[WN] reining proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:43

2 opmerkingen cer:
jij bedoeld een rundown. met Run iwordt de gehele rit aangeduid. de rundown is de galop naar de stop toe.

het is geen kwestie van 'niet in de juiste galop KUNNEN HOUDEN' maar WILLEN houden....
een heel groot verschil.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:48

HT maar het is ook vreemd dat je gelijk verweten wordt er de ballen verstand van te hebben als je toevallig niet overdreven kikt van een reiningproef
het is juist goed om kritisch te blijven kijken naar een proef, daar leer je van

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:54

spatter schreef:
HT maar het is ook vreemd dat je gelijk verweten wordt er de ballen verstand van te hebben als je toevallig niet overdreven kikt van een reiningproef
het is juist goed om kritisch te blijven kijken naar een proef, daar leer je van

Nee het gaat niet om of je wel of niet kickt van een reiningproef. Daar staat iedereen vrij in (alhoewel aantal pagina's terug ik ook volledig afgefikt werd omdat ik een proef niet mooi vind), maar ik vind wel dat je het dan goed moet onderbouwen. Ik vind daarbij ook dat je dan niet moet blijven vasthouden aan dat het slordig is van de ruiter als mensen die wel 'de' kennis hebben je wijzen op dat bepaalde manieren gebruikt worden om nog beter te showen.

Ik vind dat als je een topproef met topscore halfbakken noemt omdat een ruiter een betere omstandigheid creeërt voor zijn paard het een vertoning van een gebrek aan inzicht in de sport is.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:56

OK, nu hier ook het filmpje van Ann ter discussie komt - wat ik mij nou nog steeds af vraag : zitten er niet gewoon drafpasjes achter op de korte zijde voordat ze naar de run down gaat? In het filmpje te zien bij 3:30 (net voordat ze de korte zijde op gaat) en ook bij 3:34 zie ik er (voor mijn gevoel) drafpasjes achter.... Ook weer op de korte zijde naar de 2de rundown zie ik drafpasjes... en nog iets : ze moet het paard aan een veels te korte teugel rijden op de kleine cirkels - zou ze die wat laten varen, gaat ie er vandoor... Jammer, zie dat de laatste tijd zo vaak - een proefje die niet aan een lange teugel wordt gereden.... maar goed, dat is mijn mening... Hoe denken jullie hier over?

quarterH

Re: reining proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:01

josie: vergeet niet dat het hier om jonge paarden gaat. die net 4 zijn (eigenlijk zelfs pas 3).
om dan zo'n proef en een enorme slack te verwachten.....
dan moeten ze ze als jaarling al gaan rijden en dan krijgen we DAT weer...

een senior paard moet dat kunnen ja, maar dit is de euro futurity met dus jonge paarden.

en nee, daar is geen break of gate

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:04

josie1980 schreef:
OK, nu hier ook het filmpje van Ann ter discussie komt - wat ik mij nou nog steeds af vraag : zitten er niet gewoon drafpasjes achter op de korte zijde voordat ze naar de run down gaat? In het filmpje te zien bij 3:30 (net voordat ze de korte zijde op gaat) en ook bij 3:34 zie ik er (voor mijn gevoel) drafpasjes achter.... Ook weer op de korte zijde naar de 2de rundown zie ik drafpasjes... en nog iets : ze moet het paard aan een veels te korte teugel rijden op de kleine cirkels - zou ze die wat laten varen, gaat ie er vandoor... Jammer, zie dat de laatste tijd zo vaak - een proefje die niet aan een lange teugel wordt gereden.... maar goed, dat is mijn mening... Hoe denken jullie hier over?

Veel te korte teugel op de klein cirkel zie ik niet. Dit zijn hele jonge paarden nog (net 4). Wellicht dat dit paard nog niet zover is om in zo'n grote arena al volledig los gelaten te worden en ondersteund ze hem lichtelijk op de kleine cirkel. Paard zal niet spontaan onder haar vandaan lopen als ze hem een lange teugel geeft, maar op dat moment heeft het paard die ondersteuning misschien nodig. Reining is natuurlijk niet je teugel losgooien en het paard het zelf maar een beetje uit laten zoeken. Soms moet je het ondersteunen. Daarbij houdt ze hem niet vast, maar hangen de teugels gewoon niet zo laag.

