[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:59

bij belgen was het omdat het makkelijker was om mee te werken, bleef de staart niet in de ploeg zitten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:00

Waarom dierenmishandeling? Het doet geen pijn.
Ja, het is een ongemak.
Maar dat is een deken ook
Rijden ook
Ijzers ook (ook niet natuurlijk)
Stuk ijzer in zn muil en flink sjorren en erin hangen ook

Dus wat is hier precies de efinitie van dierenmishandeling dan? En waar staat dat?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:09

IK vind het mishandeling omdat het dier met staart geboren is en het er af is gehaald vanwege de mens zijn oordeel.

ik vind mensen zonder handen mooier, maar ik hak mijn kinderen (als die er ooit komen) ook niet de handen af omdat ik dat mooier vind.

of ga ik nu weer de hele andere kant op :?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:10

trouwens, als mijn paard geen deken draagt van maart tot november dan heeft ze daar meer last dan voordeel van.

(zomerexceem, vorig jaar liep de pus uit dr manenkam)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:19

Pienb schreef:
Waarom dierenmishandeling? Het doet geen pijn.
Ja, het is een ongemak.
Maar dat is een deken ook
Rijden ook
Ijzers ook (ook niet natuurlijk)
Stuk ijzer in zn muil en flink sjorren en erin hangen ook

Dus wat is hier precies de efinitie van dierenmishandeling dan? En waar staat dat?

waarom? Omdat je je paard permanent een verdedigingsmechanisme tegen insecten en een deel van zijn lichaamstaal ontneemt, uitsluitend om een mankement in de training te verbloemen. Dat is fundamenteel anders dan een deken, bit of ijzers. Overigens ben ik absoluut geen natural, voordat dat gedacht wordt.

Paintless, gelukkig is/wordt couperen ook verboden, bij honden en paarden. De argument van de ploeg was in het verleden mss nog geldig (hoewel je volgens mij ook gewoon de staart korter kan knippen) maar nu toch al helemaal niet meer.

/add
dat staat overigens nergens, mijn definitie op basis van mijn normen en waarden ;)
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-04-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:22

dat weet ik. gelukkig wel. idd met ploegen werkte die smoes, maar nu echt niet meer.
en bij honden heb ik het persoonlijk nooit begrepen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:35

Bij ging het nog steeds om de block, niet het couperen. En dat met name de 4 weken block.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:37

@PienB: maar goede showpaarden lopen toch elke 4 weken wel een wedstrijd (ik denk zelfs wel meer), dus is hun staart zo ongeveer een groot deel van het jaar geblocked.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:38

ik vind couperen en blocken (4 weken of niet) net zo verwerpelijk. Het effect voor het paard is precies hetzelfde, alleen is het bij couperen wat beter te zien (en daar heb je dan nog niet voor een volledige verlamming gezorgd). Vier weken lijkt dan minder erg, maar IMO is het principieel gezien exact hetzelfde.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:07

Off seizoen is er dan niks aan de hand. En ook na de carierre kan het lekker de wei in.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:17

trouwens, dit is mijn topic, en van mij mag iedereen off topic gaan. het was meer om een discussie op te wekken. en haha dat is gelukt.

ik ben het wel met de meesten eens,
pien, ik moet zeggen dat ook voor 4 weken of zelfs voor 4 uur ik het niet kan accepteren.
het is en blijft vals spelen en zo zijn de shows niet bedoeld.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:23

Is het nog valsspelen als iedereen het doet?

Maar goed, off topic: wat hebben jullie gegeten vandaag? Haha, sorry flauw grapje :-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:26

Het is vals spelen ten opzichte van het paard en ten opzichte van iets wat velen niet meer kennen; nl. het begrip RIJKUNST! Uiteindelijk is het paard degene die het moet ondergaan en die niet eerlijk behandeld wordt.
Veel valser dan dat kan je niet worden! :(
De meeste mensen kunnen elkaar al niet recht in de ogen kijken, degene die dit soort laag bij de grondse praktijken bezigd kan ook zijn paard niet recht in de ogen kijken.
Alles wordt opgeofferd voor het "grote geld" tot zelfs de initiële dierenliefde ( de reden waarom vrijwel iedereen begint met paardrijden) aan toe. Het ultieme verloochenen van je eigen principes..................voor geld 8-) .

