[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:44

Romkabouter schreef:
De enige regel die je kunt gebruiken: bloed = DQ. Voor de rest kun je niks tegen hardheid doen, want dat is altijd subjectief.
En een hengst een schop tegen zijn leuter geven omdat ie er ontspannen bijstaat...geen bloed...dus dat tolereren we dan maar }>

Romkabouter

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:46

Dat is idd wat je moet tolereren, tenzij je dat on de regels opneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:47

Die heb ik nog nooit gezien. Is nog wel een soort van lef hebben ook trouwens, ik neem aan dat een hengst daar niet heel gezellig op gaat reageren.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:47

Pienb schreef:
precies.
iets wat ik vind zal een ander al te ver vinden gaan
en iets wat ik niet ok vind vind een ander wel nog kunnen

maar idd, bloed is een duidelijke dq. ook daar kun je dan over twisten hoe het komt maar goed...

Tja, maar een paard gaat niet bloeden van overmatig pompen en dan nog, aan een stuk door, moeten spinnen. Het is jammer dat je, bijvoorbeeld, daar geen DQ op kan zetten.

Sonja: Een hengst reageert daar niet echt op. Hij trekt hem meestal onmiddelijk weer in.
Edit: Overigens ken ik het corrigeren alleen van hengsten die opgewonden raken door de aanwezigheid van merries. Daarbij werden deze hengsten niet geschopt, maar kregens ze met het uiteinde van de teugel een tikje, om ze te attenderen.
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 06-05-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:48

moet ie m maar binnenhouden :-) :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:49

@Rom: IMO valt dat toch écht onder abuse.
@Sonja: in de inrijbak ten overstaande van iedereen en niet de minste, nee zo'n meneer die wel hot-shot genoemd mag worden.
Het paard was het blijkbaar al zo gewend dat ie buiten schrikken niet eens meer durfde te reageren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:50

Doet er niet toe hoe het komt, als je paard zich verwond op een plek waar het tuig zit en waar het dus pijnlijk is om tuig te hebben, zou je ook zo sportief moeten zijn je paard terug te trekken.
Maar idd... niet alleen 'bloed' zou een DQ moeten zijn. Overtrainen in de inrijbak, opknuppen in de stal, kan nog wel een heel ris dingen noemen waarbij ik ruiter naar huis gestuurd zou willen zien.

Heel regelmatig gezien hoor Sonja.. niet zozeer schoppen maar wel met 't uiteinde van de lead er tegenaan meppen... Meer dan ééns gezien en door meer dan één persoon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:52

Een tikje met de lead in kombinatie met wat stappen achteruit is een normale reactie en zal hetzelfde effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:53

T*ring da's vals...
Echt nog nooit gezien, maar misschien komt dat doordat ik m'n handjes vol heb aan mijn merrie als er hengsten in de bak zijn. Mijn pony is nogal overtuigd lesbisch en vliegt de heren vrolijk naar de strot als ze te enthousiast hengst lopen te wezen... :roll:

Overigens gaan we nu dusdanig offtopic dat we riskeren wederom met z'n allen in de huiskamer gedumpt te gaan worden :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:54

Sonja schreef:
T*ring da's vals...
Echt nog nooit gezien, maar misschien komt dat doordat ik m'n handjes vol heb aan mijn merrie als er hengsten in de bak zijn. Mijn pony is nogal overtuigd lesbisch en vliegt de heren vrolijk naar de strot als ze te enthousiast hengst lopen te wezen... :roll:

Overigens gaan we nu dusdanig offtopic dat we riskeren wederom met z'n allen in de huiskamer gedumpt te gaan worden :D

Valt wel mee toch, we hebben het nog steeds over abbuse. Waar de hele topic mee begon. Wellicht niet intentie van TS, maar die begon over kapotte mondhoeken.

Edit: Overigens heb ik liever dat ze hengsten wat strikter aanpakken (nee, daar bedoel ik niet mee ze te schoppen en zeker niet bij ontspanning), dan dat ze hengsten hun gang laten gaan. Ik ken een aantal onopgevoeden waar ik niet graag naast zou staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:56

Deze hengst stond ontspannen te suffen, niet te drammen, niet te gillen of anderszins. Deze aktie was totaal overtrokken.

Ach de hele discussie is al zovaak langs geweest; sommigen laten het maar voor wat het is of steken de kop in het zand, anderen spelen wat op in de hoop dat er nu eindelijk eens iets gebeurd. En ondertussen gebeurt er niets.

Zolang alleen bloed reden is voor DQ zal er ook niets veranderen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:58

Topic ging over bitloos naar aanleiding van bloed in mondhoeken dus helemaal off topic vind ik het nog niet. 't Is gewoon een feit dat er nu vaak te weinig gedaan wordt. Er is nog steeds niet standaard een official permanent in de inrijbak die toezicht houdt, dat zou toch een van de eerste dingen zijn die je kunt doen. Doorman is vaak een aardige vrijwilliger, voor zo'n taak moet je gewoon een extra judge in zetten o.i.d. en ook iemand die verder geen andere taken heeft (doorman is te druk met tijdsplanning in de gaten houden en ruiters die zelf niet opletten naar de ingang roepen).
En dan kun je lang en kort discusseren over wat abbuse is en wat niet, maar over sommige zaken is 99% van de bevolking het toch wel eens. Die eerst uitbannen zou al de helft schelen, de grensgevallen buigen we ons daarna dan wel over...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:58

