[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:29

LindyH schreef:
Dat hierboven is nou niet bepaald een FEI-reiningruiter.:D

was gewoon een plaatje dat ík niet zo lelijk vind ;) en het eerste dat ik vond aangezien ik even wilde zien of het écht zo lelijk is...
Laatst bijgewerkt door sallandval op 20-11-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:30

Ik loop met het idee om voor mijn trainer die één van mijn paarden showed zo'n hightech race motor helm te kopen als kerstkado, eentje met spiegelglasvizier, en hotrod flames special paint erop, misschien om nog meer illusie van snelheid te creëren ook nog een paardenstaart eraan of eentje zoals mijn man vroeger had, met een specialpaint doodshoofd.
Of zal ik gewoon intriest worden over deze betutteling. uiteindelijk speelt FEI safe : alle disciplines worden over dezelfde kam geschoren, geen uitzonderingen.
@qh
ik weet nog niet zozeker dat wat NRHA vandaag de dag uitvreet zoveel beter is voor de reiningsport. ik ben lifetime member sinds 1986 en momenteel vind ik het een wereldvreemde ballentent die door een stelletje hillbilly redneck cowboys met oogblinders gerund wordt, en die enkel nog in navelstaren een enorm hoog nivo halen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:31

LindyH schreef:
Dat hierboven is nou niet bepaald een FEI-reiningruiter.:D

laat dit nou een foto zijn die in Lexington genomen is tijdens de WEG (weliswaar tijdens de freestyle)

LindyH

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:47

Ze rijdt ook met twee handen op een shank, dus van echt showen is sowieso geen sprake.

Thuis rijd ik ook met twee handen en een cap, maar op shows toch liever niet. :D

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:04

quarterH schreef:
whahahah cappani!!! die is geweldig!!!

wordt helemaal een hype.
heb jij al een echte cappani cap?

:+

essiedepessie schreef:
bahahahah! ploon! wat ziet ie eruit, ineens is ie totaal sexloos.. en hij is nog wel zo sexy!

Hihi, ook last van het strakkebroekjessyndroom?? Iiiiieeeeeekkkkksssss!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:20

strakkebroekjessyndroom?

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:36

Hahaha die cappani is geweldig!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:37

essiedepessie schreef:
strakkebroekjessyndroom?

Als ik een man met zo'n cap zie, zie ik er ook gelijk een strak rijbroekje onder. Grúwel...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:38

mooi zo, want een hoed houd niet zoveel tegen als je valt }:0

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:49

Volgens mij is het niet het idee dat je valt tijdens een reining wedstrijd.

En ja ja, bespaar me het geneuzel van ongelukjes in kleine hoekjes etc. Ik heb in heel wat shows en heel wat proeven er nog maar 1 persoon ooit af zien vallen en dat was een stommiteit en hij landde gewoon op zijn voeten. Ongelukken tijdens reining wedstrijden zijn een rariteit.

Ik vind dat een organisatie een (groot)deel van de verantwoording bij de ruiter moet laten. Zij zorgen voor een veilige omgeving, de ruiter voor zijn persoonlijke veiligheid en die van het paard.

Wat betreft de 'engelse' ruiters die vinden dat we ons niet zo aan moeten stellen over de traditie en het uiterlijk vertoon van de hoed: Ik stel voor dat ze in de dressuur met een knop op het zadel gaan rijden, want het mag toch duidelijk zijn dat een knop veel voordelen biedt wanneer het paard op hol slaat. En van zo'n knop heb je geen enkele last tijdens het rijden. Iemand daartegen bezwaar?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:50

HumbleTalent schreef:
Volgens mij is het niet het idee dat je valt tijdens een reining wedstrijd.

En ja ja, bespaar me het geneuzel van ongelukjes in kleine hoekjes etc. Ik heb in heel wat shows en heel wat proeven er nog maar 1 persoon ooit af zien vallen en dat was een stommiteit en hij landde gewoon op zijn voeten. Ongelukken tijdens reining wedstrijden zijn een rariteit.