De drafpasjes zijn NET geen drafpasjes. Ze heeft daar volgens mij nog steeds de drietakt, maar het hangt inderdaad een beetje op het randje in die eerste bocht naar de run.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:12

quarterH & HumbleTalent: ja, dat is ook wel zo.... is voor mij gewoon het ultieme doel - alles aan een lange teugel.... maar ik hoef ook geen futurity te starten met mijn paard en heb alle tijd ;) deze hebben we nog niet gehad :) http://www.youtube.com/watch?v=TM2e4NWDE9g

ach, maar ik heb er verder ook geen verstand van ..... net om de hoek komen kijken ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:15

Dat is denk ik voor iedereen wel het ultieme doel ;)

Jeetje ja dan link je even naar een proef. Bijkomende informatie is dat Rudi Kronsteiner daar nog geen week het paard onder zich heeft..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:15

mijn favoriet qua paard in europa! i love kaystein!
dit weekend te zien in veldhoven!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:20

HumbleTalent schreef:
Der is geen juiste galop op de lange zijde. Het staat vrij om een galop te pakken die jij wilt.

Dat vind ik een versimpeling van een mooie tak van sport...

Citaat:
Ik vind dat als je een topproef met topscore halfbakken noemt omdat een ruiter een betere omstandigheid creeërt voor zijn paard het een vertoning van een gebrek aan inzicht in de sport is.

Ik vind dat geen betere omstandigheid creëren, ik vind dan dat het niet af is, want het zou altijd optimaal moeten zijn..
maar dat is wat ik vind, en inderdaad, ik heb geen inzicht in de sport ..
Ik zou het gewoon mooier vinden als het wel af zou zijn, dus als het paard bijvoorbeeld vanuit beide galoppen (is dat een woord?) evengoed kan presteren.. :j
Maar dat is niet haalbaar, begrijp ik?

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:21

@ HT : ik zie wel waar we belanden, BJ en ik :o we gaan er in ieder geval voor :D
Laatst bijgewerkt door GermanDutchy op 03-06-10 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:23

HumbleTalent schreef:
Jeetje ja dan link je even naar een proef. Bijkomende informatie is dat Rudi Kronsteiner daar nog geen week het paard onder zich heeft..

quarterH schreef:
mijn favoriet qua paard in europa! i love kaystein!

echt een geweldig gaaf paard! :D Verbaasd me dat deze proef nog niet te zien was hier .... ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:23

@ Cer: Dat is zeker wel haalbaar, MAAR ik denk niet dat het haalbaar is als je daarbij ook nog verwacht dat het paard naar beide kant briljant kan spinnen, cirkelen, wisselen etc.. een paard heeft altijd zijn betere en zijn slechtere manouvres.. als je paard een minder goede stopper is dan vind ik dat je daar een betere omstandigheid voor moet creeëren.

Ik vind het geen versimpeling, ik vind het ruimte laten voor showkwaliteit. In de westernsport gaat het heel veel om hoe jij je paard voorbrengt (showmanship, horsemanship etc.). Kan jij de kwaliteiten die je paard heeft het beste tot zijn recht laten komen. Ik vind het vrij laten vanuit welke galop je wilt stoppen daar bij horen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:35

Okee, dat kan. Ik zie het meer als heel plaatje, vandaar waarschijnlijk.

Overigens schep je met 'briljant' wel heel hoge verwachtingen.. zo ver wou ik niet gaan...

