Die grieten laten ons ouwetjes mooi ff zien hoe het moet, geweldig toch? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Die grieten laten ons ouwetjes mooi ff zien hoe het moet, geweldig toch?
handen wijd en vastzetten op haar knieen met inrijden
(paard liet een keurige piaff en passage zien, galoppirouettes enz)
spatter schreef:ik zag trouwens zondag een grand prix ruiter met super hengst
scheen een goeie miep te zijn
maar wat deed zehanden wijd en vastzetten op haar knieen met inrijden
mijn jongste dochter zei heel mooi:"Maar mam, dat moet toch niet? Dat mogen wij ook niet doen!"
ook de mededeling dat dit paard gereden werd met 2 bitten in de mond vonden ze echt heel raar
"Als ze een goede ruiter was zou ze toch juist op een licht bitje moeten kunnen rijden?"
tja, leg dat maar eens uit!
mijn dochters vonden er snel niet veel meer aan, het paard huppelde alleen maar(paard liet een keurige piaff en passage zien, galoppirouettes enz)
"Kon dat paard niet springen of over een brug en door een hek rijden?"
LOL spatter schreef:maar wat deed zehanden wijd en vastzetten op haar knieen met inrijden
. Nou heb ik al niet zo'n hog pet op van het gros der "grand prix" ruiters. Je dochter heeft wel gelijk; als ze het zo goed kan zou ze dit soort "rijmethoden" niet nodig moeten hebben. Een correct in piaffe/ passage gereden paard kan ik echt wel van genieten, jammer genoeg zie je dat niet zo vaak. 
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen...
spatter schreef:ididit je hebt een damesmodel zadel nodig!
dan heb je waarschijnlijk geen last van je heupen
hier ook iemand die niet op een breed zadel kan zitten, veelzeidigheid kan ik ook niet uitzitten, dressuur gaat nog redelijk
)

) en de zit is smal op de plek waar je bovenbenen zitten
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een mooi westernhoofdstel maar ik kan echt nog niet kiezen of ik nou een donkere of een lichte wil. Ik denk een donkere, maar ben er nog niet helemaal uit
Ididit schreef:Ok!
Ziet er goed uit zeg... Neem aan dat de gemiddelde zadelpasser/verkoper van westernzadels hier dan ook wel ervaring mee heeft?
Ik ben trouwens nog helemaal niet uit de kleurIk ben al een hele tijd op zoek naar een mooi westernhoofdstel maar ik kan echt nog niet kiezen of ik nou een donkere of een lichte wil. Ik denk een donkere, maar ben er nog niet helemaal uit
ElCid schreef:Ik ben 15 jaar geleden "overgestapt" , reed toen ongeveer M dressuurniveau. Mijn 1e stappen gezet onder begeleiding van Sjaak Marsman, die intussen al lang niet meer in Nederland woont. Daarna hier en daar nog wel eens geprobeerd om een "goede" trainer te vinden, maar spijtig genoeg schijnen die in Nederland niet te bestaan.
Nu les van Jean Claude Dysli, daar ga ik heen ( Duitsland, Andalusie en in mei komt hij gelukkig naar Nederland) en van een ruiter van de Portugese Klassieke rijschool, die we 5 a 6 x per jaar een weekend hier hebben, Die 2 stijlen sluiten prima bij elkaar aan, niet zo vreemd aangezien het western rijden gebaseerd is op de klassieke Iberische rijkunst.
Het verschil tussen dressuur en western is overigens minimaal, zeker in de basis. Een goed ruiter, dressuur of western of wat dan ook, rijdt met zijn zit, daarna met zijn benen en daarna met de teugel, waarbij in beide stijlen en buitenteugel het belangrijkste is.
De uiteindelijke kunstjes verschillen van elkaar en de wijze waarop het paard zich moet gaan "dragen" ( meer/ minder oprichting), maar een paard met de juiste basis zal voor weinig kunstjes zijn "hoef" omdraaien. Onze Arabier ( western gereden) kan ook piafferen, de Paint ( western) leren we gewoon via de "klassieke" methode de basis aan en onze Lusitano ( Klassieke dressuur) gaat binnenkort mee naar een clinic Working Cowhorse, wat ook een onderdeel is van de Working Equitation, een onderdeel wat wordt uitgeschreven op grote shows in Spanje en Portugal voor PRE en Lusitano paarden die "dressuurmatig" worden gereden.
Het moeilijkste is dus, inderdaad zoals Sonja zegt, het vinden van een goede trainer/ instructeur en om je te realiseren dat er een aantal dingen hetzelfde blijven:
je rijdt een paard
jij bent een mens ( ruiter/ amazone)
je gebruikt een zadel en een hoofdstel
je wil communiceren met je paard
basis is basis, welke discipline je ook rijdt. Een paard zal moeten leren zijn rug te gebruiken, aan zadel/ hoofdstel/ ruiter en ruiterhulpen moeten wennen. Een ruiter zal moeten leren hoe hij dit alles aan zijn paard moet leren en hoe hij met het paard moet communiceren. Als je je gezonde verstand gebruikt is de overstap niet moeilijk zolang je je niet teveel wijs laat maken door de hele grote groep wanabe ( top)ruiters en trainers.
Uiteindelijk zal je bij een western paard de teugels vaak wat meer loslaten, maar niet in het begin! Maar er zijn ook dressuurpaarden die op een losse teugel alle oefeningen kunnen uitvoeren.
Succes ermee!