Ik vind dat een organisatie een (groot)deel van de verantwoording bij de ruiter moet laten. Zij zorgen voor een veilige omgeving, de ruiter voor zijn persoonlijke veiligheid en die van het paard.

Wat betreft de 'engelse' ruiters die vinden dat we ons niet zo aan moeten stellen over de traditie en het uiterlijk vertoon van de hoed: Ik stel voor dat ze in de dressuur met een knop op het zadel gaan rijden, want het mag toch duidelijk zijn dat een knop veel voordelen biedt wanneer het paard op hol slaat. En van zo'n knop heb je geen enkele last tijdens het rijden. Iemand daartegen bezwaar?

Je kan op wedstrijd ook vallen, zou niet weten waarom dan ineens niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:52

omdat het tijdens trainen ook niet (amper, minder) gebeurd.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:54

Sterker nog ik kan me niet herinneren dat ik er tijdens het rijden/ trainen van een reiner ooit vanaf gevallen ben of een ander heb zien vallen.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 04:06

Miepie77 schreef:
Je kan op wedstrijd ook vallen, zou niet weten waarom dan ineens niet.

Nogmaals, je mag verwachten dat de paarden, en ruiters, op dat niveau getraind genoeg zijn dat die cap niet nodig is.

HumbleTalent schreef:
Ik stel voor dat ze in de dressuur met een knop op het zadel gaan rijden, want het mag toch duidelijk zijn dat een knop veel voordelen biedt wanneer het paard op hol slaat. En van zo'n knop heb je geen enkele last tijdens het rijden.

Helemaal mee eens, verplicht een knop op dat engels zadel onder het motto "veiligheid'. lol

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:36

ik stel voor dat we postzegelzadels in het algemeen verbieden, je hebt er niks aan... een westernzadel brengt veel meer stabiliteit.

en nu we toch bezig zijn, die priksporen ook, zielig om die beesten tussen de ribben te porren.. allemaal wielspoortjes vanaf nu.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:31

Dit is een leuk lijstje voor al die helm voor veiligheid bepleiters. Misschien kunnen die zich eerst storten op alle sporten die nog voor paardrijden op het lijstje van sporten met meeste kans op hoofdletsel staan.

Dan zijn wij voorlopig weer van de discussie verlost. Want tegen de tijd dat wij het Nederlands voetbal elftal met helm op het veld zien verschijnen is de hel al lang bevroren! :D :D 8-)

aans.org schreef:
The following 20 sports/recreational activities represent the categories contributing to the highest number of estimated head injuries treated in U.S. hospital emergency rooms in 2009.

Cycling: 85,389
Football: 46,948
Baseball and Softball: 38,394
Basketball: 34,692
Water Sports (Diving, Scuba Diving, Surfing, Swimming, Water Polo, Water Skiing, Water Tubing): 28,716
Powered Recreational Vehicles (ATVs, Dune Buggies, Go-Carts, Mini bikes, Off-road): 26,606
Soccer: 24,184
Skateboards/Scooters: 23,114
Fitness/Exercise/Health Club: 18,012
Winter Sports (Skiing, Sledding, Snowboarding, Snowmobiling): 16,948
Horseback Riding: 14,466
Gymnastics/Dance/Cheerleading: 10,223
Golf: 10,035
Hockey: 8,145
Other Ball Sports and Balls, unspecified: 6,883
Trampolines: 5,919
Rugby/Lacrosse: 5,794
Roller and Inline Skating: 3,320
Ice Skating: 4,608

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:35

Heb je er over nagedacht dat een groot deel van de ruiters al gewoon met cap rijdt?
Dus dat dit aantal misschien nog wel hoger zou zijn geweest als niemand met cap reed? ...

edit:

HumbleTalent schreef:

Als ik op wedstrijd dat zou moeten en ik wil wedstrijden rijden zal ik dat doen ja.
Maar ik kan er ook voor kiezen om gewoon lekker voor mezelf te blijven rijden, zodat dat niet hoeft. :)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:46