Als je daarvoor je eigen lijf gebruikt en laat verwoesten is dat jouw keuze, als je het lijf ( en/ of de geest) van een redelijk weerloos dier ervoor gebruikt ben je een van de vele trieste voorbeelden van het menselijk ras.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-04-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:33

ElCid schreef:
Het is vals spelen ten opzichte van het paard! Uiteindelijk is het paard degene die het moet ondergaan en die niet eerlijk behandeld wordt.
Veel valser dan dat kan je niet worden! :(
De meeste mensen kunnen elkaar al niet recht in de ogen kijken, degene die dit soort laag bij de grondse praktijken bezigd kan ook zijn paard niet recht in de ogen kijken.
Alles wordt opgeofferd voor het "grote geld" tot zelfs de initiële dierenliefde ( de reden waarom vrijwel iedereen begint met paardrijden) aan toe. Het ultieme verloochenen van je eigen principes..................voor geld 8-) .

Als je daarvoor je eigen lijf gebruikt en laat verwoesten is dat jouw keuze, als je het lijf ( en/ of de geest) van een redelijk weerloos dier ervoor gebruikt ben je een van de vele trieste voorbeelden van het menselijk ras.

_/-\o_

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:38

En als ze die spuit dan toch al in de hand hebben, kan er ook wel een klein spuitje in de nek toch?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:39

Ik schrok ook toen ik dit topic las. Maar het verbaast me niet dat mensen het gebrek aan rijkunst moeten compenseren....

Ik zie het straks in de dressuur ook nog wel gebeuren als de jury zich wat meer gaat toeleggen op het lezen van dit soort signalen die paarden toch duidelijk afgeven.

Maar vraagje: 'moet' een staart in de western niet ook gedragen worden? Niet zoals een Arab, maar met een handlengte ruimte? Dat de staart mee swingt met de gedragen swingende rug?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:42

nee dat moet niet. ziet er wel leuker uit, maar in de pleasure zien ze hem liever tegen de billen aan.

ja het is en blijft vals spelen. er is altijd wel iemand met moreel die het niet doet, want die houdt van zijn paard. die moet dan dus het onderspit delven.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:43

en ik heb spinazie met een blub, aardappelen en en gehaktbal gegeten, :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:45

Nee, moet gewoon plat liggen, relaxed dus.
En bij dressuur gebeuren net zo,n dingen hoor.
Of denk je dat ankies paard geen spuitje krijgt als hij toevallig even kreupel is op een groot concours?
(En dit weet ik als een FEIT).
En als zo unnen rijden voor julie ' niet kunnen rijden' is dan zou ik die stempel graag kijgen....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:46

Paintless schreef:
nee dat moet niet. ziet er wel leuker uit, maar in de pleasure zien ze hem liever tegen de billen aan.

Dat laatste snap ik dus niet. Misschien is het mijn tekort hoor, maar ik ben nog nooit een paard tegengekomen wat lekker liep en zijn staart tegen de billen aan houdt.
Ik snap dan ook niet waar die voorkeur vandaan komt. Iemand een idee?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:48

heb je wel bij een pleasure gekeken?

ze moeten niet knijpen, gewoon ontspannen laten hangen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:53

Pienb schreef:
Nee(de staart), moet gewoon plat liggen, relaxed dus.
En als een staart relaxed is ligt ie dus niet plat (a.i. tegen de billen aan). Een normale staartdracht tijdens een snellere gang als de stap geeft een iets afgedragen staart te zien die meebeweegt in de schommeling van de rug.

De manier die nu dus 'graag gezien' is is dus net zo onnatuurlijk als de veel te lage halshouding en de hakkelgangen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:55

de gangen moeten een regelmatige takt hebben en ik persoonlijk vind dat die hakkelgangen die niet zuiver hebben.

maar ja, IK ben geen jury.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:56

Verschil tussen western en engels....

Als je western niks vind moet je misschien naar een ander deel van bokt....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:57

Ik vind (maar das misschien mijn dressuuridee) een plat liggende staart ook niet ontspannen. Het is toch de aanwijzer van de rug? Wat ik in de eerder geposte filmpjes zag was voor mijn gevoel geen ontspanning. (maar ik heb nog nooit live bij een pleasure gekeken)

Maar ik vind die lage halshouding ook niet fijn ogen. En de hakkelgangen kennen we ook uit de dressuur. Meer show en minder correct :)*

@ Pienb, ik weet ook dat dat soort dingen in de dressuur voorkomen hoor, ik wou juist dat het anders was... Maar het is jammer dat het in andere disciplines niet veel beter is. *zucht diep*