Dan zou ik me ook afvragen of de stop wel zo briljant is, als die maar vanuit 1 galop op zn best uitgevoerd kan worden, of doet dat afbreuk aan het geheel? * denkt hardop * Moet het hele plaatje eigenlijk niet kloppen, of althans, zou dat het streven moeten zijn, of hoeft dat niet persé?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:43

wat ik bedoel is dat jij zegt 'ookal is eigenlijk niet mogelijk toch wil ik het' en dat vind ik zoooo doelloos.... iets willen of verwachten wat helemaal niet kan, krijg je alleen maar teleurstelling van (waardoor je dus idd niet eens kunt genieten van een toprun).
at bedoelde ik daarmee.

mbt die galop: al is ie op de ene kant 1% beter dan de andere kant (en het is natuurlijk nooit 100% hetzelfde) is het waard om het te doen. het kan namelijk net het verschil zijn tussen +0,5 of +1 en dat kan in dit soort shows zo een verschil zijn van 40.000 dollar.... dan neem je het zekere voor het onzekere en kiest de kant die hij het aller aller beste kan.

je moet nu niet denken dat ie naar de andere kant dan nog geen meter stopt ofzo he... die verschillen zijn nihill maar kunnen net het verschil maken...

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:45

Cer schreef:
Okee, dat kan. Ik zie het meer als heel plaatje, vandaar waarschijnlijk.

Overigens schep je met 'briljant' wel heel hoge verwachtingen.. zo ver wou ik niet gaan...

Dan zou ik me ook afvragen of de stop wel zo briljant is, als die maar vanuit 1 galop op zn best uitgevoerd kan worden, of doet dat afbreuk aan het geheel? * denkt hardop * Moet het hele plaatje eigenlijk niet kloppen, of althans, zou dat het streven moeten zijn, of hoeft dat niet persé?

In de reining is het zo dat je wordt beoordeeld op afzonderlijke manouvres. Je krijgt geen punten voor het geheel. Slordig gereden manouvres krijgen aftrek, goed gereden manouvres krijgen 0, mooi (of briljant) gereden manouvres krijgen pluspunten.
Als je paard dus niet zo mooi stopt en je wilt daar toch ook goed op scoren pas je dus de omstandigheden aan. Daar kan je niet op + of - want het is volgens de regels toegestaan. Natuurlijk is het wel zo (denk ik) dat als je wisselt op de run en je paard stopt daarna nog steeds belabberd die wissel waarschijnlijk wel mee genomen wordt in de beoordeling.

Je krijgt tenslotte geen stijlpunten in de reining en ook geen overall beoordeling.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:58

cer: je verwacht perfectie. perfecte manouvres en stijl en een paard dat aan beide kanten exact gelijk is.
dat is imo idd onmogelijk ja. in praktijk. in theorie is het mooi ( in theorie is wereldvrede ook mogelijk maar in de praktijk zie ik het niet gebeuren....)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:02

Cer schreef:
Citaat:
Je krijgt tenslotte geen stijlpunten in de reining en ook geen overall beoordeling.

Zou dat een optie zijn?

Nee. Om meerdere redenen.
1. In de reining ken je verschillende soorten rijstijlen. Ruiters die overdreven gaan staan op de snelle cirkel en ruiters die juist blijven zitten. Ruiters die langs het paard in de spin kijken en ruiters die strak vooruit kijken of halve cirkels spotten. Je kan het niet aan een jury overlaten om dat onbevooroordeeld te bekijken. De ene jury zal het staan mooi vinden de andere jury niet. Het laatste wat je denk ik moet willen is de soortement van Anky-bonus of in de nederlandse reining tak beter bekent als Rieky bonus, punten verkregen door het in de smaak vallen van bepaalde ruiters.
2. Daarbij zou het een ondergang zijn van het bijna voorkeursloze jurysysteem waar de NRHA zo prat op gaat en de dressuur zo jaloers op is. Het is een systeem waarbij heel duidelijk omschreven staat waarop je mag plussen en waarop je aftrek mag geven. Als je daar stijlpunten aan toe gaat voegen wordt het systeem ondoorzichtig.
3. Een nog ander punt is dat daarbij de variatie volledig verloren gaat. Je krijgt dan net als in de dressuur alle ruiters in dezelfde houding en dat is zonde, want soms is net die andere houding bevoordelijker voor de beweging van het paard of komt de manouvre net mooier uit. Dat gaat dan ook verloren.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:12

HumbleTalent schreef:
Het laatste wat je denk ik moet willen is de soortement van Anky-bonus of in de nederlandse reining tak beter bekent als Rieky bonus, punten verkregen door het in de smaak vallen van bepaalde ruiters.