Tja wieler sport staat boven aan en.... verrassing daar dragen ze ook al verplicht helmen! Football spelers zien er uit als Hulken door alle beschermende kleding en helm en dat is de nummer 2! Ook skateboarders dragen helmen net als personen op kleine motoren enz enz en nog steeds staan die boven de paardensport in de lijst!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:48

Je komt iedere keer met amerikaanse cijfers. Ik ben veel meer geïnteresseerd in Nederlandse of anders Europese cijfers.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:02

Waarom? Het gaat hier om een Amerikaanse sport. Ik denk dus dat Amerikaanse cijfers veel representativer zijn dan Europese. In Europa zijn veel meer niet-westernruiters. In Amerika rijdt men over het algemeen caploos.

Ik vind zelf dat de FEI met cijfers moet komen. Het gaat om hún ruiters die blijkbaar beschermd moeten worden.

Volgens mij wil de FEI dit alleen maar doen omdat anders de andere sporten gaan zeuren: "Maar bij de reining mag het wel..."

Dit is de prijs die we als westernruiters moeten betalen voor het Olympisch worden van de reining. Anders was die hele FEI (en KNHS) niet geïnteresseerd geweest in de westernsport en was dit allemaal niet aan de orde geweest.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:08

Waarom zouden die cijfers dat ook niet op Europa van toepassing kunnen zijn? Alle sporten die in de lijst staan worden ook binnen europa beoefend de regels zijn voor die sporten overal gelijk en mensen zijn mensen waar je ook woont!

Jij denkt waarschijnlijk dat de verdeling hier anders ligt en de paardensport hoger in de lijst hoort? Denk dan goed na over wat je dan gaat beweren..
Het enige wat je daar dan mee zegt is nl dat dressuur en springen, wat hier duidelijk meer beoeffend wordt, dan in de VS duidelijk gevaarlijker is dan de westernsport wat juist in de VS veel meer wordt beoefend...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:23

Nee hoor dat denk ik niet, ik denk alleen dat de paardensport in Amerika veel meer met de paplepel is ingegoten( met name de westernsport) dan dat dat tegenwoordig hier het geval is en dat er daardoor afwijkingen kunnen zijn. Vroeger waren de mensen in Nederland ook veel meer afhankelijk van het paard en ze groeide daar ook mee op.
Tegenwoordig lijkt het wel of de kleur van de ruiterkleding (ongeacht de disipline) en harnachement belangrijker is dan goed les. Verbaas me er hier op bokt wel eens over hoeveel mensen iets van een dvd willen leren ipv les nemen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:29

Adrienne schreef:
Waarom zouden die cijfers dat ook niet op Europa van toepassing kunnen zijn? Alle sporten die in de lijst staan worden ook binnen europa beoefend de regels zijn voor die sporten overal gelijk en mensen zijn mensen waar je ook woont!

Jij denkt waarschijnlijk dat de verdeling hier anders ligt en de paardensport hoger in de lijst hoort? Denk dan goed na over wat je dan gaat beweren..
Het enige wat je daar dan mee zegt is nl dat dressuur en springen, wat hier duidelijk meer beoeffend wordt, dan in de VS duidelijk gevaarlijker is dan de westernsport wat juist in de VS veel meer wordt beoefend...

Ja, dat geloof ik inderdaad ook.

Maar ik bedoel meer dat we voor deze discussie cijfers nodig hebben van caploze FEI-reiningruiters. En indien niet aanwezig, dan cijfers van caploze reiningruiters.

Ik denk dat de algemene Amerikaanse paardensportcijfers daar dichter bij in de buurt komen dan de Europese.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:43

of misschien wordt de FEI hiertoe verplicht door haar verzekeringsmaatschappij, want laten we niet vergeten, als je een internationale licentie hebt (en we hebben het over de federation equestre INTERNATIONAL) ben je erg goed verzekerd wanneer er een paard in de buurt is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:58

Dan moet die verzekeringsmaatschappij maar komen met cijfers over ongevallen bij FEI-reining.