[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:37

barrelrace kun je ook zowat met ieder paard.
ik kende ook een meisje dat op een B-pony deed barrelracen.
zolang ze maar snel en behendig zijn en de sport leuk vinden en fanatiek zijn.
hier gaat het simpelweg om snelheid en niet om souplesse of wat dan ook.
maar waarom zou het zijn dat een western getrainde quarter relatief lage scores loopt in een dressuur wedstrijd vergeleken met bijvoorbeeld kwpn'ers?
een jury houdt niet van een lage halshouding en vlakke gangen in de dressuur.
net als de jury in de western niet houdt van een fries zonder vlakke gangen en hoge halshouding.
dit is iets dat je misschien een klein beetje kan trainen en verbeteren, maar dit heeft vooral te maken met de bouw van een paard.
als jouw paard van nature zijn hals hoog op zijn borstkas heeft staan, zal hij nooit (of met heel veel moeite) met zijn neus over de grond kunnen lopen etc.
daarom vind ik/denk ik dat friezen goed zijn om recreatief western mee te rijden en af en toe een L5 wran wedstrijdje mee te rijden, maar niet om serieus western mee te rijden.

Yviertje

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 07:28

Ik zal proberen om binnenkort een foto/filmpje van mijn fries hier neer te zetten. Want ik ben van mening dat idd niet iedere fries geschikt is als westernpaard, recreatief of wedstrijdgericht laat ik even in het midden. Maar ik vind die van mij na een half jaar goed oppakken. Met een lage halshouding en vlakke gangen (in vergelijking met andere firezen, niet met quarters).
Er staat bij mij een quarter die toch echt niet lekker relaxed is tijdens het rijden, dus die zou door haar temperament dus ook niet geschikt zijn??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:16

die is dan waarschinlijk meer op speed gefokt (of slecht gehandeld /gereden :+ )

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:37

quarterH schreef:
je snapt zelf toch ook wel het verschil tussen barrel race en pleasure/reining he?
bij barrelrace moet je 2 dingen hebben: snelheid en wendbaarheid bij de ton. ja, dat kunnen meerdere rassen ja.
maar dat maakt toch niet dat dit voor alle westerndiciplines zo is?

Nee zit daar verschil tussen ?? ECHT ?? :+ Ze wilt toch niet alle onderdelen starten? Zoals ik eerder als schreef
is het belangrijk te kijken welk onderdeel bij de combinatie past. Die pony heeft later ook meegedaan met de
team penning en zelfs Bisons gedreven, waar sommige QHs bang voor waren :D
En snelheid en wendbaarheid is bij barrel race niet het belangrijkste vind ik... gehoorzaamheid en inzet dat maakt
het verschil, want alle QH´s die meededen aan die barrel race waren snel, toch heeft die kleine pony gewonnen ;)
Als ik een paard ga kopen voor de western is dat natuurlijk een Quarter maar dat wil niet zeggen dat als je een
ander paard hebt geen western kunt rijden..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:57

Snapt nu niemand dat western en wedstrijden iets totaal anders is?

Youthreiner, euh.. "hier gaat het simpelweg om snelheid en niet om souplesse of wat dan ook." Daar ben je helemaal verkeerd ;-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:37

nee gleyla western en wedstrijden is niet iets totaal anders.

recreatief western en wedstrijdgericht western DAT is inderdaad iets totaal anders. :D

zelfde als recreatief dressuur en wedstrijdgericht dressuur iets anders is (niet iedereen die met een engelszadel rijd rijd meteen dressuur toch? zo is dat niet anders bij western)

dus ja je kan zeker een westernzadel op een fries leggen maar dat maakt het geen westernpaard

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:58

Volgens mij ik niet zomaar aan een officiele barrelrace meedoen. Daar moet je toch net als met reining minimaal L3 Pleasure zijn?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:02

hahahaha
om BARREL RACE te kunnen starten moet je minimaal l3 in PLEASURE zijn???
dat is noch achterlijke dan vele andere regels als dit al klopt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:05

dat had ik iig begrepen.
Maar dan is dat voor de reining net zo belachelijk, als jou begrijp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:06

Yviertje schreef:
Volgens mij ik niet zomaar aan een officiele barrelrace meedoen. Daar moet je toch net als met reining minimaal L3 Pleasure zijn?

Lampje horen rinkelen maar niet weten waar de klepel begraven ligt :j

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:09

Ik vind nu niet dat er zo gelachen moet worden over barrel race. Daar kruipt even veel training en techniek in als een andere tak.

En western rijden kan met ieder ras, en dat recreatief zou ik maar tussen haakjes zetten. Maar tegen elkaar concurreren gaat dus niet met elk ras.

Western is een manier van rijden, een manier van omgaan tussen paard en ruiter. En dat gaat met elk ras.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:15

Yviertje schreef:
Daar moet je toch net als met reining minimaal L3 Pleasure zijn?

Je mag ook wel reining rijden als je L4 of L5 bent :)
Alleen wordt dat bij de wran niet uitgeschreven.

