eindigen met een veel lagere score. Als dus een paard qua "klasse" een 70 kan lopen, probeer er dan in vredesnaam niet nog veel meer uit te persen want dat is het moment dat je onredelijk gaat worden naar het paard toe. Heb er gewoon vrede mee als het rond de 70 ligt.

Ken als ruiter je eigen karakter, weet wanneer het zin heeft om door te gaan of wanneer het (bij wijze van spreken) beter is om op te houden en af te stappen. Weet ook op wat voor manier je zelf met je paard om wil gaan, en wat je wel en niet door de beugel vindt kunnen. Als je daaraan trouw blijft, kun je in ieder geval zelf eerlijk in de spiegel blijven kijken.......

Van een paard met veel kwaliteit kun je dus best wat verwachten maar ook niet elke dag. (Flash wordt maar 2 keer per maand getraind op zijn stops en spins bijvoorbeeld.) Van een paard met gemiddelde kwaliteiten moet je dus ook niet gaan verwachten om wereldkampioen te worden (en het dan ook niet op dusdanige wijze proberen door te drammen dan gaat het volgens mij vaak mis).
Sommige mensen hebben hier misschien nog niet zo bewust over nagedacht, ik weet het niet....... maar dit is mijn visie.

Groetjes, Gisela

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:23

De verwijzingen naar dressuur (zij doen het ook!!! Schijnheilig ) vind ik aan de ene kant terecht, want ja het gebeurd in elke tak. Alleen ik als dressuur muts heb wel een bit inhangen wat 4 x zachter is (dikker en niet van die scharen) als menig westernruiter. Dus als je dezelfde kracht uitoefend met het ene bit of het andere dan scheelt dat naar mijn idee de hele wereld. En aanleuning in de dressuur is heel wat anders als Ruk en Pluk werk. En wat ik zie is echt van die gemene venijnige rukjes ook als het paard stil staat ik kan daar gewoon echt geen begrip voor opbrengen! En ook die maffe mega sporen (ze zijn wel mooi daar niet van ) Maar verder Verward . Maar goed zo zie ik het als westernleek/paardenfreak.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:28

Bedankt Jos, misschien kan ik wel goed "fluisteren" als ik aan het wandelen ben met hem Cool

Groetjes, Gisela

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:29

Ik mis Willem Burgmeijer!! Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:32

...... en dat ben ik helemaal met Marieke eens, en weet dat er een hoop mensen zijn die dat ook zo voelen

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:37

Ipsilonka schreef:
De verwijzingen naar dressuur (zij doen het ook!!! Schijnheilig ) vind ik aan de ene kant terecht, want ja het gebeurd in elke tak. Alleen ik als dressuur muts heb wel een bit inhangen wat 4 x zachter is (dikker en niet van die scharen) als menig westernruiter. .

Ik vind de verwijzing niet terecht want wij zitten hier op een western forum en niet op een 'openbaar alle richtingen forum'. Dat het in elke tak van sport gebeurd is geen vrijbrief dat het bij western dus ook mag.

Van dressuurbitten is nu toch wel bekend dat ze ondanks dat ze zachter lijken voor een paard net zo pijnlijk kunnen zijn, JUIST doordat ze dikker zijn. Sommige paarden hebben en te keine opening voor het te dikke bit en de aangesnoerde neusriem perst dus extra de lagen op het bit.

Méér (bij bitten) is niet altijd beter en er wordt nog te snel naar een 'heftiger' bit gegrepen als het op een andere manier niet snel genoeg lukt.
Het feit dat het in de westernsport verplicht is om bij een 6-jarig paard (en ouder) met een shank (scharen) te rijden doet daar IMO geen goed aan.

Citaat:
Enig inzicht hebben in het karakter van je paard en kunnen beoordelen wat het beste trainingsritme voor je paard is, in wat je van je paard verlangt, het kundig inschatten wat voor je paard mogelijk is om te behalen, jezelf goed kennen en van jezelf weten wat je absoluut wel en absoluut niet wil. ......
Sommige mensen hebben hier misschien nog niet zo bewust over nagedacht, ik weet het niet....... maar dit is mijn visie.

Klinkt eigenlijk toch heel logisch, ik wou dat meer mensen jouw visie deelden Lachen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:42

gabyfedde schreef:

Ik doelde dus op zulke opmerkingen, omdat ik niet iets wil aanprijzen.

En over bitten dat dat verplicht is tja weet ik veel Blond Sorry, maar dat wist ik niet! En alles gaat of staat met een zachte hand van de ruiter.