Is dat niet al zo? :D

sorry, lees stiekem mee en drop af en toe even een commentaar :+

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:17

josie1980 schreef:
HumbleTalent schreef:
Het laatste wat je denk ik moet willen is de soortement van Anky-bonus of in de nederlandse reining tak beter bekent als Rieky bonus, punten verkregen door het in de smaak vallen van bepaalde ruiters.

Is dat niet al zo? :D

sorry, lees stiekem mee en drop af en toe even een commentaar :+

Misschien zou je dat niet moeten doen?
Het is vast zo dat een jury soms net een half puntje meer geeft als de ruiter hem aan staat en de manouvre op het randje hangt tussen twee cijfers. Het zijn tenslotte mensen. Voor een jury systeem is het NRHA systeem het meest waterdichte systeem dat er is. De jury's worden heel goed getraind en opgeleid in het geven van de correcte beoordelingen binnen het rulebook. Het is volgens mij echt niet zo dat een NRHA jury een punt meer uit kan delen omdat het toevallig rieky is. Daarbij kan je altijd direct na de klasse een review aanvragen en is mogelijk om de jury te wijzen op fouten of onjuiste beoordelingen.

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:36

weet je wat het is? je moet altijd zo ontzettend voorzichtig zijn met je posts - anders krijg je meteen iedereen en alles over je heen.... dat is gewoon jammer... maar om even on-topic te blijven - in elke topsport wordt er wel eens een (of twee) oogjes dicht geknepen ... en een half puntje maakt ook al een verschil, toch?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:42

ben bang dat niet iedereen dit kan zien (facebook) maar is ook een geweldige run...

vooral omdat vrij in het begin al het licht uitvalt... en als het een paar seconden later terug is (noodverlichting) rijd hij gewoon dooor! super gedaan door bernard! (het gebeurde die show nog 2 keer eerder en beide ruiters zijn gestopt toen het licht uitviel)

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 2789900704

GermanDutchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:44

hij mocht de run over doen, maar was tevreden met deze - petje af om gewoon door te blijven gaan en je focus erin te houden :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:47

ik was erbij. de sfeer in die arena toen het licht aanging en hij doorreed... niet normaal! was echt ubercool!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:49

spatter,

een proef kritisch bekijken om van te leren zeg je???? Heb je er al eens aan gedacht om naar al die mega moves te zien en het positieve daarin en dat proberen uit te vissen hoe dat zit? vooral blijven doorgaan met naar het negatieve te zoeken en de foutjes, hoe futiel die ook mogen zijn en daar verder niks wijzer van worden.
Deze statement verklaart mij waarom ik in de laatste 12 jaar jou nooit een winnende run van jou gezien heb op een NRHA show. nogmaals je vooral blijven focussen op "netjes rijden" op je boomloze zadel en verder wegzakken in frustratie

Cer,

die perfectie waar jij op blijft doorhameren nastreven is je reinste vorm van disrespect voor het paard. De NRHA laat net toe om : "to show your horse to the best of his ability" dus met respect voor het paard en zijn fysische sterktes en beperkingen.

als ik de commentaren van jullie beiden zo even nalees kan ik alleen maar blij zijn dat de NRHA en AQHA zo'n strenge testen hebben voor jury's zodat mijn paarden nooit voor jullie hoeven te showen

ook de run van Bernard getuigd van professionalisme! iedere insider weet dat dit paard een probleem heeft met spins en daarin onvoorspelbaar is. Hij wil dan ook geen re-ride omdat in deze run het paard zichzelf overstijgt in de spins, en hij niet het risico wil lopen dat de spins in de re-ride wel eens volledig fout kunnen aflopen. petje af