En je bent niet L3 pleasure, je bent gewoon L3 ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:30

Dank je Romkabouter.
Heb me nog niet erg in verdiept in hoe het allemaal werkt qua wedstrijden en blijkbaar is dat heel erg als je dan over western mee praat.
Dus ja sorry, ik ben zo'n domdressuurmutsje die ff denkt over te stappen :-)

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:34

Goh wat reageren de mensen die het allemaal goed weten lekker kinderachtig als iemand het (nog) niet helemaal goed weet en het ook nog dmv een vraagstelling neerzet. Jullie zijn zeker allemaal geboren met de kennis die jullie nu bezitten, haha! En Bokt is er alleen maar voor de allesweters?
Dit wordt weer net zo'n topic als die andere topics waar de western "wedstrijdruiters" en de western "recreanten". Tegenover elkaar staan. Laten we nou gewoon met z'n allen lol hebben met "onze" "sport"! Al rij je op een kameel!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:39

Gleyla schreef:
Snapt nu niemand dat western en wedstrijden iets totaal anders is?

Youthreiner, euh.. "hier gaat het simpelweg om snelheid en niet om souplesse of wat dan ook." Daar ben je helemaal verkeerd ;-)

uiteindelijk gaat het erom wie het snelste over de finish is toch?
en hoe die dat doet maakt niet uit, zolang die maar het juiste parcours heeft gereden.
zo bedoel ik het. ;)
natuurlijk gaat er veel training en dergelijke aan vooraf, je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo is..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:39

Weet je wat het is...
In de praktijk zie je gewoon vaak dat recreatief western eigenlijk niet bestaat. Als je de overstap echt wilt maken dan zul je er serieus aan moeten trainen, en dan is het eigenlijk al niet recreatief meer. Doe je dat niet, dan blijf je vaak hangen in je engelse gewoontes en rijd je dus geen western.

Heb je een niet-westernpaard dan is die overstap nog moeilijker en zul je er nog harder aan moeten trainen.

Vandaar dat sommige mensen nogal kritisch staan tegenover 'recreatief western met een Fries'. Het is eigenlijk een contradictio in terminis, om maar even met moeilijk woorden te smijten. :D

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:30

Ik wil graag net als alle anderen voor mij, mijn mening geven. Ik ben zelf een quarterliefhebber.

Ik vind dat als iemand wil gaan western rijden met een fries, dat gewoon lekker moet gaan doen. En ik denk dat als jouw fries het meest constant loopt bij de wran L2 in de western pleasure je iedere quarter kan verslaan. Het gaat om constantheid in de pleasure. Het meest constante paard in de ring wint. En als dat toevallig een fries is..Als je echt op topniveau wilt gaan wedstrijdrijden, dan zul je op een gegeven moment waarschijnlijk moeten overstappen. Maar dit is maar een kleine groep die door stroomt.

Ik mag weleens op de fries van een vriendin rijden. Omdat hij goed western is aangereden door haar, vind ik het heerlijk om op hem te rijden, omdat hij lekker licht is zijn mond en hij reageert licht op mijn teugel en been hulpen. Dat is techniek en heeft niets met een ras te maken. Als je je quarter niet correct rijdt, kun je wel western rijden, maar is hij hard in de mond en reageert niet op je hulpen. Als ik dan moet kiezen, rij ik liever op die lichte fries.

Ik bezit zelf alleen maar quarters, omdat ik dit zelf een geweldig ras vindt, maar daarom kan ik wel andere rassen in de westernsport waarderen.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:44

zucht....... hebben mensen nou niks beters te doen dan zo'n onzinnig topic te onderhouden??? hoop dat de winter snel voorbij is kan iedereen weer met zijn eigen paardje en ras aan de slag :brr:

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:54

wgirl schreef:
Ik vind dat als iemand wil gaan western rijden met een fries, dat gewoon lekker moet gaan doen. En ik denk dat als jouw fries het meest constant loopt bij de wran L2 in de western pleasure je iedere quarter kan verslaan. Het gaat om constantheid in de pleasure. Het meest constante paard in de ring wint. En als dat toevallig een fries is..Als je echt op topniveau wilt gaan wedstrijdrijden, dan zul je op een gegeven moment waarschijnlijk moeten overstappen. Maar dit is maar een kleine groep die door stroomt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Een groot deel van pleasure gaat over een constante beweging, inderdaad.
Maar daarnaast is de correcte, vlakke beweging belangrijk. De hoofdhouding is belangrijk, de uitdrukking van het paard en de snelheid.

Als een fries dus met knie-actie, hoge hoofdhouding en snel tempo rondrijd in een pleasure proef, maar wel constant, zal die nog niet goed scoren.

Het is niet alleen een constante beweging/tempo/houding die uitmaakt, maar ook wat voor beweging/tempo/houding.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:59

Ja maar dan je het wel over een hoger niveau. Ik heb het over het niveau tot en met wran L2.

En niet iedere fries heeft veel knie actie. En er zijn ook veel quarters met knie actie, dus dat is niet ras gebonden.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:32

Ik zit meer richting WRAN l4 te denken...

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:41

Hangt van de wedstrijd af ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:58

Een vlakke of niet vlakke gang is geen fout.

En niet vlakke fries zal bij een grotere constantheid hoger moeten scoren dan een niet-constante vlakke QH.
Pas als beiden even constant zijn en verder geen fouten, zal de QH hoger geplaatst (moeten) worden.

Als de jury hun beeld niet laten vertroebelen door wat ze graag willen zien, maar het regelboek aanhouden.
Daar staat namelijk NIKS in over de vlakheid, maar wel over rithem, cadence, attitude en dat soort zaken ;)

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:04

Klopt helemaal!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:11

Van Romkabouter leer ik wat! :-)

Maar ik denk dat je net als in de dressuur idd te maken hebt met voorkeuren van jury. En soms kan dat voor en tegen je werken.