EK 96
youth halter aged geldings
iemand van onze stal deed mee, jochie van 7, schatje om te zien met hun ruin.
stond klaar voor de inspectie door de judge, die was met het paard ervoor bezig.
en die stomme ruin laat zn leuter hangen....
wij vanaf de rand zeggen dat ie er iets aan moet doen en wat doet ie?
loopt er inderdaad naar toe en mept erop.
ik kan je zeggen, de hele zaal lag dubbel van het lachen! (inc de judge).
kijk, we hebben het dan om een 7 jarige die hem echt geen pijn deed (raakte amper).

sorry, moest hier gewoon aan denken was echt hilarisch toen (hij heeft trouwens wel zilver gekregen toen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:01

@Pienb: het gaat er dus niet om dat ie hem niet raakte, het gaat erom dat de eerste reactie is om er tegen te schoppen. Zullen wij vrouwen ook eens zo naar mannen gaan reageren als er dingen groeien die wij als ongewenst beschouwen...gelijke monniken etc...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:02

wat verwacht je dan van een kind van 7?
voor de volwassenen: diet ie uit uit hengsen gedrag mag je er van mij best hard tegen optreden. staat hij te relaxen? laat m lekker

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:03

Tja, je kan er om lachen en 't zal in zo'n geval misschien idd wel mee vallen. Maar hij verzint het wel en heeft het dus ergens gezien... kun je je afvragen hoe hij met zijn paard leert omgaan en hoe hij over een jaar of 10 met z'n paard om gaat...
'Wat verwacht je dan van een 7 jarige?' Nou, niet dat'ie een paard tegen z'n leuter mept... haalt een 7 jarige echt niet uit zichzelf in z'n hoofd.
Er zijn echt wel andere manieren om een paard z'n zaakje op te laten trekken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:07

Ik vind het ook niet normaal dat een kind van 7 een paard tegen zn pik mept!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:16

Sonja schreef:
In dat geval zou ik het er mee eens kunnen zijn Jos. Maar ff praktisch: hoe gaat een jury dat controleren?
Nu is het duidelijk; trens = 2 handen, shanks = 1 hand en wat daar niet aan voldoet = DQ.

Maar hoe moet een jury dat doen in een pleasureclass met 20 paarden? Die ziet het niet als ik op mijn 10-jarige paard (ik roep maar wat) ff een paar rondjes op 2 handen pak om te scholen, en daarna weer rustig op 1 hand verder ga...

Even hierop terug komen...
Je rijdt toch Junior of Senior klasse, dáár wordt het onderscheid al gemaakt. Een 10 jarig paard is Senior dus één hand... net zo simpel, dat is nu ook al zo, los van die shanks. Dat een Senior paard ook op shanks moet en je dús met shanks op één hand rijdt is een bijkomend detail wat je dus kunt aanvullen.
In de Senior klasse moet je gewoon op één hand, of daar nu een shank aan hangt of een bitloos hoofdstel. Ik zie geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:21

Hoe lang ben jij al niet op een WRANwedstrijd geweest, dat je in Junior en Seniorklasses denkt? :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:26

UH... heul lang :o :D (en da's ook niet voor niets...)
Niet? Gut... nou ja, dan voeren ze dat toch in O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:27

Ze proppen nu al continue die L2 en L1 bij elkaar... ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:33

Ja, dat begreep ik idd... klasses ook nog splitsen schiet bij de WRAN niet op. Maar goed.. 'k had ook niet voor niets m'n lidmaatschap opgezegd, er schiet wel meer niet op bij de WRAN. Jammer, want 't idee van 'western voor alle rassen' is zo'n mooie.

Maar dan heb je idd een punt, dan wordt 't lastig checken wie op één hand en wie op twee handen reed.
Toch.. als ze met die aansluiting door willen gaan zullen ze er misschien wel iets op móeten vinden, dat bitloos gaat alleen maar meer terrein winnen (terecht) en zoals Jos al aangaf, de engelse organisaties zijn al 'om' of zijn bezig 'om' te gaan. Juist de WRAN, dat niet gebonden is aan US-regels zou dergelijke paardvriendelijke ontwikkelingen na moeten streven.
Maar goed... zolang je ook nog niet met knopsporen mag rijden, daar waar dat bij de US clubs wel mag, zal het nog wel even duren voor bitloos voor alle paarden toegestaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:36

Er hoeft maar 1 persoon zo'n voorstel op de ALV in te brengen en te zorgen dat 'ie voldoende aanhang in de zaal heeft zitten...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:55

haha... ja, die ken ik... zo ben ik al vaker in m'n eentje opgestaan terwijl ik dacht een 'achterban' te hebben die toch maar bleven zitten toen 't puntje bij paaltje kwam. In de stalgangen hebben veel mensen een mening maar die lijkt op ALV ineens als sneeuw voor de zon te verdwijnen.
Ik ben niet eens lid meer en eigenlijk mag ik helemaal niet meer mee praten want met Ben kán ik net eens meer westernwedstrijden rijden... of ik moet gaan lobbyen voor vrije zadelkeus. Denk da'k dat maar niet doe ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:48

Francis schreef:
Maar goed... zolang je ook nog niet met knopsporen mag rijden, daar waar dat bij de US clubs wel mag, zal het nog wel even duren voor bitloos voor alle paarden toegestaan is.

Bij de WRAN mag volgens mij al enige tijd met knopsporen worden gestart ;)